LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jaha då har min 48 tummare lagt av efter 3år och 2mån. Det går inte på drullen för där är ingen yttre påverkan och enligt LG kostar det ca 2500kr att få ut en tekniker(psb och moderkort kostar väl 5k om det måste bytas) skitkul att den inte håller ens en konsolgeneration(jag har den endast som spel tv).
Är det nån som lyckats få hjälp av lg utanför garantin och hur går man tillväga?

Mitt problem med den är att det dykt upp en ruta med horisontella linjer innan os laddar och sedan stänger den av sig inom 30sekunder. Givetvis har jag haft den strömlös och kopplat ur alla prylar från den. Jag hinner inte in i menyn innan den slocknar så jag kan inte göra en återställning.

Visa signatur

Fractal Design R4/Intel I7 3770K/ Sapphire 7970 Vapor-x Crossfire/ MSI Z77A-GD65/ Corsair Vengeance 8gb/Nzxt 1000w psu/Samsung 256gb ssd/WD 500gb hdd/ Corsair Hydro H55/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite sent ute då, om du uppdaterat (nåja, "lite" sent oavsett ), men om någon annan undrar så finns TPC/GSR kvar i 03.51.15.

<Uppladdad bildlänk>
(Bild på C1 55")

Har inte rört GSR då jag inte märkt någon dimming sedan jag ändrade TPC. Det var däremot natt-och-dag-skillnad.

Fick äntligen arslet ur vagnen och köpte en fjärrkontroll på Amazon, avaktiverade TPC då det har stört mig i spel (främst Diablo IV). Jäklar vad skönt att slippa det! Fick också se hur många timmar tvn varit igång, ca 11500. Rätt skapligt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Fick äntligen arslet ur vagnen och köpte en fjärrkontroll på Amazon, avaktiverade TPC då det har stört mig i spel (främst Diablo IV). Jäklar vad skönt att slippa det! Fick också se hur många timmar tvn varit igång, ca 11500. Rätt skapligt.

11 500 ändå Inga inbränningar?

Minns att min gamla B6 med 12 000 var totalt sönderbränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

11 500 ändå Inga inbränningar?

Minns att min gamla B6 med 12 000 var totalt sönderbränd.

Inga inbränninger än, peppar peppar.

Min förra C7:a var känsligare med tillfälliga inbränningar. Men den gav upp, fick en 20cm i diameter stor gul/grön cirkel mitt i skärmen.

Rättat: Fel modell.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mono:

Inga inbränninger än, peppar peppar.

Min förra B7:a var känsligare med tillfälliga inbränningar. Men den gav upp, fick en 20cm i diameter stor gul/grön cirkel mitt i skärmen.

Hm, det var inte att solen legat på den? Det kan nöta ut panelen mycket snabbare än att faktiskt använda den.
Inte så vanligt att man har ett stort, ljust, runt område mitt i skärmen som bör slitas snabbare än resten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, det var inte att solen legat på den? Det kan nöta ut panelen mycket snabbare än att faktiskt använda den.
Inte så vanligt att man har ett stort, ljust, runt område mitt i skärmen som bör slitas snabbare än resten.

Nej, har bara kvällssol i vardagsrummet och 90 graders vinkel mellan fönster och tv.
Har nästan alltid persienner förfällda under sommartid. Så ingen direkt ljuskälla på tvn.
Det var frid och fröjd ena dagen och dagen efter så var missfärgningen där. Det var utanför garanti och skulle behövas byta panel för ett orimligt pris. Köpte istället min C1, för tre år sen, med mer funktioner. Nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny firmware igen, 03.51.16 ploppade precis upp. TPC verkar fortfarande fungera att ha avstängd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mono:

Vilken fjärrkontroll är det man ska köpa? Har C1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steffeskonditori:

Vilken fjärrkontroll är det man ska köpa? Har C1.

Du kan göra det med gratis programvara om du har en dator på samma nätverk som TV:n.
Följ method 1 på denna länk.

Du kan också skippa steget där den säger att man ska trycka InStart (vilket öppnar servicemenyn) och istället ändra TPC i menyerna i ColorControl, så slipper du gå in i servicemenyn alls. Det lär vara säkrare.

Om du kör InStart dvs servicemenyn så styr du resten med fjärrkontrollen, men var isåfall försiktig att inte ändra något annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Du kan göra det med gratis programvara om du har en dator på samma nätverk som TV:n.
Följ method 1 på denna länk.

Du kan också skippa steget där den säger att man ska trycka InStart (vilket öppnar servicemenyn) och istället ändra TPC i menyerna i ColorControl, så slipper du gå in i servicemenyn alls. Det lär vara säkrare.

Om du kör InStart dvs servicemenyn så styr du resten med fjärrkontrollen, men var isåfall försiktig att inte ändra något annat.

Tack så mycket.