Anmäl dig till Roborock Challenge!

EU tvingar Apple att öppna Iphone ytterligare

Permalänk
Medlem

Det är underhållande att se att det fortfarande finns folk som tar de enorma företagens sida över konsumenternas. Samtidigt är det skönt att se att de flesta förstår grundproblemet och att det fortfarande finns någon motpol till företagen som kan göra något åt det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cruZZade:

Om du tittar på premiumsegmentet är det omvända siffror, och det är där pengarna finns.

Det återstår att se hur marknaden utvecklas under de kommande kvartalen för denna generation av premiumtelefoner.

iPhone 16 beräknas ha en försäljningsvolym på drygt 27 miljoner enheter, medan Samsung har satt ett mål på 40 miljoner enheter för S25 – en modell som dessutom slog försäljningsrekord under sin första vecka. Detta gäller dock enbart Apple och Samsung, utan hänsyn till andra aktörer på Android-sidan som Xiaomi, OPPO eller OnePlus – eller Huawei på den kinesiska marknaden.

Det innebär inte att Apple säljer dåligt; de är trots allt världens högst värderade bolag med en stor andel av den totala smartphoneförsäljningen. Men det är också ännu ett skäl att öppna upp ekosystemet och ge användare fler valmöjligheter utanför den låsta fågelburen. Om hårdvaran redan stödjer olika anslutningstyper är det inget annat än konkurrenshämmande att aktivt utestänga andra tillverkare från att utveckla tillbehör och tävla på lika villkor.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Goda nyheter jag som är sugen på att byta ut min Apple Watch mot en Garmin. Men tvekar då Apple har bestämt att man bara ska kunna svara på meddelanden och samtal genom Apple Watch

Permalänk
Medlem

Ibland gör faktiskt EU bra saker också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Då får väl någon utveckla en sådan produkt? Eller har inte Google försökt det med Android? Och folk väljer ändå Apple en masse.

"People like Coldplay and voted for the Nazis. You can't trust people Jeremy."

Permalänk
Medlem

Det är många som klagar på Apple och deras inlåsning, och det med all rätt.
Men de flesta ignorerar eller inte tänker på att Samsung, OnePlus Google mfl gör exakt samma sak.
Så isåfall ska EU kräva att de andra låser upp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Det är många som klagar på Apple och deras inlåsning, och det med all rätt.
Men de flesta ignorerar eller inte tänker på att Samsung, OnePlus Google mfl gör exakt samma sak.
Så isåfall ska EU kräva att de andra låser upp också.

På vilket sätt gör Google det? Googles produkter fungerar alldeles utmärkt på Apple vad jag vet. Vad är det som Google låst?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar EU's beslut.

Samtidigt så är det inte ett problem för mig. Hade det varit ett problem hade jag t ex istället valt Android. Ett av skälen till att jag använder Apple är att jag har "köpt in" på deras system och ekosystem. Mao har jag alltså inte ett problem med att vara låst till deras hörlurar, utan tycker tvärtom att det är en selling-point att skiten är så pass bra integrerat. Lurarna paras smärtfritt en gång, man kan göra inställningar på lurarna direkt från ljudvolym/hörlurs-knappen i systemet. Sen funkar lurarna seamless på alla andra appleprylar man har inklusive macbooken och apple tvn.

Vi får se hur detta slutar, men det kommer ju krävas stora insatser för att på ett bra och smidigt sätt ge 3:e parts utvecklarna access på den nivå som krävs för att få det lika smidigt & integrerat som Apple byggt det själva....

Permalänk
Medlem

Lite på att EU gör sitt bästa för att göra allt sämre för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt gör Google det? Googles produkter fungerar alldeles utmärkt på Apple vad jag vet. Vad är det som Google låst?

Om du äger en S25 och har Galaxy Buds och en One Plus Watch 3, kan du ta del av ALLA funktioner då?
Eller om du har en Pixel mobil, får du alla funktioner då från en Galaxy Watch?

Brukar inte de flesta märken vilja låsa in sina kunder i sitt eget ekosystem, precis som Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Om du äger en S25 och har Galaxy Buds och en One Plus Watch 3, kan du ta del av ALLA funktioner då?
Eller om du har en Pixel mobil, får du alla funktioner då från en Galaxy Watch?

Brukar inte de flesta märken vilja låsa in sina kunder i sitt eget ekosystem, precis som Apple?

Galaxy Buds fungerar i princip som vanligt på Android telefoner, du får inte tillgång till ssc bluetooth code, det är väl typ den enda. Gällande OnePlus så vad jag vet har de inga begränsningar. Nej, de flesta, förutom Apple, och Samsung (på vissa funktioner, dock inte många funktioner) låser inte till en tillverkare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Lite på att EU gör sitt bästa för att göra allt sämre för alla.

Vad är sämre för alla med att ge andra tillverkare samma möjligheter till enkel användning som Apples egna tillbehör?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Chef på Marshall om att Apple begränsat Bluetooth för icke-Apple produkter

Citat:

We could be playing so well together, Apple.

As many others I was looking forward to Apple’s presentation of iPhone 15. It is for many reasons a company loved by its users, and they are often hailed as the most user-friendly company in consumer electronics.

And sure, it is often a reasonable view. Especially when they have had a little help from the friends in EU and the law on USB-C charging. For it is clearly a benefit to the end-user, but yet ia move Apple was not willing to make by themselves easily.

There is a vaguely similar situation with the new Bluetooth standard, and especially the part called LE Audio. It is a technology that opens up for several benefits that today are available only in Airplay and similar technologies, but also for better overall performance and range.

Apple actually already has the hardware in place since iPhone 14 and AirPods Pro 2nd generation (both with BT 5.3), but they have not implemented it in software.

A big questions is of course why? It is not farfetched to assume that they want an implementation that puts Apple’s own products first and with extra proprietary features like what they have today. If they implemented it as pure standard many headphone manufacturers would be able to provide the same experience as Apple, since actually most others are now on par or even ahead of Apple on this technology.

But what would be best for the end users overall is of course the freedom to choose and not to be put in a walled garden of limited choice for features that are not really innovations anymore.

We play together today, Apple, but we could do it so much better if you supported open standards fully and embraced what is really best for the end users.

https://www.linkedin.com/posts/grosell_iphone15-bluetooth-lea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Galaxy Buds fungerar i princip som vanligt på Android telefoner, du får inte tillgång till ssc bluetooth code, det är väl typ den enda.

Är inte så insatt i SSC, men SBC är skräp i mina öron.

Sträver alltid efter AAC eller aptX (som lägstanivå), där mina Sony-lurar klarar båda varianterna. Dock är all min musik kodad efter AAC.

Sen tror jag att världen varit bättre utan både LDAC (Sony) och SSC (Samsung).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte så insatt i SSC, men SBC är skräp i mina öron.

Sträver alltid efter AAC eller aptX (som lägstanivå), där mina Sony-lurar klarar båda varianterna. Dock är all min musik kodad efter AAC.

Sen tror jag att världen varit bättre utan både LDAC (Sony) och SSC (Samsung).

Ja, SBC vet jag att många inte gillar. Vad är det för fel på LDAC? Jag hade för mig att den är en bra codex?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är 2025 så det skulle vara trevligt att kunna flytta filer enkelt och snabbt mellan mac/ipad/windows/iphone/android/linux.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, SBC vet jag att många inte gillar. Vad är det för fel på LDAC? Jag hade för mig att den är en bra codex?

LDAC är säkert jättebra, men jag har ingen hårdvara som kan spela upp det.

Fungerar inte på iPhone alls och inte heller lyckats få igång det på min Android-lur. Detsamma gäller alla mina datorer, då LDAC inte direkt är en öppen standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är 2025 så det skulle vara trevligt att kunna flytta filer enkelt och snabbt mellan mac/ipad/windows/iphone/android/linux.

USB-C är din vän! Annars pCloud/DropBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

LDAC är säkert jättebra, men jag har ingen hårdvara som kan spela upp det.

Fungerar inte på iPhone alls och inte heller lyckats få igång det på min Android-lur. Detsamma gäller alla mina datorer, då LDAC inte direkt är en öppen standard.

1. Ok, jag har en Sony högtalare med LDAC stöd.

2. LDAC är vad jag vet inbyggt i Android sedan Android 8, men om du inte har någon hårdvara som stödjer LDAC så är det ju inte undra på att du inte kan använda det i Android.

3. Apple har väl valt att inte ha stöd för det. Jag har för mig att LDAC är fri att användas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Då får väl någon utveckla en sådan produkt? Eller har inte Google försökt det med Android? Och folk väljer ändå Apple en masse.

Förstår du inte att det redan finns mängder av sådana tillbehör men att de inte får ansluta till Apples hårdvara på lika villkor som Apples egna tillbehör. Det kallas att låsa in sina kunder till sitt eget ekosystem och är däligt för alla utom Apple själva. Det ger Apples tillbehör en orättvis fördel som gör att Applekunderna i princip tvingas att köpa Apples tillbehör. Detta gör också att Apple inte behöver konkurrera med pris eller kvalitet på sina tillbehör eftersom deras kunder är tvingade att köpa deras tillbehör för att få alla funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

LDAC är vad jag vet inbyggt i Android sedan Android 8

Det "ska" fungera på min gamla S8:a, så kanske dags att testa igen. Hade bara en ännu äldre Xiaomi-lur med Android 7 när jag köpte Sony-hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Om du tittar på premiumsegmentet är det omvända siffror, och det är där pengarna finns.

Nu gällde väl diskussionen interoperabilitet mellan plattformar?

Om du med premiumsegment menar dyrare modeller (för det är väl ingen direkt skillnad i funktion mellan Apples telefoner?) så krävs fortfarande försäljningsvolymer för att nå brytpunkten där dylika argument skall ha någon tyngd. Pro Max står för 25% av försäljningen men har bara 28% avkastning* på Apples försäljning av telefoner. De dyrare modellerna är också dyrare att tillverka vilket ater upp del av marginalen. Det förefaller som att Apple måste förlita sig på det totala försäljningen av telefoner ett tag till...

*Enligt mina egna beräkningar där jag jämför produktionskostnad med försäljningspris från olika källor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare gör ju detta i en eller annan form. Ett av de få initiativ från EU som jag tycker är bra på sista tiden.

Onödiga inlåsningar överallt; Varför kan jag inte spela ps5 spel med min ps4 handkontroll tex?! 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

The EU regulates...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu gällde väl diskussionen interoperabilitet mellan plattformar?

Om du med premiumsegment menar dyrare modeller (för det är väl ingen direkt skillnad i funktion mellan Apples telefoner?) så krävs fortfarande försäljningsvolymer för att nå brytpunkten där dylika argument skall ha någon tyngd. Pro Max står för 25% av försäljningen men har bara 28% avkastning* på Apples försäljning av telefoner. De dyrare modellerna är också dyrare att tillverka vilket ater upp del av marginalen. Det förefaller som att Apple måste förlita sig på det totala försäljningen av telefoner ett tag till...

*Enligt mina egna beräkningar där jag jämför produktionskostnad med försäljningspris från olika källor.

Ja, vad jag menade var att jag förstod det som att en forumit spelade ned "värdet" av frågan om att göra Apples plattform öppen för flera aktörer. Min poäng då är att Apple har nästan 70 % av marknaden för "dyrare telefoner", i bemärkelsen köpstarka kunder. Köpstarka kunder har också större budget att köpa tillbehör, varför själva ekosystemet Apple såklart är mycket intressant för andra tillverkare som i dagsläget blir lite utestängda eftersom Apple medvetet gör så att deras tillbehör inte fungerar lika smidigt som Apples egna.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

EU börjar gå lite väl långt, nu är de nere på detaljnivå på specifika tillbehör.
De andra (Google) kan väl också programmera likt Apple och få likvärdig funktion, förstår inte varför man inte gjort det när man ser vad Apple tjänar på att ha användarvänliga funktioner som inte kräver en massa krångel för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Kanske dags för EU att börja utveckla egna produkter, så kan de designa dem hur de vill.

Eller bara förbjuda företag helt som gör allt för att kontrollera deras kunder, bort med skiten helt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Tänk om Apple plötsligt säljer stop och slutar sälja till EU. Enda sättet o få iPhones blir att importera haha

Gör dom det så kommer deras aktie totalt krascha.

EU är en av världens största marknader, man kan inte bara skippa den utan rejäla konsekvenser.
Speciellt inte för ett bolag som Apple, vars kunder generellt är mer köpstarka (= typiskt västerländska kunder).

Permalänk
Medlem

Detta verkar i vanlig ordning inte särskilt genomtänkt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är sämre för alla med att ge andra tillverkare samma möjligheter till enkel användning som Apples egna tillbehör?

Den mängd e-skräp som genereras när "alla" ska vara med och dropshipa skit från kina som ser bra ut på pappret men i verkligheten är oanvändbart skräp. Duvet, som det är med androidtillbehör för tillfället...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!