AMD:s marknadsandel rusar – nära 50 procent i Japan

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandel rusar – nära 50 procent i Japan

RDNA 4 har blivit en försäljningssuccé.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No shit! Nvidia kort existerar inte utöver 5070 som lider något så enormt mycket av begränsningen av 12gb minne i nyare tittlar (samt överlag bara är ett dåligt prestanda/kr kort)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja alltså det enda stora övertag som Nvidia gpuer har över AMD gpuer är väl raytracing. Men hur många spel har bra raytracing där man faktiskt märker stor skillnad? Jag har bara uppskattat det i Cyberpunk.

Permalänk
Medlem

Gött för oss! nVidia får nog eld under baken nu och 6000 serien får riktigt bra prestandalyft som AMD får kontra.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Gött för oss! nVidia får nog eld under baken nu och 6000 serien får riktigt bra prestandalyft som AMD får kontra.

Så länge inte AI bubblan har spruckit om två år så kommer det vara likadant då också. Varför skulle dom få eld i baken bara för att amd säljer konsument kort när nvidia förmodligen säljer 2-3 AI/workstation kort (för hutlöst mycket mer) för varje kort amd säljer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så länge inte AI bubblan har spruckit om två år så kommer det vara likadant då också. Varför skulle dom få eld i baken bara för att amd säljer konsument kort när nvidia förmodligen säljer 2-3 AI/workstation kort (för hutlöst mycket mer) för varje kort amd säljer

Jag kan ju åtminstone hoppas att de skärper sig.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det är ju bra, men det kommer inte vara länge om AMD inte går ner till det pris som de sa korten skulle vara så kommer Nvidia ta över igen när lagerstatusen ser bra ut för båda.

Dessa siffror är rätt meningslös i nuläget imho just pga lagerstatus etc.
När både Nvidia och AMD lyckas få in alla kort och behålla en bra lager status på de, först då kan man se hur det kommer bli denna generationen.
Kommer priserna ligga där de är nu? Kommer AMD ge med sig och sänka till limiterade lanseringspriset igen eller kommer de behålla det höga priset de satte? Samma gäller Nvidia.

Jag hoppas såklart att AMD faktiskt tar till sig kritiken att de höjde priset direkt efter extremt få kort till "MSRP" och då kan pusha mer kort och få mer andel av medium segmentet på marknaden. Och kanske vågar lansera ett high end gpu nästa generation.

Men om de behåller sitt höga pris så kommer Nvidia antagligen köra över dom som vanligt när lagerstatus hos båda lägerna stabiliseras, och då kommer vi inte få ett high end gpu nästa genaration antagligen. En loss för alla köpare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av seraj5:

Ja alltså det enda stora övertag som Nvidia gpuer har över AMD gpuer är väl raytracing. Men hur många spel har bra raytracing där man faktiskt märker stor skillnad? Jag har bara uppskattat det i Cyberpunk.

I spel är det väl just raytracing och DLSS. Största värdet med hela 5000-serien släppet är ju DLSS4 (i.m.h.o), fast det fungerar ju från 2000-serien och framåt.

GPGPU har ju tagit enorm fart senaste åren, här är tyvärr fortfarande CUDA långt före alla andra i både stöd och kvalité. Men händer ändå väldigt intressanta saker här m.a.p. AMD i form av släppet av Strix Halo.

Strix halo presterar likvärdigt med GPUn i Apple M4 Pro. Båda dessa är unika i att, för konsumenter, kunna erbjuda relativt kraftig GPU med långt mer VRAM än vad man normalt hittar i konsumentprodukter. De är dyra, finns väl ingen strix halo enhet så här långt under $2000, så inte speciellt bra perf/$ om målet är spel.

Eller de är jus dyra om huvudmålet är spel. Om målet istället är just GPGPU, då kanske speciellt lokal ML, så är de rejält mycket billigare jämfört med dGPUer med i närheten lika mycket VRAM.

Så på GPGPU sidan, för de som inte ser MacOS som ett alternativ, har vi nu fallet att AMD har den klart bättre designade HW medan Nvidia har den långt bättre programvaran. Hoppas det går bra med Strix Halo, för detta känns verkligen som framtiden för PC-design! Molnet för AMDs del här är väl att mycket tyder på att Nvidia kommer med deras egen "strix halo", först i maj i form av "project digits" (designad för Linux) och senare i år ser det också ut att komma enheter designade för Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av seraj5:

Dum fråga, kan inte AMD utveckla sin version av raytracing?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Med tanke på Nvidias leveransproblem ska man vara försiktig att dra några slutsatser. Hur många japaner hade köpt ett Nvidia-kort istället om de faktiskt fanns att köpa? Vilka volymer säljs i Japan just nu? Om volymerna sjunkit pga bristen på kort behöver en hög andel av försäljningen inte betyda många kort i absoluta tal. Som sagt, försiktighet med slutsatser rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Slog faktiskt på skoj på RT i Monster Hunter Wilds och blev förvånad över hur mycket vackrare spelet och miljöerna blev! Aldrig brytt mig om RT innan, men lägsta inställningen gjorde oerhört mycket mer än jag kunnat ana. Aldrig rört RT innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I spel är det väl just raytracing och DLSS. Största värdet med hela 5000-serien släppet är ju DLSS4 (i.m.h.o), fast det fungerar ju från 2000-serien och framåt.

GPGPU har ju tagit enorm fart senaste åren, här är tyvärr fortfarande CUDA långt före alla andra i både stöd och kvalité. Men händer ändå väldigt intressanta saker här m.a.p. AMD i form av släppet av Strix Halo.

Strix halo presterar likvärdigt med GPUn i Apple M4 Pro. Båda dessa är unika i att, för konsumenter, kunna erbjuda relativt kraftig GPU med långt mer VRAM än vad man normalt hittar i konsumentprodukter. De är dyra, finns väl ingen strix halo enhet så här långt under $2000, så inte speciellt bra perf/$ om målet är spel.

Eller de är jus dyra om huvudmålet är spel. Om målet istället är just GPGPU, då kanske speciellt lokal ML, så är de rejält mycket billigare jämfört med dGPUer med i närheten lika mycket VRAM.

Så på GPGPU sidan, för de som inte ser MacOS som ett alternativ, har vi nu fallet att AMD har den klart bättre designade HW medan Nvidia har den långt bättre programvaran. Hoppas det går bra med Strix Halo, för detta känns verkligen som framtiden för PC-design! Molnet för AMDs del här är väl att mycket tyder på att Nvidia kommer med deras egen "strix halo", först i maj i form av "project digits" (designad för Linux) och senare i år ser det också ut att komma enheter designade för Windows.

Superintressant! Ja jag tänkte från perspektivet av en gamer som köper GPU för spel. Du vet mycket mer än mig och det vara riktigt kul att läsa dina tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De är dyra, finns väl ingen strix halo enhet så här långt under $2000, så inte speciellt bra perf/$ om målet är spel.

Plockar ut detta och pekar på att Framework säljer Strix Halo från 15099.

Förvisso snikmodellen till det priset men 27500:- för fullt utfläskade varianten med 128 GB RAM får anses i sammanhanget vara ett "kap".

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

No shit! Nvidia kort existerar inte utöver 5070 som lider något så enormt mycket av begränsningen av 12gb minne i nyare tittlar (samt överlag bara är ett dåligt prestanda/kr kort)

Du vet att amd 9000 och 5070 har typ samma perf/kr vid nuvarande pris i Sverige?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är ju bra, men det kommer inte vara länge om AMD inte går ner till det pris som de sa korten skulle vara så kommer Nvidia ta över igen när lagerstatusen ser bra ut för båda.

Dessa siffror är rätt meningslös i nuläget imho just pga lagerstatus etc.
När både Nvidia och AMD lyckas få in alla kort och behålla en bra lager status på de, först då kan man se hur det kommer bli denna generationen.
Kommer priserna ligga där de är nu? Kommer AMD ge med sig och sänka till limiterade lanseringspriset igen eller kommer de behålla det höga priset de satte? Samma gäller Nvidia.

Jag hoppas såklart att AMD faktiskt tar till sig kritiken att de höjde priset direkt efter extremt få kort till "MSRP" och då kan pusha mer kort och få mer andel av medium segmentet på marknaden. Och kanske vågar lansera ett high end gpu nästa generation.

Men om de behåller sitt höga pris så kommer Nvidia antagligen köra över dom som vanligt när lagerstatus hos båda lägerna stabiliseras, och då kommer vi inte få ett high end gpu nästa genaration antagligen. En loss för alla köpare.

Även om jag fick tag i ett 9070xt så ser jag fram emot 9060xt och vad det kommer prestera och ligga i pris. Där tror jag AMD kan behöva tumma mer på sina marginaler för att det är där den stora volymen ligger.
60-klassen är viktigt för att de tär där man kommer rekommendera alla sina kompisar som vill bygga en dator för att spela Counter strike, Fortnite, WOW, The Sims, Roblox, Minecraft och allt vad det heter. Dessa "mer lättdrivna" spel för stora massan. Det är svårt att få in nytt folk till PC-spelande ifall man alltid rekommenderat CPU för 7000kr och GPU för 10 000 kr. Man får ju senaste konsollen och alla spelen ovan för mindre pengar än så.

Svar på meningslöst inlägg raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nvidia kan ju alltid i framtiden köra AI korten på bästa möjliga nod, och sedan grafikkort på sämre noder hos TSMC. Iaf. om de vill säkerställa god tillgång på grafikkort. Vill de säkerställa att sina 90-kort har bästa prestandan kan de också vara på senaste noden och få skyhöga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du vet att amd 9000 och 5070 har typ samma perf/kr vid nuvarande pris i Sverige?

Tvek på det egentligen

Skrivet av sweisdapro:

Sammanställde deras siffror i excel (för snitt FPS)
<Uppladdad bildlänk>

Om det är som du säger att AIB av 5070 drar jämnare med 9070 får du gärna skicka dessa tester av TPU

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Precis, hoppas Ai bubblan spricker samtidigt som flugan Internettett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Yes men 12 GB i 1440 p och uppåt är en gamechanger .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Får lite "buyers regret" då jag köpte ett 4080 Super innan jul då mitt tidigare kort inte pallade med Space Marines 2.
Hade jag köpt idag så hade det blivit AMD då det verkar vara mycket mer prisvärt än Nvidia.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dum fråga, kan inte AMD utveckla sin version av raytracing?

Ray tracing är en standard som ingår i både DirectX och Vulkan och som AMD själva varit med att ta fram, så jag har svårt att se att de skulle ha någonting att vinna på att utveckla sin egen icke-standardiserade version.

Permalänk
Medlem

9070 på plats 50 i Sverige, men tar man bort icke-GPU'er så är det på plats 30 slagen av bland annat GT210, 710 & RX550.
9070 XT finner man på plats 84, men med samma gallring blir det plats 41, slaget av färskingar som HD7670.

Edit:
Lite mer intressant blir det nog om man tar bort dubbletter och riktigt sega kort då får man:
1. RX7800XT
2. RTX4060
3. RTX4070
4. RTX3060
5. RX7600XT
6. RTX4070Ti
7. RTX5080
8. RTX5090
9. RX7700XT
10. RTX4060Ti
11. RX9070
12. RX6650XT
13. RX7600
14. RX7900XT
15. RTX4070TiSuper
16. RTX4070Super
17. RX7900XTX
18. RX6750XT
19. RX9070XT

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

Får lite "buyers regret" då jag köpte ett 4080 Super innan jul då mitt tidigare kort inte pallade med Space Marines 2.
Hade jag köpt idag så hade det blivit AMD då det verkar vara mycket mer prisvärt än Nvidia.

Fast du kunde inte köpa ett 9000kort före jul när du behövde prestandan. Och ditt kort är ju trots allt ett bättre kort speciellt för raytracing. När man väl köpt något ska man sluta kolla på tester en period så känns inköpen bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis genererar det mer vinst vilket kan läggas på utveckling av starkare GPU arkitekturer som på sikt kan resultera i att vi ser high-end kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Du, jag har funderat på det där.

Är det så att raytracingen är väldigt bra i cp 2077 eller är det så att ljussättningen är dålig i grunden. För jag kan tycka att den är ovanligt dålig på vissa ställen. Framför allt mörka.

Det kanske bara är jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

9070 på plats 50 i Sverige, men tar man bort icke-GPU'er så är det på plats 30 slagen av bland annat GT210, 710 & RX550.
9070 XT finner man på plats 84, men med samma gallring blir det plats 41, slaget av färskingar som HD7670.

Edit:
Lite mer intressant blir det nog om man tar bort dubbletter och riktigt sega kort då får man:
1. RX7800XT
2. RTX4060
3. RTX4070
4. RTX3060
5. RX7600XT
6. RTX4070Ti
7. RTX5080
8. RTX5090
9. RX7700XT
10. RTX4060Ti
11. RX9070
12. RX6650XT
13. RX7600
14. RX7900XT
15. RTX4070TiSuper
16. RTX4070Super
17. RX7900XTX
18. RX6750XT
19. RX9070XT

Nice lista, men var är 5070 och 5070 Ti? Finns inga kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Men listan ser i och för sig lite trasig ut, då den inte håller sig till grafikkort utan även innehåller ett moderkort, riser-kablar och andra tillbehör.

Det där är väl en rätt bra summering av användarupplevelsen vad gäller Amazons butik rent allmänt...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

4080 Super är inte ett dåligt kort! Du har ju njutit av det i 3-4 månader redan dessutom.

Vad kostade det?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Plockar ut detta och pekar på att Framework säljer Strix Halo från 15099.

Förvisso snikmodellen till det priset men 27500:- för fullt utfläskade varianten med 128 GB RAM får anses i sammanhanget vara ett "kap".

Själva CPU-delen + RAM kostar 15099 SEK (utgår från att det är inkl.moms, står inte uttryckligen). Lägsta pris för något som faktiskt går att beställa är strax över 18000 SEK. Tyvärr är tidigast leverans i Q3 (då kommer Nvidia redan fått ut project digits)

Sen är det lite tveksamt värde innan man har minst 64 GB RAM då begränsningar i Windows gör att man maximal kan använda 75 % som VRAM (Linux kan använda upp till ca 85 %).

Huvudpoängen är ändå: även om det går att spela rätt bra på denna plattform utnyttjar man inte styrkorna då motsvarande spelprestanda med CPU+dGPU kostar väsentligt mindre. Men är man ute efter GPGPU och fall som kräver mycket VRAM är detta en superplattform!!!

Skulle vilja köpa en stationär Strix Halo. Detta är enda PC-plattform som jag personligen har något intresse av just nu, men tyvärr är dessa lika sällsynta som AMD 9000-serie och Nvidias 5000-serie

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Själva CPU-delen + RAM kostar 15099 SEK (utgår från att det är inkl.moms, står inte uttryckligen). Lägsta pris för något som faktiskt går att beställa är strax över 18000 SEK. Tyvärr är tidigast leverans i Q3 (då kommer Nvidia redan fått ut project digits)

Sen är det lite tveksamt värde innan man har minst 64 GB RAM då begränsningar i Windows gör att man maximal kan använda 75 % som VRAM (Linux kan använda upp till ca 85 %).

Huvudpoängen är ändå: även om det går att spela rätt bra på denna plattform utnyttjar man inte styrkorna då motsvarande spelprestanda med CPU+dGPU kostar väsentligt mindre. Men är man ute efter GPGPU och fall som kräver mycket VRAM är detta en superplattform!!!

Skulle vilka köpa en stationär Strix Halo. Detta är enda PC-plattform som jag personligen har något intresse av just nu, men tyvärr är dessa lika sällsynta som AMD 9000-serie och Nvidias 5000-serie

Helt med dig. Det är inte en bra eller prisvärd lösning för spelande. För lite nit pick så går det att beställa snikmodell med de tillbehör som krävs för under 16000 och stoppa i en egen NVMe osv. Jag blev förvånad över det rimliga priset om jag ska vara ärlig. Speciellt för toppversionen som går att få för under 30000.