Permalänk

Skärm till 9070xt

Hej alla glada.

Till att börja med så vill jag säga stort tack till denna communityn för hjälp, råd, intressanta diskussioner etc. Trots att jag är ny här på sidan så är det nu denna adress jag besöker först när jag öppnar webbläsaren.

Jag söker nu ytterligare rådgivning trots att vi är i ett tidigt skede av 9070 xt.
Mitt bygge är i princip klart, väntar bara på mitt 9070xt som ackompanjeras utav 7800x3d, 32gb 6000mhz ram samt 2tb NV3 lagring.

Jag är kluven huruvida jag ska välja en 4k skärm, ultrawide eller något annat.
9070xt är, såvitt jag vet, kapabel till att driva 4k i acceptabel fps i dagsläget (kanske man får tweaka och inte köra ultra på allt, medveten om detta).
Ultrawide verkar man kunna kräma på bra i inställningarna i spelet och inte oroad för att detta kommer se dåligt ut alls.

Till mina frågor:
Finns det farhågor om att 9070xt inte kommer orka kunna driva framtida tyngre spel i 4k?

Om man har en 4k skärm och sänker upplösningen, är det då bättre med en ultra wide för hur bra bilden ser ut i slutändan.

Bör jag nöja mig med ultra wide bara? Jag uppgraderar från 1060 6gb + tn panel, allt jag köper idag kommer ändå se fantastiskt ut liksom.

Gör det mer för det visuella att ha en bättre ultra wide än en någorlunda bra 4k skärm? Oavsett vad så kommer oled qled vara för dyr för min budget, så det är egentligen nano-ips eller ips som gäller om man inte kommer över någon fyndvara någonstans.

Tack igen på förhand clockers!

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Jag hade inte oroat mig för 9070xt prestanda i 4k skärm, bara priset på 4k skärmen.

Absolut kommer 9070xt inte kunna driva spel i 4k med bra grafikinställningar, redan nu finns säkerligen spel. Men det beror på vilka spel du spelar, vilken grafikinställning du vill använda och hur mycket fps känns tillräckligt okej för dig.

I alla fall hade jag inte oroat mig, då uppskalning med Ai är helt ok, och det kommer se minst lika bra ut på en 4k skärm uppskalat från 1440p speciellt med AI som det hade gjort på en 1440p skärm till att börja med. Dvs. förlorar inget förutom pengar

Men samtidigt, är du inte van vid 4k eller vill ha någon extra stor skärm, så räcker 1440p mer än väl.

Mitt tips är att du ska testa, framförallt vilket storlek du vill ha, ultrawide, kurvad etc. Väldigt subjektivt. Bra ifall det finns någon fysisk butik nära som tillhandahåller skärmar att testa.

Ultrawide påverkar ju inte direkt bildkvalitéen, det betyder bara att det är bredare än vanliga 16:9 proportionaliteten. Vet inte ifall du blandar ihop det med QHD/1440p, eller menar 1440p ultrawide (3440 x 1440) gentemot 16:9 4k? Om inte så tänker jag du bör särskilja på bildförhållandet och upplösningen.

Tycker du ultrawide (bredare) passar bättre så välj det vilket som, gör större skillnad än 1440p vs 4k tycker jag.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jag hade inte oroat mig för 9070xt prestanda i 4k skärm, bara priset på 4k skärmen.

Absolut kommer 9070xt inte kunna driva spel i 4k med bra grafikinställningar, redan nu finns säkerligen spel. Men det beror på vilka spel du spelar, vilken grafikinställning du vill använda och hur mycket fps känns tillräckligt okej för dig.

I alla fall hade jag inte oroat mig, då uppskalning med Ai är helt ok, och det kommer se minst lika bra ut på en 4k skärm uppskalat från 1440p speciellt med AI som det hade gjort på en 1440p skärm till att börja med. Dvs. förlorar inget förutom pengar

Men samtidigt, är du inte van vid 4k eller vill ha någon extra stor skärm, så räcker 1440p mer än väl.

Mitt tips är att du ska testa, framförallt vilket storlek du vill ha, ultrawide, kurvad etc. Väldigt subjektivt. Bra ifall det finns någon fysisk butik nära som tillhandahåller skärmar att testa.

Ultrawide påverkar ju inte direkt bildkvalitéen, det betyder bara att det är bredare än vanliga 16:9 proportionaliteten. Vet inte ifall du blandar ihop det med QHD/1440p, eller menar 1440p ultrawide (3440 x 1440) gentemot 16:9 4k? Om inte så tänker jag du bör särskilja på bildförhållandet och upplösningen.

Tycker du ultrawide (bredare) passar bättre så välj det vilket som, gör större skillnad än 1440p vs 4k tycker jag.

Nä kanske inte behöver oroa mig, men frågan är vad som blir snyggast, 4k med tweakade inställningar eller 1440*3440.
Jag beställde precis hem en evnia 1440*3440 oled skärm.
Extrapris just nu +fyndvara 5800:-
Så ännu en fråga är ju om en oled skärm ultra wide är snyggare än en ips 4k 16:9.
Men ska testa med denna jag beställt hem och se.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2