Jag ger upp, är det så segt med Ubuntu 24.04.1 64 bitars i en Rpi3?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av musse pigg:

redan stopp, la in img filen via raspberry pi imager, bootar sedan min rpi3, flyter på, sedan frågar den efter login: och sedan password:, ????? ingen aning? jag ger upp för idag.....

Du får väl upp denna om du kör Raspberry Pi Imager?

Välj "EDIT SETTINGS" så kan du ju välja username/password + andra saker som Wifi-PSK. Installerat Ubuntu 24.04 server på en RPi4 rätt nyligen på det sättet.

Att köra desktop på en RPi3 är problematiskt ur flera hänseenden. Dels är det en väldigt långsam CPU och GPU, men nästan än mer är att köra från SD-kort en rejäl förtjockare för sirapskänslan...

Har primärt kört Orange Pi 5 på slutet, ingen raket till CPU där heller men då den stödjer eMMC och NVMe diskar är det en helt annan känsla att t.ex. köra "apt upgrade", SD-kört gör även OPi5 seg!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, men tror ni att Debian med kodi i en rpi3 kommer flyta på? 1080p/1080i H264 videos.

Verkar ha funkat 2017 under dåvarande Raspbian.

Det är inte läge att köra vilken Linux som helst på en RPi. RPi Foundation är struliga med licensieringen av diverse firmware, som därmed har juridisk risk för andra än dem själva. Vilket gör att allt annat än RPi OS är ett stort frågetecken, med andra ord är både Debian och Ubuntu dåliga förstahandsval.

Det är som vanligt: Om inte all hårdvara har stöd i mainline och har firmware som kan distribueras fritt, undvik att köpa prylen, för du kommer inte att kunna köra vilket OS du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Ska du köra ett GUI på en så gammal RPi så kommer det nog att vara ganska trögt oavsett vilken dist du väljer. Easy Effects verkar finnas paketerat till de flesta distar medan det verkar vara Flatpak som gäller för Kodi till andra än Debian-baserade.

Har noll koll på RPi, så ursäkta om det är dumt, men behöver man verkligen lättdrivet så finns ju DSL (Damn Small Linux). Det har nog inte utvecklats på länge så tvivlar på kompatabiliteten, men mer lättdrivet kan du nog inte hitta med GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Har noll koll på RPi, så ursäkta om det är dumt, men behöver man verkligen lättdrivet så finns ju DSL (Damn Small Linux). Det har nog inte utvecklats på länge så tvivlar på kompatabiliteten, men mer lättdrivet kan du nog inte hitta med GUI.

Nu ägnade jag bara bråkdelen av en minut åt att googla saken men DSL verkar inte ha kompilerats för ARM. Någon fick en RPi att emulera x86 och lyckades köra på det sättet men jag orkade inte läsa om hur bra det fungerade. Jag vågar nog oavsett stå fast vid att man i allmänhet inte ska förvänta sig någon vidare grafisk prestanda i en åtta år gammal enkortsdator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Nu ägnade jag bara bråkdelen av en minut åt att googla saken men DSL verkar inte ha kompilerats för ARM. Någon fick en RPi att emulera x86 och lyckades köra på det sättet men jag orkade inte läsa om hur bra det fungerade. Jag vågar nog oavsett stå fast vid att man i allmänhet inte ska förvänta sig någon vidare grafisk prestanda i en åtta år gammal enkortsdator.

Nej det ska man ju definitivt inte göra, men jag tänkte att med hur lättdrivet det ska vara så kanske det iaf hade varit användbart. Annars får man nog börja kika på att använda ett utan grafiska gränssnittet och köra terminal. Hur vore det med ubuntu server utan grafiskt gränssnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

login är : root

den gick vidare nu, men nu står den still igen: "tilde tecken" # och blinkar efter det...

Jag ger upp,,, jag trodde den skulle gå vidare så man fick upp ett skrivbord, var är detta ?

Låter konstigt att det är root. Är det fortfarande RPIOS du menar?

Inlogget för första användare (innan detta skulle väljas själv alltså som sagt) har varit pi i årtal tidigare. root har inte varit möjligt utan att specifikt aktivera åtkomst lika länge. Men för att göra det behöver man såklart ändå samma privilegier.

Skrivet av musse pigg:

jo jag provade den också, snabb som tusan att installera, allt funka, men segt med kodi också........ inget o hurra med.

Det går fortfarande relativt smidigt att köra det på äldre Pi. Tom de första. Men man kan göra mycket för responsen genom att ställa net UI rejält. Kör det i 1080, eller lägre. Välj 24FPS uppdatering.

När väl en video spelas så kan man ändå visa den i vad nu dekodern och GPUn mäktar med.

Inställningarna i Kodi kan vara lite förvirrande att skilja vad som är för vad av gränssnittet och media. Men de är alltså separata, vilket är bra för just kompatibilitet med äldre grejer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jag släpper Rpi3 med Linux överhuvudtaget, tack för alla input. Jag älskar Rpi3 när de gäller uppspelning av 1080p med LE Kodi, men tror hårdvaran är för seg för linux med GUI....
Beställt en till Rpi5 8GB med aktiv stor kylning, kommer köra den med Ubuntu+easy effects, så får vi ser hur Kodi fixar 1080p H264 även om hårdvara stöd inte finns, blir de svårdrivet, skippar jag kodi i denna och kommer enbart ha denna för att lyssna på music via Qobuz

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Inte följt hela tråden men om det nu bara är UIt som är "sluggish" i Ubuntu, varför inte bara köra t.ex Openbox utan allt lull lull som GNOME och andra DE startar upp?

Körde själv under ett par år en gammal ~1 GHz laptop på arbetet med 64 MB ram utan större problem. Detta då med Ubuntu i grunden men med Enlightenment som DE/WM.

https://openbox.org/

https://www.enlightenment.org/

Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Medlem

Prisvärda alternativ till Raspberry Pi är kort med RK3588-processorn, eller Intel N100 (finns även som ITX-kort, men är extremt begränsad på IO). Själv fortsätter jag vänta på min första desktop ARM-dator där version 9 av ARM-arkitekturen verkar väldigt lovande. I slutet av februari släpps det ITX-kort med 12x ARMv9 som har PCIe 4.0 x8 + M.2 samt 2x Ethernet 5.0 Förmodligen får jag fortsätta vänta p.g.a. priset, men det är ju aldrig fel att drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Detta då med Ubuntu i grunden men med Enlightenment som DE/WM.

https://www.enlightenment.org/

Enlightenment förtjänar en egen tråd på forumet. Körde det för 25 år sedan

Numera är ofta LXQt tillräckligt lättdrivet för mig:
https://lxqt-project.org/

Ska försöka hitta min gamla Raspberry Pi 3 B+. Hade den som Wordpress-server ett tag med just Lubuntu och LXQt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Beställt en till Rpi5 8GB

Det är först med rpi5 8GB som Ubuntu Desktop rullar på riktigt bra

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Det är först med rpi5 8GB som Ubuntu Desktop rullar på riktigt bra

Jo, synd bara de inte går att installera i 8gb version av Rpi5, i alla fall inte med 24.04.1 LTS, blir en grön skärm bara som står där o inget händer efter ett litet tag i början på installationen, men funkar i 4gb versionen, provat 3-4 ggr, googlade om detta och tydligen flera som stött på de.. fanns lösningar på de kanske men krävde lite ändring i någon fil. Orkade inte hålla på med det så jag körde in Rpi OS senaste 64 bitars i 8gb versionen igår och de funkar fin fint med Eassy effects också

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Tänkte prova att dela på HDMI, en till bild och en till ljud, nån som vet om detta funkar som de ska på en Rpi 5?
Vill ju gärna veta att detta är problemfritt annars köper jag inte en kabel till.

Visa signatur

Permalänk

För övrigt satt jag med mina Rpi3b och försökte få de att funka med PiOS+easyy effect+kodi 20.5

Haha, ja vilken dålig upplevelse, visst piOS +easy effects funkar bra, men så fort kodi kommer in i bilden, ja jisses, de fryser, ljudet helt knasigt, får absolut inte 5.1 ljud att funka, antingen blir de inget ljud eller 2 kanals eller kommer de enbart centerkanalen i vänster bakhögtalare och bilden hackar och låser sig lite av o till )...
Kör man bara 2 kanals så flyter de på ganska ok, men de är något med ljudet som spökar upp de hela. och de har ingen betydelse om easy effects är på eller inte.. ska kolla mer idag om man kan välja spelare i kodi om detta kan spela nån roll : omx player vs mmal.. men är tveksam att detta är problemet, synd för hade detta flytit på så hade detta varit den ultimata lösning för mig att spela upp h264 videos med 5.1 ljud med PEQ filter från Easy effects.. synd...
Även provat alla kombinationer i PiOS LJUD: stereo, 5.1, 7.1 och pro Audio utan framgång..

År det någon som vet hur man får in kodi 17.6 eller ännu bättre kodi 18.9 till PiOS??? gärna tips på detta..
För installerar jag Kodi från Pi Apps så blir det Kodi 20.5 bara..

Vill bara nämna : jag tror ingen lyckats med detta så vitt jag kunnat googla om, så de vore riktigt nice att kunna göra detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antar att libreelec utöver att vara light weight använder lite under the hood grejer för att få Kodi att flyta så bra som det gör på RPi2b och RPi3b, men tips är att bolla med chatgpt, både när det gäller att få Kodi att flyta bättre i PiOS och debian och även få in 17.6 istället för 20.5 tex. Sen tror jag du är låst till 32bitars OS för RPi3b, eller? LibreElec med 17.6 Kodi är iaf 32bits.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Jag är bara en liten linuxanvändare. Men alla gånger jag har valt Linux så så Ubuntu superlätt att installera det mesta på, men om man ska få saker att fungera bra så är det inte lika enkelt.
Debian däremot är mycket krångligare att installera vad som helst, men slutresultat för mig har alltid blivit så mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Quim:

antar att libreelec utöver att vara light weight använder lite under the hood grejer för att få Kodi att flyta så bra som det gör på RPi2b och RPi3b, men tips är att bolla med chatgpt, både när det gäller att få Kodi att flyta bättre i PiOS och debian och även få in 17.6 istället för 20.5 tex. Sen tror jag du är låst till 32bitars OS för RPi3b, eller? LibreElec med 17.6 Kodi är iaf 32bits.

Är ganska säker jag installerade 64 bitars i en pi3 , men du menar att de krävs 32 bitars piOS för att få in Kodi 17 eller 18?

Visa signatur

Permalänk

näää, de är segare än segt med detta, provat lite idag igen medRpi3+ PiOS med kodi 20.5, duktigt struligt o segt, ja släpper de hela nu... Håller mig till Libreelec och Rpi3=flyter som en dröm....

Oavsett, vore kul o veta om det går att splitta ljud o bild via 2 hdmi utgångar på Rpi5? nån som har det så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad måste du ha easy effects till?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vad måste du ha easy effects till?

Sätta 3st PEQ filter som sänker mina 3 rumsnoder med retsam bas jag har..... visst man skulle delvis kunna lösa detta med en mini dsp DH på subwooferutgången men kostar 3000:- samt att de blir problem med den ena noden på 93hz då jag delar 80 hz i receivern.... då blir de svårlöst och kräver hdmi till hdmi dsp som kostar skjortan..... för att göra de hela enklare: detta är guld värd för mig med just easy effects, har det fungerande nu på PC med win7 och APO Eq, samt med raspberry pi5 med ubuntu och PiOS med easy effects, funkar kanon, nu vill jag bara få till de så jag kan casta till en enhet med easy effects då jag gillar att lyssna på musik via android luren och kunna välja låtar där istället för mus o tangentbord på en 65" tv, samt att jag också då kan släcka TV:n o spara min OLED....

Visa signatur

Permalänk
Sötast

RPI3 var långsam när den släpptes. för 9 år sedan.

Köp en ny om du vill ha nytta av den. RPI3 funkar bra som server för småsaker i hemmet numera.

Permalänk

tror du förväntar dig för mycket av en Rpi3... att jämföra Rpi3 med en Rpi5 är som att jämföra en rostig kärringcyckel med en sportbil och tro att cyckeln kommer vara lika snabb...

pi5ans hårdvara springer cirklar runt en pi3 speciellt om det är 4-16GB ram modellen dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara tipsa om att köpa en billig liten PC istället. De äldre RPi är inte superbra på att spela upp video.
Typ denna modellen av dator är både liten och tyst. Dessa kommer in i lager med jämna mellanrum, så man får hålla koll eller kontakta dem och höra. Finns även en större modell som finns i lager nu. Anledningen till att de är så billiga är att de inte stödjer Win 11, men Win 10 eller Linux funkar fint.
https://billigadatorer.se/shop/60-hp-elitedesk-800-g3-mini-35...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lite sen på bollen men jag har ju RB 2, 3 och fem och tog tog fram 2,3 och testade dem för att se vad man kan göra med dom: Kan bekräfta att nånting har hänt för Ubuntu var 100% oanvändbart på 2, nånting rullar väl men kändes som att man får vänta en halvtimme för att flytta muspekaren över skärmen.

3 är som du säger ett väldigt laggig, och på Youtube får man sätta upplösning på 133 men den svettas ändå. Nu var det läge att sätta fast dom där kylflänsarna jag köpt på Bangood för många år sen.

Testade Rasberrys OS också men det var inte alls kul och upplevde lite för amatörmässigt gjort i UL, även där lite segt men lite lite bättre.

Kom fram till att OS i dag kräver mer och man vill ju sällan gå tillbaka. Det innebär ofta att man får lägga massor med tid på att fixa saker, saker som ändå kommer funka dåligt.

I dag duger en 1,2, 3 bara till mycket enkla saker som "Fuktmätare" Tända och släcka en lampa".

Det är för gammal grejer helt enkelt för något som visar grafik så man får hitta på nått som inte kräver så mycket liknade enkel Webbserver och PI-Hole kanske.

Hur bra RB4 är i dag vet jag inte men kan bara gissa att den bör fungera lite bättre Men som ovan skulle aldrig köpa en RB som första val om man bara vill han en liten enkel dator för surf. Det finns det väldigt mycket som duger mycket bättre liknade en gammal Intel NUC med mera.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det har hänt så värst mycket med Ubuntu som gör att det kräver mycket högre prestanda. Raspberry Pi före generation 4 betraktades väl aldrig som dugliga att köra GUI på?