Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det är tre 4 TB-diskar.

Jag missade helt att titta på antalet, my bad.

Att det blev 4 + 8 beror på att jag räknar med att sätta in en till 8 om ett år eller så. Och som m2 platserna är specade vad gäller PCIe kanaler så är det två av de fem m2 slotarna som jag inte vill behöva använda.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Prestanda och pålitlighet kan jag helt klart få med ett billigare moderkort men det finns funktionalitet på Hero kortet som de billigare korten saknar, exempelvis runt DAC/audio. Jag försöker alltså inte maximera prestanda per krona utan jag har vissa krav som de billigare korten inte uppfyller.

Sedan finns det moderkort av andra fabrikat än ASUS som har funktionerna till ett något lägre pris, det går att spara en tusenlapp eller två. Men ett par fabrikat faller bort på att jag är besviken på deras kvalitet sedan tidigare och jag är van vid hur Hero korten för Intel fungerar så då blev det ett 'tryggt' val.

Jag kan inte hitta en 360 AIO med display hos Inet för en fjärdedel av priset. Med display samt snarlik prestanda vad gäller kylning och ljudnivå så kan jag hitta alternativ som är en tusenlapp billigare. Valde NZXT Kraken baserat på mycket bra betyg i recensioner samt att jag haft en Kraken tidigare och vet att NZXT CAM fungerar hyfsat. Hade ursprungligen valt en billigare AIO från Corsair men den föll bort efter varning i tråden om problem.

Okej ja det kan jag köpa, visserligen hade jag nog personligen i sånt fall köpt ett moderkort för halva priset och sedan en extern DAC som kommer va både billigare och bättre

Samt hade såklart missat att det va en display, ser inte riktigt meningen med det så va nog derför ^^ oavsätt så är det en display för 3000kr i sånt fall vilket går att lösa snyggare med en "extern" display på insidan av chassit men då ska man även va villig att koppla in allt och fixa mjukvara osv.

Men förstår lite mer då, lite som personer som köper en pendlar bil för en miljon även fast man kan få en bil som förmodligen är både högre kvalité och bättre för halva priset

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att lägga 7000 kr på ett tyst nätaggregat när grafikkort kommer låta betydligt mer (39 dbA) är enligt mig bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Håller på att plocka ihop nästa PC för att ersätta nuvarande 4090 (i signaturen), den kommer att flytta in i biorummet och kopplas permanent till racing riggen.

Det här blir (eventuellt) första gången jag kör AMD till annat än GPU, har haft Intel sedan min första PC med 486/SX33. Huvudsakligen kommer det att spelas men använder datorn till en del annat också. Eftersom jag endast kör 4K så är kanske Intel och en 285K ett alternativ i alla fall? Om spelprestandan i 4K inte blir markant sämre så vore det trevligt med den extra prestanda jag får till annat med en 285K, där är ju skillnaden avsevärd.

Priset jag ser ut att hamna på ser ut att bli mellan 80 och 90k vilket jag är OK med. Tar gärna emot råd gällande delarna jag valt och förslag på bättre alternativ. Pris är mindre intressant än främst stabilitet och därefter prestanda, men om det finns två likvärdiga alternativ är billigare givetvis att föredra.

Inet kommer att få bygga ihop den så alla delar måste finnas i deras sortiment. Förr byggde jag själv men på så nära håll som jag behöver kunna se när jag monterar en PC håller min syn inte längre måttet även med glasögon så det är inte längre att alternativ. Dessutom är det bekvämt att alla delar har testats av Inet så jag inte får några DOA komponenter.

Lite premisser och frågor runt bygget:

- Kör spel på max inställningar, med RT när det är tillgängligt. Spelar uteslutande i 4K på skärm med G-Sync Ultimate.

- Glaspanel och RGB inte för att jag vill ha discobelysning utan för att jag gillar att enkelt kunna se att komponenter är aktiva. Vill enkelt kunna se POST koder, temp för CPU och GPU och (helst men fanns inte tillgängligt i Inets sortiment nu) effektförbrukning på PSU.

- Moderkort med plats för flera SSD. Börjar med 4 + 8 Tb men det är den komponent som det är mest troligt att jag kommer att lägga till ytterligare av framöver.

- Moderkort och minne valt enligt Asus lista över kompatibla minnen. Jag kan inte AMD och är osäker på vad som är bäst val, stabilitet och inga jobbiga minnesfel är viktigare än att få ut den sista lilla biten prestanda.

- Den PSU som jag valt är lite av en placeholder. Egentligen vill jag ha ett ROG Thor som i mina senaste två byggen då de dels har fungerat tyst och bra men också har en suverän liten OLED display på sidan där jag kan följa effektförbrukningen. Men Inet har endast upp till 1000W modellen. Ska jag bara titta på nya PSU med ATX 3.1 här för att få med rätt kontakt eller är äldre alternativ med 3.0 också OK?

- Chassi/fläktar/AIO samma som jag haft på senaste PCn, är nöjd med kombinationen av bra luftflöde, många fläktplatser och glaspanel på sidan. Men är öppen för bättre förslag.

- Den GPU som är med i bygget nedan är en placeholder. Exakt vilken 5090 det blir beror på vad som blir tillgängligt men förhoppningsvis ASUS Astral eller möjligen MSI Suprim, ASUS TUF om prisskillnaden är för stor.

https://www.inet.se/datorbygge/b1617086/5090amdhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1617086/5090amd

En end-game maskin med obegränsad plåbok innehåller inga element av Corsair i sin kylning.
Det är skräp

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Hatamoto:

Att lägga 7000 kr på ett tyst nätaggregat när grafikkort kommer låta betydligt mer (39 dbA) är enligt mig bortkastade pengar.

Att det är Noctua modellen med extra tyst fläkt beror på att Inet inte har Seasonics vanliga till försäljning. Det är de andra aspekterna av nätaggregatet som jag är intresserad av och det finns förklarat i tråden vilka dessa är.

Det finns flera nätaggregat med ATX 3.1 och en effekt på 1200 till 1600W som jag hade kunnat tänka mig istället men inget av dem finns i Inets utbud. Kvar blev ATX 3.1 modeller som föll bort pga dåliga kablar (Corsair), allmänt dålig prestanda (ROG Strix 1200W) eller för låg effekt (< 1200W).

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem

Har liknande burk, blev inte helt som man tänkt då vissa saker drog såååå långt ut med att komma i lager. Och däremed blev det även att bygga själv (igen...), fick köpa från olika ställen. Råkade även ha ett par oanvända m2 som var inköpta till lite lägre pris när det begav sig som fick åka in. Nu kom ju 9100 prescis så det blir sen sån in också.

ASUS ROG Crosshair X870E Hero 7490 Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengean 4549 Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB  999 NZXT C1500 ATX 3.1 1500W 3899 AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB 6790 NZXT H7 2024 1690 MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC 35990 Lian Li HydroShift LCD 360S - White 2190 SAMSUNG 990 PRO 2TB 1590 Win 10 Pro Retail 129 Acer Predator X49X 10990 76306

Var inte tänkt den PSUn alls och hade helst sluppit NZXT, men nu råkade måtten på lådan vara precis rätt och det var den enda PSU som fanns i lager.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

En end-game maskin med obegränsad plåbok innehåller inga element av Corsair i sin kylning.
Det är skräp

Det var ju en vuxen åsikt med välbyggt underlag. Eftersom den tillför noll till både tråden och min ursprungliga frågeställning så kan du ta ditt korståg mot Corsair på annat håll.

Kylningen är NZXT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ja, går att hamna på ungefär halva totalpriset utan att direkt tappa något väsentligt i prestandaväg.

https://www.inet.se/lista/qWERL/mathias71https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/qWERL/mathias71

Han har en budget på 80000:-. Tror du på allvar att han kommer köra en luftkylare för 400kr och snåla på chassi och fläktar?

Jag menar jag är alltid för att downsizea PSU och sluta överspendera på RAM. Men när man bygger en dator för 80k så tror jag inte man tänker på att spara några hundralappar här och där för att köpa ett bättre grafikkort liksom. Man vill ha det bästa av det bästa och köpråden är mer för frågan om man har missat någon möjlig uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Har liknande burk, blev inte helt som man tänkt då vissa saker drog såååå långt ut med att komma i lager. Och däremed blev det även att bygga själv (igen...), fick köpa från olika ställen. Råkade även ha ett par oanvända m2 som var inköpta till lite lägre pris när det begav sig som fick åka in. Nu kom ju 9100 prescis så det blir sen sån in också.

ASUS ROG Crosshair X870E Hero 7490 Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengean 4549 Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB  999 NZXT C1500 ATX 3.1 1500W 3899 AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB 6790 NZXT H7 2024 1690 MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC 35990 Lian Li HydroShift LCD 360S - White 2190 SAMSUNG 990 PRO 2TB 1590 Win 10 Pro Retail 129 Acer Predator X49X 10990 76306

Var inte tänkt den PSUn alls och hade helst sluppit NZXT, men nu råkade måtten på lådan vara precis rätt och det var den enda PSU som fanns i lager.

Det är en PSU som fått bra kritik och ser ut att vara bra specad så jag hade nog övervägt denom Inet haft den. Du har ju mycket annat som är NZXT i bygget så varför inte PSU också om den presterar bra?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ena931:

Men när man bygger en dator för 80k så tror jag inte man tänker på att spara några hundralappar här och där för att köpa ett bättre grafikkort liksom. Man vill ha det bästa av det bästa och köpråden är mer för frågan om man har missat någon möjlig uppgradering.

Precis. Tack för en välformulerad förklaring!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Det är en PSU som fått bra kritik och ser ut att vara bra specad så jag hade nog övervägt denom Inet haft den. Du har ju mycket annat som är NZXT i bygget så varför inte PSU också om den presterar bra?

Köpte den faktiskt på inet, märkte också när jag plockade komponenter att filtren på deras sida inte funkade som de borde. Kanske var därför du inte såg den.

https://www.inet.se/produkt/6906434/nzxt-c1500-atx-3-1-1500w

Permalänk

Kommer fortfarande inte upp när jag filtrerar på ATX 3.1

Nu får Seasonic/Noctua ligga kvar eftersom jag har 90 graders kabel till det men det hade ju varit trevligt om Inets filter gjorde vad det ska och gav lite fler alternativ att välja bland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis, var egentligen ute efter lian li 3.1, den dyker inte heller upp.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det chassi som jag har, ett ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, går inte heller att välja på Inets Datorbyggaren. Nej....den är nog inte helt perrekt ännu även om den är bra.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Det chassi som jag har, ett ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, går inte heller att välja på Inets Datorbyggaren. Nej....den är nog inte helt perrekt ännu även om den är bra.

det är inte bara datorbyggaren, även filtren när man kollar varor bara rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Jo, det också, jag håller med. Tycker personligen att Inets hemsida överlag är bland de bättre, men det finns fortfarande en stor utvecklingspotential.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

@Inet

Kanske kan vara bra att kolla upp det om det är flera saker som inte dyker upp korrekt

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej ja det kan jag köpa, visserligen hade jag nog personligen i sånt fall köpt ett moderkort för halva priset och sedan en extern DAC som kommer va både billigare och bättre

Samt hade såklart missat att det va en display, ser inte riktigt meningen med det så va nog derför ^^ oavsätt så är det en display för 3000kr i sånt fall vilket går att lösa snyggare med en "extern" display på insidan av chassit men då ska man även va villig att koppla in allt och fixa mjukvara osv.

Men förstår lite mer då, lite som personer som köper en pendlar bil för en miljon även fast man kan få en bil som förmodligen är både högre kvalité och bättre för halva priset

DAC var bara en av ett flertal funktioner som jag saknar på de billigare korten och kanske egentligen inte bästa exemplet då jag oftast plockar ut ljudet digitalt. Men ibland är det praktiskt att ha den inbyggd, likväl som att jag kan hänga på en extern lösning för wifi, extra USB hub, trycka in en tredje-part display för temperatur osv. för att komma undan billigare.

Men då har jag något som ser ut som en Alfons Åberg helikopter på skrivbordet och det vill jag inte ha.

Din liknelse med bilen får stå för sig själv. Om du inte kan köpa en bättre bil med högre kvalité för en miljon än du kan för femhundra tusen så blir jag lite orolig för vad du egentligen gör när du är hos bilhandlaren. Du ska nog ta ett varv och sparka på däcken en gång till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

DAC var bara en av ett flertal funktioner som jag saknar på de billigare korten och kanske egentligen inte bästa exemplet då jag oftast plockar ut ljudet digitalt. Men ibland är det praktiskt att ha den inbyggd, likväl som att jag kan hänga på en extern lösning för wifi, extra USB hub, trycka in en tredje-part display för temperatur osv. för att komma undan billigare.

Men då har jag något som ser ut som en Alfons Åberg helikopter på skrivbordet och det vill jag inte ha.

Din liknelse med bilen får stå för sig själv. Om du inte kan köpa en bättre bil med högre kvalité för en miljon än du kan för femhundra tusen så blir jag lite orolig för vad du egentligen gör när du är hos bilhandlaren. Du ska nog ta ett varv och sparka på däcken en gång till

Well dagens moderkort så är användbara funktioner utöver m.2 och vilka/antal usb kontakter exakt samma på ett moderkort för 3000kr och ett för 10000kr, ända extra man för är lull lull och design samt ökade möjligheter för extrem överclockning.

Angående bilen så kommer en ordentlig Toyota för 500 000kr utan tvekan ha högre kvalité och livslängd än en säg Audi för det dubbla, sure man kanske får starkare motor, mer lull lull osv men man får inte en bil som kommer hålla längre utan snarare tvärt om, mer elektronik och mer avancerade funktioner som förr eller senare ger upp
Är kanske en fråga om vad man anser är kvalité, i mitt fal är det något med hög kvalité något med längre livlängd till lägre underhållskostnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

mer elektronik och mer avancerade funktioner som förr eller senare ger upp

En intressant men kanske lite udda inställning på ett entusiastforum för teknik.

Vilken tur du har att det finns såna som jag som vill ha extra funktioner och utveckling, det kanske blir en trickle down effect så att du får styrservo och elektriska fönsterhissar när du uppgraderar din Toyota Luddite 1988 till en senare modell. Men det blir nog tyvärr inte lika billig att underhålla, allt går inte längre att reparera på den med slägga och silvertejp...

Audi och Toyota var ju en strålande jämförelse, kanske en aningens aning cherrypicking.... ännu mer så när du kunde ha stannat inom Toyotas modellutbud och hittat en tråkig kombi som tar dig fram och tillbaka till jobbet för mindre än 400k eller något som tar dig fram och tillbaka till jobbet med ett stort leende på ansiktet och samtidigt botar 50-års krisen för det dubbla.

Skämtsamt menat ovan, men kärnan är att det som du ser som onödiga funktioner eller överflödig design för dig själv samtidigt för en annan kan vara just det som gör en produkt extra värdefull. Så förutsatt att både produkten du väljer och den jag väljer håller ihop och utför sin funktion enligt spec så är vi båda glada.

Visa signatur

Permalänk

Nu har tråden spårat ur tillräckligt (mitt fel), mitt ursprungliga inlägg idag var för att låta de som gett råd tidigare i tråden veta vad slutresultatet blev och för att tacka för råden.

Så slut för idag och @inet får gärna kolla upp sina filter så att man verkligen får med alla ATX 3.1 PSU när man söker efter dessa.

NZXT C1500 kommer inte med vid sökning och det gäller eventuellt fler.

Visa signatur