Jag ger upp, är det så segt med Ubuntu 24.04.1 64 bitars i en Rpi3?

Permalänk

Jag ger upp, är det så segt med Ubuntu 24.04.1 64 bitars i en Rpi3?

Efter ca 2 timmars tuggande enligt hur man ska göra med installation till en Raspberry pi 3, så valde jag xubunto desktop , så kom jag till slut till ett desktop som var grön i bakgrunden, men sååååååå segt så de går knappt o röra musen, trots omstart o så.... ska de vara så segt? (Ubuntu i rpi5 gick installation på 5 min och fungerar skitbra ju)

Provar icke att köra ubuntu i en pi3 mer nu..... ska prova Pi;s egna OS nu....

Några andra tips om ett linux os till rpi3 där man kan installera kodi samt easy effects? vore jag tacksam för tips...
gärna en länk till hur man gör det, pallar inte gå igenom 2 timmars väntande igen för hela proceduren och vill helst inte skriva 100 olika rader med kod för att ta sig igenom de hela igen, några andra tips?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

de jag vill ha, ett linux os där jag har kodi 17.6 helst och easy effects samt Firefox, inget mer, några tips? gärna i den lägre skalan av svårhet att installera

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ska du köra ett GUI på en så gammal RPi så kommer det nog att vara ganska trögt oavsett vilken dist du väljer. Easy Effects verkar finnas paketerat till de flesta distar medan det verkar vara Flatpak som gäller för Kodi till andra än Debian-baserade.

Permalänk
Medlem

Rekommenderat vore ju att köra den Ubuntu-baserade Raspberry Pi OS, som är optimerat för just den hårdvaran. Minns att jag lekte runt med distributionen (som då hette Raspbian) i min RPi 3, och det rullade på riktigt bra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag ser två problem med din approach.

Nummer ett. Jag tror att dagens Ubuntu kräver starkare hårdvara än en gammal raspberry pi och att det bästa alternativet är att bygga sin egna avskalade dist mha buildroot eller yocto.

Problem nummer två är videoströmning som brukar ställa visst krav på transcoding-stöd hos CPUn när det är så avskalade system som raspberry pi 3. Jag tror att du kommer få prestandaproblem vid strömning.

Permalänk
Medlem

klart ubuntu är segt, nästan allt körs i Snap, ett skräp-paket där en massa onödiga extra paket är inbakade så du får köra minst dubbelt av varje fil.

Titta på Debian istället, så slipper du malwaret snap.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Rekommenderat vore ju att köra den Ubuntu-baserade Raspberry Pi OS, som är optimerat för just den hårdvaran. Minns att jag lekte runt med distributionen (som då hette Raspbian) i min RPi 3, och det rullade på riktigt bra.

precis gjort detta, installation 1 minut, update kom upp, körde den 5 min, klart, funka fint, MEN när jag installera kodi:
sudo apt-get update
sudo apt-get install kodi

Så fick jag kodi 20.5 istället för den senaste 21.2, de kan ju kvitta, men den är så seg vid uppspelning att de inte går att titta på alls, cpu belastning runt 50% på 3 cores och 100% på den sista, haha
Kör man libreelec kodi på en Rpi3 flyter de som smör med extremt låg cpu belastning ...

Jaja, de går väl inte ha kodi med Pi OS i en Rpi3...

Ska ändå föröka få in Ubuntu i en Rpi3, funkar ju så fint i min Rpi5 ju...
Men vet inte hur jag ska få in den i Rpi3 igen utan att hålla på i 2 timmar... får läsa igen hur man ska göra, kanske gjort nåt fel... valt fel version.. den jag valde innan var Ubuntu Server LTS 64 bitars, man kanske ska välja en 32 bitars??

Visa signatur

Permalänk

läst lite mer, det är nog ingen bra ide att ens försöka få kodi funka butter smooth i ett annat os(så som ubuntu eller pi os) med en Rpi3:a.....

Får ha min rpi 3 med libreelec, synd för vill ju ha easy effects med kodi samtidigt ju, funkar i en Rpi5 perfekt med ubuntu...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

klart ubuntu är segt, nästan allt körs i Snap, ett skräp-paket där en massa onödiga extra paket är inbakade så du får köra minst dubbelt av varje fil.

Titta på Debian istället, så slipper du malwaret snap.

ok, men tror ni att Debian med kodi i en rpi3 kommer flyta på? 1080p/1080i H264 videos.
När jag provade med ubuntu så var belastningen vid uppspelning på cpu i kodi mellan 50-100%, (libreelec cpu belastning:10%)
Vad tror du de kommer ligga på med Debian, ens lönt att prova?

Visa signatur

Permalänk

ok,, provar Debian 12 (Bookworm) på en rpi3 nu, återkommer...

Visa signatur

Permalänk

redan stopp, la in img filen via raspberry pi imager, bootar sedan min rpi3, flyter på, sedan frågar den efter login: och sedan password:, ????? ingen aning? jag ger upp för idag.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

redan stopp, la in img filen via raspberry pi imager, bootar sedan min rpi3, flyter på, sedan frågar den efter login: och sedan password:, ????? ingen aning? jag ger upp för idag.....

Har du testat med standardlogin? Användarnamn: pi, lösenord: raspberry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Efter ca 2 timmars tuggande enligt hur man ska göra med installation till en Raspberry pi 3, så valde jag xubunto desktop , så kom jag till slut till ett desktop som var grön i bakgrunden, men sååååååå segt så de går knappt o röra musen, trots omstart o så.... ska de vara så segt? (Ubuntu i rpi5 gick installation på 5 min och fungerar skitbra ju)

Provar icke att köra ubuntu i en pi3 mer nu..... ska prova Pi;s egna OS nu....

Några andra tips om ett linux os till rpi3 där man kan installera kodi samt easy effects? vore jag tacksam för tips...
gärna en länk till hur man gör det, pallar inte gå igenom 2 timmars väntande igen för hela proceduren och vill helst inte skriva 100 olika rader med kod för att ta sig igenom de hela igen, några andra tips?

Vad förväntar du dig? 64 bit system ? varför då? Nä den orkar 32...
Skall du göra nånting på 3 så får du nog köra med OS från den tiden. Eller så kör du utan Ui med grejer som du konfigurerar via terminal från annan dator. i dag duger den väl till PI-hole och "Blinkade lampa och liknade uppgifter.

lite mer kräm får man med kylflänsar och att inte har fel strömmatning. En diverse USB laddare duger sällan.

jag tycker väl att är det en desktopdator man vill ha så är det inte förns 5 som duger. Tidigare har vart mycket klena. Försökte kolla på film på 3 men det var ofta mer tekniskt krångel där man knappt fisk till ram runt filmen på rätt sätt. Ett evigt pillande med upplösning och diverse sätt att spela upp film.

Sen det du skall göra duger nog en begagnad laptopp eller minidator liknade Intel NUC för samma summa som 5...Du får mer kräm för samma summa med mycket bättre grafikkrets.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

har du flashat firmware på den? det ska du göra i sådan fall, det kan ju piffa upp den något. oftast lättast via Rasberrys eget OS.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ta en titt på LibreELEC för RPi3 och sen se om man kan lägga till easy effects om det är ett hårt krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Du kan välja båda i själva skrivaren så konfiigurera kortet med de valen.

Är det en äldre version så har den antagligen pi och raspberrypi som förval. Men de slutade med detta a säkerhetshänsyn då många aldrig ändrade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag skulle rekommendera att ta en titt på LibreELEC för RPi3 och sen se om man kan lägga till easy effects om det är ett hårt krav.

kört med libreelec o de funkar kalasfint aldrig något problem, men tyvärr inget stöd för easy effect alls.... annars hade detta varit 100% perfekt, synd...

Visa signatur

Permalänk

login är : root

den gick vidare nu, men nu står den still igen: "tilde tecken" # och blinkar efter det...

Jag ger upp,,, jag trodde den skulle gå vidare så man fick upp ett skrivbord, var är detta ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har antagligen inte startat någon grafisk miljö. Det är standarförfarande när du loggar in som root.
Skriv startx och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Du har antagligen inte startat någon grafisk miljö. Det är standarförfarande när du loggar in som root.
Skriv startx och se vad som händer.

efter root, eller ange startx när den frågar efter login?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när du loggat in (som root) och du bara har ett ~ på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

efter root, eller ange startx när den frågar efter login?

efter inloggning (som t.ex. root)

Permalänk

ok, jag provar senare, kanske imorgon eller så, helt slut av detta oavsett. haha.
Jag måste dra ut hdmi och så och byta adapter bak varje gång också, lagt undan allt nu o ska göra annat.
tack för all hjälp hitills..

Lite förberedelse inför nästa gång: menar ni att när jag skrivit startx så kommer den isntallera allt o de kommer upp ett skrivbord, eller det är 50 nya steg till sen?
Jag kan ju typ noll om linux, därför blir detta så jobbigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är en fönsterhanterare och skrivbordsmiljö installerad så kommer den starta mha kommandot startx.

Finns de inte installerade så behöver du ta ett steg tillbaka och läsa på. Var ett tag sen jag pysslade med linux och jag har aldrig satt upp ett inbyggt system med en fönstermiljö så kan inte hjälpa till så mycket mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

klart ubuntu är segt, nästan allt körs i Snap

Kör Ubuntu 24.04.1 LTS helt fritt från Snap här Funkar utmärkt!

Paket som inte går att hantera genom Synaptic har ingenting att göra på min maskin

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kör Ubuntu 24.04.1 LTS helt fritt från Snap här Funkar utmärkt!

Paket som inte går att hantera genom Synaptic har ingenting att göra på min maskin

var ju den jag provade från början som tog 2 timmar att installera och segt så inget funkade....

den funkar skitbra med PC och Rpi5, toppen, men med Rpi3 är den segare än segast, typ 50-100% cpu belastning med kodi. hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Enda vettiga att köra på Raspberry Pi är just Raspberry Pi OS, det är baserat på Debian och har optimerats för Raspberry Pi. Visst de ligger lite efter och kör inte senaste distarna på mycket mjukvara men det är grymt stabilt. Hårdvaran i en Raspberry Pi är inte lämplig för video, så det är ett uselt val av hårdvara för streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

var ju den jag provade från början som tog 2 timmar att installera och segt så inget funkade....

den funkar skitbra med PC och Rpi5, toppen, men med Rpi3 är den segare än segast, typ 50-100% cpu belastning med kodi. hehe

Hade valt Lubuntu 20.04 LTS eller liknande till en Raspberry Pi 3 Model B+.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Enda vettiga att köra på Raspberry Pi är just Raspberry Pi OS, det är baserat på Debian och har optimerats för Raspberry Pi. Visst de ligger lite efter och kör inte senaste distarna på mycket mjukvara men det är grymt stabilt. Hårdvaran i en Raspberry Pi är inte lämplig för video, så det är ett uselt val av hårdvara för streaming.

jo jag provade den också, snabb som tusan att installera, allt funka, men segt med kodi också........ inget o hurra med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hade valt Lubuntu 20.04 LTS eller liknande till en Raspberry Pi 3 Model B+.

Jo kanske är lite snällare, men tror nog ändå de blir för segt..

Jag får nog ge upp tanken med Rpi3 med linux med GUI, inga stora problem, då jag kör Rpi3 med libreelec och då är det 100% stabilt o bra, men jag kommer aldrig att kunna köra en DSP/PEQ med den. finns inget sånt, har aldrig läst att någon lyckats med det. Jag är väl lite uråldrig med just Rpi3, men det beror på att den fixar 1080p H264 videos så galant och just med Libreelec, helt suveränt, OM man bara kunde få något i stil med Easy Effects eller Pulse Effects med Libreelec, så hade jag hoppat ur stolen

Nää, får acceptera att det är PC som gäller för de: Windows+APO Equlizer, enda problemet med det är att det tar så stor plats o låter en del, hade varit så smidigt med en lite Rpi3 som är knäpptyst... Och det funkar heller inte med en Rpi4 eller Rpi5 för den har inte hårdvarustöd för avkodning av H264, så där faller den också.... man kan inte få allt, så är det...

Visa signatur