Butiker som struntar i konsumentköplagen (Releasen av RTX 5080 / 5070 Ti)
Hej Sweclockers!
Jag som många andra här på Sweclockers försökte få tag i något av dom här korten vid releasedagen 30/1 och 20/2.
Jag lyckades knipa ett RTX 5080 eftersom jag "hängde på låset" vid 15:00 tiden och la en beställning på ett Asus RTX 5080 Prime OC till MSRP hos Elgiganten.
Fick ett satt leveransdatum, orderbekräftelse med information om min ångerrätt, samt pengar dragna från mitt bankkonto, tillräckligt för att jag och butiken ska ha ingått ett bindande avtal.
Någon vecka efter min beställning fick jag ett email där dom makulerat min order med hänvisning att dom ALDRIG kommer få in RTX 5080 i lager igen (uppenbar lögn). Då mailade jag direkt till butiken och sa att jag ville behålla min order, och att jag var beredd på att vänta, alternativ göra ett täckningsköp.
Då hävdade butiken istället att det skett ett "lagerfel", och därav makulerade dom min order, utan min vetskap eller godkännande, och att dom kan erbjuda ett presentkort på 500 kr.
Jag påpekade för Elgiganten att vi har ett bindande avtal med varandra som dom inte bara kan avsäga sig ansvaret från, och att jag var intresserad av att göra ett täckningsköp istället där butiken står för mellanskillnaden.
Korten går numera för 2000-4000 kr över MSRP, så jag var inte intresserad av deras presentkort på 500 kr.
Efter att ha mailat fram och tillbaka sa en medarbetare hos Elgiganten att dom var villiga att hjälpa mig, och erbjöd ett RTX 4070 Ti som "likvärdigt", eller att låta mig göra ett täckningsköp i en annan butik (helt i linje med konsumentköplagen).
Men när jag skrev tillbaka för att dubbelkolla att dom verkligen stod bakom detta, så slutade butiken helt att svara mig.
Efter 3 veckors väntande (Elgiganten tar ibland flera veckor på sig att svara på mail) skrev jag igen till Elgiganten, och då fick jag ett helt annat svar, att deras makulering var riktig och hänvisade till sina villkor och att dom inte tänker hjälpa mig överhuvudtaget, trots att dom hade mitt kort och andra RTX 5080 i lager.
Nu hänvisar Elgiganten mig istället vidare till ARN. Jag vet hur fruktansvärd långa handläggningstider ARN har, mitt senaste ärendet tog prick ett år, innan ARN dömde till min favör. Jag har vare sig tid eller lust att vänta så länge på ett avgörande från ARN. Om ett år kommer det finnas helt andra kort på marknaden som man hellre vill ha.
Jag tänkte det bästa alternativet är att skriva en tråd här på Sweclockers, hur svenska svenska återförsäljare beter sig, och hur dom fullständigt skiter i konsumenträtten.
Ungefär exakt samma scenario som jag hade med Elgiganten, utspelade sig även hos NetonNet. Där hängde jag också på låset, för att få en chans att köpa ett RTX 5070 ti kort till MSRP, och lyckades beställa ett Asus RTX 5070 Ti Prime OC. Men även den beställning makulerades några dagar senare, trots att jag mottagit leveransdatum, orderbekräftelse och pengar dragna från bankkontot..Butiken vägrar att hjälpa, och hänvisar till sina villkor.
Min teori om varför butikerna väljer att annullera beställningarna är för att dom sålt fler kort än vad dom kommer få in till MSRP, och vill inte göra en förlustaffär, men hittar på andra ursäkter för att slippa fullfölja affären. Butikerna vet att dom flesta kunderna inte orkar ta det vidare, trots att dom har rätten på sin sida.
Förstår inte Elgigantens och NetonNets motvilja här, det hade varit så enkelt att lösa, när dom dessutom har andra kort i lager.
Många andra svenska återförsäljare erbjuder sina kunder likvärdiga kort, om just det kortet man har beställt är svårt att få tag i, men det är tydligen omöjligt för dessa två butiker.
Är det fler här på Sweclockers som haft problem med Elgiganten och NetonNet under releasen av grafikkorten från 5000-serien eller som har tips på hur man ska gå vidare?
För jag misstänker att jag är långt ifrån ensam om att fått sitt GeForce RTX 5080 / 5070 Ti avbeställt utan grund.
Tycker det är tråkigt att vi 2025 har två stora svenska återförsäljare som inte har koll överhuvudtaget på konsumentköplagen.
Man känner sig bra liten som konsument, mot alla dessa jättar..
Taggar @Blomman90 i mitt inlägg - ingen har bättre koll på konsumenträtt än han!
Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233