Butiker som struntar i konsumentköplagen (Releasen av RTX 5080 / 5070 Ti)

Permalänk
Medlem

Butiker som struntar i konsumentköplagen (Releasen av RTX 5080 / 5070 Ti)

Hej Sweclockers!

Jag som många andra här på Sweclockers försökte få tag i något av dom här korten vid releasedagen 30/1 och 20/2.

Jag lyckades knipa ett RTX 5080 eftersom jag "hängde på låset" vid 15:00 tiden och la en beställning på ett Asus RTX 5080 Prime OC till MSRP hos Elgiganten.

Fick ett satt leveransdatum, orderbekräftelse med information om min ångerrätt, samt pengar dragna från mitt bankkonto, tillräckligt för att jag och butiken ska ha ingått ett bindande avtal.

Någon vecka efter min beställning fick jag ett email där dom makulerat min order med hänvisning att dom ALDRIG kommer få in RTX 5080 i lager igen (uppenbar lögn). Då mailade jag direkt till butiken och sa att jag ville behålla min order, och att jag var beredd på att vänta, alternativ göra ett täckningsköp.
Då hävdade butiken istället att det skett ett "lagerfel", och därav makulerade dom min order, utan min vetskap eller godkännande, och att dom kan erbjuda ett presentkort på 500 kr.

Jag påpekade för Elgiganten att vi har ett bindande avtal med varandra som dom inte bara kan avsäga sig ansvaret från, och att jag var intresserad av att göra ett täckningsköp istället där butiken står för mellanskillnaden.

Korten går numera för 2000-4000 kr över MSRP, så jag var inte intresserad av deras presentkort på 500 kr.

Efter att ha mailat fram och tillbaka sa en medarbetare hos Elgiganten att dom var villiga att hjälpa mig, och erbjöd ett RTX 4070 Ti som "likvärdigt", eller att låta mig göra ett täckningsköp i en annan butik (helt i linje med konsumentköplagen).

Men när jag skrev tillbaka för att dubbelkolla att dom verkligen stod bakom detta, så slutade butiken helt att svara mig.
Efter 3 veckors väntande (Elgiganten tar ibland flera veckor på sig att svara på mail) skrev jag igen till Elgiganten, och då fick jag ett helt annat svar, att deras makulering var riktig och hänvisade till sina villkor och att dom inte tänker hjälpa mig överhuvudtaget, trots att dom hade mitt kort och andra RTX 5080 i lager.

Nu hänvisar Elgiganten mig istället vidare till ARN. Jag vet hur fruktansvärd långa handläggningstider ARN har, mitt senaste ärendet tog prick ett år, innan ARN dömde till min favör. Jag har vare sig tid eller lust att vänta så länge på ett avgörande från ARN. Om ett år kommer det finnas helt andra kort på marknaden som man hellre vill ha.
Jag tänkte det bästa alternativet är att skriva en tråd här på Sweclockers, hur svenska svenska återförsäljare beter sig, och hur dom fullständigt skiter i konsumenträtten.

Ungefär exakt samma scenario som jag hade med Elgiganten, utspelade sig även hos NetonNet. Där hängde jag också på låset, för att få en chans att köpa ett RTX 5070 ti kort till MSRP, och lyckades beställa ett Asus RTX 5070 Ti Prime OC. Men även den beställning makulerades några dagar senare, trots att jag mottagit leveransdatum, orderbekräftelse och pengar dragna från bankkontot..Butiken vägrar att hjälpa, och hänvisar till sina villkor.

Min teori om varför butikerna väljer att annullera beställningarna är för att dom sålt fler kort än vad dom kommer få in till MSRP, och vill inte göra en förlustaffär, men hittar på andra ursäkter för att slippa fullfölja affären. Butikerna vet att dom flesta kunderna inte orkar ta det vidare, trots att dom har rätten på sin sida.

Förstår inte Elgigantens och NetonNets motvilja här, det hade varit så enkelt att lösa, när dom dessutom har andra kort i lager.
Många andra svenska återförsäljare erbjuder sina kunder likvärdiga kort, om just det kortet man har beställt är svårt att få tag i, men det är tydligen omöjligt för dessa två butiker.

Är det fler här på Sweclockers som haft problem med Elgiganten och NetonNet under releasen av grafikkorten från 5000-serien eller som har tips på hur man ska gå vidare?
För jag misstänker att jag är långt ifrån ensam om att fått sitt GeForce RTX 5080 / 5070 Ti avbeställt utan grund.

Tycker det är tråkigt att vi 2025 har två stora svenska återförsäljare som inte har koll överhuvudtaget på konsumentköplagen.

Man känner sig bra liten som konsument, mot alla dessa jättar..

Taggar @Blomman90 i mitt inlägg - ingen har bättre koll på konsumenträtt än han!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL 6 kap 4 § så behöver inte täckningsköpet ha genomförts för att du skall vara berättigad till skadestånd motsvarande prisskillnaden (vid tiden för hävningen). Så anmäl till ARN och bifoga ett utdrag från prisjakt över vad kortet kostade när köpet hävdes. På så sätt kan du istället köpa ett av de där korten "som man hellre vill ha" när ARN väl har sagt sitt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte att Elgiganten gör lika med min beställning.
Har en 5070ti som jag beställde på releasedagen. Frågat om leveranstid och det enda jag fått är 31 mars. De sa även grattis till att jag var en av de som fick tag i ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför inte alla dessa återförsäljare gör en ny "SKU" i deras lager för "MSRP" kort och blandar inte ihop lagersaldot med de vanligt prissatta/inköpta korten då slipper de ju dethär problemet att behöva försöka annulera folks beställningar då de inte mera får köpa in flere kort till rabatterat pris. Borde väl inte vara så svårt att separera dom tycker man? Endast ha lagersaldo på den billigare SKU:n efter hur många som blivit köpta till det billigare priset liksom. Eller strider det kanske mot någon konsumentlag att det bara får finnas ett alternativ för samma produkt med ett pris? Tycker jag läst något sånt när jag tänker efter faktiskt.

Vet nog Dustin sportar med olika SKUs ganska friskt, t.ex. om ett lager datorer blivit allokerat till ett visst företag osv

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Beställde Palit 5080 Gamerock från Elgiganten den 5 mars och den 10 mars hämtade jag den från mitt ombud.

Permalänk
Medlem

Efter ha "köpt" 3080 på elgiganten kommer jag aldrig köpa något i deras eshop igen. ljuger om lagersaldon och leveranser., påstår att kort skickats för att man ska va tyst ett par dagar. sen vet dom inte när dom får in nya kort. men hejsan hoppsan vi skickade det igår.
nej dom leverade aldrig något 3080. väntade flera månader.
Kommer aldrig lita på elgiganten igen. kan jag inte ta med varan direkt ut från butik så förmodar jag att den inte existerar. och aldrig kommer komma i lager igen.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är riktiga klåpare, handla aldrig där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

hur svenska svenska återförsäljare beter sig, och hur dom fullständigt skiter i konsumenträtten.

Ungefär exakt samma scenario som jag hade med Elgiganten, utspelade sig även hos NetonNet.

Det kanske förvisso också även gäller svenska återförsäljare, men Elgiganten ägs av Norska Elkjøp (som ägs av brittiska Currys Plc), och Netonnet ägs av norska Komplett (som även äger Webhallen).

Det är synd att butiker betér sig så här, hoppas att ARN kan sätta ner foten så de skärper sig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Enligt KKöpL 6 kap 4 § så behöver inte täckningsköpet ha genomförts för att du skall vara berättigad till skadestånd motsvarande prisskillnaden (vid tiden för hävningen). Så anmäl till ARN och bifoga ett utdrag från prisjakt över vad kortet kostade när köpet hävdes. På så sätt kan du istället köpa ett av de där korten "som man hellre vill ha" när ARN väl har sagt sitt.

Vill inte ta den risken, ifall att ARN av någon anledning inte skulle hålla med. Dessutom är handläggningstiden hos ARN alldeles för lång. Mitt senaste ärendet tog 1 år.

Bästa vore om man kunde komma i kontakt med någon ansvarig hos Elgiganten / NetonNet som inte ignorerar att vi har en konsumentköplag i Sverige, och är beredd på att följa den.
Deras vanliga medarbetare säger bara att man ska anmäla till ARN om man inte håller med.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det kanske förvisso också även gäller svenska återförsäljare, men Elgiganten ägs av Norska Elkjøp (som ägs av brittiska Currys Plc), och Netonnet ägs av norska Komplett (som även äger Webhallen).

Det är synd att butiker betér sig så här, hoppas att ARN kan sätta ner foten så de skärper sig.

Tyvärr lär jag inte anmäla till ARN eftersom det är för tok för lång handläggningstid. När dom kommer komma fram till ett beslut finns det förmodligen andra GPUer på marknaden som man är mer intresserad av.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Tyvärr lär jag inte anmäla till ARN eftersom det är för tok för lång handläggningstid. När dom kommer komma fram till ett beslut finns det förmodligen andra GPUer på marknaden som man är mer intresserad av.

Det är min uppfattning att ARN ska ha effektivare handläggning nu efter införandet av avgiften på 150 kr som krävs för att få ett ärende prövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vill inte ta den risken, ifall att ARN av någon anledning inte skulle hålla med. Dessutom är handläggningstiden hos ARN alldeles för lång. Mitt senaste ärendet tog 1 år.

Vilken risk?
Läs det som skrevs en gång till:

Skrivet av PeCe:

Så även om nu ARN tar lång tid på sig att ta ett beslut (vilket de förvisso verkar vara mycket snabbare på att göra nuförtiden) så kommer du alltså att få ett skadestånd, alltså pengar av Elgiganten, som du kan använda för att köpa ett bättre kort sen när ARN tagit sitt beslut.

Skrivet av muSashi:

Känns som att du lägger upp många hinder för dig själv för att inte lösa problemet vilket leder till att Elgiganten och andra butiker kan fortsätta syssla med såna här fasoner.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Vilken risk?
Läs det som skrevs en gång till:
Så även om nu ARN tar lång tid på sig att ta ett beslut (vilket de förvisso verkar vara mycket snabbare på att göra nuförtiden) så kommer du alltså att få ett skadestånd, alltså pengar av Elgiganten, som du kan använda för att köpa ett bättre kort sen när ARN tagit sitt beslut.

Känns som att du lägger upp många hinder för dig själv för att inte lösa problemet vilket leder till att Elgiganten och andra butiker kan fortsätta syssla med såna här fasoner.

Jag vill lösa mitt ärendet fortast möjligast, därav jag är kritisk att gå via ARN. Jag tänker att det måste finnas något annat sätt att lösa min situation utan att behöva blanda in ARN som haft enormt långa handläggningstider.
Och även om jag skulle vinna mitt ärende i ARN så kommer det inte förändra något hur dom här företagen beter sig.

Jag vill inte ligga ute med pengar ifall det av någon anledning inte går vägen med ARN, har både bra och dåliga erfarenhet av ARN.

Mitt senaste ärendet för cirka 1,5 år sedan var handläggningstiden 1 år.

Är det någon som vet hur lång den nuvarande handläggningstiden är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och även om jag skulle vinna mitt ärende i ARN så kommer det inte förändra något hur dom här företagen beter sig.

Det är sant, det enda sättet att ändra hur dessa företag beter sig är att inte anmäla dem och utsätta dem för konsekvenser...

Du gör som du vill såklart.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det är sant, det enda sättet att ändra hur dessa företag beter sig är att inte anmäla dem och utsätta dem för konsekvenser...

Du gör som du vill såklart.

Det enda som händer är att dom kommer följa ARNs beslut i det här enskilda fallet, men dom får ingen prick i något registret eller någon annan konsekvens, det är vad jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det enda som händer är att dom kommer följa ARNs beslut i det här enskilda fallet, men dom får ingen prick i något registret eller någon annan konsekvens, det är vad jag menade.

Det kan ju tänkas att de får en tankeställare när ARN tar beslutet så att de ändrar förfarandet för hur de sköter sådant här framöver, särskilt om alla som råkar ut för det här anmäler.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang; om du anmäler Elgiganten och NoN till Arn, och de dömer till din fördel så har du ju rätt till skadestånd för täckningsköp i båda fallen, alltså typ 4000-8000 plus, även om du skulle köpa ett kort under tiden, du har ju redan fått pengarna tillbaka för originalköpen. Oavsett om det tar 1-2 år är det värt det i mina ögon

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bästa vore om man kunde komma i kontakt med någon ansvarig hos Elgiganten / NetonNet som inte ignorerar att vi har en konsumentköplag i Sverige, och är beredd på att följa den.
Deras vanliga medarbetare säger bara att man ska anmäla till ARN om man inte håller med.

Du är inte villig att eskalera det hela till ARN, så varför skulle det finnas någon ansvarig på Elgiganten / NetonNet som inte skulle ignorera dig? Vad förlorar de på att ignorera dig? Ingenting.

Det är inte de vanliga medarbetarna som har fått för sig att makulera din order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du är inte villig att eskalera det hela till ARN, så varför skulle det finnas någon ansvarig på Elgiganten / NetonNet som inte skulle ignorera dig? Vad förlorar de på att ignorera dig? Ingenting.

Det är inte de vanliga medarbetarna som har fått för sig att makulera din order.

Jag tänkte att det kanske fanns ett bättre råd/alternativ än att gå via ARN, eftersom ARNs handläggningstid är cirka 1 år (egen erfarenhet), och jag har inte lust att vänta så länge på att kanske få rätt.

Om du vet att det inte är den vanliga medarbetaren som har makulerat, vem är det då? Skulle hellre eskalera mitt ärende till någon ansvarig chef, men hittills har bara den vanliga supporten svarat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag tänkte att det kanske fanns ett bättre råd/alternativ än att gå via ARN, eftersom ARNs handläggningstid är cirka 1 år (egen erfarenhet), och jag har inte lust att vänta så länge på att kanske få rätt.

Om du vet att det inte är den vanliga medarbetaren som har makulerat, vem är det då? Skulle hellre eskalera mitt ärende till någon ansvarig chef, men hittills har bara den vanliga supporten svarat.

Du ska nog se att det blir väldigt mycket lättare att eskalera om du har ett ärende hos ARN

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang; om du anmäler Elgiganten och NoN till Arn, och de dömer till din fördel så har du ju rätt till skadestånd för täckningsköp i båda fallen, alltså typ 4000-8000 plus, även om du skulle köpa ett kort under tiden, du har ju redan fått pengarna tillbaka för originalköpen. Oavsett om det tar 1-2 år är det värt det i mina ögon

Jag önskar att det vore så lätt som du får det att låta. Jag har som sagt både bra och dåliga erfarenhet av ARN.

I en annat ärende räckte det att butiken hävdade att grafikkortet som jag ville reklamera vid tillfället bara var värt 500 kr (lägsta värdet tror jag var 1000 kr för elektronik då, för att ARN ska utreda det).
ARN köpte det butiken sa helt och hållet fast jag kunde visa upp ett kvitto på hela köpet. Gällde en dator för 12 000 kr, där grafikkortet var trasigt. Men ARN valde att ge butiken rätt, efter butiken skrev att grafikkortet till datorn bara var värt 500 kr.

Så nej det är ingen garanti att ARN skulle gå med på ett täckningsköp för 4000-8000 kr, samt att mitt senaste fall för 1,5 år sen tog 12 månader handläggning från ARN. Varav jag gärna vill se någon annan smidigare och snabbare lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan tips i tråden "Gubbgnäll" istället? Där kan du skriva av dig.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag önskar att det vore så lätt som du får det att låta. Jag har som sagt både bra och dåliga erfarenhet av ARN.

I en annat ärende räckte det att butiken hävdade att grafikkortet som jag ville reklamera vid tillfället bara var värt 500 kr (lägsta värdet tror jag var 1000 kr för elektronik då, för att ARN ska utreda det).
ARN köpte det butiken sa helt och hållet fast jag kunde visa upp ett kvitto på hela köpet. Gällde en dator för 12 000 kr, där grafikkortet var trasigt. Men ARN valde att ge butiken rätt, efter butiken skrev att grafikkortet till datorn bara var värt 500 kr.

Så nej det är ingen garanti att ARN skulle gå med på ett täckningsköp för 4000-8000 kr, samt att mitt senaste fall för 1,5 år sen tog 12 månader handläggning från ARN. Varav jag gärna vill se någon annan smidigare och snabbare lösning.

Fast att lägga 300kr extra för detta, oavsett hur det går är väl ingen megaförlust?
Ärendena är ju inte ens jämförbara i hur mycket du har att förlora på att få ett nekande svar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Om du inte har något att tillföra, så kanske det är bäst att du håller dig till Gubbgnäll tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Elgiganten/NetonNet skulle förlora mellan 2000-4000 kr om de sålde ett kort till dig för MSRP, de kommer de inte göra genom att bara be dem snällt eller hitta rätt person, tror heller inte att eskalera det genom sweclockers kommer hjälpa.

Din chans är att ta det genom ARN vilket förhoppningsvis då även leder till att de slutar skicka iväg orderbekräftelser för kort de inte har i lager/är osäkra vad de kommer att kosta att köpa in.

Beslutet att makulera din order kommer uppifrån, din och andra ordrar har markulerats när någon högre upp fått reda på vad de har lovat att sälja korten för och vad de kommer att kosta att köpa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ett alternativ är att köpa det kortet du vill ha (samma/motsvaranade) och sedan gå till tingsrätten där du begär mellanskillnaden av EG. Beloppet gör det till förenklat tvistemål och det du kan förlora är avgiften till tinget och en timmes juridisk rådgivning för motparten. Vinner du så är det tvärt om + den begärda mellanskillnaden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det där var väl oerhört onödigt. Vi kan väl ha en sansad diskussion utan dylika spydigheter?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Jag hoppas inte att Elgiganten gör lika med min beställning.
Har en 5070ti som jag beställde på releasedagen. Frågat om leveranstid och det enda jag fått är 31 mars. De sa även grattis till att jag var en av de som fick tag i ett grafikkort.

Kan ju iaf meddela att Elgiganten leverar min beställning till MSRP som jag gjorde på lanseringdagen. Var lite orolig att dom inte skulle göra det när jag läste den här tråden.

De har till och med bemödat sig med att ta ett foto på grafikkortet. Aldrig sett det tidigare? Är det något nytt dom börjat med? Jag hoppas det är bättre paketerat än det ser ut på bilden iaf! Återstår att se med förväntad leverans på fredag :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Kan ju iaf meddela att Elgiganten leverar min beställning till MSRP som jag gjorde på lanseringdagen. Var lite orolig att dom inte skulle göra det när jag läste den här tråden.

De har till och med bemödat sig med att ta ett foto på grafikkortet. Aldrig sett det tidigare? Är det något nytt dom börjat med? Jag hoppas det är bättre paketerat än det ser ut på bilden iaf! Återstår att se med förväntad leverans på fredag :).
<Uppladdad bildlänk>

Jag kunde också se en bild när jag beställde en sak någon gång under förra året. Kommer dock inte ihåg när på året det var

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig