Skrivet av Eismannen:
Stötte på en mjukvara som heter "Lossless Scaling" som finns på steam för ca 70 spänn. Med denna app kan man få bl.a frame generation till precis alla spel. Och om jag förstått rätt, med i princip vilken gpu som helst. Så har man en riktig performance hog till spel så kan man få lite hjälp på traven att driva det.
Man startar appen i steam, sen startar man det spel man vill köra, i windowed fullscreen. Därefter alt tabbar man sig ut och väljer frame generation (och vad mer man nu vill ha), sen går man in i spelet igen och BAM! Frame generation! Och det sjuka är att det fungerar riktigt bra. Det ännu mer sjuka är att om man har t.ex en RTX 4xxx gpu och frame generation aktivt via DLSS t.ex, då kan man lägga på frame gen på frame gen och få svinhög fps. Input lag blir ju förstås inte i alla lägen helt klockren, men med mina enkla tester har det varit acceptabelt. Tänker att detta kan ju förlänga livet på en äldre gpu. Sitter nu och lirar cyberpunk med ett 4070 med FG + FG en gång till, pathtracing osv i typ 130-150 Hz, och en input lag som känns rätt ok.
Så sitter du på ett lite äldre kort, testa "lossless scaling" och bli blown away, för du kommer kunna skjuta lite till på nästa gpu köp om du legat och vägt det hela litegrann så att säga. Detta är ju vad nvidia borde implementerat på drivrutinsnivå kan jag tycka. Och nu sitter jag och litegrann ångrar att jag slängde ut 20 papp på ett 4090 när det kanske räckt med något för ca 10 papp istället + denna app för de få spel som är riktigt tungrodda..
Tänkte jag skulle tipsa om detta. Kan vara värt att testa.
det programmet är typ supergammalt och på gränsen till abandonware idag.
det ända utvecklaren gör är att byta ut dll filerna när AMD släpper uppdatering för sin FSR teknik som programvaran bygger på.
jag äger det men personligen så tycker jag det introducerar för mycket input lag och jag är normalt sett väldigt okänslig mot det iom att jag sällan kör speciellt snabba spel som kräver blixtrande snabba input.
och lossless njae... ser ganska grötigt ut jämfört med att bara köra native rez och för mig i de spel jag testat det gett en högst marginell fpshöjning i de flesta fall.
Skrivet av thom.g:
Provade detta idag, o jag vet inte vad jag ska tycka. Upplever att det inte gör så stor nytta som man först kan tro.
Experimenterade i Space marines 2 och Valheim. Tycker inte det blir nåt bättre flyt, o min gpu verkar svettas lika hårt i vilket fall jag kör.
Resulterade i att jag körde spelen utan lsfg, eftersom det kändes som bättre flyt än med.
Just valheim är låg FPS främst beroende på spelkoden så tvek att detta kommer hjälpa i det alls har iofs inte testat det där.
En dator från typ 2015 kan få det att typ pusha 100+fps ute i det vilda på medium/max men så fort man börjar slappa upp lite byggdelar i samma område eller gör terängändringar som kommer det tanka din fps i området relativt fort och ju längre tid man spenderar där kommer ju värre kommer det bli och drar med sig en del input lag på köpet dessutom.
är därför när du loggar in kan ha ganska bra FPS i även välbyggda områden med några hundra byggdelar men efter nån halvtimmer är man nere på typ 30fps oavsett datorsystem i området.
min 4970k med ett 1070ti presterar mer eller mindre lika bra i spelet som min nuvarande dator i sign kanske 10fps maxfps skillnad men bägge runt 100fps generellt med alla inställningar på max ingen av dem droppar fps något nämnvärt öht mer än i kraftigt modifierade områden i spelvärlden där bägge kommer landa runt max 25-30fps förr eller senare och lång fördröjning på input.
är ett problem spelet lidit av sedan release så gissar att det är något med unity koden som gör att prestandan sjuker sakta men säkert om man ändrar världen allt för mycket.
dock utan att speutvecklaren aktivt gör något åt det i spelkoden kommer Valheim fortsätta lida av extrema fps drops i byggda områden misstänker dock att det är begränsning i Unity motorn för känns som något de annars försökt åtgärda iom att folk lidit av det i flera år nu och relativt väldokumenterat i steams forum.
du kan förbättra det lite genom att göra en ändring i spelfilerna men det tar inte bort problemet helt och kan ge diverse grafikartefakter imellanåt.
i filern boot.config i Valheim_data mappen lägg till raderna längs upp i filen (öppna den med valfri text editerare)
gfx-enable-gfx-jobs=1
gfx-enable-native-gfx-jobs=1
spara filen och gör den skrivskyddad.
det flyttar över lite jobb från cpu som kan göras på gpu istället.
ingen större prestandavinst FPSmässigt men det kan fördröja problemet med att fps sakta sjunker i byggda områden.
nackdelen att filen brukar bytas ut vid större patchuppdateringar så man får lägga in det igen när det kommer en stor uppdatering. små fixpatcher brukar igenerellt inte röra den.
SM2 passar jag på har inte det spelet
men ja jag är inte heller imponerad av detta programmet. känns som att det enda det gör är att få spelet att se sämre ut med en minimal skillnad i fps och betydligt mer input lag både med och utan frame generation.