Permalänk
Medlem

Jag har sedan förra helgen skiftat fram och tillbaka mellan mitt 7900XTX och 9070XT.

Landar i att primära datorn kommer bruka 9070XT.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Har ett Fractal torrent compact med 2st 180 mm fläktar i fronten och 2st 120 i botten som intake. Flyttar mycket luft så är inte problemet. Fläktkurvan på GPU är väldigt aggressiv så när man spelar och GPU temperaturen ökar 5 grader så kan den öka från typ 1200 rpm till 2000 helt plötsligt i några sekunder sen tillbaka.

Installerade om Adrenaline och då behöll den min egna fläktkurva efter omstart så nu går den skapligt tyst och svalt 😊

Ja då har du nog hyfsad chassikylning. Men se upp så du inte kalibrerar chassikylningen för lågt, då kommer du få desto mer fläktljud från GPU istället.

Du kanske har koll på det här, men rätt vanligt att folk ställer ner chassifläktsr så lågt som möjligt för att få datorn tyst med resultatet att datorn blir mer högljud för fläktarna till GPU och CPU tvingas upp i varv.

Permalänk

På tal om kylning. Jag har två 140mm fläktar i fram på chassit, och en exhaust i bak. Den övre frontfläkten sitter i höjd med CPUn, medan den nedre frontfläkten pushar in luft under (och tyvärr delvis i sidan på) grafikkortet. Går det att få den undre frontfläkten att anpassa sitt varvtal efter temperaturen på mitt 9070 XT Prime?

Min 9800x3d blir sällan så varm då den som regel ligger väldigt lågt i usage i 1440p tillsammans med GPUn som pushar 100%, känns som att GPUn kommer behöva extra luft innan CPUn behöver det, eller tänker jag rätt?

Frontfläktarna är kopplade till olika chassifläktkontakter, använder alltså inte en split för fläktarna.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

På tal om kylning. Jag har två 140mm fläktar i fram på chassit, och en exhaust i bak. Den övre frontfläkten sitter i höjd med CPUn, medan den nedre frontfläkten pushar in luft under (och tyvärr delvis i sidan på) grafikkortet. Går det att få den undre frontfläkten att anpassa sitt varvtal efter temperaturen på mitt 9070 XT Prime?

Min 9800x3d blir sällan så varm då den som regel ligger väldigt lågt i usage i 1440p tillsammans med GPUn som pushar 100%, känns som att GPUn kommer behöva extra luft innan CPUn behöver det, eller tänker jag rätt?

Frontfläktarna är kopplade till olika chassifläktkontakter, använder alltså inte en split för fläktarna.

Tips?

Det du beskriver ska kunna göras i Fan Control, genom att använda "Speed sensor pairing" funktionen med den fläkten och ditt grafikkorts kurva, det finns en hel del funktioner så det kräver en insats. Finns bra guides online dock som är relativt lätta att följa, hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ja då har du nog hyfsad chassikylning. Men se upp så du inte kalibrerar chassikylningen för lågt, då kommer du få desto mer fläktljud från GPU istället.

Du kanske har koll på det här, men rätt vanligt att folk ställer ner chassifläktsr så lågt som möjligt för att få datorn tyst med resultatet att datorn blir mer högljud för fläktarna till GPU och CPU tvingas upp i varv.

Yes, håller på att justera chassifläktarnas kurva med och har nog kommit fram till ett bra läge nu.
Hade ett 3070 innan så 9070xt drar ju mer ström så har ökat dem en aning.
Tack ändå för tipset 😊

Ska sitta mer i helgen när jag får tid och pilla lite mer, samt undervolta och dra ner power limit lite och se vad det ger för resultat 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Hej.
Snabb första upplevelse, tog ur mitt MBA 7900xtx för att testa ett Sapphire Pulse 9070xt.
Kortet går svalt och tyst, fick 6402 på Steel nomad med 7900xtx helt stock :
https://www.3dmark.com/sn/4318782
och mellan 6900-7400 med 9070 xt i olika former av undervoltning:
https://www.3dmark.com/sn/4322914

Funderar allvarligt på att köra 9070XT istället för 7900xtx pga ljudnivån, eller rättare sagt avsaknad av ljudnivå.
12-1500rpm i PoE2, Warzone, Diablo IV i 5140*1440

Positivt överraskad hittills, trots att jag köpte ett MSRPkort så verkar kylningen vara väl tilltagen.

Trodde nog XTX skulle prestera bra mkt bättre givet att det överlag verkar ha bättre rast. prestanda? Lite märkligt. Precis som du säger kan man ganska enkelt nå 7500+ genom enkel justering, mitt stackars reaper på -90mV +10:
https://www.3dmark.com/compare/sn/4322914/sn/4284003#

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett PowerColor RX 9070 xt Reaper från Inet. Men funderade kring de två 8 pin strömanslutningarna. Som jag försått det så är dom speccade till 150w max var. Och vad jag sätt i test så kan 9070 xt dra över 300 w. Är detta ett potentiellt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonZes:

Beställde precis ett PowerColor RX 9070 xt Reaper från Inet. Men funderade kring de två 8 pin strömanslutningarna. Som jag försått det så är dom speccade till 150w max var. Och vad jag sätt i test så kan 9070 xt dra över 300 w. Är detta ett potentiellt problem?

Moderkortet ger ytterligare 75w till grafikkortet så nej det ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Fått 7629 i Steel Legion med mitt 9070 xt Pulse, ser ut vara stabilt?

-100 mV, +10% PL, mem clock 2750 samt fast timings.

Ska testa hur stabilt det är i spel dock, och sätta aggressivare fan curve än standard.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades norpa ett ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT hos Komplett för 8000kr vid releasen, så nu har jag ett också och ansluter mig till ägarna i tråden.

Däremot var kortet en smula större än vad jag trodde och gick med nöd och näppe in i datorn utan att behöva ta loss ena inluftsfläkten. Men jag undrar ändå, är detta okej? Har tagit en bild som visar hur otroligt nära de sitter varandra. Är det någon fara att ha fläkten rakt på grafikkortet såhär, eller kan det vara fördelaktigt istället?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Teedyan:

Jag lyckades norpa ett ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT hos Komplett för 8000kr vid releasen, så nu har jag ett också och ansluter mig till ägarna i tråden.

Däremot var kortet en smula större än vad jag trodde och gick med nöd och näppe in i datorn utan att behöva ta loss ena inluftsfläkten. Men jag undrar ändå, är detta okej? Har tagit en bild som visar hur otroligt nära de sitter varandra. Är det någon fara att ha fläkten rakt på grafikkortet såhär, eller kan det vara fördelaktigt istället?

<Uppladdad bildlänk>

Så länge bladen inte skrapar emot något är det bara att tuta och köra! Lite direktströmmande luft på grafikkortet lär inte vara negativt, så länge det finns luftflöde för moderkort och CPU (vilket det ser ut att göra med en till fläkt ovanför där)

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så länge bladen inte skrapar emot något är det bara att tuta och köra! Lite direktströmmande luft på grafikkortet lär inte vara negativt, så länge det finns luftflöde för moderkort och CPU (vilket det ser ut att göra med en till fläkt ovanför där)

Tusen tack för snabbt svar! Då glädjs jag åt att avståndet mer eller mindre var som gjort för att gå in utan att stöta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergslayer:

Fått 7629 i Steel Legion med mitt 9070 xt Pulse, ser ut vara stabilt?

-100 mV, +10% PL, mem clock 2750 samt fast timings.

Ska testa hur stabilt det är i spel dock, och sätta aggressivare fan curve än standard.

Stabilt i benchmark != stabilt i spel. Ofta kan man slänga på en hel del extra i benchmarks för att de belastar kortet på ett så jämnt och pålitligt sätt.

För övrigt, se till att du inte har skruvat upp din VRAM så högt att du förlorar prestanda på grund av ECC. +232 är rätt mycket. Även om ECC inte är ett problem än kan det ändå vara mer värt att sänka VRAM-hastigheten ner till jorden, eftersom kortet är power limited och VRAM kan äta in i strömbudgeten rätt rejält för väldigt lite (eller ingen) extra prestanda om du inte är bandbreddsbegränsad. Ofta kan det vara bättre att köra väldigt lite OC på minnet och låta kortet ta mer ström och klocka högre, särskilt om du inte kör 4K eller andra bandbreddsintensiva saker.

Jag önskar verkligen AMD hade släppt taget om strömbegränsningarna lite mer. Korten (särskilt 9070) har extremt mycket mer att ge än de faktiskt får chans att göra på grund av hur lite ström de får. Det är så illa att jag funderar på att testa 9070 Nitro+ vBIOS på mitt Prime OC för att få mer 25W ström att leka med och klocka högre eftersom kortet ändå inte ens kommer upp i 60 grader.

Permalänk
Skrivet av ena931:

Stabilt i benchmark != stabilt i spel. Ofta kan man slänga på en hel del extra i benchmarks. För övrigt, se till att du inte har skruvat upp din VRAM så högt att du förlorar prestanda på grund av ECC. +232 är rätt mycket.

Jo, väl medveten gällande stabiliteten, bara inte haft tid testa mer grundligt (fick kortet igår).

Har dock testat så minnet är stabilt, 2750 är det är stabilt för mig (testat massa intervall fram och tillbaka).
Enda som är är att temperaturen för minnet blir ganska högt, varför jag behöver mer aggressiv fan curve, på default tog jag mig till 2710 då minnet troligen throttlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teedyan:

<Uppladdad bildlänk>

Herregud det där är ju god marginal.

Har ni kids aldrig behövt köra vinkelslip i chassit för att få plats med kort? 😂

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av DETEEE:

Det du beskriver ska kunna göras i Fan Control, genom att använda "Speed sensor pairing" funktionen med den fläkten och ditt grafikkorts kurva, det finns en hel del funktioner så det kräver en insats. Finns bra guides online dock som är relativt lätta att följa, hoppas det hjälper.

Tack! Ska kika på det!

Skrivet av Teedyan:

<Uppladdad bildlänk>

Haha hade samma problem, i samma chassi t om tror jag? (Fractal Design Define C). Hade en Arctic P14 på nedre platsen först, då fick kortet precis inte plats, den fläkten är 27mm tjock. Istället köpte jag en Noctua fläkt som är 25mm tjock, då gick det 😁
(Vet att p14 finns som 15mm tjock med men fanns ej i fysisk butik)

Känns dock som att luftflödet blir mindre än optimalt då grafikkortets sida täcker nästan halva fläkten i mitt fall…

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt 9070 XT Pulse idag och ser sådär sne ut kylaren. Blir tyvärr retur såg fram emot detta kortet men den kommer väl läggas ut direkt igen ifrån ÅF ?

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Hämtade ut mitt 9070 XT Pulse idag och ser sådär sne ut kylaren. Blir tyvärr retur såg fram emot detta kortet men den kommer väl läggas ut direkt igen ifrån ÅF ?

<Uppladdad bildlänk>

Är väl sned efter pcbn slutar men ser ju helt klart inte bra ut.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

<Uppladdad bildlänk>

Gör inte retur, reklammera istället om du vill ha kortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rörde jag på kylaren så hade inte pads närmst någon bra kontakt mera 😄

Har mailat sapphire DE,sist jag gjorde de var på brorsans 7800xt nitro förra året men fick svar tillbaka bara att hotspot inte var tillräckligt hög för RMA😄

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett PowerColor 9070 XT Reaper och har hittills bara ändrat spänningsoffset till -100 mV och effekt till -15%. Trots att strömförbrukningen nu är 46 W lägre är spelprestandan bibehållen och efter timmar av spelande är systemet också helt stabilt. Är riktigt nöjd med detta kortet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av g0pp3:

<Uppladdad bildlänk>

Som 'kocken' ovan där nämner så reklamera, även om säljaren mest troligen kommer be dig göra en retur för pengarna tillbaka. Stå på dig och säg att nej du vill göra en reklamation, för du vill ha produkten i fråga, fast i fungerande och icke-skadat skick. Många återförsäljare försöker fulspela sig, särskilt om en produkt sålts under kampanj eller rabatterade förhållanden – i värsta fall väntar du ut returperioden och sedan gör en reklamation (med tydlig dokumentation, samt att du inte använder produkten fram till dess).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som 'kocken' ovan där nämner så reklamera, även om säljaren mest troligen kommer be dig göra en retur för pengarna tillbaka. Stå på dig och säg att nej du vill göra en reklamation, för du vill ha produkten i fråga, fast i fungerande och icke-skadat skick. Många återförsäljare försöker fulspela sig, särskilt om en produkt sålts under kampanj eller rabatterade förhållanden – i värsta fall väntar du ut returperioden och sedan gör en reklamation (med tydlig dokumentation, samt att du inte använder produkten fram till dess).

Av personlig erfarenhet så gör netonnet precis så 😊 försöker ge pengar tillbaka erbjuder ingen reparation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Testpilot

Av personlig erfarenhet så gör netonnet precis så 😊 försöker ge pengar tillbaka erbjuder ingen reparation

Dessa fasoner är exakt varför jag bojkottat CDON sedan ett flertal år tillbaka. Köper jag en produkt som står som ny i kartong, då förväntar jag mig dels att produkten i fråga är ny i kartong, men även om nu produkten visar sig vara ett retur-ex som inte fungerar, att de skickar mig ett annat fungerande exemplar åtminstone. De bommade detta på inte mindre än tre(!) produkter under samma order — jag svartlistade dem direkt och avråder folk att handla där varje tillfälle jag får en möjlighet sedan dess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tänkte joina in på owners club här men tänkte höra om någon försökt få korten att dra så lite ström som möjligt men ändå hålla hyfsat nära stock i performance? Hur ser resultaten ut för er som labbat med detta?

Vad får ni för peak wattage samt hur mycket drop i prestanda är det ungefär i %?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Testpilot
Skrivet av roo:

Jag har tänkte joina in på owners club här men tänkte höra om någon försökt få korten att dra så lite ström som möjligt men ändå hålla hyfsat nära stock i performance? Hur ser resultaten ut för er som labbat med detta?

Vad får ni för peak wattage samt hur mycket drop i prestanda är det ungefär i %?

Mina egna fynd vid lättare labb-lek: #20798810

Finns även en hel del folk längre bak i tråden som delat sina resultat av både undervoltning och strypt effektbudget, likväl som minnesöverklockning

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av g0pp3:

<Uppladdad bildlänk>

Hade inte ditt exemplar ett stycke skumgummi där bak innuti som du var tvungen att ta loss? Min är rak och fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Jag kör med ett PowerColor 9070 XT Reaper och har hittills bara ändrat spänningsoffset till -100 mV och effekt till -15%. Trots att strömförbrukningen nu är 46 W lägre är spelprestandan bibehållen och efter timmar av spelande är systemet också helt stabilt. Är riktigt nöjd med detta kortet.

Har samma kort själv och satt -70 mV och -15% effektbuget. Provade -100mV men kom inte förbi första bildrutan i 3Dmark Steel Nomad, klarar ditt kort det?

Har just nu pausat lite med undervoltningen. Ska ju hinna spela också Pillar mest nu med spelen jag spelar där jag drar ner vsync så lågt jag finner tillfredställande. I Cities Skylines II så har jag allt på max, rullar på i 60 fps som jag satt som tak. CPU ligger under 50 grader och GPU lite över 50.

Hade velat låsa rpm på fläktarna till 1200, där någonstans börjar ljudet komma. Inte mycket. Men i ett spel så lungt som SC2 så tänker man på ljudet från datorn på ett annat sätt. I en shooter så hör man inte fläktarna förrän runt 1800 rpm. Vid 2100 börjar det bli lite obekvämt tycker jag (jag vill ha en tyst dator).
Har testat göra en egen kurva i Adrenaline, men den följer inte det. Utan kör igång på fullt blås i 2880 rpm när jag kör Steel Nomad för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte jag kan dela lite preliminära testresultat från morgonens bravader.
Kortet jag använder är ett PowerColor RX 9070 XT Reaper.

Unigine Super Position:

Detta är baslinjen, stock:
<Uppladdad bildlänk>

Detta är med 92% effektbudget och -60mV:
<Uppladdad bildlänk>

Detta är med 85% effektbudget och -100mV:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Time Spy Extreme:

Baslinje, stock:
<Uppladdad bildlänk>

Med 85% effektbudget och -100mV:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Jag har inte kört genomgående stabilitetstester, men dessa testslingor har fungerat flera vändor utan varken krascher eller artefakter. Temperaturen med 85% effektbudget och -100mV har pendlat mellan 58-62C, medan effektuttaget har gått från 307W ned till maximalt 262W enligt Adrenalines egna mätverktyg (GPU BRD PWR). Åtminstone mitt exemplar verkar svara väldigt bra på undervoltning och strypning, och jag vet inte om jag kommer försöka trycka gränserna lägre än såhär om det visar sig stabilt även i spel

Uppdatering 1:
Jag har nu kört flera vändor i Battlefield 2042: det finns inga indikationer på att ovannämnda inställningar skulle orsaka några problem i denna titel. Kortet går riktigt svalt och fläktarna hörs knappt. Ska kika närmare på prestandamätningar vid senare tillfälle, men den upplevda prestandan är stabil — inga konstiga droppar i bilduppdateringsfrekvensen, artefakter, krascher eller ojämna hackigheter.

Såg nu att du har en 5600 processor. Kör du den i stock? Jag har bara 9220 i score i samma test.
GPU score är 9812 och CPU score är 6871.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av napahlm:

Såg nu att du har en 5600 processor. Kör du den i stock? Jag har bara 9220 i score i samma test.
GPU score är 9812 och CPU score är 6871.

Yes, kör en icke-X R5 5600. Är väl vad många skulle kalla "stock", kör en -30mV som blev inställt när jag körde den automatiska optimeringen genom Ryzen Master, men annars mig veterligen orörd (om inte Ryzen Master pillat på något mer som jag ärligt talat inte har kollat närmare på).

Visa signatur