92 procent aktiverar DLSS och RTX 50-serien säljer som smör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det finns mycket som är negativt med NVIDIA men ni som vägrar DLSS är enligt mig konservativa på ett dåligt sätt. DLSS 4 Quality (kanske även Performance) ser ofta bättre ut än native i 4K och ger bättre prestanda.

I vilket spel ser det bättre ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

I vilket spel ser det bättre ut?

I rätt många spel verkar det som. Åtminstone gällande texturer och suddighet.

https://www.techspot.com/article/2957-nvidia-dlss-4-vs-dlss-3...

"In most examples, specifically when talking about blur and texture quality, DLSS 4 is superior to native rendering – even using Performance mode."

Permalänk
Medlem

Ja jag är ett del av problemet, men det var ren raster för mig som spelade roll. Dock hade det varit trevligt att i princip på 30% prestanda boost om DLSS implementeras i iracing när de gör om motorn men är nog tvek att det görs. Man tackar inte nej till 30% extra prestanda i en situation där spelet byggts och optimerats för ren raster.
Men om spelen byggts för någon special feature (physx, ray tracing) och kräver dlss för att vara spelbart är det inte lika intressant....vi såg hur physx hanterats nu. Gamers nexus gjorde test där gtx 580 presterar ut 5080 för featuren är byggd för att bara köra på den hårdvaran och inte kan brute forcas på cpu (vettigt, medveted skit tunga x87 intruktioner för att prestera dåligt på cpu om gpu inte har physx support)
Ray tracing kommer få samma problem när det inte är någon funktion de vill supporta längre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket som är negativt med NVIDIA men ni som vägrar DLSS är enligt mig konservativa på ett dåligt sätt. DLSS 4 Quality (kanske även Performance) ser ofta bättre ut än native i 4K och ger bättre prestanda.

Vill påstå att det har svängt, speciellt nu med FSR 4. Innan var många AMD-fanboys anti DLSS och ''fake frames''. Nu verkar det vara som väldigt många blivit positiva till det istället, läste om detta på reddit.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Aktiverar? Vilket bullshit med tanke på att det 9 av 10 gånger är aktiverat som standard vid nyinstallation...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Problemet är även om det överlag blir bättre, så ändrar det inte den sörja/artifakter som fortfarande blir även om det är mycket mindre nu så för vissa (som mig) så totalt förstör det de hela och blir ospelbart (något som många gånger inte kommer synas på en stillbild)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta svar riktar sig mot nostalgiska rasterälskare.

Den som letar fel, ska fel finna.

Gillar man inte DLSS så behöver man inte använda det. Men marknaden talar klarspråk, produkten säljer för att den levererar det som efterfrågas. Eller påstår man att breda massan inte förstår vad de köper?

Den som säljer den bästa produkten, får bäst genomslag. Bäst är inte lika med bäst rasterprestanda oavsett hur man ser på det. Ett sånt ställningstagande är konstigt och väldigt smalt. Det är väldigt många aspekter som spelar in över hur marknaden reagerar, exempelvis hur bra ett bolag är på PR, eller att skapa teknik som är enkel för tillverkare att använda sig av som CUDA. Prisättning är sekundär.

Sen kan man kan lägga till massa edge cases som utgår från den egnas subjektiva upplevelse. Men det förändrar inte situationen som sådan och är inte representativt för den större helheten.

Jag är ganska utled på kommentarer som enbart beskriver DLSS som "fusk" eller nåt annat negativt bara för att den egna upplevelsen är sådan. Man utvecklar sällan sina åsikter bortom "andra har fel" med olika infallsvinklar och det är ointressant helt enkelt, ger ingenting för någon. We get it, ni ogillar "fake frames", ni har gjort er poäng tydlig vid 1000 tillfällen. I princip varje artikel där Nvidia kan associeras så läser man sånt dravel.

Sen behöver jag ju inte interagera med sådant om jag inte vill, men jag tycker det bidrar till en låg diskussionsnivå som är tämligen ointressant och jag kommer hit för att diskutera.

Bara mina 5 cent, allt gott.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem

Låta 1/4 av GPUn som man betalat apa för sitta outnyttjad, bara för att man vill vara edgy..

Larvigt

Får jag snyggare + snabbare i samma paket så tackar jag och tar emot och skiter kungligt i hur det går till.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Folk lägger hutlösa summor på uppsminkade 4000-kort och tvingas slå på DLSS-skräpet för att få dugliga fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja jag är ett del av problemet, men det var ren raster för mig som spelade roll. Dock hade det varit trevligt att i princip på 30% prestanda boost om DLSS implementeras i iracing när de gör om motorn men är nog tvek att det görs. Man tackar inte nej till 30% extra prestanda i en situation där spelet byggts och optimerats för ren raster.
Men om spelen byggts för någon special feature (physx, ray tracing) och kräver dlss för att vara spelbart är det inte lika intressant....vi såg hur physx hanterats nu. Gamers nexus gjorde test där gtx 580 presterar ut 5080 för featuren är byggd för att bara köra på den hårdvaran och inte kan brute forcas på cpu (vettigt, medveted skit tunga x87 intruktioner för att prestera dåligt på cpu om gpu inte har physx support)
Ray tracing kommer få samma problem när det inte är någon funktion de vill supporta längre

Halva ditt inlägg är hygglig argumentation, men raytracing är en del av DirectX och kommer inte bara sluta supportas.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Folk lägger hutlösa summor på uppsminkade 4000-kort och tvingas slå på DLSS-skräpet för att få dugliga fps.

Det hade ju varit mycket bättre om DLSS var skräp så ingen ville använda det då eller. FSR3 comes to mind...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

DLSS quality eller som lägst balanced för 4k upplösningar, DLAA för upplösningar under 4k. (DLSS/DLAA är för övrigt ett krav om man vill använda ray reconstruction som massivt förbättrar raytracing)

samt Obligatorisk #fucktaa
https://packaged-media.redd.it/heory6h8u4me1/pb/m2-res_854p.m...

/5090Fe ägare

Spelar du i 4k med ditt 5090? Hur mycket ström drar kortet?

Permalänk
Medlem

DayZ eller PUBG har inget av dessa Perfekt.. Sitter med ett 5080

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Mest uppseendeväckande är att 90% använder RT, även om bara av 50-seriens användare.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går. Du kan köra NVIDIA-appen och tvinga DLAA i de spel som inte har officiellt stöd.

Men nej, jag kör det inte i många spel ändå. 3080 är för svagt numer för det, har mycket hellre hög FPS med DLSS, speciellt med transformer-modellen.

Hur då menar du?

Permalänk
Medlem

Folk måste verkligen älska ghosting & smearing, så mycket som de klagas på DLSS.
Vad är ens native längre? Ofta är ju kantutjämning med TAA standard och jag hatar det. Finns det DLSS och det är bra implementerat så använder jag det. Numera kan man ju även tvinga in nya TF-modellen i spel, som ser helt otrolig ut.
Sen att man får en skjuts i FPS är ju bara bra.

Permalänk
Medlem

Vi som har 2000 serie kort har nog fått lite ptsd av DLSS 1.
Det bör väl vara bättre nu med nya transformer modellen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loke6074:

Hur då menar du?

Skaffa appen om du inte har den (den är inkluderad i drivrutinerna på sistone också, men man kan tacka nej)

Sedan är det här:

Värt att ändra "Model Presets" ovanför också till K som är senaste transformer-modellen. (J är också transformer, alla tidigare är CNN dvs "DLSS 3".)

Edit: Äh, mina highlights kom inte med. Aja, det är ju där nere kring mitten av bilden, "DLSS Override - Super Resolution". Där kan man tvinga DLAA eller Ultra Performance i spel har DLSS-stöd, som saknar de två valen i menyerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går. Du kan köra NVIDIA-appen och tvinga DLAA i de spel som inte har officiellt stöd.

Men nej, jag kör det inte i många spel ändå. 3080 är för svagt numer för det, har mycket hellre hög FPS med DLSS, speciellt med transformer-modellen.

du missa poängen helt att "gå" innebär inte att du får 120fps på samma sätt som att köra performance.
nämn ett nytt spel som klarar native 4k

Permalänk
Medlem

Ni som inte gillar Nvidias teknologier, ni tycker på allvar att den här som släptes för en timma sedan ser ut som skit då? Tar tillvara på allt Nvidia har att erbjuda.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skaffa appen om du inte har den (den är inkluderad i drivrutinerna på sistone också, men man kan tacka nej)

Sedan är det här:
<Uppladdad bildlänk>

Värt att ändra "Model Presets" ovanför också till K som är senaste transformer-modellen. (J är också transformer, alla tidigare är CNN dvs "DLSS 3".)

Edit: Äh, mina highlights kom inte med. Aja, det är ju där nere kring mitten av bilden, "DLSS Override - Super Resolution". Där kan man tvinga DLAA eller Ultra Performance i spel har DLSS-stöd, som saknar de två valen i menyerna.

Har inte den optionen, dock är allt uppdaterat men vill ändå inte funka... Knepigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Mest uppseendeväckande är att 90% använder RT, även om bara av 50-seriens användare.

kan det vara så att dom pollar spel som indiana jones där det tvingas från grunden?

Permalänk
Medlem

I rätt många spel verkar det som. Åtminstone gällande texturer och suddighet.

https://www.techspot.com/article/2957-nvidia-dlss-4-vs-dlss-3...

"In most examples, specifically when talking about blur and texture quality, DLSS 4 is superior to native rendering – even using Performance mode."

Förutom den lilla detaljen att dom med "Native" inte använder sig av AA eller så använder dom sig av TAA. TAA i sig är också en uppskalningsteknik och kan inte på något sätt klassas som Native. Så det är kvalificerat skitsnack över hela brädet.

Vill gärna se en jämförelse med DLSS4 vs Native med 4x-8x MSAA.

Permalänk
Medlem

Klassiskt att Nvidia vrider på sanningen tills den liknar en urvriden disktrasa. Om de enbart skeppade 4090 de 5 första veckorna förra gången så är det inte så konstigt att de skeppat fler denna generation med först 5090+5080, sen 5070ti och 5070.

Det hade varit klar mer intressant att se hur många de skickade av 4090 mot 5090 de första veckorna istället som hade varit en rättvis jämförelse

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loke6074:

Har inte den optionen, dock är allt uppdaterat men vill ändå inte funka... Knepigt

Även nya drivrutiner?
Det fungerar nog inte i alla DLSS-spel, men jag tror att det ska funka i de flesta.

Skrivet av nördigg:

du missa poängen helt att "gå" innebär inte att du får 120fps på samma sätt som att köra performance.
nämn ett nytt spel som klarar native 4k

Jaså, då är vi ju helt överens. Trodde du argumenterade något annat.
Ja, självklart skulle alla hellre köra DLAA än t ex performance mode om det gav tillräcklig prestanda. Och om man även slapp lägga 3-6 gånger pengarna på grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Folk har mer pengar än vett helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ok, enda som är intressant för mig öht är 5090 och finns inte att köpa öht de modellerna jag är ute efter.

Allt annat är ju långsammare än 40 serien.

5090 kostar minst 28 000 kr.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia klappar sig själv på axeln för den briljanta lanceringen? Eller vad är syftet med de siffrorna? Dubbelt så många kort lämnade fabriken jämfört med sista lancering yoho!
De är så fulla av sig själva i sin kommunikation.
Musk borde köpa dem.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Tja sitter med ett 5090 nu och ja jag kör med DLSS jag med, förvisso inte i alla spel längre men t.ex. wukong som jag spelar nu krävs om man vill köra på max i 4k i över 60 fps.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.