Permalänk

850w med ett 5090?

Någon som har testat? Är de möjligt eller måste man gå på ett 1000w?
Antar man skulle kunna undervolta och köra lägre power draw.
Men skulle de det gå utan göra de 🤔

Blir med ett 9800x3d.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Är det möjligt? Jag skulle säga ja:
5090 drar upp till 600W. (kanske lite drygt i extremfall men ganska ofta en bit under)
Då har du 250W till resten av datorn, och kör du tex 9800X3D och några enstaka M2 SSD så drar den lägre än så!

Ja, grafikkortet kan tillfälligt spika högre men är det ett modern 3.0 eller 3.1 agg så ska det vara byggt för att klara de spikarna.

(Vet inte om du såg Sweclockers quiz för ett där utslagsfrågan var hur mycket deras maskin drog som mest från väggen under spelbenchmarks med ett 5090? Svaret var 709W eller nått sånt vill jag minnas)

Så om du köper ett bra modernt agg som stabilt klarar att köras efter sin spec så bör det teoretiskt funka.

Är det en bra idé? Nej, lite mer marginaler hade känts tryggare. Och ljudnivån lär bli bättre också...

Undervolta vore en bra idé! överklocka/övervolta/öka powerlimit vore jättedumt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Någon som har testat? Är de möjligt eller måste man gå på ett 1000w?
Antar man skulle kunna undervolta och köra lägre power draw.
Men skulle de det gå utan göra de 🤔

Så några grundläggande saker först:

Många nätagg kan leverera mer än vad prduktnamnet anger.
När ett nätagg är 850W går tillverkaren god för att det är stabilt där.
De drar generellt mer från vägguttaget än vad de ger ut.
Bättre nätagg är mer effektiva och dra mindre i jämförelse med vad de ger ut.
Bättre nätagg är också generellt mer stabila vid hög belastning.
När ett nätagg inte är stabilt vid belastning kan konstiga saker börja hända, detta kombinerat med de olycksdrabbade kontakterna på 5090 låter som en dålig ide skulle jag säga.

Ett 5090 drar enligt sweclockers tester i snitt 460W för enbart grafikkortet.
Enligt igors lab kan man få peaks på över 900W i 1ms. Det är inte länge, men skulle gissa att om du får sådana peaks på ett 850W agg för enbart grafikkortet så kommer du få det jobbigt.

Jag skulle inte köra under 1000W för ett 5090 om inte resten av systemet är absolut bare minimum, alltså säg en 12100f med ett itx-kort och väldigt lugna ram-minnen, max en strömsnål ssd och inget extra krusidull alls, då skulle jag ändå inte räkna med att det är stabilt utan lite undervoltning och skulle se till att låsa FPS för att undvika krascher i spel som lämnar FPS olåst i laddningskärmar och menyer. Med ett 1200W skulle jag ändå se till att låsa FPS i de flesta spel och kanske snegla på undervolt.

Om du verkligen vill köra 850W så är det såhär: Det lär starta, du kan kanske spela vissa spel helt okej. Men om du ska lägga pengarna på ett 5090, snåla inte med hundralappar för att komma undan med ett 850W agg. Om det börjar krascha mycket vore det jävligt trist om det sedan är instabilt även efter du lägger pengar på nytt nätagg. Säger inte att det kommer hända, men om det kan spika till 900W och då gissningsvis kommer krasha ibland vid sådana peaks så låter det verkligen inte hälsosamt.

Jag kan inte ge belägg exakt för detta men upprepade krascher kan skada komponenterna vad jag sett. Om det handlar om krasher på grund av strömspikar och annat så skulle jag säga att det är mer sannolikt. Är ingen expert på detta tyvärr, så kan inte tala/gissa annat än från egen erfarenhet.

Tillverkaren kan nog inte kontrollera vad du har för nätagg precis vid garantibyte, men ärligt talat, om nvidia säger minst 1000W så är det bara dumt att köra mindre än så.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kör med ett 850W Gold, har 5090 TUF och 10850K. Har inte haft några problem. Har satt en undervolt så det drar lite mindre igår och har väl lirat några hundra timmar innan dess.

Ja, jag ska uppgradera

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Så några grundläggande saker först:

Många nätagg kan leverera mer än vad prduktnamnet anger.
När ett nätagg är 850W går tillverkaren god för att det är stabilt där.
De drar generellt mer från vägguttaget än vad de ger ut.
Bättre nätagg är mer effektiva och dra mindre i jämförelse med vad de ger ut.
Bättre nätagg är också generellt mer stabila vid hög belastning.
När ett nätagg inte är stabilt vid belastning kan konstiga saker börja hända, detta kombinerat med de olycksdrabbade kontakterna på 5090 låter som en dålig ide skulle jag säga.

Ett 5090 drar enligt sweclockers tester i snitt 460W för enbart grafikkortet.
Enligt igors lab kan man få peaks på över 900W i 1ms. Det är inte länge, men skulle gissa att om du får sådana peaks på ett 850W agg för enbart grafikkortet så kommer du få det jobbigt.

Jag skulle inte köra under 1000W för ett 5090 om inte resten av systemet är absolut bare minimum, alltså säg en 12100f med ett itx-kort och väldigt lugna ram-minnen, max en strömsnål ssd och inget extra krusidull alls, då skulle jag ändå inte räkna med att det är stabilt utan lite undervoltning och skulle se till att låsa FPS för att undvika krascher i spel som lämnar FPS olåst i laddningskärmar och menyer. Med ett 1200W skulle jag ändå se till att låsa FPS i de flesta spel och kanske snegla på undervolt.

Om du verkligen vill köra 850W så är det såhär: Det lär starta, du kan kanske spela vissa spel helt okej. Men om du ska lägga pengarna på ett 5090, snåla inte med hundralappar för att komma undan med ett 850W agg. Om det börjar krascha mycket vore det jävligt trist om det sedan är instabilt även efter du lägger pengar på nytt nätagg. Säger inte att det kommer hända, men om det kan spika till 900W och då gissningsvis kommer krasha ibland vid sådana peaks så låter det verkligen inte hälsosamt.

Jag kan inte ge belägg exakt för detta men upprepade krascher kan skada komponenterna vad jag sett. Om det handlar om krasher på grund av strömspikar och annat så skulle jag säga att det är mer sannolikt. Är ingen expert på detta tyvärr, så kan inte tala/gissa annat än från egen erfarenhet.

Tillverkaren kan nog inte kontrollera vad du har för nätagg precis vid garantibyte, men ärligt talat, om nvidia säger minst 1000W så är det bara dumt att köra mindre än så.

Klart tråkigt ifall de skulle krascha fler ggr än vad man vill pga för lite effekt till systemet.
Vet inte varför de skulle fortsätta krascha ifall jag i ett senare skede går upp till ett högre watt.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Kör med ett 850W Gold, har 5090 TUF och 10850K. Har inte haft några problem. Har satt en undervolt så det drar lite mindre igår och har väl lirat några hundra timmar innan dess.

Ja, jag ska uppgradera

Hur mycket undervolta du? Och vilket program?
Sänkte du powerlimit med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Hur mycket undervolta du? Och vilket program?
Sänkte du powerlimit med?

Skrev om det här: #20814907

Jag ändrade kurvan och inte Power limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Klart tråkigt ifall de skulle krascha fler ggr än vad man vill pga för lite effekt till systemet.
Vet inte varför de skulle fortsätta krascha ifall jag i ett senare skede går upp till ett högre watt.

Tack för alla svar!

Om du i samband med kraschen får instabil volt från nätagget kan det i teorin vara ett problemet för kortets egna voltregulatorer. Vad jag förstår ska kondensatorerna kunna lida på längre sikt om du får mycket "ripple" vilket är något som främst är ett problem på nätagg av sämre kvalitet och/eller nätagg som är pushade för hårt.

Komponenter är rätt tåliga numera men det finns mycket som kan strula utan att kortet faktiskt är helt dött, och det är sjukt frustrerande att felsöka ett problem som kommer och går utan tydligt mönster, särskilt om det handlar om ett grafikkort för 30+ tusen kr.

Men det är givetvis upp till dig!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200