Permalänk
Medlem

Gigabyte aorus master är dyrt, men verkar åtminstone vara ett av de bästa korten för prestanda och kylning

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ja Aorus master är i nivå med Astral och Suprim helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel1993:

Ja Aorus master är i nivå med Astral och Suprim helt klart.

Astral är dock det kortet som ser snyggast ut by far.

Permalänk
Medlem

Verkar pumpas ut 5090 på Amazon nu.

Senaste ut https://www.amazon.se/dp/B0DVCBDJBJ

Gigabyte GeForce RTX 5090 WINDFORCE OC
31 884 sek

EDIT:

PNY GeForce RTX™ 5090 32GB OC
https://www.amazon.se/dp/B0DTJF8YT4
33 068 sek

Känns som priserna blir mer normala

Nytt kort igen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Astral är dock det kortet som ser snyggast ut by far.

Håller med. Ska montera mitt Astral LC när jag kommer hem. Har varit olidligt att ha det ståendes på bordet ett par dagar

Permalänk

Möjligt att 5090s kommer öka i tillgänglighet nu? Netonnet har lagt upp 6 nya modeller alla är asus innan hade de bara msi. Dock inga på lagret :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Finns 5080 Prime OC på tyska amazon för cirka 14500kr
https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B0DS65VMC6?ref=ppx_pt2_mob...

?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Finns 5080 Prime OC på tyska amazon för cirka 14500kr
https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B0DS65VMC6?ref=ppx_pt2_mob...

Funkar ju inte o beställa te sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Det där är svenska amazon 😭

Nej, tyska. Du kan byta land i appen…
Klickar du på en länk byter den automatiskt land om du godkänner det…

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Troligtvis tog de slut då, det fanns 15st kvar i lager sist jag kollade och de fraktar till nästan hela Europa.

<Uppladdad bildlänk>

Förbannat! Det är kortet jag vill ja ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Man får anta att de fått in en relativt stor leverans då. Jag som beställde den 30:e Jan, men inte fick tilldelning då, får också ett i denna leverans. Och vi får gissa att det var fler än mig som beställde 30:e jan..

Edit: Eller inte. Min planerade upphämtning på söndag, blev plötsligt ”inget bekräftat leveransdatum”

Hmm, hur gick det med denna fick du någon leverans? Fick precis samma, hade tänkt hämta idag, men då stod det först leverans till butik på söndag, för att sedan övergå i "borta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Hmm, hur gick det med denna fick du någon leverans? Fick precis samma, hade tänkt hämta idag, men då stod det först leverans till butik på söndag, för att sedan övergå i "borta".

Hej, ja kortet dök upp ett par dagar senare verkar som det ”försvinner” från beställningen när det transporteras mellan lager och butik.
Tyvärr var dock mitt kort kass, så skall försöka få det bytt (kraschar i spel om man inte drar ner powerlimit ordentligt)

Permalänk

Trodde jag knep det sista Astral LC från WH igår. Nu har order gått från grön till gul (saknas i lager). Vad brukar hända sen? Order väntar på ny leverans eller tas den bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hej, ja kortet dök upp ett par dagar senare verkar som det ”försvinner” från beställningen när det transporteras mellan lager och butik.
Tyvärr var dock mitt kort kass, så skall försöka få det bytt (kraschar i spel om man inte drar ner powerlimit ordentligt)

Ok, begåvad info mao, aldrig sett förut och är ju ändå void där så några beställningar har man ju gjort genom åren.

Trist att kortet inte lirar =(

Skrivet av ooodarude:

Trodde jag knep det sista Astral LC från WH igår. Nu har order gått från grön till gul (saknas i lager). Vad brukar hända sen? Order väntar på ny leverans eller tas den bort?

Precis det vi pratar om

Edit: Ok, nu har den uppdaterats igen, snacka om olika info på så liiiten plats XD Hur fasiken ska man tolka det där.

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Ok, begåvad info mao, aldrig sett förut och är ju ändå void där så några beställningar har man ju gjort genom åren.

Precis det vi pratar om

Aha. Men mitt ska ju inte till butik. Antar att det blir lååååång väntan för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooodarude:

Aha. Men mitt ska ju inte till butik. Antar att det blir lååååång väntan för min del.

Skulle nog bara vänta. I mitt fall hade det ju varit bra om man kunde ringa butiken ifråga och kolla med dem, har ingen lust att sätta mig i bilen och kuska dit om det inte stämmer >_> Kundtjänst är ju så klart bara nåbar på vardagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Precis det vi pratar om

Edit: Ok, nu har den uppdaterats igen, snacka om olika info på så liiiten plats XD Hur fasiken ska man tolka det där.

<Uppladdad bildlänk>

Det där hade jag tolkat som att du kommer få ett meddelande om att du kan hämta kortet vilken minut som helst

Och ja, det är trist med trasigt kort Det är märkligt också, då det fungerade krasch-fritt första dagen med stock-settings. Men successivt fungerar det sämre och sämre. Men så fort de får in ett nytt kort i butik (vilket verkar hända imorgon eller måndag) så går jag in och byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det där hade jag tolkat som att du kommer få ett meddelande om att du kan hämta kortet vilken minut som helst

Och ja, det är trist med trasigt kort Det är märkligt också, då det fungerade krasch-fritt första dagen med stock-settings. Men successivt fungerar det sämre och sämre. Men så fort de får in ett nytt kort i butik (vilket verkar hända imorgon eller måndag) så går jag in och byter.

Stämmer bra det, var precis och hämtade det. Frågade varför det var så skum info och de har tydligen delar upp sitt lager och när varan befinner sig mellan så blir det lite limbo.

Permalänk

Hoppas det gäller min order också, trots att den inte ska skickas till butik. Eller är det vanligt att WH översäljer? Trodde jag kneps sista och hade grön bock i ett par timmar.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/1210269145

Nån som släpper 5090 Ventus 3X OC till marknadspris, vad är haken?

Permalänk
Skrivet av Bobeta:

https://www.blocket.se/annons/1210269145

Nån som släpper 5090 Ventus 3X OC till marknadspris, vad är haken?

Det var väl msrp kort för 27 990?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooodarude:

Hoppas det gäller min order också, trots att den inte ska skickas till butik. Eller är det vanligt att WH översäljer? Trodde jag kneps sista och hade grön bock i ett par timmar.

Hoppas det löser sig. Jag fick ett mail om att det gick att hämta. Om det är postorder lär det vara annorlunda.

Måste ju säga att det är ganska kass att de inte skickar med skruvar för att montera fast radiatorn, men verkligen nödvändiga magneter och annat jox. Sen var den ju nästa Dynamit-Harry varning på att få bort plasten från kortet. JEEZ!

Båda dessa punkter klart bättre på MSI 5090 Suprim Liquid.

Och till det som verkligen betyder något: än så länge har kortet dock inte imponerat. Vare sig vad som kommer i lådan eller hur det beter sig =/ Vet inte om jag haft min vanliga "måndagstur". Körde Superposition 4k optimized med out of the box p-mode bios och det såg ju inte så bra ut. Asus 41358, Suprim 46452. "Roliga" då är att Asus hade både högre core och mem, inte speciellt mycket, men ändå. Den verkar ju åka in i väggen på limit. Det gick även varmare, inte mycket. Men poängen var ju inget att hurra för om man säger så. Men men, får se var det slutar.

Permalänk
Medlem

Ser ju att någon som plockade Astral på webhallen (säkerligen, samma externa förpackning ligger i bakgrunden) säljer den för fina 43k med motiveringen att behålla sitt 5080. Folk alltså. Jag kommer troligtvis sälja mitt Suprim Liquid om jag får ordning på mitt Astral, men jag kommer fan inte lägga på något extra om så sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Hoppas det löser sig. Jag fick ett mail om att det gick att hämta. Om det är postorder lär det vara annorlunda.

Måste ju säga att det är ganska kass att de inte skickar med skruvar för att montera fast radiatorn, men verkligen nödvändiga magneter och annat jox. Sen var den ju nästa Dynamit-Harry varning på att få bort plasten från kortet. JEEZ!

Båda dessa punkter klart bättre på MSI 5090 Suprim Liquid.

Och till det som verkligen betyder något: än så länge har kortet dock inte imponerat. Vare sig vad som kommer i lådan eller hur det beter sig =/ Vet inte om jag haft min vanliga "måndagstur". Körde Superposition 4k optimized med out of the box p-mode bios och det såg ju inte så bra ut. Asus 41358, Suprim 46452. "Roliga" då är att Asus hade både högre core och mem, inte speciellt mycket, men ändå. Den verkar ju åka in i väggen på limit. Det gick även varmare, inte mycket. Men poängen var ju inget att hurra för om man säger så. Men men, får se var det slutar.

Intressant, men i fel tråd. Skriv här istället:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732727-rtx-5090-owner...

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Ser ju att någon som plockade Astral på webhallen (säkerligen, samma externa förpackning ligger i bakgrunden) säljer den för fina 43k med motiveringen att behålla sitt 5080. Folk alltså. Jag kommer troligtvis sälja mitt Suprim Liquid om jag får ordning på mitt Astral, men jag kommer fan inte lägga på något extra om så sker.

Jag fick ju som bekant mitt TUF 5090 från Sharkgaming och det var hemskt att försöka köpa ett. Har suttit uppe med så många flikar och scrollat som en galning och blivit extremt lack när jag missade ett av dropsen och trodde att det var omöjligt att få tag på ett inom rimlig tid.

Min förhoppning till er som också väntar är att aldrig aldrig köpa av scalpers på blocket eller tradera. Låt de få sitta med sina schletna 5090 hur länge som helst och låt dem få gå i retur till butik.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det blir drop på ventus eller zotac snart? Behöver en mindre kort till min SFF.

Ser att någon i Stockholm säljer en oöppnad 5090 ventus 3x oc på blocket för 32. Han vill dock inte skicka den, nån i sthlm som kanske kan hjälpa mig köpa den? Betalar för besväret + frakt

Permalänk
Skrivet av Jonisbabonis16:

Jag fick ju som bekant mitt TUF 5090 från Sharkgaming och det var hemskt att försöka köpa ett. Har suttit uppe med så många flikar och scrollat som en galning och blivit extremt lack när jag missade ett av dropsen och trodde att det var omöjligt att få tag på ett inom rimlig tid.

Min förhoppning till er som också väntar är att aldrig aldrig köpa av scalpers på blocket eller tradera. Låt de få sitta med sina schletna 5090 hur länge som helst och låt dem få gå i retur till butik.

Det håller jag med dig om, men innan man skickar otrevliga mail, så bör man ta reda på fakta. Finns faktiskt folk som själva köpt av scalpers och kanske av någon anledning behöver sälja och kanske till och med gör en förlustm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Nä det är grisigt, fick tag i ett GIGABYTE GeForce RTX 5090 GAMING OC, nu i Fredags ifrån Proshop.
Sitter själv på ett 5080 Astral, 1440P skärm.

Hade lätt kunna tjäna någon krona mer, men är snäll, och låter min polare som är ute efter ett 5090 köpa det för samma peng som ifrån Proshop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

1 st MSI GeForce RTX 5080 16G SHADOW 3X OC hos Amazon
16540kr
https://www.amazon.se/-/en/MSI-GeForce-RTX-5080-SHADOW/dp/B0B...

EDIT: 2st nu, man vet aldrig med Amazon
EDIT2: Verkar som flera i lager nu, så de har väl fått in flera till detta priset.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?