Kör Windows 11 på Raspberry Pi

Permalänk
Melding Plague

Kör Windows 11 på Raspberry Pi

Botspot Virtual Machine gör det enkelt att köra Microsofts system på den lilla datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att man kan, frågan är om man vill?

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Kul att man kan, frågan är om man vill?

Jag vill, för att man kan.

Permalänk

Jag läste för snabbt. Det gäller Windows för Arm, jag trodde den redan fungerade på en Raspberry pi.
Ja, denna Windows kan det vara mer nytta på en Raspberry även om utvecklingen går att mindre applikationer behövs köras lokalt.

Permalänk
Medlem

Fast emulering är inte att köra på hårdvaran i sig. Fast det nu är det litegrann i alla fall.

Men det är ändå bättre än att sitta med en dator som kom innan 2017 om man nu måste ha modernt windows.

Vore coolt om det gick att köra direkt på. Rn modern PI är ändå inte en potatis längre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du enkelt hittar kort med N100 för samma pris som raspberry pi så finns det nog ingen poäng med detta praktiskt.

Permalänk
Medlem

Lite OT:
Någon som har en smidig lösning för att köra Windows genom QEMU/KVM på en enkel Linux-laptop (Ubuntu)?

Använder idag Virtual Machine Manager för QEMU/KVM men tycker gränssnittet i sig mest är ett hinder.

Kan Boxes vara något? Eller vad kör ni andra?

Permalänk
Datavetare

Det fungerar även på RK3588-baserade SBC, t.ex. Orange Pi 5 och Radxa ROCK 5.

"RockChip RK3588 working: BVM is now configured to use only the performance cores, making it functional on Rock Pi 5, Orange Pi 5, and many other single board computers that use this CPU. All ARM RockChip CPUs ought to work."

Orange Pi 5 finns i varianter med upp till 32 GB RAM, alla varianterna kommer med integrerad M.2 slot och de flesta har också stöd för eMMC (som kostar mindre per GB jämfört med eMMC och drar mindre ström). Vissa varianter har 2 st 2,5 GBit/s Ethernet också.

Skrivet av pacc:

Med tanke på att du enkelt hittar kort med N100 för samma pris som raspberry pi så finns det nog ingen poäng med detta praktiskt.

Prismässigt är det jämförbart, likaså prestandamässigt. Just RPi5 har nackdelen att faktiskt vara rätt strömtörstig för att vara en SBC. RK3588 ställd mot N100 har fördelen av att "idle" förbrukning är typ 1/4-del och peak-förbrukning är ungefär hälften, en RK3588 har inga problem att köras fläktlös även med rätt tung last.

Men den stora fördelen med SBC är ju att de har I/O som inte existerar hos "vanliga" PCs. Använder man den är PC inte ett alternativ, använder man den inte är SBC inte alls ett självklart val.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fast det har ju gått länge att köra Win 11 för ARM på RPi5. Men nyheten är att man kör x86 i VM?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Visst, köper man en SBC för det specifika ändamålet finns det förstås bättre alternativ, men det kan ju fortfarande vara användbart om man kommer på att man vill köra Windows när man redan köpt en RPi och det är för sent att ångra sig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det har ju gått länge att köra Win 11 för ARM på RPi5. Men nyheten är att man kör x86 i VM?

Även x86/x64 har gått att köra i Windows on ARM (Technical Preview) sedan 2020.

Så egentligen är nog nyhetsvärdet nära nog noll? Dock kul att QEMU/KVM kan rulla på en överdrivet kraftfull Raspberry Pi (16GB RAM!!)

"For this project I used the latest Raspberry Pi 5 16GB, and I ran the host OS, Raspberry Pi OS from a 128GB Makerdisk PCIe Gen 3 NVMe SSD using a Pineboards HatDrive! Nano."

Med ett pris på 1899 SEK för enbart kortet, så känns Pi:n inte riktigt som den lilla prisvärda labbdatorn längre:
https://www.inet.se/produkt/2226825/raspberry-pi-5-16gb

Undrar mer vad jag ska ha mina gamla RPi1, 2 och 3:or till. Börjar då fullt i skåpet här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag läste för snabbt. Det gäller Windows för Arm, jag trodde den redan fungerade på en Raspberry pi.
Ja, denna Windows kan det vara mer nytta på en Raspberry även om utvecklingen går att mindre applikationer behövs köras lokalt.

Fast läste och skrev du inte lite för snabbt igen nu?

Tredje gången gilt kanske..

Skrivet av walkir:

Undrar mer vad jag ska ha mina gamla RPi1, 2 och 3:or till. Börjar då fullt i skåpet här!

Verkar vara många som tror sig ha användning för dem än åtminstone. Bättre andrahandsvärde än det mesta i datorhårdvaruväg fortfarande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Synd att man verkar behöva köra en VM, när det nu finns en Windows on Arm-version. Men det kanske har mer att göra med att man måste ha nån UEFI eller nått?
Vill iaf testköra, vore coolt!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Synd att man verkar behöva köra en VM, när det nu finns en Windows on Arm-version.

Det har väl "alltid" gått att köra Windows on Arm direkt på Raspberry Pi?

https://raspberrytips.com/windows-11-on-raspberry-pi/
https://www.xda-developers.com/how-install-windows-11-raspber...

Tidigare var det Windows 10 IoT Core på RPi 2 & 3 som gällde.

Nyheten är mest ett Proof-of-Concept på en kraftfull Raspberry Pi 5 med 16GB RAM och 128GB SSD. Dvs extremt långt ifrån en potatis likt RPi 3.

Sen är det synd att Windows on Arm alltid varit lite småmeckigt att tanka hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det har väl "alltid" gått att köra Windows on Arm direkt på Raspberry Pi?

https://raspberrytips.com/windows-11-on-raspberry-pi/
https://www.xda-developers.com/how-install-windows-11-raspber...

Tidigare var det Windows 10 IoT Core på RPi 2 & 3 som gällde.

Nyheten är mest ett Proof-of-Concept på en kraftfull Raspberry Pi 5 med 16GB RAM och 128GB SSD. Dvs extremt långt ifrån en potatis likt RPi 3.

Sen är det synd att Windows on Arm alltid varit lite småmeckigt att tanka hem.

hm, måste missat att det "alltid" gått. Jag minns helt klart Win 10 IoT, men det är ju bara textbaserat. Jag vill ha med desktop! Men jag ska kika på länkarna, då jag säkert missat något.

Är inte alls småmeckigt, bara gå till microsofts hemsida där man laddar ner windows-ison och dra ner arm-versionen istället. Kör det i en VM på jobbet på min Mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Är inte alls småmeckigt, bara gå till microsofts hemsida där man laddar ner windows-ison och dra ner arm-versionen istället. Kör det i en VM på jobbet på min Mac.

Har fortfarande bara kört Windows 10 on Arm som technical preview här på min Mac. Vilken VM kör ni på jobbet? Har egentligen bara erfarenhet av Parallels Desktop här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fortfarande bara kört Windows 10 on Arm som technical preview här på min Mac. Vilken VM kör ni på jobbet? Har egentligen bara erfarenhet av Parallels Desktop här.

Win 11 on Arm är ju full release nu pga alla laptops med arm-cpuer, så bara tuta och köra jag testar UTM lite, mest för att den är gratis. Har lite issues hit och dit men vet inte riktigt om det är pga UTM eller Win on Arm som inte är helt stadigt då kraschar lite hit och dit. Tycker prestandan är bra dock!

Visa signatur