16 RTX 4090 knäcker ransomware på 10 timmar – per fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skrev inte att det inte finns spel där det spelar roll. Men såna spel utgör en liten minoritet av spelen som spelas. För den stora majoriteten stämmer jämförelsen rätt väl.

Den stora majoriteten spelar ändå bara candy crush och liknande spel, den som köper grafikkort i den här prisklassen förväntar sig nog lite mer.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den stora majoriteten spelar ändå bara candy crush och liknande spel, den som köper grafikkort i den här prisklassen förväntar sig nog lite mer.

Den stora majoriteten som köper såna grafikkort, självklart. Snabba FPS-spel är det en minoritet som spelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

16st RTX 4090, don't be poor.

Är ju en skitsumma i sammanhanget. Datorutrustning för 300 000 kronor som teoretiskt kan dekryptera ett tusental krypterade datorer per år blir några hundralappar per angrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är ju en skitsumma i sammanhanget. Datorutrustning för 300 000 kronor som teoretiskt kan dekryptera ett tusental krypterade datorer per år blir några hundralappar per angrepp.

Ja, men för en privatperson kostar det nog mer än eventuell lösensumma.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Vore intressant att höra hur läderjackan förklarar att det tar 2,5-3 gånger längre tid att köra denna mjukvara på ett 5070 än ett 4090 när han säger att de har samma prestanda.

Det gör det inte för att AI kommer att skapa kontet åt dig samtidigt på TikTok så du kommer inte uppleva det som längre tid eftersom du kommer vara så upptagen med annat!
Tror det är så dom resonerar kring detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag spelar LoL, Split fiction och Fortnite på mitt 5090
Men man vill ju inte ligga under 240fps då jag har en 240Hz skärm

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cruZZade:

Varför går man ut med sådan här information publikt? Känns som att det hade varit en fördel för drabbade om man hade hållit på informationen om HUR man lyckats ta sig igenom krypteringen.

För att man vill att folk ska kunna dekryptera data utan att betala lösensumman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att man vill att folk ska kunna dekryptera data utan att betala lösensumman.

Ja, fast nu lär ju den luckan täppas igen illa kvickt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cruZZade:

Sannolikt bara för kommande infektioner, inte de som redan drabbats.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cruZZade:

Vad tycker du bör ske istället då?

Permalänk
Medlem

Tänk om Nvidia skulle börja med liknande ransomware.

Option A
Pay big ransom

Option B
Buy 150 RTX 5090 and decrypt your files in an hour

Option C
Lose all your data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, men för en privatperson kostar det nog mer än eventuell lösensumma.

En privatperson går väl till någon som redan har ett kluster och betalar någon tusenlapp för besväret?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Känner mig ganska säker på att det finns ett enklare sätt att skriva "fem miljoner nanosekunder".
Men å andra sidan tog det mig 60 miljarder nanosekunder att skriva det här inlägget, så vem är jag att klaga

Inte om läsaren varken vet vad en nanosekund eller en millisekund är.
Ganska imponerande att de kan gissa en så exakt tidsstämpel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Om läsaren inte vet vad en nanosekund är tänker jag att läsaren inte blir av uttrycket "fem miljoner nanosekunder".

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Om läsaren inte vet vad en nanosekund är tänker jag att läsaren inte blir av uttrycket "fem miljoner nanosekunder".

Inte blir av vadå?

Oavsett tänker jag att det går att ta med sig "fem miljoner (kort tid)", vilket är väl ungefär vad man kan hoppas på.

Antagligen är det även formulerat så pga skrivarens förståelse av vad en nanosekund är?

Sen är det inte riktigt möjligt att ha en "bra känsla" för vad en nanosekund är, då vi lever i människotid. Micro, nano eller pico gör det samma då inget är samma som inget. Eller det kanske borde vara "ingen", då det rör sig om tid?

Oavsett om nano och Pico och kilo är relativt enkla begrepp så är det i min erfarenhet OJ så svårt att få gemene person att greppa innebörd och faktiskt minnas den. Det är lite som att du antingen redan kan det eller så går det bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med Thomas, OM det skulle vara den enda ändringen man gjorde i texten så blir det snarast värre av att enbart göra det.

Däremot kan jag tycka att en mer omfattande omformulering skulle hjälpa att tydligare framhäva poängen man faktiskt vill ha fram; att om man vill testa de möjliga nycklarna för ett tidsspann på 5 ms där man tror att filkrypteringen påbörjades så innebär det 5 miljoner nanosekundtidsstämplar att prova sig igenom, och detta tar så och så lång tid att göra.

Skrivet av Pelle proffs:

Inte blir av vadå?

Det saknas uppenbart något ord, jag förmodar typ "inte blir klokare av" eller liknande.

Skrivet av Pelle proffs:

Oavsett tänker jag att det går att ta med sig "fem miljoner (kort tid)", vilket är väl ungefär vad man kan hoppas på.

Antagligen är det även formulerat så pga skrivarens förståelse av vad en nanosekund är?

Sen är det inte riktigt möjligt att ha en "bra känsla" för vad en nanosekund är, då vi lever i människotid. Micro, nano eller pico gör det samma då inget är samma som inget. Eller det kanske borde vara "ingen", då det rör sig om tid?

Oavsett om nano och Pico och kilo är relativt enkla begrepp så är det i min erfarenhet OJ så svårt att få gemene person att greppa innebörd och faktiskt minnas den. Det är lite som att du antingen redan kan det eller så går det bara inte.

Jag upplever mer att det handlar om att det talas om tidsstämplar med nanosekundupplösning i det föregående stycket, och därför finns det en rimlighet att vara tydlig med hur många sådana tidsstämplar det handlar om och därför fortsätta prata om just nanosekunder även om det blir väldigt många.

Skrivet av Pelle proffs:

Det är ju det de inte kan, artikeln pratar ju uttryckligen att de behöver prova sig igenom "ungefär fem miljoner nanosekunder" varje gång för att hitta rätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju det de inte kan, artikeln pratar ju uttryckligen att de behöver prova sig igenom "ungefär fem miljoner nanosekunder" varje gång för att hitta rätt.

Fast även det är ju väldigt exakt på mänskliga tidsskalor.
200 ggr mer exakt än att hitta rätt sekund.
Tror inte det framgår exakt hur de kommer fram till den första gissningen; antar att det är baserat på filens tidsstämpel, och sen en beräkning bakåt eller nåt sånt? (Tidsstämplar på filer på NTFS har upplösning på 100 ns, så jag antar att tidsstämpeln i sig inte räcker.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast även det är ju väldigt exakt på mänskliga tidsskalor.
200 ggr mer exakt än att hitta rätt sekund.
Tror inte det framgår exakt hur de kommer fram till den första gissningen; antar att det är baserat på filens tidsstämpel, och sen en beräkning bakåt eller nåt sånt? (Tidsstämplar på filer på NTFS har upplösning på 100 ns, så jag antar att tidsstämpeln i sig inte räcker.)

De går igenom vad de gjorde i detalj i artikeln.

Men det är inte NTFS, utan VMFS de gjorde detta för (krypterad Vmware ESXi host). Men ja, tidsstämplar där med begränsad upplösning, loggfiler i ESXi, osv, som de hade att titta i.

Jag tror själva poängen i slutänden var att tidpunkten för nyckelgenerering för en fil är direkt efter "last modified" på en annan krypterad fil (okänt vilken), och att de räknade baklänges från det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det saknas uppenbart något ord, jag förmodar typ "inte blir klokare av" eller liknande.

Jag upplever mer att det handlar om att det talas om tidsstämplar med nanosekundupplösning i det föregående stycket, och därför finns det en rimlighet att vara tydlig med hur många sådana tidsstämplar det handlar om och därför fortsätta prata om just nanosekunder även om det blir väldigt många.

Um.. vilket är ju *exakt* vad jag menar: troligtvis börjar de med detta dagar eller veckor efter det faktiskt hände, men de lyckas ändå lista ut inom 0.005 sekunder(dvs fem miljoner nanosekunder) när varje fil krypterades.

Vilket är rätt bra tycker jag. Iofs antar jag att tidsstämplar på filer sparas med den precision som man lätt kan se(dvs sekunder) men annars borde de ju ha en bättre tidsstämpel. Men även om den skulle sparas i ms så är det ju en ganska lång period och det är inte exekverat på ett realtidssystem heller. Dvs; även om det faktiskt står en exakt tidsstämpel är det inte säkert att det faktiskt hände då, eftersom schemaläggaren, avbrottsrutiner och annat kan skjuta upp saker. Nu när jag tänker på det vill jag minnas att typisk latens för när något ska ske och när det faktiskt sker är upp till 15ms.. iofs var detta för linux, och dessutom utan preemt-rt.
Man ska helt enkelt inte anta/kan inte anta att datorer gör saker när man tror att de gör det. Och människotid är så fruktansvärt långsam att vi inte ens märker att det inte är så.