Permalänk

Att bygga en enkel hemsida

Tanken är att bygga en enkel hemsida från grunden, med egna bilder och logotyp osv. har registrerat mig på nu både One och Strato. Jag vet inte varför folk säger att det är enkelt. Tycker att det är extremt komplicerade, och det ska man betal för? Är som kanske märkt nära helt oinsatt i webbprogrammering men vadå, är man digitalt livegen inför företag som Wix, Strato osv?

Har köpt domäner samt webbskapande paket basic. One tar inte emot min betalning, de ber mig att betala igen, som nu är dubbelbetald på mitt kontoutdrag. Deras kundtjänst svarar ibland, ibland inte. Ogillar att ens tillvaro är dikterad av techbolag. Dessutom är hemsidorna de erbjuder en totalt själlösa, stock-bilderna har ingenting med något att göra. Hela tiden erbjudande om uppgraderingar man inte fattar det innebär. erbjudande att be AI skriva ens jävla texter.... Vadå måste man ha med dem att göra för att skapa en hemsida?

Permalänk
Skrivet av Perlan_11:

Tanken är att bygga en enkel hemsida från grunden, med egna bilder och logotyp osv. har registrerat mig på nu både One och Strato. Jag vet inte varför folk säger att det är enkelt. Tycker att det är extremt komplicerade, och det ska man betal för? Är som kanske märkt nära helt oinsatt i webbprogrammering men vadå, är man digitalt livegen inför företag som Wix, Strato osv?

Har köpt domäner samt webbskapande paket basic. One tar inte emot min betalning, de ber mig att betala igen, som nu är dubbelbetald på mitt kontoutdrag. Deras kundtjänst svarar ibland, ibland inte. Ogillar att ens tillvaro är dikterad av techbolag. Dessutom är hemsidorna de erbjuder en totalt själlösa, stock-bilderna har ingenting med något att göra. Hela tiden erbjudande om uppgraderingar man inte fattar det innebär. erbjudande att be AI skriva ens jävla texter.... Vadå måste man ha med dem att göra för att skapa en hemsida?

Det är ju alltid så att om du är lite intresserad och om du har viljan att få lite skit på fingrarna, så kan du komma enklare och billigare undan. Ju mindre du vill göra/lära dig själv, desto mer kommer du att betala för att någon annan ska göra jobbet åt dig - plus att du kommer vara dåligt utrustad för att förstå om du gör en bra eller dålig affär med en viss operatörs offert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Både One och Strato är webbhotell. Du kan om du vill strunta i alla kringtjänster och istället ladda upp dina egna filer med antingen FTP eller via deras kontrollpanel.

Du kan lära dig att koda från grunden lokalt på din dator och visa hemsidorna lokalt tills du är nöjd. Först efter det är klart kommer webbhotellet in i bilden. Du betalar dem för att slippa drifta server själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med bara one.com? De har ett program för att bygga enkla hemsidor som utgår från olika mallar. Sen drag'n'drop:ar man dit sina egna bilder och editerar ungefär som i Word. Enklare än så blir det nog inte.

Vad ska du ha hemsidan till? Väldigt stor skillnad i komplexitet mellan att bara visa upp lite bilder på familjen och att ha en e-handelsplattform.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag har nu krånglat mig igenom One.com olika tjänster. De marknadsför sig till nybörjare just och pekar på deras egna hemsideverktyg. Sagt och gjort skapade jag en hemsida med bilder och texter. Det var relativt enkelt, sen råkade jag radera hela sidan när jag mixtrade med menyn. Mailkorrespendens med tech-support avslöjar att en Wordpresshemsida är mycket bättre för företag då man kan SEO-jobba den på ett annat sätt. Men vad i h-vete gör jag då med hemsidebyggaren?! Beställer deras största paket för att få WP-pluggin och extra support men kränglet fortsätter. Wordpress vill sälja in samma tjänster som jag redan betalat till One.com. Och ingen i deras support kan förklara situationen på ett begripligt sätt.

I dagens IT-värld borde det finnas offentliga IT-handläggare som hjälper en, annars kommer det att kapitaliseras på folks okunskaper, som här.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Både One och Strato är webbhotell. Du kan om du vill strunta i alla kringtjänster och istället ladda upp dina egna filer med antingen FTP eller via deras kontrollpanel.

Du kan lära dig att koda från grunden lokalt på din dator och visa hemsidorna lokalt tills du är nöjd. Först efter det är klart kommer webbhotellet in i bilden. Du betalar dem för att slippa drifta server själv.

Okej hur bygger jag en hemsida lokalt, förklara det som om jag är 5 år.

Skrivet av talonmas:

Räcker det inte med bara one.com? De har ett program för att bygga enkla hemsidor som utgår från olika mallar. Sen drag'n'drop:ar man dit sina egna bilder och editerar ungefär som i Word. Enklare än så blir det nog inte.

Vad ska du ha hemsidan till? Väldigt stor skillnad i komplexitet mellan att bara visa upp lite bilder på familjen och att ha en e-handelsplattform.

Tydligen är det inte optimalt vad gäller SEO, förstår då inte meningen med det.

Permalänk
Skrivet av Perlan_11:

Om du är intresserad av att göra det, skulle jag rekommendera att du läser på om begreppet ”static site generator”, där exempel på sådana är Jekyll och Hugo.

Vill du ha mer flexibilitet kan du installera en lokal webbserver och databasserver på din dator och slänga in en Wordpress-installation.

Alla dessa alternativ besparar dig en hel del av jobbet med att knacka HTML-kod manuellt (eller låter dig välja i vilken utsträckning du vill göra det) och ger dig möjligheten att prova ut hur du vill ha en website utan att betala en krona. Många driftar till och med sina sidor hemifrån med hjälp av dessa verktyg och någon dator som agerar server dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till varför folk får betalt för att göra hemsidor. Du kan göra enkla grejer själv men ska du göra något som avviker från en standardmall kommer du behöva en del kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Klistra in följande i en ny textfil fil som du döper till index.html (utan någon jävla ytterligare filändelse som Windows lurar på dig):

<html> <head><title>Hello</title></head> <body><h1>World!</h1></body> </html>

Dubbelklicka på filen i filsystemet. Den öppnas nu i webbläsaren i en flik med titeln "Hello" och innehållet "World!". Nu kan du redigera filen med ytterligare innehåll och ladda om den i webbläsaren.

Ladda upp filen till rotmappen på ditt konto hos webbleverantören.

Ladda din mapp/domän hos hemsideleverantören i din webbläsare.

Klart.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du är intresserad av att göra det, skulle jag rekommendera att du läser på om begreppet ”static site generator”, där exempel på sådana är Jekyll och Hugo.

Vill du ha mer flexibilitet kan du installera en lokal webbserver och databasserver på din dator och slänga in en Wordpress-installation.

Alla dessa alternativ besparar dig en hel del av jobbet med att knacka HTML-kod manuellt (eller låter dig välja i vilken utsträckning du vill göra det) och ger dig möjligheten att prova ut hur du vill ha en website utan att betala en krona. Många driftar till och med sina sidor hemifrån med hjälp av dessa verktyg och någon dator som agerar server dygnet runt.

Okej, låter vettigt. Har tyvärr sängen precis jämte mitt kontor och laptop just nu. En server känns som en maskin som står aktiv 24/7...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Okej, låter vettigt. Har tyvärr sängen precis jämte mitt kontor och laptop just nu. En server känns som en maskin som står aktiv 24/7...?

En liten Raspberry Pi kanske skulle fungera?
Installera t.ex. Raspberry Pi OS, Apache, MariaDB och PHP och du har en liten ljudlös server som mer än väl räcker till för att utveckla en webb-sida. Har du inget behov av dynamiska sidor, då räcker det med OS och Apache eller annan valfri webbserver för att komma igång.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Installera t.ex. Raspberry Pi OS, Apache, MariaDB och PHP och du har en liten ljudlös server som mer än väl räcker till för att utveckla en webb-sida. Har du inget behov av dynamiska sidor, då räcker det med OS och Apache eller annan valfri webbserver för att komma igång.

Om TS mot förmodan lyckas med det där, glöm inte göra regelbundna säkerhetsuppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om TS mot förmodan lyckas med det där, glöm inte göra regelbundna säkerhetsuppdateringar

Japp, apt clean, apt update och apt upgrade kan vara bra... och framförallt, inte öppna upp portar till Pi:n i routern så den går att komma åt från internet.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Om TS har problem med att förstå enkla grejor kring ett webbhotell, varför föreslå (subjektivt) krångliga saker som en egen server på en raspberry pi?

Lura inte iväg TS på massa villovägar.

Det är ju snarare tjänster som wix.com och squarespace.com som TS nog är ute efter, men det är ju svårt att veta om dessa uppfyller TS behov utan att få något mer specat än att det är en hemsida.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Det finns bra guider för att från grunden snabbt och enkelt få till en Pi-server med WP.

Det är mer i själva WP-hanteringen som det snabbt kan bli förvirrande och rörigt vare sig man vill få till något unikt eller ej. Så unikt nu bloggformatet medger.

Skrivet av pine-orange:

Vilken optimism.. Men ja, inställningen att det bara ska vara enkelt är helt enkelt inte kompatibel med någon lösning annat än en (helt) färdig bloggtjänst idag.

Tyvär har utvecklingen snarare komplicerat detta på hobbynivån.

Enklast och minst risk för att hela bygget brakar ihop förr eller senare om man inte är intresserad av själva driften och bara vill göra ett familjealbum tex är nog att göra det halvmanuellt. Använd ett galleriskaparprogram för mängdjobbet och gör resten i en WYSIWYG.

En server kanske inte ens är nödvändig, beronde på vad syftet är.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Beror lite på syftet med varför du gör en hemsida, men vill du få det som du vill och utan att kunna något skulle jag använda mig av en LLM(chatGPT), Exempelvis o3-mini-high. Skriv vad du önskar, ladda upp en bild som referens och be den utveckla ditt exempel. Ändra enligt egna önskemål och starta en ny chatt där du ber modellen skapa en hemida med html, js och css. om du vill ta steget längre kan du kolla upp ett framework du gillar och be den använda det.
https://github.com/troxler/awesome-css-frameworks

Du skapar motsvarande filer på datorn och testar, när du är nöjd lägger du in det på ONE (file manager).
Notepad fungerar men rekommenderar att du hittar annat program för detta.

Om du blir inspirerad och vill göra mer installerar du Visual Studio Code och Github Copilot och fortsätter testa med de olika modellerna som finns tillgängliga.

Problemet med de verktyg som erbjuds via ONE etc är att dom är oerhört begrännsade och vill man göra något som inte finns tillgängligt så går det inte.

Permalänk
Skrivet av frezzad:

Beror lite på syftet med varför du gör en hemsida, men vill du få det som du vill och utan att kunna något skulle jag använda mig av en LLM(chatGPT), Exempelvis o3-mini-high. Skriv vad du önskar, ladda upp en bild som referens och be den utveckla ditt exempel. Ändra enligt egna önskemål och starta en ny chatt där du ber modellen skapa en hemida med html, js och css. om du vill ta steget längre kan du kolla upp ett framework du gillar och be den använda det.
https://github.com/troxler/awesome-css-frameworks

Du skapar motsvarande filer på datorn och testar, när du är nöjd lägger du in det på ONE (file manager).
Notepad fungerar men rekommenderar att du hittar annat program för detta.

Om du blir inspirerad och vill göra mer installerar du Visual Studio Code och Github Copilot och fortsätter testa med de olika modellerna som finns tillgängliga.

Problemet med de verktyg som erbjuds via ONE etc är att dom är oerhört begrännsade och vill man göra något som inte finns tillgängligt så går det inte.

Har haft flera som tipsat om detta och det verkar vara givet om man vill ha en enkelt sida. Dock, ogillar tanken med Ai för det blir opersonligt. har börjat mecka med WP, inte helt lätt och totalt ologiskt jämfört med Adobe-programmen. Får nöta in det civilizationen verkar inte ha enklare alternativ. Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Det finns bra guider för att från grunden snabbt och enkelt få till en Pi-server med WP.

Det är mer i själva WP-hanteringen som det snabbt kan bli förvirrande och rörigt vare sig man vill få till något unikt eller ej. Så unikt nu bloggformatet medger.

Vilken optimism.. Men ja, inställningen att det bara ska vara enkelt är helt enkelt inte kompatibel med någon lösning annat än en (helt) färdig bloggtjänst idag.

Tyvär har utvecklingen snarare komplicerat detta på hobbynivån.

Enklast och minst risk för att hela bygget brakar ihop förr eller senare om man inte är intresserad av själva driften och bara vill göra ett familjealbum tex är nog att göra det halvmanuellt. Använd ett galleriskaparprogram för mängdjobbet och gör resten i en WYSIWYG.

En server kanske inte ens är nödvändig, beronde på vad syftet är.

Har nu skaffat plugg in och i elemtror ska det gå att återgå till historiska ändringar i stil med Adobe. Men ja nej, inte lätt och en soppa av information.

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Hur många hemsidor räcker det till ungefär? Har lite olike verksamheter och kanske 4 hemsidor på sikt, varav 2 mer mycket information (blogg, butik osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Jag har nu krånglat mig igenom One.com olika tjänster. De marknadsför sig till nybörjare just och pekar på deras egna hemsideverktyg. Sagt och gjort skapade jag en hemsida med bilder och texter. Det var relativt enkelt, sen råkade jag radera hela sidan när jag mixtrade med menyn. Mailkorrespendens med tech-support avslöjar att en Wordpresshemsida är mycket bättre för företag då man kan SEO-jobba den på ett annat sätt. Men vad i h-vete gör jag då med hemsidebyggaren?! Beställer deras största paket för att få WP-pluggin och extra support men kränglet fortsätter. Wordpress vill sälja in samma tjänster som jag redan betalat till One.com. Och ingen i deras support kan förklara situationen på ett begripligt sätt.

I dagens IT-värld borde det finnas offentliga IT-handläggare som hjälper en, annars kommer det att kapitaliseras på folks okunskaper, som här.

Känns lite som att du vandrat in på Bauhaus och köpt en hammare, och blir sur för att de inte hjälper dig att bygga ett hus med hammaren.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan kännas svårt för den som inte är så insatt men det är ändå väldigt enkelt idag jämfört med förr. Jag "knackade" html-kod i slutet på 90-talet och då kunde det vara struligt med webbläsarkompatibilitet mm.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Hur många hemsidor räcker det till ungefär? Har lite olike verksamheter och kanske 4 hemsidor på sikt, varav 2 mer mycket information (blogg, butik osv)

Svårt att svara på. Mängden hemsidor är nog inget större problem så. Men det behövs mer information. En butik kan i princip vara enbart en statisk sida med en prislista. Eller mer avancerad där kunder får se 3d-vyer av produkter som de kan vrida och vända på och så. Sedan beror det på hur många som kommer besäka sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

one.com har ju varit sämst sedan dom starta och vill du ha bra support och hosting så får du ju betala för det.
Oderland.se kanske kan vara något att titta på, varit kund där i många år och det bara fungerar.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 klarar 2 hemsidor medans 4:an klarar 5. :).

Men allvarligt. Jag tror du startat i fel. Börja med att definiera vad du skall ha för hemsida. Blog, e-handel mm. Välj sen plattform. Från att bygga själv med One till att koda den helt själv. Inget av detta är enkelt om man inte kan det. Du får sätta dig och läsa på ordentligt och lära dig. Har du svårigheter med Ones verktyg så är det nog överkurs att installera en RPI. Eller ialla fall kommer det krävas ännu mer lärande. När du gjort detta så funderar då på trafik, drift osv och väljer sen webbhotell/plan. Uppenbarligen har många andra lyckats göra bra sidor med dessa verktyg så de fungerar. Kommer du så här långt har du ännu mer saker att lära dig som optimering av sidan, säkerhet, SEO optimering, analytics mm mm. Finns en anledning till att folk jobbat hela sitt liv med detta och tar betalt för att göra jobbet.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Nu tänkte jag inte riktigt för skarpt bruk och skulle heller inte rekommendera det om du inte är van att drifta servrar, utan för att kunna utveckla sidorna i en miljö som i praktiken är identisk med den på t.ex. One så att du vet att allt kommer fungera som du vill innan du publicerar skarpt.

Det mesta hänger på hur många samtidiga anslutna klienter/webb-läsare som kommer finnas, för en utvecklingsserver begränsas du i huvudsak av tillgängligt lagringsutrymme. Jag kör mina Pi (två RPi 3b och två RPi4:or) via USB-anslutna 512GB SSD:er och har så här långt inte några problem med de åtta virtuella (namebased) servrarna jag kör, men då är den blockad från åtkomst utom från LAN.

Felstavning
Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du vill publicera din sida publikt på din Raspberry blir det riktigt intressant. Involverar saker som NAT, Revereseproxy, Failtoban, DNS, A Records, Letsencrypt mm. Enkelt kanske inte är rätt ord. Men för lokal testing kanske det fungerar fint. Vill inte vara dryg men är tveksam om detta verkligen är rätt väg.

Kan tillägga att jag nog har 5 RPI hemma och kör allt från Homeassistant till en fågelholk så älskar RPI.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Börja försök lära dig bygga en enkel sida i HTML + CSS lokalt på din dator. Känner du dig modig kan du lägga till lite javascript för mer interaktiva bitar. Skippa databas osv.

När du börjar bli varm i kläderna ska du försöka lära dig grunderna i Git - du kan använda en Git-klient med UI så du inte behöver lära dig massa kommandon. Försök ladda upp din sida på Github, sen kan du hosta den gratis på något som heter Github Pages. Det kostar ingenting, sidan kommer vara tillgänglig publikt på internet men du kommer få en webbadress tilldelad av Github. Nästa steg är att köpa en domän och peka den på din sida, så att man kan komma åt den från den webbadress du valt.

Använd ChatGPT för steg-för-steg instruktioner om du behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Gjorde denna med AI på typ 5 minuter med ChatGPT, fördelen är att du får se koden. Du kan be LLM förklara precis vad saker gör och få hjälp med det mesta, det är en bra väg för att få förståelse för hur man bygger egna hemsidor. Tycker nog att du kan göra personligare hemsidor med AI jämfört med WP och andra verktyg, dessa blir ofta väldigt generiska.

Lycka till med allt och hoppas att du upptäcker att det är ganska kul, även om det kan upplevas som lite mycket till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

<Uppladdad bildlänk>

Gjorde denna med AI på typ 5 minuter med ChatGPT, fördelen är att du får se koden. Du kan be LLM förklara precis vad saker gör och få hjälp med det mesta, det är en bra väg för att få förståelse för hur man bygger egna hemsidor. Tycker nog att du kan göra personligare hemsidor med AI jämfört med WP och andra verktyg, dessa blir ofta väldigt generiska.

Lycka till med allt och hoppas att du upptäcker att det är ganska kul, även om det kan upplevas som lite mycket till en början.

Det är imponerande förstås men jag undrar hur pass lätt hemsidan är att underhålla sen. Klarar AI av det på ett bra sätt eller krävs det att du har tillräckligt bra kunskaper själv för att guida AI:n? Det är en faktor som du behöver ta med när du rekommenderar den här lösningen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perlan_11:

Asså enkel "Hemsida" är för mig lite HTML5 för att få ut lite text som i bästa fall ser ut som det jag just skrev.

Du kan börja på den här sidan. https://www.w3schools.com/html/default.asp
Massor med exempel har du ju där.

Där kan du se att.

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>

<p>Asså enkel "Hemsida" är för mig lite HTML5 för att få ut lite text som i bästa fall ser ut som det jag just skrev..</p>

</body>
</html>

Ger det första jag skrev, du kan kopyasta in din text på samma sätt och så kommer det se ut på din hemsida så enkelt är det och det kostar inget

Du borde börja i den änden, inte virra runt och betala för saker du inte har en aning om, eller jo du kan få möta mig i en mörk gränd och ge mig kontanta sedlar för det bästa rådet du just fick ! Det var ett skämt men snälla elda inte bort pengar som du har exakt noll nytta av. Du kommer inte få ut nått av det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k