Tips: Frame Generation für alle! "Lossless Scaling"

Permalänk
Medlem

Tips: Frame Generation für alle! "Lossless Scaling"

Stötte på en mjukvara som heter "Lossless Scaling" som finns på steam för ca 70 spänn. Med denna app kan man få bl.a frame generation till precis alla spel. Och om jag förstått rätt, med i princip vilken gpu som helst. Så har man en riktig performance hog till spel så kan man få lite hjälp på traven att driva det.

Man startar appen i steam, sen startar man det spel man vill köra, i windowed fullscreen. Därefter alt tabbar man sig ut och väljer frame generation (och vad mer man nu vill ha), sen går man in i spelet igen och BAM! Frame generation! Och det sjuka är att det fungerar riktigt bra. Det ännu mer sjuka är att om man har t.ex en RTX 4xxx gpu och frame generation aktivt via DLSS t.ex, då kan man lägga på frame gen på frame gen och få svinhög fps. Input lag blir ju förstås inte i alla lägen helt klockren, men med mina enkla tester har det varit acceptabelt. Tänker att detta kan ju förlänga livet på en äldre gpu. Sitter nu och lirar cyberpunk med ett 4070 med FG + FG en gång till, pathtracing osv i typ 130-150 Hz, och en input lag som känns rätt ok.

Så sitter du på ett lite äldre kort, testa "lossless scaling" och bli blown away, för du kommer kunna skjuta lite till på nästa gpu köp om du legat och vägt det hela litegrann så att säga. Detta är ju vad nvidia borde implementerat på drivrutinsnivå kan jag tycka. Och nu sitter jag och litegrann ångrar att jag slängde ut 20 papp på ett 4090 när det kanske räckt med något för ca 10 papp istället + denna app för de få spel som är riktigt tungrodda..

Tänkte jag skulle tipsa om detta. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

Provade detta idag, o jag vet inte vad jag ska tycka. Upplever att det inte gör så stor nytta som man först kan tro.

Experimenterade i Space marines 2 och Valheim. Tycker inte det blir nåt bättre flyt, o min gpu verkar svettas lika hårt i vilket fall jag kör.

Resulterade i att jag körde spelen utan lsfg, eftersom det kändes som bättre flyt än med.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Provade detta idag, o jag vet inte vad jag ska tycka. Upplever att det inte gör så stor nytta som man först kan tro.

Experimenterade i Space marines 2 och Valheim. Tycker inte det blir nåt bättre flyt, o min gpu verkar svettas lika hårt i vilket fall jag kör.

Resulterade i att jag körde spelen utan lsfg, eftersom det kändes som bättre flyt än med.

Ja så kan det mycket väl bli. Några saker bara:

Körde du i windowed fullscreen? Det är nämligen ett måste.

Sen har jag ibland upplevt att man får lägre fps när man slår på lossless scaling, det sker oftast om man installerat nya drivrutiner t.ex och löses med en omstart.

Om du sätter en framerate cap som din gpu klarar att hålla stabilt - säg att du ligger på ca 50 fps hela tiden, sätt då max lite lägre än 50 Hz, kanske 40. Sätter man ingen framerate cap alls får man vansinnigt mycket input lag av någon märklig anledning. Man behöver typ en stabil framerate som kortet klarar att hålla, sen boostar man från det. Det går att få till helt ok input lag med en cap på 30 Hz till och med, men man får då rätt mycket artefakter vid snabba rörelser. Men låter man som sagt kortet köra "fritt" så mycket det orkar, då blir det inte lika bra.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Stötte på en mjukvara som heter "Lossless Scaling" som finns på steam för ca 70 spänn. Med denna app kan man få bl.a frame generation till precis alla spel. Och om jag förstått rätt, med i princip vilken gpu som helst. Så har man en riktig performance hog till spel så kan man få lite hjälp på traven att driva det.

Man startar appen i steam, sen startar man det spel man vill köra, i windowed fullscreen. Därefter alt tabbar man sig ut och väljer frame generation (och vad mer man nu vill ha), sen går man in i spelet igen och BAM! Frame generation! Och det sjuka är att det fungerar riktigt bra. Det ännu mer sjuka är att om man har t.ex en RTX 4xxx gpu och frame generation aktivt via DLSS t.ex, då kan man lägga på frame gen på frame gen och få svinhög fps. Input lag blir ju förstås inte i alla lägen helt klockren, men med mina enkla tester har det varit acceptabelt. Tänker att detta kan ju förlänga livet på en äldre gpu. Sitter nu och lirar cyberpunk med ett 4070 med FG + FG en gång till, pathtracing osv i typ 130-150 Hz, och en input lag som känns rätt ok.

Så sitter du på ett lite äldre kort, testa "lossless scaling" och bli blown away, för du kommer kunna skjuta lite till på nästa gpu köp om du legat och vägt det hela litegrann så att säga. Detta är ju vad nvidia borde implementerat på drivrutinsnivå kan jag tycka. Och nu sitter jag och litegrann ångrar att jag slängde ut 20 papp på ett 4090 när det kanske räckt med något för ca 10 papp istället + denna app för de få spel som är riktigt tungrodda..

det programmet är typ supergammalt och på gränsen till abandonware idag.
det ända utvecklaren gör är att byta ut dll filerna när AMD släpper uppdatering för sin FSR teknik som programvaran bygger på.

jag äger det men personligen så tycker jag det introducerar för mycket input lag och jag är normalt sett väldigt okänslig mot det iom att jag sällan kör speciellt snabba spel som kräver blixtrande snabba input.

och lossless njae... ser ganska grötigt ut jämfört med att bara köra native rez och för mig i de spel jag testat det gett en högst marginell fpshöjning i de flesta fall.

Skrivet av thom.g:

Just valheim är låg FPS främst beroende på spelkoden så tvek att detta kommer hjälpa i det alls har iofs inte testat det där.

En dator från typ 2015 kan få det att typ pusha 100+fps ute i det vilda på medium/max men så fort man börjar slappa upp lite byggdelar i samma område eller gör terängändringar som kommer det tanka din fps i området relativt fort och ju längre tid man spenderar där kommer ju värre kommer det bli och drar med sig en del input lag på köpet dessutom.

är därför när du loggar in kan ha ganska bra FPS i även välbyggda områden med några hundra byggdelar men efter nån halvtimmer är man nere på typ 30fps oavsett datorsystem i området.

min 4970k med ett 1070ti presterar mer eller mindre lika bra i spelet som min nuvarande dator i sign kanske 10fps maxfps skillnad men bägge runt 100fps generellt med alla inställningar på max ingen av dem droppar fps något nämnvärt öht mer än i kraftigt modifierade områden i spelvärlden där bägge kommer landa runt max 25-30fps förr eller senare och lång fördröjning på input.

är ett problem spelet lidit av sedan release så gissar att det är något med unity koden som gör att prestandan sjuker sakta men säkert om man ändrar världen allt för mycket.

dock utan att speutvecklaren aktivt gör något åt det i spelkoden kommer Valheim fortsätta lida av extrema fps drops i byggda områden misstänker dock att det är begränsning i Unity motorn för känns som något de annars försökt åtgärda iom att folk lidit av det i flera år nu och relativt väldokumenterat i steams forum.

du kan förbättra det lite genom att göra en ändring i spelfilerna men det tar inte bort problemet helt och kan ge diverse grafikartefakter imellanåt.

i filern boot.config i Valheim_data mappen lägg till raderna längs upp i filen (öppna den med valfri text editerare)

gfx-enable-gfx-jobs=1 gfx-enable-native-gfx-jobs=1

spara filen och gör den skrivskyddad.

det flyttar över lite jobb från cpu som kan göras på gpu istället.

ingen större prestandavinst FPSmässigt men det kan fördröja problemet med att fps sakta sjunker i byggda områden.

nackdelen att filen brukar bytas ut vid större patchuppdateringar så man får lägga in det igen när det kommer en stor uppdatering. små fixpatcher brukar igenerellt inte röra den.

SM2 passar jag på har inte det spelet

men ja jag är inte heller imponerad av detta programmet. känns som att det enda det gör är att få spelet att se sämre ut med en minimal skillnad i fps och betydligt mer input lag både med och utan frame generation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vet inte riktigt hur denna app fungerar i praktiken, men antar det är samma sätt som TV's gjort och som AMD har i deras drivrutiner. Använder AMD's fluid motion flitigt i spel som inte håller allt för högt tempo och är grymt nöjd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det programmet är typ supergammalt och på gränsen till abandonware idag.
det ända utvecklaren gör är att byta ut dll filerna när AMD släpper uppdatering för sin FSR teknik som programvaran bygger på.

jag äger det men personligen så tycker jag det introducerar för mycket input lag och jag är normalt sett väldigt okänslig mot det iom att jag sällan kör speciellt snabba spel som kräver blixtrande snabba input.

och lossless njae... ser ganska grötigt ut jämfört med att bara köra native rez och för mig i de spel jag testat det gett en högst marginell fpshöjning i de flesta fall.

Ja själva skalningen verkar suga. Den kan man ju strunta i för var och varannat spel stöder ändå fsr och/eller dlss. Ingen aning hur gammalt det är men den delen av mjukvaran verkar som sagt usel.

Frame generation biten är det intressanta och den är från 2024 och uppdateras frekvent, så abandonware vet jag inte om jag skulle kalla det.

Får du för mycket input lag har du antingen ingen fps cap aktiverad (gör stor skillnad) eller kass hårdvara. Eller det kan förstås vara så att du har väldigt höga krav på input lag också.

Nåja, ville med denna tråd mest tipsa om att man kan, om man vill, få frame generation i vilket spel som helst och på hårdvara som inte officiellt sett stödjer det. Kan vara bra för vissa men kanske inte för alla

Permalänk
Medlem

Den bästa användningen av programmet jag hittat så här långt är att jag kan göra om filmer från 30 fps -> 60 fps -> 120 fps.

Det fungerar väldigt bra på t.ex. youtube, men nackdelen är att grafikkortet får svettas. Inte ofta man kan utnyttja sin 4k 120 hz skärm fullt ut, men med detta program så kan man det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite för mycket "man måste ha det på, och man kan inte ha det på" grejer för att det skall fungera.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Lite för mycket "man måste ha det på, och man kan inte ha det på" grejer för att det skall fungera.

Jag trycker bara ctrl+alt+s inifrån spelet så hoppar det igång. Det autostartar med windows så man behöver inte göra mer än så.
Kräver förstås att man pillat lite i förväg. T.ex framerate cap, windowed fullscreen osv. Tycker inte det är så betungande. Det kräver lite testande fram och tillbaka men när man väl har fungerande inställningar är det bara att köra. Men det är ju fritt fram att välja bort det helt så klart.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att det kommit en hel del uppdateringar till Lossless Scaling senaste tiden. Läser man runt lite på nätet är det nästan som en ny religion där folk som tidigare planerat grafikkortsbyte nu avstår detta tack vare hur bra programmet fungerar. Själv kör jag Indiana Jones med full path tracing i ca 30 fps på mitt 3090, med LS flyter det på stabilt i 60 fps med minimala artefakter. Helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag trycker bara ctrl+alt+s inifrån spelet så hoppar det igång. Det autostartar med windows så man behöver inte göra mer än så.
Kräver förstås att man pillat lite i förväg. T.ex framerate cap, windowed fullscreen osv. Tycker inte det är så betungande. Det kräver lite testande fram och tillbaka men när man väl har fungerande inställningar är det bara att köra. Men det är ju fritt fram att välja bort det helt så klart.

Sista versionen är nu så bra att jag inte kan vara utan det. I princip 3 generationer grafikkort för 70 spänn. Självklart finns det fall där det vare sig behövs, eller där många känner av de extra latenserna.
Att kunna spela spel i max grafik och samtidigt spela in det i 120fps ger otroligt smidiga videos.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=KfDjUUnN6OI&t

@Rosenvik m.fl : Hade varit kul med en genomgång/test här på Swec! Kanske i testsviten, så man kan se hur det står sig mot DLSS, FSR o XeSS

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av orginallinus:

https://www.youtube.com/watch?v=KfDjUUnN6OI&thttps://www.youtube.com/watch?v=KfDjUUnN6OI&t

@Rosenvik m.fl : Hade varit kul med en genomgång/test här på Swec! Kanske i testsviten, så man kan se hur det står sig mot DLSS, FSR o XeSS

Tack för tipset! Lossless scaling har jag bara pillat med lite grann. Det är definitivt något jag har i projekthögen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

https://www.youtube.com/watch?v=KfDjUUnN6OI&thttps://www.youtube.com/watch?v=KfDjUUnN6OI&t

Instämmer. Vore kul med ett test, gärna också med lite siffror på latency osv, kanske även om det går att se hur de genererade framesens utseende står sig mot konkurrenternas.
Personligen tycker jag i alla fall att det ger en jämnare frame pacing än dlss fg, men sen om de genererade framesen ser mer förvridna ut eller ej det vet jag inte. Men upplever det som jämnare. I och för sig är det rätt mycket pilligare med lossless scaling, det kan störas av alla möjliga saker t.ex om man har steam overlay på osv och man fattar inte varför det plötsligt inte funkar.
Och med Intel B580 kan man inte ha högsta nivån av low latency påslaget heller för då funkar det inte alls.. Märkligt..
Massa pillande som sagt men tycker när man får det att funka så är det riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Ser en framtid där alla sitter med 99999 fps i alla spel (16k upplösning allt på max) med en input lagg på 30 sekunder😏

Kan kanske vara bra men inputlagg och artifakter brukar vara problem som dödar sånt här.

Jag är känslig för input lagg, tog rätt långtid för mig att gå över till plattskärm då input lagget störde mig så mycket.

Körs dessa tekniker som dlss, fsr och all vad de heter lokalt eller kräver de internet?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Instämmer. Vore kul med ett test, gärna också med lite siffror på latency osv, kanske även om det går att se hur de genererade framesens utseende står sig mot konkurrenternas.
Personligen tycker jag i alla fall att det ger en jämnare frame pacing än dlss fg, men sen om de genererade framesen ser mer förvridna ut eller ej det vet jag inte. Men upplever det som jämnare. I och för sig är det rätt mycket pilligare med lossless scaling, det kan störas av alla möjliga saker t.ex om man har steam overlay på osv och man fattar inte varför det plötsligt inte funkar.
Och med Intel B580 kan man inte ha högsta nivån av low latency påslaget heller för då funkar det inte alls.. Märkligt..
Massa pillande som sagt men tycker när man får det att funka så är det riktigt bra.

Vad menar du med "högsta nivån av low latency"? Så vitt jag vet har jag slagit på allt som går för att nå lägsta latency. Detta fungerar fint med mitt Intel ARC B580 LE. Har dock inte ändrat något i config filen utan bara programet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Kan nämna att det kommit en hel del uppdateringar till Lossless Scaling senaste tiden. Läser man runt lite på nätet är det nästan som en ny religion där folk som tidigare planerat grafikkortsbyte nu avstår detta tack vare hur bra programmet fungerar. Själv kör jag Indiana Jones med full path tracing i ca 30 fps på mitt 3090, med LS flyter det på stabilt i 60 fps med minimala artefakter. Helt fantastiskt.

Håller med, det funkade väldigt bra för att förlänga livstiden på mitt 3080, sålänge inte spelet var väldigt reaktionskrävande. Dvs funkade ypperligt i långsamma spel som Monster Hunter osv, men såklart total katastrof i FPS eller Rocket League osv där minsta input lag märks av tydligt.

Permalänk
Medlem

Swec hade en nyhet för ett tag sen om någon som kommit på att man kan köra lossless på en andra gpu. Fördelen är då att man inte belastar sitt primära grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur bra det funkar är helt individuellt. För vad detta gör är att ändra hur spelet upplevs. Upplever du att spelet inte funkar bra med tex 40fps så funkar det inte bra med 80fps genom detta programmet.
Har du stabila 60fps och är nöjd med det så kan du lugnt slå på det. Speciellt om du kör med kontroller.

Så.. prova det. Avgör själv. Men förvänta dig ingen magi. Det trollar inte fram fler fps.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vad menar du med "högsta nivån av low latency"? Så vitt jag vet har jag slagit på allt som går för att nå lägsta latency. Detta fungerar fint med mitt Intel ARC B580 LE. Har dock inte ändrat något i config filen utan bara programet.

Low latency mode on+boost gjorde att lossless scaling vägrade fungera öht. Spelen frös och kraschade efter några sekunders tok-laggande. När jag körde bara on, inte boost, då fungerade det.
Men med nvidia kort kör jag reflex i boost-läget och det funkar fint..

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte provat det men det är 50% rea just nu, så ingen stor investering iaf om man så vill göra ett försök.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Low latency mode on+boost gjorde att lossless scaling vägrade fungera öht. Spelen frös och kraschade efter några sekunders tok-laggande. När jag körde bara on, inte boost, då fungerade det.
Men med nvidia kort kör jag reflex i boost-läget och det funkar fint..

Okej. Har mitt på ON då ON+boost bara ska tvinga upp frekvensen även om det inte behövs. Känns lite onödigt. Precis som med nvidias reflex+boost. Testade med ON+Boost nu och 5 min spelande och inga problem. Kanske blivit fixat sedan du testade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070