Äntligen fått jobb inom mjukvaruutveckling, hur går det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hur kan Arbetsförmedlingen tvinga dig att arbeta utan lön?

Arbetslösa måste gå med på allt de hittar på för att kunna få någon slags ersättning överhuvudtaget.
De drog in min chans till nystartsjobb (lönebidrag för den som skulle anställa mig) när jag var sjukskriven, och ett tag var det mest den som jag jagar.

Arbetsförmedlingens verksamheter är numera utlagda på entreprenad till en uppsjö olika "välfärdsföretag", som får pengar av AF för att valla runt oss.
Jag är anvisad till ett sånt program som är omgivet av en massa fina ord, om hur det skulle hjälpa mig ut i arbetslivet, och utvärdera vilka behov och begränsningar jag skulle ha med mina diverse men, efter sjukdomen.
I verkligheten så skiter företaget i hur det går för mig: de lämnar de utsatta vind för våg. De får betalt för att vi fortsätter, vilket de förlängt om och om igen. Samtidigt så lockar arbetsplatsen om en anställning, och jag ser den som den enda chansen att få ett jobb överhuvudtaget nu när alla andra chanser har krossats.

Detta är vad "arbetslinjen" betyder i praktiken.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns väldigt många spökjobb i branschen, eller iaf gastkramande, där företag egentligen bara är intresserade av att sno sina konkurrenters personal för att kunna lirka fram insiderinformation.

Jag tror att många spökjobb också egentligen är till för att HR-avdelningen ska kunna hävda sitt eget existensberättigande, inte för att de egentligen vill anställa någon.
Det är flera företag som man sett lägga ut samma annons månad efter månad, under flera år. (inte för att jag kan säga att det varit helt kontinuerligt, jag har inte alltid kollat efter jobbannonser när jag har haft jobb)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Söker jobb som utvecklare för Microsoft Power Platform. Driver en internationellt utbildnings projekt för Power Plattformen med ett par hundra medlemmar. Jobbar 1+ med Power Plattformen, men började söka nytt jobb för 2 månader sedan då jag vill jobba 100% med PP.

Hittills inte sett en enda annons som söker en junior utvecklare. 98% av annonser kräver minst kandidatexamen och/eller 5+ års erfarenhet.

Skickat iväg ett dussin ansökningar, en återkoppling via mejl. Inga intervjuer.

Så.. Ganska crap 😅?

Pp-utvecklare, det är ju bara att kontakta fellowmind, nexer, tietoevry, beterna. Dom som jobbar med D365-plattformen. Många har även inslussning just för juniorer. Brist på folk som vill hålla på med pp fastän det är en cool plattform.
Se till att skicka öppna ansökningar, inte bara på jobb.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Läste till systemutvecklare .NET på YH och började sedan direkt efter examen att arbeta på företaget där jag genomförde LIA. Har nu 2,5 år erfarenhet och trivs bra på jobbet. Får ganska frekvent andra jobberbjudanden men har väl inte riktigt känt något behov av att byta arbetsplats ännu. Sitter mestadels och knackar Java och SQL.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ser marknaden fortfarande lite sval ut i vår branch. Även om räntorna gått ner så ser omvärldsläget fortfarande skakigt ut vilket gör att de inte vågar satsa lika mycket. Företagen är försiktiga helt enkelt. Det medför att de hellre anställer seniora.

Håll ut, det vänder snart.

Tips: se till att ha relevanta kunskaper. Det finns t.ex rätt mycket jobb inom följande techstack:

- Java, javascript/typescript / kotlin
- Spring / Maven
- react /angular
- aws / gcp / azure
- docker / kubernetes / terraform
- kafka

Lär er en kombo av dessa med fokus på fullstack så ska ni se att ni får jobb. Ett annat tips är att skapa en simpel fullstack app och ladda upp på Github som referens. Inte bara att man lär sig teknikerna, men man får också något att visa upp och diskutera under en intervju. De ser att man är villig att lära sig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som utvecklare kan man marknadsföra sig även på andra sätt utöver CV efter skolan. T.ex. github, skapa en profil, bidra till eller med något open-source projekt.

Har man varit och skapat eller förbättrat något , tagit en del i ett större projekt där hundratals människor varit med och skrivit kod. Så säger det mer än en examen. Majoriteten av all programmering är till 99,8% att förstå någon annans logik, att kunna sammarbeta, förstå sig på andra människor är viktigare hur dom tänkte och vad projektet vill uppnå vad det kommer till standarder och kvalitet.

Att man varvat några skoluppgifter väger ganska tunt i jämförelse. jämfört med 0.2% . Okej du kan lite syntax? Men det kan google, chatGPT också.

Permalänk
Medlem

Grattis! Jag lider samtidigt med dig. Jag tog examen 2020 mitt under corona. Då var arbetsmarknaden också svag men kanske inte till samma grad som idag. Tog mig 4 månader att få jobb då.

Permalänk
Medlem

Grattis! Men vad drygt att gå arbetslös i 8 månader.

Jag hade tur i att jag blev kontaktad av en rekryterare under min sista termin på universitetet när jag höll på med exjobbet. Blev inbjuden till en intervju som liknade mer en fika än en jobbintervju... Blev erbjuden jobbet senare under dagen och började jobba direkt efter min examen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Att man varvat några skoluppgifter väger ganska tunt i jämförelse. jämfört med 0.2% . Okej du kan lite syntax? Men det kan google, chatGPT också.

Ja, för det är syntax man lär sig genom en universitetsutbildning...

Permalänk
Medlem

Började studera webbutveckling med inriktning på .NET i höstas. 2-årig YH-utbildning.
Känns risky med tanke på hur läget ser ut idag, men förhoppningsvis hinner arbetsmarknaden nyktra till något under den tid jag har kvar på utbildningen.

Börjar bli dags för att leta reda på en LIA-plats till hösten, vilket kanske inte blir helt lätt i dessa tider.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Känn dig glad att du lyckats bli anställd! Jag skulle inte rekommendera någon att läsa IT idag. Tåget gick nog ungefär samtidigt som jag började läsa det.
Efterfrågan har sänkts och utbudet ökat. Det är ingen bra kombination.
Jag ska studera i höst och då blir det mer hårdvarunära.

Efter att IT-bubblan 2000 sprack så tog det ca 10 år innan det återhämtat sig. Arbetsmarknaden är betydligt större idag, så jag gissar på att det återhämtar sig snabbare. Det kan t.o.m. vara så att det blir en bra tajming att påbörja en 5-årig utbildning nu.
Hittills så verkar det också mest vara den stora mängd YH-studenter som blir utan jobb, har inte hört att det är stora mängder erfarna personer som blir varslade än.

Jag är med i rekryteringar nu och vi plockar russinen ur kakan. Vi rekryterar globalt och det är få som passerar nålsögat. När det gäller studenter så är de som sommarjobbat hos oss grymt ambitiösa, erfarna och duktiga. De har/kommer att bli erbjudna anställningar. De läser 5-åriga ingenjörsprogram.

Men det är kanske 10-20% av studenterna som har det där extra. De som programmerar på fritiden. De som drivs av nyfikenhet och passion. De kommer alltid ha lättare att få anställning. Om inte annat så vill man hitta något åt dem så att de inte går någon annanstans.

För några år sedan var det mer konkurrens om de bästa kandidaterna. Det var inte självklart att de skulle tacka ja till ett erbjudande och de hade ofta 2-3 olika alternativ. Det är klart att Google i London eller Schweiz kunde vara mer lockande som ett första jobb.

Ingenjörsutbildningar har historiskt sett varit elitutbildningar. Höga antagningspoäng och många som hoppas av innan de fullföljer utbildningen. Dessa år med YH-utbildning som en genväg till ett garanterat ingenjörsjobb kan ha varit en tillfällig parantes.

Permalänk
Medlem

Först och främst, GRATTIS!

Jag har varit arbetslös i snart 10 månader sen examen som javautvecklare från 2 års YH.
Sökt mer än 140 jobb över hela Sverige och inte ens fått gå på intervju.. Har bra betyg och även bra rekommendation från bemanningsföretaget jag hade praktik hos men som inte hade tillräckligt med jobb för att anställa.

Har helt klart varit det tuffaste tiden jag någonsin gått igenom mentalt, och då har jag ändå ett saftigt CV från andra brancher.
Tråkigt när man äntligen hittat något man brinner för och verkligen vill.

Permalänk

Jag ser flera skriver att de har läst utbildning och gått arbetslösa ett tag. Jag funderar lite på om Corona-problemet kan spela in. Väldigt många blev då arbetslösa och många valde att studera, nu kommer många dessa ut på arbetsmarknaden.
Där det för arbetarna är bra om det finns lite mindre personer än vad som efterfrågas och nu är det kanske det motsatta när det gäller nyexade.
Min bild är att väldigt många läste IT de senaste åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser flera skriver att de har läst utbildning och gått arbetslösa ett tag. Jag funderar lite på om Corona-problemet kan spela in. Väldigt många blev då arbetslösa och många valde att studera, nu kommer många dessa ut på arbetsmarknaden.
Där det för arbetarna är bra om det finns lite mindre personer än vad som efterfrågas och nu är det kanske det motsatta när det gäller nyexade.
Min bild är att väldigt många läste IT de senaste åren..

Så är det. Jag själv blev långtidspermitterad på mitt förra jobb. Så jag valde att börja studera.
Läste en 2-årig programmeringsutbildning med AI/ML utveckling och tog examen förra sommaren. Sökte jobb på jobb men fick bara massa avslag, då man saknade erfarenhet.

Hoppade på en ny intensinutbildning i vintras inom frontendsutveckling genom arbetsförmedlingen så man blir fullstack, bara för att försöka rida ut lågkonjukturen.

Blir klar med den till sommaren, så får vi se hur arbetsmarknaden kommer se ut då.
Kommer antagligen va lika tufft då, om inte värre.

Så ja, du har nog en poäng i det du säger.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pine-orange:

Ja, för det är syntax man lär sig genom en universitetsutbildning...

Som någon som läser en utvecklingsinriktad universitetsutbildning; det känns som att det bara är syntax jag lärt mig när det kommer till HTML, CSS och Python än så länge. Det mest avancerade jag gjort, vilket var slutprojekt i applikationsutveckling, var att knåpa ihop ett bokningssystem med grundläggande get/set, JSON-"databas" och ett tkinter-gränssnitt för bokningshantering.

Det finns inte tid för mer, när varje kurs är 5 veckor. Känns som en any%-speedrun i att lära sig så mycket syntax och standarder som möjligt, snarare än att lära sig faktisk utveckling. Ska till att börja med MySQL om ett par veckor, vilket avslutas lagom till sommaruppehållet – vad jag förväntas lära mig på denna tid lär väl visa sig snart.

Det ska tilläggas att detta är då en universitetsutbildning som är framtagen tillsammans med branschorganisationer i mellan-norra Sverige. Jag är otroligt förvirrad på vilken kompetens som efterfrågas, än mindre hur jag ska förväntas jobba med detta, särskilt givet hur jobbannonserna från företag är formulerade i relation till den utbildning jag läser.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Inom 10 år är era jobb borta. Börja lära er jobba med händerna, på riktigt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Inom 10 år är era jobb borta. Börja lära er jobba med händerna, på riktigt.

Inte bara programmering som kommer automatiseras
AI förändrar allt.

Vad gäller IT specifikt tror jag det mest handlar om enorm övertalighet, woke och framförallt en konjunkturnedgång (även om det trycks rejält med pengar som håller uppe börsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Inte bara programmering som kommer automatiseras
AI förändrar allt.

Vad gäller IT specifikt tror jag det mest handlar om enorm övertalighet och woke.

Jo mest faktiskt. Jag jobbar inte inom wfh eländet. Ni är lite för bortskämda. Bra att det regleras.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Jo mest faktiskt. Jag jobbar inte inom wfh eländet. Ni är lite för bortskämda. Bra att det regleras.

Kan hålla med men tror också att "molnet" varit något som producerat mycket mer merarbete. Vad som skulle vara en förenkling blev istället rörigt. Det är mycket tjänster runt om utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Som utvecklare kan man marknadsföra sig även på andra sätt utöver CV efter skolan. T.ex. github, skapa en profil, bidra till eller med något open-source projekt.

Nu handlar tråden förvisso om "jobbsituationen", men jag tycker det är lite märkligt att ingen verkar prata om egna projekt.

Någon måste ju komma på idéerna också.

Jag tror att AI-hypen är starkt överdriven, men den typen av "verkstadsgolv"-programmering det pratas om här, det är definitivt en döende bransch.

Permalänk
Medlem

Jag tar examen från en frontend YH nu i slutet av mars. 0 positiva resultat på ansökningar. En ansökning till e-hälsomyndigheten hade fått 573 ansökningar...
Som tur är kan jag gå tillbaka till mitt gamla jobb som vaktmästare. Någon utvecklare blir jag nog aldrig på arbetsmarknaden, men det är en kul hobby.

Visa signatur

"Det finns inget moln - bara någon annans server."

Permalänk
Medlem

Driver eget som konsult inom mjukvaruutevckling.

Det såg ut att ljusna i början av året men senaste månaden känns de som läget har blivit allt mer dysterst pga av omständigheterna i världen.

Förvånad att du haft så många kodtest, det kan vara svårt att avgöra tycker jag.

Leetcode är nog bland de värsta, de är inget någon människa gör i vardagen överhuvudtaget. Det är tester man behöver sitta och öva inför i månader, så vad bevisar det?

Är det tester där man förväntas göra enklare saker som lägga till objekt i en lista och filtrerar, loopa och såna saker så kan de vara intressant. Återigen de viktiga är inte detaljerna, tycker pseudo kod kan funka lika bra. Det handlar om förstår hur kandidaten tänker och analyserar problemet.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

vi har nu inledande intervju, kodprov och sedan teknisk intervju efter det, följt av beslut. Det är inte en orimligt tidskrävande process för kandidaterna

Haha! Är man nyexad och desperat kanske det där flyger.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu handlar tråden förvisso om "jobbsituationen", men jag tycker det är lite märkligt att ingen verkar prata om egna projekt.

Någon måste ju komma på idéerna också.

Jag tror att AI-hypen är starkt överdriven, men den typen av "verkstadsgolv"-programmering det pratas om här, det är definitivt en döende bransch.

Jag tror AI-hypen är överdriven på så sätt att tjänsterna inte kommer försvinna fullständigt. Däremot är jag övertygad på att AI ökar effektiviteten för seniora. Det har inte ens bara med AI att göra. Effektiviseringar sker överallt.

Se bara på React 19: nu krävs inte useMemo/useCallback och ytterligare en hook. React Compiler hittar scenarion där det går att cacha automatiskt, och lägger sedan in stödet åt en. Och nödvändig boiler-plate kod som krävs är redan nere på minimum.

De mycket duktiga kommer kunna lösa dubbelt så mycket som idag på samma tid. Självklart kommer tjänster försvinna i drivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Pp-utvecklare, det är ju bara att kontakta fellowmind, nexer, tietoevry, beterna. Dom som jobbar med D365-plattformen. Många har även inslussning just för juniorer. Brist på folk som vill hålla på med pp fastän det är en cool plattform.
Se till att skicka öppna ansökningar, inte bara på jobb.

Tack för tipset, får kika in de bolagen helt enkelt!

Pratat med ett par PP arkitekter och en MVP och båda har sagt att det finns sjukt mycket "dolda" jobb i branschen. Alltid svårt att hitta dessa när man försöker få in första foten i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Haha! Är man nyexad och desperat kanske det där flyger.

Det är relativt standard vad jag vet. En bekant som söker jobb (på andra företag) som senior får också skriva kodprov som tar ett antal timmar. Med det sagt så försöker vi alltid respektera kandidaternas tid och det är bara en liten bråkdel som går vidare till kodprov (och många som skriver kodprovet går även vidare till teknisk intervju). Vi har även försökt att utforma provet så att det testar det vi vill se utan att man behöver göra massvis med redundanta saker.

Faktum är att kodprovet hittills lämpat sig bäst för att filtrera bort seniora sökande som har ett bra CV på pappret men som underpresterar på kodprovet, så att skippa kodprov är inte ett alternativ.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Det är relativt standard vad jag vet. En bekant som söker jobb som senior får också skriva kodprov som tar ett antal timmar. Med det sagt så försöker vi alltid respektera kandidaternas tid och det är bara en liten bråkdel som går vidare till kodprov (och många som skriver kodprovet går även vidare till teknisk intervju). Vi har även försökt att utforma provet så att det testar det vi vill se utan att man behöver göra massvis med redundanta saker.

Faktum är att kodprovet hittills lämpat sig bäst för att filtrera bort seniora sökande som har ett bra CV på pappret men som underpresterar på kodprovet, så att skippa kodprov är inte ett alternativ.

Förstår inte varför kodprov skulle vara dåligt. Om en arbetsplats jag dras till använder kodprov så är instinkten att jag ska krossa provet eller misslyckas när jag försöker. Knappast att jag skulle vara för bra för att skriva kodprov.

Däremot kan det vara stressande att skriva kod i en miljö man inte är van vid. Och vetskapen att hjälp från Google om man glömt nåt så enkelt som om det är .length eller .length(), inte är en möjlighet, är också en stressfaktor.

Permalänk
Skrivet av first:

Förstår inte varför kodprov skulle vara dåligt. Om en arbetsplats jag dras till använder kodprov så är instinkten att jag ska krossa provet eller misslyckas när jag försöker. Knappast att jag skulle vara för bra för att skriva kodprov.

Däremot kan det vara stressande att skriva kod i en miljö man inte är van vid. Och vetskapen att hjälp från Google om man glömt nåt så enkelt som om det är .length eller .length(), inte är en möjlighet, är också en stressfaktor.

Jag har inget emot kodprov.
Men alla prov har brister, kodprov testar vissa saker som ofta bara ger en liten bild.
Ett problem är tid. Vill man anlita en person som redan har ett annat motsvarande jobb så kan det vara en svårighet att motivera varför den ska lägga ner väldigt mycket på fritid för att bevisa att den kan det den jobbar med.
Det får då på något sätt vara ett mycket finare jobb som den söker.

Arbetslösa däremot så är deras fritid för dem inte alls lika kostsam, likaså så går de från inget jobb till ett.

Det är för övrigt samma sak med alla yrken. Det är inte lätt att få en bilmekaniker som har fast jobb sedan 10år tillbaka komma och göra ett arbetsprov på att den just kan laga bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tack för tipset, får kika in de bolagen helt enkelt!

Pratat med ett par PP arkitekter och en MVP och båda har sagt att det finns sjukt mycket "dolda" jobb i branschen. Alltid svårt att hitta dessa när man försöker få in första foten i branschen.

Så är det. Dom dyker upp på linkedin när du har en profil och headhuntarna är ute och jagar. Men i princip alla har så att skicka in ansökan. Så kika på deras hemsidor så har dom nästan alltid en karriär-sida med connect för att skicka in. Söka på jobbannonser är hopplöst i många fall när man inte har erfarenhet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varit konsult i drygt 10 år och fick lämna ett bra uppdrag i höstas pga bemanningslagen. Har inte lyckats få något uppdrag sen dess så har gått hemma i 6 mån med full lön. Men nu var stålarna slut så svarade på en rekryterares meddelande i slutet av januari och började förra veckan för första gången som fast anställd.

Gött att ha jobb igen men blä vad tramsigt det är med företagskultur...

Det som precis visade sig inte gällde konsulter? Segt :/