Jag hade inte oroat mig för 9070xt prestanda i 4k skärm, bara priset på 4k skärmen.
Absolut kommer 9070xt inte kunna driva spel i 4k med bra grafikinställningar, redan nu finns säkerligen spel. Men det beror på vilka spel du spelar, vilken grafikinställning du vill använda och hur mycket fps känns tillräckligt okej för dig.
I alla fall hade jag inte oroat mig, då uppskalning med Ai är helt ok, och det kommer se minst lika bra ut på en 4k skärm uppskalat från 1440p speciellt med AI som det hade gjort på en 1440p skärm till att börja med. Dvs. förlorar inget förutom pengar
Men samtidigt, är du inte van vid 4k eller vill ha någon extra stor skärm, så räcker 1440p mer än väl.
Mitt tips är att du ska testa, framförallt vilket storlek du vill ha, ultrawide, kurvad etc. Väldigt subjektivt. Bra ifall det finns någon fysisk butik nära som tillhandahåller skärmar att testa.
Ultrawide påverkar ju inte direkt bildkvalitéen, det betyder bara att det är bredare än vanliga 16:9 proportionaliteten. Vet inte ifall du blandar ihop det med QHD/1440p, eller menar 1440p ultrawide (3440 x 1440) gentemot 16:9 4k? Om inte så tänker jag du bör särskilja på bildförhållandet och upplösningen.
Tycker du ultrawide (bredare) passar bättre så välj det vilket som, gör större skillnad än 1440p vs 4k tycker jag.