Nvidia säljer RTX 5090 och 5080 från parkeringsplats

Permalänk
Melding Plague

Nvidia säljer RTX 5090 och 5080 från parkeringsplats

En grön ”food truck” förser GTC-besökare med matiga grafikkort till riktpris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla rara gulleplutt med socker på, köp våra grafikkort.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De håller hajpen på en hög nivå med sina udda marknadsförings lösningar. Men så länge tillgången är begränsad uselt, så spelar det ingen roll. Man kan inte köpa något som inte finns.

Permalänk
Medlem

Blev tvungen att dubbelkolla dagens datum efter att ha sett denna artikel. Nej, det är inte 1:a april ännu.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många av dessa blev scalpade.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Går lite offtopic men är arg att Nvidia aktien gått ner så mycket och nu hotas Nvidia av ASICs. Hur ska man kontra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Går lite offtopic men är arg att Nvidia aktien gått ner så mycket och nu hotas Nvidia av ASICs. Hur ska man kontra det?

Med Food Trucks...duh!

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Tänka sig, 999$ för vad som eg anses vara ett floppkort hade man ju faktiskt köpt på dagens marknad om man hade chansen. Svårt nog för oss vanliga dödliga att få tag i 5070ti för under 11k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Tänka sig, 999$ för vad som eg anses vara ett floppkort hade man ju faktiskt köpt på dagens marknad om man hade chansen. Svårt nog för oss vanliga dödliga att få tag i 5070ti för under 11k.

…så köp inte ett 5070 då?

Jag fattar grejen av att Nvidia defacto leder särskilt i mjukvara men ni kan ju inte fortsätta gnälla på bristen av konkurrens när man aktivt bidrar till bristen på konkurrens.

Stock 9070 presterar 10 punkter under 5070Ti till 65 a 70% av priset, köp något annat så kanske verkligheten ser bättre ut om 5 - 10 år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det enklaste vore nog att sälja dina aktier om du inte tror på Nvidia

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du är arg för att aktien gått ner? Det är som att bli arg för x vinner melodifestivalen. Marknaden gör som marknaden gör. Det är inget att tappa humöret för.

Permalänk
Medlem

Känner mig besviken över att inte AMD också stod där och sålde, det hade varit kul för oss läsare

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl ... annorlunda.

Skrivet av Dinkefing:

Med riskspridning. Lägg inte alla aktier i samma korg.

Bara bra om Nvidia "hotas"; utan riktig konkurrens beter sig de flesta företag som gigantiska svin.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Det är hela inventariet.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk

Måste ju vara någon form av rekord. 2 månader och fortfarande brist på kort. Fy fan vad skönt att man fick tag på ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med. Jag är den enda på vår spelstudio som har ett 5090. Jag har erbjudit spelutvecklarna att jag kan göra tester etc.. på min dator hemma och även ta med min burk in till studion om detta är önskvärt.

Borde ju egentligen inte behövas men nu ser ju marknaden ut som den gör.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Måste ju vara någon form av rekord. 2 månader och fortfarande brist på kort. Fy fan vad skönt att man fick tag på ett.

" Sharing is caring ". Du kan ha ditt kort..
varannan vecka. Turgubbe, där.

Permalänk

Inom alla andra branscher som inte berör konsument hårdvara. Så när utbudet sviktar så går priserna upp. Det innebär att den som är villig att betala för något också kan köpa det.
Tillvägagångssättet att ha ett fast pris och superlånga väntköer, ja det är uppbyggt för scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

De håller hajpen på en hög nivå med sina udda marknadsförings lösningar. Men så länge tillgången är begränsad uselt, så spelar det ingen roll. Man kan inte köpa något som inte finns.

Du kan ju köpa ett, bara följa Nvidia på alla sociala nätverk så du kan dyka upp på deras olika marketing events och kanske får tur nog att vara en av dem som kan köpa ett 5090 till MSRP på en parkering!

/S

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

De måste ju hålla hypen hög och fånga alla fomos, när det visade sig vara en väldigt medioker generation. Men de gör ju inte mer än de behöver när konkurrensen är så otroligt låg.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Knappast någon brist på 5080, inte så stort intresse runt ytterligare ett uppsminkat 4080 Super Duper Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Knappast någon brist på 5080, inte så stort intresse runt ytterligare ett uppsminkat 4080 Super Duper Ultra.

Mnjae, det där låter väl något verklighetsfrånvänt?

Om man bara tittar i våra vanliga butiker så är det ju inga eller väldigt få modeller som finns att få tag på, och det lilla utbud som finns att få tag på är ju typiskt bisarrt prissatta saker.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med facit i hand borde Nvidia väntat med att lansera RTX 50 serien 3 månader och byggt upp ett större lager. Fast de är väl inte intresserade att sälja GPU chip för dessa MRSP priser ändå 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vad snackar du om lol.
Det har varit extrem brist på "MSRP" korten som Asus Prime sedan lanseringen. Och det har i princip inte funnits några utav dessa kort alls sedan lanseringen.

Inet fick in MSRP kortet Asus Prime OC 5070 ti för någon dag sedan (oklart hur många men 50+) till lanseringspriset och de sålde slut fort.

Asus Prime oc 5080 för "msrp" priset 14k hade sålt slut betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

…så köp inte ett 5070 då?

Jag fattar grejen av att Nvidia defacto leder särskilt i mjukvara men ni kan ju inte fortsätta gnälla på bristen av konkurrens när man aktivt bidrar till bristen på konkurrens.

Stock 9070 presterar 10 punkter under 5070Ti till 65 a 70% av priset, köp något annat så kanske verkligheten ser bättre ut om 5 - 10 år

Vad var det för kommentar? Först och främst uttrycker jag bara min frustration om GPU marknaden överlag och här var Nvidia i fokus. Jag säger inget om att jag utesluter amd, och jag sitter i dagsläget på ett 6800 XT. Jag vet inte om dina siffror stämmer helt med verkligheten heller men det är inte relevant här. Faktum är att i mitt läge ser de nuvarande gröna korten ut att prestera drastiskt bättre i mitt huvudspel: Hunt Showdown. (9070XT 39% sämre än ett 5070ti i 4k)
https://youtu.be/tHI2LyNX3ls?t=604

Men återgå om du vill till fantasivärlden där predikan om att "rösta med plånboken" kommer att ändra på tillgång och efterfrågan till industrier på någon nämnvärd storlek. Bulken av köpare sitter inte på forum och bryr sig inte om sånt här, konsumenter köper de dem vill ha och det är upp till företagen att göra sig konkurrens värda.

Jag köper som sagt AMD när det passar mig, och inte för en dröm om att jag sätter käppar hjulet för typ världens rikaste företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du kan ju köpa ett, bara följa Nvidia på alla sociala nätverk så du kan dyka upp på deras olika marketing events och kanske får tur nog att vara en av dem som kan köpa ett 5090 till MSRP på en parkering!

/S

Eventet/mässan var ju inte gratis att gå på heller.
Har för mig någon Youtuber sa att biljettpriset var 1000 dollar eller något sådant.
Så går man bara för att köpa ett grafikkort så blir det ett ganska dyrt kort.
Om man ändå skulle gå på mässan trotts höga biljettpriser så är det väl förhållandevis en bättre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har för mig någon Youtuber sa att biljettpriset var 1000 dollar eller något sådant.
Om man ändå skulle gå på mässan trotts höga biljettpriser så är det väl förhållandevis en bättre deal.

Ah, det täcker ju in avståndet från MSRP till marknad, vilken tur.

Synd att enbart betalande kunder, perfekt annars att ta kärran dit, fälla ner flaklemmen, plocka fram grillen och njuta av spektaklet innan man går fram och armbågas om äran att få konsumera

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1000$ I SF är väl en 100 lapp här?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Fast om dom är slut överallt är ju efterfrågan större än tillgången. Inet har ju inte haft ett kort på lager sen typ 30/1. Så tror knappast att Nvidia har massa kort liggandes som dom inte skickar ut. Pratade med Inet och dom kunde inte ens ge ett datum när korten skulle dyka upp igen. Så ja, det är brist på kort.

Sen att Nvidia inte skulle tillverka några kort pga. låg efterfråga tror jag knappast på. Den dagen ÅF har kort i drivor kan vi börja diskutera igen. Jag förstår fortfarande inte varför folk gnäller. Gick från 4080, upp till 40 fps mer, lägre temp och förbrukning och samma pris som jag gav för 4080. Spelar mycket Far Cry och där springer 5080 frivarv runt 4080.

Fem veckor efter att RTX 50-serien släppts menar Nvidia att man har skeppat ett dubbelt så stort antal, gentemot de första fem veckorna efter föregående lansering av RTX 40-serien. Ordvalet skeppat är av intresse. Det rör sig alltså inte om en glädjekalkyl baserad på beställningar hos återförsäljare, levererade eller ej, utan faktiska GPU:er som lämnat fabrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Logiken i det där ser jag inte alls. Det enda jag ser är att de tog chansen att i deras ögon göra en kul grej. Men, när sanningen ska fram så finns det väl ingen poäng heller för spelutvecklare att behöva ha korten i sin ägo eftersom de då skulle utveckla spel för kort som ingen har. Känns lite som hur utvecklare själva resonerade när folk med Windows telefoner skrek efter fler appar men utvecklare sade att det inte var någon poäng med ett förhållandevis lågt antal användare. Så här dödade de själva en lovande produkt. Men nu har ju i alla fall 2000 utvecklare möjlighet att sälja vidare eller använda själv.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q