Äntligen fått jobb inom mjukvaruutveckling, hur går det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som någon som läser en utvecklingsinriktad universitetsutbildning; det känns som att det bara är syntax jag lärt mig när det kommer till HTML, CSS och Python än så länge. Det mest avancerade jag gjort, vilket var slutprojekt i applikationsutveckling, var att knåpa ihop ett bokningssystem med grundläggande get/set, JSON-"databas" och ett tkinter-gränssnitt för bokningshantering.

Det finns inte tid för mer, när varje kurs är 5 veckor. Känns som en any%-speedrun i att lära sig så mycket syntax och standarder som möjligt, snarare än att lära sig faktisk utveckling. Ska till att börja med MySQL om ett par veckor, vilket avslutas lagom till sommaruppehållet – vad jag förväntas lära mig på denna tid lär väl visa sig snart.

Det ska tilläggas att detta är då en universitetsutbildning som är framtagen tillsammans med branschorganisationer i mellan-norra Sverige. Jag är otroligt förvirrad på vilken kompetens som efterfrågas, än mindre hur jag ska förväntas jobba med detta, särskilt givet hur jobbannonserna från företag är formulerade i relation till den utbildning jag läser.

Vi/jag efterfrågar inte detaljspecifik syntax-kunskap när jag utför tekniska intervjuer. Det som efterfrågas är förståelse hur en dator fungerar. Det är skillnad på att köra copy paste-programmering och att förstå vad som händer under ytan. Ha förståelse för hur grundläggande datastrukterer fungerar. Hur minneshantering fungerar, minnestopologi osv. Det visar på att det är en person som inte bara kör "voodoo chicken pattern" när hen programmerar. Att personen är nyfiken och kapabel att läsa kod/dokumentation. Du skall kunna förklara varför du väljer en datastruktur framför en annan. Inte bara "den är bäst", utan kunna motivera varför.

Ex. när det gäller SQL, skulle jag hellre vara intresserad av att veta hur du väljer att lägga upp dina tabeller. Att du kan motivera när det är lämpligt att använda index, hur frågor (joins etc.) relaterar till tidskomplexitet. Det är mer generell kunskap som går att applicera på fler ställen än bara SQL.

Att ha programmerat C, C++, rust eller liknande kan också vara en fördel. Framför allt en vidd av olika språk. Programmering handlar ju om att snabbt kunna sätta sig in i nya domäner, ramverk, sätt att tänka. Att kunna vara flexibel. Att bara kunna ett språk och använda det överallt ser jag som en nackdel. Själv har jag upptäkt att genom att sätta mig in i ett nytt språk, så lär jag mig nya strategier som jag också kan tillämpa i andra språk. Ett exempel är funktionella språk. Det är ett bra sätt att lära sig skriva - och "tänka i" rekursiv kod.

Att ha genomfört och avslutat ett projekt, skrivit dokumentation osv. är också bra. Ex. ha en öppen github-profil där projekten är prydligt presenterade. Att du behärskar att sätta upp en pipeline för kontinuerlig driftsättning osv. De visar på att du kan vara självgående och ta egna initiativ.

Men detta är bara mina personliga preferenser. För andra enklare tjänster där det gäller att bygga hafsverk, web-sidor etc. så är det kanske viktigare att vara snabb och kunna ta genvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedroid:

Det som precis visade sig inte gällde konsulter? Segt :/

Japp, men sigmas fall var dock lite special då de också har in-house projekt. Så fortfarande lite oklart om det gäller oss övriga.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cp_:

Vi/jag efterfrågar inte detaljspecifik syntax-kunskap när jag utför tekniska intervjuer. Det som efterfrågas är förståelse hur en dator fungerar. Det är skillnad på att köra copy paste-programmering och att förstå vad som händer under ytan. Ha förståelse för hur grundläggande datastrukterer fungerar. Hur minneshantering fungerar, minnestopologi osv. Det visar på att det är en person som inte bara kör "voodoo chicken pattern" när hen programmerar. Att personen är nyfiken och kapabel att läsa kod/dokumentation. Du skall kunna förklara varför du väljer en datastruktur framför en annan. Inte bara "den är bäst", utan kunna motivera varför.

Ex. när det gäller SQL, skulle jag hellre vara intresserad av att veta hur du väljer att lägga upp dina tabeller. Att du kan motivera när det är lämpligt att använda index, hur frågor (joins etc.) relaterar till tidskomplexitet. Det är mer generell kunskap som går att applicera på fler ställen än bara SQL.

Att ha programmerat C, C++, rust eller liknande kan också vara en fördel. Framför allt en vidd av olika språk. Programmering handlar ju om att snabbt kunna sätta sig in i nya domäner, ramverk, sätt att tänka. Att kunna vara flexibel. Att bara kunna ett språk och använda det överallt ser jag som en nackdel. Själv har jag upptäkt att genom att sätta mig in i ett nytt språk, så lär jag mig nya strategier som jag också kan tillämpa i andra språk. Ett exempel är funktionella språk. Det är ett bra sätt att lära sig skriva - och "tänka i" rekursiv kod.

Att ha genomfört och avslutat ett projekt, skrivit dokumentation osv. är också bra. Ex. ha en öppen github-profil där projekten är prydligt presenterade. Att du behärskar att sätta upp en pipeline för kontinuerlig driftsättning osv. De visar på att du kan vara självgående och ta egna initiativ.

Men detta är bara mina personliga preferenser. För andra enklare tjänster där det gäller att bygga hafsverk, web-sidor etc. så är det kanske viktigare att vara snabb och kunna ta genvägar.

Tackar ödmjukast för detta svar! Det känns inte lika 'hopplöst' efter att ha läst detta.

Antar att det finns en fördel med att ha en allmänt bred kompetens inom datorkunskap sedan innan utbildningen startade. Saker som minneshantering är något jag haft med mig genomgående som frågeställningar vid Workshops och liknande tillfällen — alltså hur optimerar jag den kod jag skrivit. Nu har det inte varit super-relevant i praktiken, givet att de programmen jag/grupperna har skrivit varit förhållandevis små, men själva tankeprocessen är något jag haft med mig genomgående i bakhuvudet.

Webbutvecklingen har varit lite tuffare att greppa då vi första veckorna fick en enorm informationsdumpning på våra skrivbord, bland annat en (enorm!) element-lista innehållande syntax och en halv A4 till varje del som förklarade användning- och tillämpningsområden för respektive. Fokusen för denna bit av utbildningen har nästan exklusivt legat i responsiv design; d.v.s. skalbarhet, modularitet, grid-system, CSS-nesting/cascade o.s.v. Mycket relaterat till HTML/CSS i kursutbudet har känts som att lära sig springa innan man ens kan gå ärligt talat.

Det ska bli intressant att lära sig mer framöver, framförallt nu med kommande SQL och påbyggnadskurs för Python. Se huruvida det matchar det du/det företag du jobbar för aktivt letar efter i en kandidat. Däremot har jag insett att jag kommer behöva ta till mig mer kunskap utanför studierna också. Än så länge har jag lämnat varje kurs med en halv-bitter eftersmak, där jag önskat fördjupa mig mer inom något men där tiden inte funnits inom ramen av utbildningen. Har köpt ett gäng kurser hos Udemy, som förhoppningsvis kan hjälpa till att fylla i några kunskapsluckor eller annars bara räta ut frågetecken.

Avslutningsvis tänkte jag fråga, om du känner att du har tiden samt orken att svara såklart; men vad skulle du säga är ett naturligt nästa språk att plocka upp efter Python (det språket vi primärt nyttjar i utbildningen)? C++ känns som en given, men rätt stort hopp i komplexitet från Python. Vore Rust eller C# lämpligt som en brygga? Har kikat på JavaScript för att komplettera HTML/CSS/SQL redan.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Angående SQL och databaser så tycker jag det är ett bra exempel på möjligheter att snabbt hitta "talanger". SQL och databaser är både lätt och svårt.
Kan någon svara på frågor hur man designar en databas som gör den lättare att utveckla mot den. Då är det en stark signal om att personen har förståelse för att allt har följdverkningar, kan se långsiktigt. Långsiktighet, förståelse för att lösa saker så de "håller" är något jag upplever är svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Började studera webbutveckling med inriktning på .NET i höstas. 2-årig YH-utbildning.
Känns risky med tanke på hur läget ser ut idag, men förhoppningsvis hinner arbetsmarknaden nyktra till något under den tid jag har kvar på utbildningen.

Börjar bli dags för att leta reda på en LIA-plats till hösten, vilket kanske inte blir helt lätt i dessa tider.

Är det svårt att hitta LIA-plats? Har en kompis som studerar Frontend utvecklare på YH och säger att många av hans klasskamrater har haft svårt att hitta LIA.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Först och främst, GRATTIS!

Jag har varit arbetslös i snart 10 månader sen examen som javautvecklare från 2 års YH.
Sökt mer än 140 jobb över hela Sverige och inte ens fått gå på intervju.. Har bra betyg och även bra rekommendation från bemanningsföretaget jag hade praktik hos men som inte hade tillräckligt med jobb för att anställa.

Har helt klart varit det tuffaste tiden jag någonsin gått igenom mentalt, och då har jag ändå ett saftigt CV från andra brancher.
Tråkigt när man äntligen hittat något man brinner för och verkligen vill.

Tråkigt att höra! Vad som hjälpte mig att gå från inga intervjuer till att få några. Det var att skriva om CV:t och lägga till flera projekt i mitt portfolio med olika kompetenser. En rekryterare snittar runt 7 sekunder per CV, det gäller verkligen att ha någonting eye-catching! Hjälper dig gärna ifall du vill dela med ditt CV i PM

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, men sigmas fall var dock lite special då de också har in-house projekt. Så fortfarande lite oklart om det gäller oss övriga.

Ah okej, ja det har varit rätt diffust minst sagt..

Permalänk
Medlem

Intressant det här med arbetsprov som ska göras på fritiden.
Finns det något annat yrke där det skulle accepteras att göra obetalt arbete på fritiden under en intervjuprocess?
Om ni frågar era föräldrar, har dom ens hört talas om det fenomenet?
Hur ofta blir någon som jobbar med ekonomi tillsagd att göra lönen för ett antal personer under intervjuprocessen, eller en hantverkare snickra ihop en liten friggebod.
Jämför man med andra yrken inser man hur konstigt detta fenomen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Driver eget som konsult inom mjukvaruutevckling.

Det såg ut att ljusna i början av året men senaste månaden känns de som läget har blivit allt mer dysterst pga av omständigheterna i världen.

Förvånad att du haft så många kodtest, det kan vara svårt att avgöra tycker jag.

Leetcode är nog bland de värsta, de är inget någon människa gör i vardagen överhuvudtaget. Det är tester man behöver sitta och öva inför i månader, så vad bevisar det?

Är det tester där man förväntas göra enklare saker som lägga till objekt i en lista och filtrerar, loopa och såna saker så kan de vara intressant. Återigen de viktiga är inte detaljerna, tycker pseudo kod kan funka lika bra. Det handlar om förstår hur kandidaten tänker och analyserar problemet.

Det har varit olika sorters tester. Vissa känns helt orimliga, minns att en av testerna jag fick göra var ett psykologisk test + Leetcode som inte hade någonting med tjänsten att göra. De flesta testerna har varit att koda ett full-stack projekt och sedan presentera hur man har tänkt osv... Har haft ett par livekodningar, jobbet jag fick nu var ett live-kodnings test. Det känns alltid nervöst när någon ska snooka på vad du gör medan du kodar men som tur så gick det ganska bra denna gången. Rekryteraren sa att budskapet med livekodningen var att se till att kandidaten faktiskt kan koda och inte bara förlitar sig på AI.

Jag brukar lösa dem flesta kodtesterna och komma till nästa process men har ofta hört av rekryteraren att jag har varit duktig och är den ENDA junioren bland 200+ ansökningarna som har tagit mig så långt. Tappade lite hoppet av den feedbacken då det känns att det alltid kommer att finnas en räv med 10+års erfarenhet som konkurrerar med mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar ödmjukast för detta svar! Det känns inte lika 'hopplöst' efter att ha läst detta.

Antar att det finns en fördel med att ha en allmänt bred kompetens inom datorkunskap sedan innan utbildningen startade. Saker som minneshantering är något jag haft med mig genomgående som frågeställningar vid Workshops och liknande tillfällen — alltså hur optimerar jag den kod jag skrivit. Nu har det inte varit super-relevant i praktiken, givet att de programmen jag/grupperna har skrivit varit förhållandevis små, men själva tankeprocessen är något jag haft med mig genomgående i bakhuvudet.

Webbutvecklingen har varit lite tuffare att greppa då vi första veckorna fick en enorm informationsdumpning på våra skrivbord, bland annat en (enorm!) element-lista innehållande syntax och en halv A4 till varje del som förklarade användning- och tillämpningsområden för respektive. Fokusen för denna bit av utbildningen har nästan exklusivt legat i responsiv design; d.v.s. skalbarhet, modularitet, grid-system, CSS-nesting/cascade o.s.v. Mycket relaterat till HTML/CSS i kursutbudet har känts som att lära sig springa innan man ens kan gå ärligt talat.

Det ska bli intressant att lära sig mer framöver, framförallt nu med kommande SQL och påbyggnadskurs för Python. Se huruvida det matchar det du/det företag du jobbar för aktivt letar efter i en kandidat. Däremot har jag insett att jag kommer behöva ta till mig mer kunskap utanför studierna också. Än så länge har jag lämnat varje kurs med en halv-bitter eftersmak, där jag önskat fördjupa mig mer inom något men där tiden inte funnits inom ramen av utbildningen. Har köpt ett gäng kurser hos Udemy, som förhoppningsvis kan hjälpa till att fylla i några kunskapsluckor eller annars bara räta ut frågetecken.

Avslutningsvis tänkte jag fråga, om du känner att du har tiden samt orken att svara såklart; men vad skulle du säga är ett naturligt nästa språk att plocka upp efter Python (det språket vi primärt nyttjar i utbildningen)? C++ känns som en given, men rätt stort hopp i komplexitet från Python. Vore Rust eller C# lämpligt som en brygga? Har kikat på JavaScript för att komplettera HTML/CSS/SQL redan.

Det låter som att du har rätt inställning och driv. Var ärlig med att du önskat att du fått mer tid till fördjupning för kurserna när du är på intervju. Ärlighet och ödmjukhet är också något som väger tungt. Det värsta är kandidater som uppenbart spelar ett spel och försöker gissa på frågor man ställer. Det bästa är att säga att man inte vet men att man kan försöka resonera sig fram till ett svar. Det kan ju inte förväntas att man skall kunna allt. Men att ha grävt på djupet i något område är ju bra. Om man inte kan vara ärlig på en intervju, så börjar man fundera på hur det blir att ha en person som mörkar saker och ljuger i teamet. Det går ju inte. Man måste kunna vara ärlig med misstag man begått och brister man har. Hellre en kandidat med kända brister än någon om säger sig inte ha några. Att vara nyfiken och ställa frågor på en intervju är också bra.

Om du skall lära dig C++ så är det väl bäst att ta sig an ett projekt att implementera ett befintligt spel eller liknande, med tydlig avgränsning och en tydlig målbild. Men att börja med en Udemykurs är inte helt fel. Ett språk är ofta mer än syntax. Det handlar om att kunna sätta upp en utvecklingsmiljö, välja kompilator, välja byggsystem osv. Att kunna fatta egna beslut och vara självgående. Men att avslutat ett litet projekt kan räcka för att få lite erfarenhet. Antingen får du mersmak, eller så vill aldrig röra C++ igen.
C är lättare än C++. Det är ett mindre språk, färre saker att hålla koll på. C++ är en best, en svulst som ständigt växer med nya konstruktioner. Skulle gissa på att det tar några veckor att lära sig C, men månader eller år att behärska C++ full ut.
Rust har jag ingen erfarenhet av, det finns säkert någon annan här i forumet som antingen är frälst eller bedrövad.

Själv tycker jag det är sunt att se programmeringsspråk som verktyg i en verktygslåda. De är bra till olika typer av problem och förutsättningar. I slutändan så handlar det om att lösa problem, att göra processer effektivare. Slutanvändaren bryr sig inte om vilket språk som använts eller hur koden ser ut. Den bryr sig bara om användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Stort grattis!

Marknaden för utvecklare har utan tvekan förändrats de senaste åren. Kravet på den tekniska kunskapen är klart högre, och att följa med i utvecklingen har aldrig varit viktigare. Nu när "AI" börjar få fäste står branschen inför en stor förändring, nu kan en kunnig utvecklare (senior?) genomföra ett jobb som vanligen tog ett par dagar på bara ett par timmar. Men det krävs just det: kunskap om hur man använder verktyget, hur man verifierar och får till en framför allt fungerande, men också bra, lösning.

Men, dagens "AI" går inte att lita på. Det sägs att den vanligen lyckas med runt 80 % av programmeringsuppgifterna. Resten av de 20 % föreslår den direkt felaktiga lösningar, lösningar som kan vara mycket svåra att se som felaktiga om man inte besitter kunskapen. Har man inte tillräckliga kunskaper inom området kan "AI" lätt dra ner en i ett rabbithole som resulterar i en allt mer komplex miljö som ändå inte fungerar.

Eftersom dagens "AI" löper stor risk att komma med osanningar är det inte heller bra som mentor, vilket gör det än svårare.

Visst har vi det där vanliga med att första jobbet alltid är svårt att få, och det stämmer såklart fortfarande, men jag tror att AI:s intåg också har gjort det mycket svårare. Det är till och med många seniorer som börjar fundera på om man har en framtid inom utveckling, och den enkla sanningen är att vi inte vet.

Nu anser jag inte att dagens AI är en riktig AI, men en bit på vägen. Jag har också fått känslan av att man har börjat nå taket för vad denna typ av AI kan prestera, och det är också därför framstegen vi sett de senaste åren har varit blygsamma. Troligen kommer det vara verktygen runt själva "AI:n" där vi kommer se snabbast utveckling. Men det är komplext just för att man inte kan lita på resultatet, även om AI endast matats med riktig data.

Nu blev det tyvärr mycket AI-snack, men jag tror att det är, och kommer vara, en starkt bidragande faktor till varför juniorer kommer ha det svårt att slå sig in på jobbmarknaden. I förlängningen kommer troligen utbildningarna behöva formas om och anpassas till nya omständigheter.

Tyvärr ser det ut som att de flesta företag väljer att dra ner på kostnader framför att öka produktionen, så sannolikt kommer efterfrågan på utvecklare att bli mindre. Vi ser redan vissa storföretag som går ut med att man ersätter utvecklare med AI agenter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Finns det något annat yrke där det skulle accepteras att göra obetalt arbete på fritiden under en intervjuprocess?
Hur ofta blir någon som jobbar med ekonomi tillsagd att göra lönen för ett antal personer under intervjuprocessen, eller en hantverkare snickra ihop en liten friggebod.

Haha ja jämför man med andra yrken är det definitivt lite konstigt. I denna kontexten handlar det nog om att kandidaterna skall få tillräckligt med tid för att pyssla ihop ett full-stack projekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Skådespelare, grafiker, musiker, designer och övriga kreativa skapande-yrken. Även fotomodeller. Det finns säkert fler yrken där man kan få provjobba lite, ex. om man söker jobb som svetsare(?).

Lönen är hög för programmerare, så det kanske är en kostnad som kan motiveras för den arbetssökande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Stort grattis!

Marknaden för utvecklare har utan tvekan förändrats de senaste åren. Kravet på den tekniska kunskapen är klart högre, och att följa med i utvecklingen har aldrig varit viktigare. Nu när "AI" börjar få fäste står branschen inför en stor förändring, nu kan en kunnig utvecklare (senior?) genomföra ett jobb som vanligen tog ett par dagar på bara ett par timmar. Men det krävs just det: kunskap om hur man använder verktyget, hur man verifierar och får till en framför allt fungerande, men också bra, lösning.

Men, dagens "AI" går inte att lita på. Det sägs att den vanligen lyckas med runt 80 % av programmeringsuppgifterna. Resten av de 20 % föreslår den direkt felaktiga lösningar, lösningar som kan vara mycket svåra att se som felaktiga om man inte besitter kunskapen. Har man inte tillräckliga kunskaper inom området kan "AI" lätt dra ner en i ett rabbithole som resulterar i en allt mer komplex miljö som ändå inte fungerar.

Eftersom dagens "AI" löper stor risk att komma med osanningar är det inte heller bra som mentor, vilket gör det än svårare.

Visst har vi det där vanliga med att första jobbet alltid är svårt att få, och det stämmer såklart fortfarande, men jag tror att AI:s intåg också har gjort det mycket svårare. Det är till och med många seniorer som börjar fundera på om man har en framtid inom utveckling, och den enkla sanningen är att vi inte vet.

Nu anser jag inte att dagens AI är en riktig AI, men en bit på vägen. Jag har också fått känslan av att man har börjat nå taket för vad denna typ av AI kan prestera, och det är också därför framstegen vi sett de senaste åren har varit blygsamma. Troligen kommer det vara verktygen runt själva "AI:n" där vi kommer se snabbast utveckling. Men det är komplext just för att man inte kan lita på resultatet, även om AI endast matats med riktig data.

Nu blev det tyvärr mycket AI-snack, men jag tror att det är, och kommer vara, en starkt bidragande faktor till varför juniorer kommer ha det svårt att slå sig in på jobbmarknaden. I förlängningen kommer troligen utbildningarna behöva formas om och anpassas till nya omständigheter.

Tyvärr ser det ut som att de flesta företag väljer att dra ner på kostnader framför att öka produktionen, så sannolikt kommer efterfrågan på utvecklare att bli mindre. Vi ser redan vissa storföretag som går ut med att man ersätter utvecklare med AI agenter.

Tack så mycket!

Jag tror absolut att AI har med den höga arbetslösheten att göra, inte bara i denna branschen utan andra med! Som du säger, att använda AI är oftast inte ett problem utan det gäller att man behärskar kunskapen att förstå AI:s lösning och ifall det är den optimala lösningen till problemet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cp_:

Nu blev jag "glatt provocerad med glimten i ögat"!

Ponduspostulerar jag så skulle jag vilja påstå att majoriteten av färska webbutvecklare inte kan "riktig programmering" och egentligen inte förstår ett dugg om vad som egentligen händer under huven när ens "skriptkod" tolkas och/eller körs (detta inkluderar mig - eller pysslar vi med någon slags "gatekeeping" här och nu? 🤔).

Exempelvis saknar majoriteten av färska webbutvecklare (inklusive mig!) saker som djup förståelse av minneshantering (allokering, deallokering, sophämtning, databaserad minnesoptimering t.ex., för cache line), tids- & rymdskomplexitet (Ordo) för datastrukturer och algoritmer, processen kompilatorer går från att omvandla ens "kod" till maskinkod, kunna lista alla processorers tillgängliga instruktioner i bokstavsordning (🤪), kunna skriva egna kvantcertifierade (de)krypteringsalgoritmer, och så vidare.

Å andra sidan tänker jag att det egentligen handlar om hur mycket en bör kunna återuppfinna hjulet på nytt kontra att förstå alla uppfunna hjul så att de kan skräddarsys vid dessa sällsynta behovstillfällen? 🤔

Jag hoppas att min delvis sarkastiska ton med glimten i ögat genomlyses i mitt svar!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Skådespelare, grafiker, musiker, designer och övriga kreativa skapande-yrken. Även fotomodeller. Det finns säkert fler yrken där man kan få provjobba lite, ex. om man söker jobb som svetsare(?).

Lönen är hög för programmerare, så det kanske är en kostnad som kan motiveras för den arbetssökande?

Är den verkligen så hög då? Köper ju att tex Google kör dessa prov då dom får tiotusentals ansökningar per dag, men för ett vanligt jobb där snittlönen är kring 38-40k i månaden, är det verkligen rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Python är en bra grund, hjälper att AI är specialister i det också. Java och C# är det jag skulle prioritera att lära mig efteråt eftersom de är väldigt populära på arbetsmarknaden fortfarande och de täcker det mesta som man behöver kunna som programmerare. C++ är mer nische i sina användningsområden och också annorlunda/svårare, samma med C/Go. Givetvis är de bra att kunna men jag skulle vänta tills senare. Jag testade Go nyligen och det finns verkligen inte många genvägar som man har vant sig vid utan man får göra det mesta från grunden, men det har ju sin charm också

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag la ca 32h på ett prov.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av cp_:

Mitt arbetsval tips är.
Om man väljer ett yrke där de flesta utövare även har arbetet som sitt största fritidsintresse, så blir det tufft att tävla om jobben om man inte vill göra som de andra..
Ta proffsfotbollsspelaren som inte vill lägga ner mer än 40h i veckan på träning, den klagar hela tiden på att vissa övningar är ansträngande. Och klagar även saker som att det är jobbigt att gå i trappor, de borde ha flera hissar. Likaså att deras ryggsäckar är tunga att bära m.m
Det kommer bli tufft för denna att kunna jobba som fotbollsproffs. På samma sätt är det spelutvecklaren som kommer med liknande klagomål.

Ett jobb som däremot inte är lika roligt, så kommer man tävla med folk som har samma inställning.

Det finns dock positiva saker med att arbeta med exakt det man skulle vilja göra på sin fritid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onedroid:

Det som precis visade sig inte gällde konsulter? Segt :/

Har suttit snart fem år på samma uppdrag. Fick erbjudande om jobb från kunden enligt uthyrningslagen i höstas men nappade inte på det och fortsatte som IT-konsylt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Nu blev jag "glatt provocerad med glimten i ögat"!

Ponduspostulerar jag så skulle jag vilja påstå att majoriteten av färska webbutvecklare inte kan "riktig programmering" och egentligen inte förstår ett dugg om vad som egentligen händer under huven när ens "skriptkod" tolkas och/eller körs (detta inkluderar mig - eller pysslar vi med någon slags "gatekeeping" här och nu? 🤔).

Exempelvis saknar majoriteten av färska webbutvecklare (inklusive mig!) saker som djup förståelse av minneshantering (allokering, deallokering, sophämtning, databaserad minnesoptimering t.ex., för cache line), tids- & rymdskomplexitet (Ordo) för datastrukturer och algoritmer, processen kompilatorer går från att omvandla ens "kod" till maskinkod, kunna lista alla processorers tillgängliga instruktioner i bokstavsordning (🤪), kunna skriva egna kvantcertifierade (de)krypteringsalgoritmer, och så vidare.

Å andra sidan tänker jag att det egentligen handlar om hur mycket en bör kunna återuppfinna hjulet på nytt kontra att förstå alla uppfunna hjul så att de kan skräddarsys vid dessa sällsynta behovstillfällen? 🤔

Jag hoppas att min delvis sarkastiska ton med glimten i ögat genomlyses i mitt svar!

Mvh,
WKF.

Ja, du är nog något på spåret. Jag har alltid jobbat med olika saker och det där med att bara kunna en sak är främmande för mig. För webutveckling är det kanske heller inte nödvändigt med djupare kunskap för att vara produktiv. Det finns ju enklare uppgifter som att binda kod till knappar och använda något ramverk för att göra request till en server. Man är ju inte mindre programmerare för det. Det handlar ju om att kunna lösa de uppgifter/problem man står inför. Ibland behöver man bara en "doer" som får saker gjorda.

Även om man återvinner hjul, så kan hjulet ibland vara trasigt. Då behöver man kunna förstå varför för att antingen jobba runt problemet eller laga hjulet. Men det kanske räcker med 1-2 personer som är duktiga på det i teamet om teamet är bra på att sammarbeta.

I mitt team så behöver vi kunna förstå trådhantering, minneshantering och tidskomplexitet för att få en produkt som känns bra att använda. Det finns såklart andra team som har andra krav. Det kan också vara värt att tänka på att ha olika personligheter och styrkor för att komplettera teamet. Alla behöver inte vara duktiga på samma saker.

Permalänk
Medlem

Stort grattis! Jag minns ångesten jag kände som nyexad kring osäkerheten att få ett första jobb. Hoppas du kommer trivas!

Permalänk
Medlem

När jag sökte mitt första jobb för cirka 4 år sen så hade jag sådan tur att jag fick det jobbet. Men minns att det var en väldigt stressig period av mycket osäkerhet. Tror inte jag var kapabel till att söka mer än ett jobb i taget så var ju tur att jag slapp.

Av olika anledningar skulle jag vilja byta jobb men känner redan stress över att behöva göra kodprov och intervjuer osv. När jag fick mitt nuvarande jobb så behövde jag aldrig göra något kodprov så jag har ingen aning om vad jag har att förvänta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Är det svårt att hitta LIA-plats? Har en kompis som studerar Frontend utvecklare på YH och säger att många av hans klasskamrater har haft svårt att hitta LIA.

Hänger nog nära samman med (o)viljan att anställa juniorer.
Finns det inget behov av att anställa så ses nog en LIA-elev mer som en börda än en möjlighet.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Grattis till jobbet, började själv jobbsökandet ett halvår innan utbildningen var klar men var bättre tider vid 2018 så hade jobberbjudande via exjobb, universitetet (doktorandtjänst) och eget jobbsökande. Kandidat + master inom datateknik (5 år).

Angående att alla annonser vill ha minst 5 år erfarenhet, varit likadant alla gånger jag sökt utvecklarjobb, oavsett om det faktiskt behövts för tjänsten eller ej. Har sett många löjliga annonser med önskan på flera års erfarenhet av ramverk som inte ens existerat så länge. Bara att söka ändå, värsta som händer är att man får ett nej.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Effektiviseringar sker överallt.

Språk och ramverk har ju utvecklats och effektiviserats så länge språk och ramverk har funnits, och hittills har det lett till en explosionsartad ökning av (behovet av) antalet utvecklare, varför får det helt plötsligt motsatt effekt, enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Språk och ramverk har ju utvecklats och effektiviserats så länge språk och ramverk har funnits, och hittills har det lett till en explosionsartad ökning av (behovet av) antalet utvecklare, varför får det helt plötsligt motsatt effekt, enligt dig?

Jag tror att inledande underlättning av kodande gjorde fler anställningsbara. När det inte längre krävdes att man var väldigt smart för att kunna tillföra något så kunde också fler göra det. Att efterfrågan ökat beror nog snarare på digitalisering och inte att det blivit lättare att utföra jobbet.

Vad jag tror är att vi nått en punkt där behovet av medelmåttor som skriver boilerplatekod eller testkod nu sjunker drastiskt då även detta äntligen kan automatiseras bort, eller åtminstone till viss del.
Därtill i samband med att det förr eller senare nås en punkt där mycket mjukvara redan är färdig.
Ett vanligt enkelt scenario av att efterfrågan minskar och utbud ökar.

Jag har liksom skapat ett minimalt IT-företag helt ensam. En del tid har sparats med chatGPT som visar hur man t.ex använder mail, excel, ftp osv i java. Men mesta tiden har inte ens gått åt till programmering utan praktisk användning och kundfeedback då det är ett system som aldrig funnits förr. Och då har jag inte ens använt Expo för appen som hade gjort det ännu lättare men mindre kul.

Detta hade jag knappast kommit undan med för 10 år sen. Jag hade gett upp nånstans i tragglandet.

Permalänk
Medlem

IT-bubblan har spruckit tyvärr, för 20 år sedan ville man helst ha nyexade som var oförstörda och kom med egna idéer.
Lönerna kommer hållas nere när det är många sökande till varje tjänst som läggs ut.

Permalänk
Medlem

Arbetslös sedan juli, snart 500 job sökte eller så, 16 år som web backend (vilket jag desperat vill lämna, avskyr korvfesten/techbrokulturen och är på sin höjd medioker som utvecklare, trivs dock riktigt bra som TL men lycka till att ens drömma om att fantisera om att lyckas bli EM, suck) - Har Blocket, Spotify och Bosch mfl på CV:t men vad hjälper det?

Tänkte jag skulle söka jobb som sophämtare (because pun intended) men var inte meriterad nog och lönen på 28k? Wtf... Sökte bartenderjobb (kommer aldrig få, är överkvalificerad) och de tjänar bara 23k för heltid? What the heckballz

Fysiskt/enklare och gärna socialare jobb (med vågar jag hoppas jämnare könsfördelning?!) skulle kanske inte vara dumt och sen pilla något hobbyprojekt på fritiden.

30 år kvar till pensionen. En dag i taget så kommer jag dit. Vill bara ut ur det här sinnessjuka, menlösa skitspelet "Karriär" som suger alla jävla resurser som finns - VR grafiken är rätt bra dock, AI:n suger, rätt menlösa quests och ingen karraktärsutveckling. 2/5 - Won't do again.
Någon som har en fuskkod, förresten?

Tänker mest på när jag inte köpte BTC för typ 200kr/st 2012 och skippade ETH intropriset på 1 Euro. Jag är inte alls bitter. En av händerna (minst!) kontinuerligt knuten i byxfickan. Suck.

Follow me for less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Arbetslös sedan juli, snart 500 job sökte eller så, 16 år som web backend (vilket jag desperat vill lämna, avskyr korvfesten/techbrokulturen och är på sin höjd medioker som utvecklare, trivs dock riktigt bra som TL men lycka till att ens drömma om att fantisera om att lyckas bli EM, suck) - Har Blocket, Spotify och Bosch mfl på CV:t men vad hjälper det?

Tänkte jag skulle söka jobb som sophämtare (because pun intended) men var inte meriterad nog och lönen på 28k? Wtf... Sökte bartenderjobb (kommer aldrig få, är överkvalificerad) och de tjänar bara 23k för heltid? What the heckballz

Fysiskt/enklare och gärna socialare jobb (med vågar jag hoppas jämnare könsfördelning?!) skulle kanske inte vara dumt och sen pilla något hobbyprojekt på fritiden.

30 år kvar till pensionen. En dag i taget så kommer jag dit. Vill bara ut ur det här sinnessjuka, menlösa skitspelet "Karriär" som suger alla jävla resurser som finns - VR grafiken är rätt bra dock, AI:n suger, rätt menlösa quests och ingen karraktärsutveckling. 2/5 - Won't do again.
Någon som har en fuskkod, förresten?

Tänker mest på när jag inte köpte BTC för typ 200kr/st 2012 och skippade ETH intropriset på 1 Euro. Jag är inte alls bitter. En av händerna (minst!) kontinuerligt knuten i byxfickan. Suck.

Follow me for less!

Jo men alla önskar att det var dem som startade ett pyramidspel först. Det gör inte pyramidspelet mindre omoraliskt och hjärndött för det. Släpp bitcoin. Om du behöver en sådan krycka som bitcoin för att ta dig nånstans så har du andra problem.