Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Dator Startar ej - Hjälp!

Skickade iväg en dator via Blocket, allt funkade innan såklart, köparen hör av sig och säger att datorn inte startar.

Hon var skickat några bilder, rgbn på moderkortet lyser, men händer inget när hon klickar på strömknappen.

Hon har tittat så att alla kontakter är i helt

Delar:
Chassi: Kolink mx mesh
Moderkort: b450 Asus Tuf
Ram: Kingston Fury Beast - 16gb 3600mhz
Cpu: Ryzen 5 3600
Gpu: Asus Tuf 3060 ti 8gb
Psu: Corsair cv650
Ssd: Intenso Premium 500gb

All hjälp uppskattas!!!

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur fraktades datorn från dig till köparen?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Felsökning på distans är inte kul tråkigt att det händer på vägen. Ja det gäller ju att dubbelkolla alla kontakter i datorn och utanför. Kan power kablarna lossat i någon av ändarna mellan chassi och moderkort? Har hon testat starta med startknappen på moderkortet eller med skruvmejselmetoden? CMOS batteriet behövde bytas för mig eller någon kompis en gång och sen funkade datorn igen, vilket också kan vara ett bekymmer.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Hur fraktades datorn från dig till köparen?

Packades i chassits kartong, med massa bubbelplast även så satt jag "skumgummi" som hindrar grafikkortet från att röra sig något under frakten 😁

Permalänk
Skrivet av HamTheHammer:

Packades i chassits kartong, med massa bubbelplast även så satt jag "skumgummi" som hindrar grafikkortet från att röra sig något under frakten 😁

Vill även tillägga att jag skickat runt 10-15 datorer på detta sätt och detta är första gången detta har uppstått...

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Felsökning på distans är inte kul tråkigt att det händer på vägen. Ja det gäller ju att dubbelkolla alla kontakter i datorn och utanför. Kan power kablarna lossat i någon av ändarna mellan chassi och moderkort? Har hon testat starta med startknappen på moderkortet eller med skruvmejselmetoden? CMOS batteriet behövde bytas för mig eller någon kompis en gång och sen funkade datorn igen, vilket också kan vara ett bekymmer.

Ja precis, otroligt tråkigt på distans. Ska be henne testa skruvmejsel metoden 😁 Annars så får vi kika på om hon kan ta ut cmos batteriet och testa igen 👍

Permalänk
Medlem

Förekommer tydligen mycket bluff när man säljer på blocket.

Har du fått bilder där du ser att alla kablar utanför är ordentligt inkopplade. Att grafikkortet sitter i rätt uttag osv?

Permalänk
Skrivet av HamTheHammer:

Vill även tillägga att jag skickat runt 10-15 datorer på detta sätt och detta är första gången detta har uppstått...

Glömde nämna att jag även använder corner protectors i varje hörn och klistra på "Fragile" klistermärken över hela kartongen 😅

Permalänk
Medlem

Har hon råkat sätta HDMI-kabeln i moderkortet tro? För om RGB:n på moderkortet lyser så är den ju igång. Om du inte syftar på "statuslampan" förstås (vilket inte har med RGB att göra).

Om nu moderkortet bevisligen får ström, så känns det som att frontpanels-sladdarna kanske inte är i helt eller glappar. Och ibland kan även själva ON-knappen glappa.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: Gigabyte X870
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Du förklarar hur den packades, men jag undrar hur den fraktades? Skickades den med Posten (eller motsvarnde företag), eller hämtades paketet av köparen?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk

Som Drickz är inne på är det mest sannolika att någon kabel glappar. Be henne göra ett paperclip test på PSUn för att se att den ger ström.

O när hon menar att alla kontakter sitter är det lätt att hon missat något om hon inte har koll på allt

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Du förklarar hur den packades, men jag undrar hur den fraktades? Skickades den med Posten (eller motsvarnde företag), eller hämtades paketet av köparen?

Skickades med Dbshenker och hämtades ur idag på ombudet av köperan

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Har hon råkat sätta HDMI-kabeln i moderkortet tro? För om RGB:n på moderkortet lyser så är den ju igång. Om du inte syftar på "statuslampan" förstås (vilket inte har med RGB att göra).

Om nu moderkortet bevisligen får ström, så känns det som att frontpanels-sladdarna kanske inte är i helt eller glappar. Och ibland kan även själva ON-knappen glappa.

Hon skickade bild på att hon satt i kabeln i grafikkortet, så kabeln sitter rätt, det är en rgb strip på moderkortet som går längst högra kanten, som lyser så inte status lampan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hon skickade bild på att hon satt i kabeln i grafikkortet, så kabeln sitter rätt, det är en rgb strip på moderkortet som går längst högra kanten, som lyser så inte status lampan...

Men fläktarna startar inte eller?

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: Gigabyte X870
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Pake:

Förekommer tydligen mycket bluff när man säljer på blocket.

Har du fått bilder där du ser att alla kablar utanför är ordentligt inkopplade. Att grafikkortet sitter i rätt uttag osv?

Japp, men vet ju inte om hon talar sanning oavsett man kan ju ändra när man ta bilder osv, men jag har fått bilde på att allt sitter i osv.

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Men fläktarna startar inte eller?

Nej precis.

Permalänk
Skrivet av Workout51:

Som Drickz är inne på är det mest sannolika att någon kabel glappar. Be henne göra ett paperclip test på PSUn för att se att den ger ström.

O när hon menar att alla kontakter sitter är det lätt att hon missat något om hon inte har koll på allt

Ja precis hon skrev att hon inte kan något alls om datorer, så svårt att veta men har sagt till henne att kika alla kontakter och hon har sagt att det är gjort och att ingen sitter glappt eller liknande, fick även några bilder där man "typ" kan se, svårt att se från vinklarna osv..

Permalänk
Medlem

Du får kanske testa facetime eller något och guide henne med felsökningen, då är det väl kanske lättast o se alla kablar/fläktar och få direkt feedback i allt

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Var i Sverige befinner sig köparen? Kanske ökar chansen för hjälp om någon har vägarna förbi.
Ja, videosamtal är ju en god ide också.
Vilken modell av skärm har hon?