Permalänk

AMD DDR5 Överklockning

Det finns mycket info om ddr5, men det är väldigt utspritt och ofta stöter jag på det som hjälpt mig mest av ren slump i någon tråd. Mycket av det jag hittat och kommer länka till finns som kommentar någonstans i nedan tråd. Tog för vana att ta screenshot på kommentarerna och liknande jag hittade då jag aldrig skulle hittat det igen om jag inte sparade ner direktlänk, och dels för att jag skickade över det till mobilen för att kunna kolla på vägledningarna när jag satt i bios.
overclock.net - AMD DDR5 OC And 24/7 Daily Memory Stability thread

Rekomenderat material att kolla genom både innan och under resan till överklockat minne:
Generella riktlinjer.

Kalkylator för DDR5-timings
Kan ge en bra startpunkt och insikt, men har själv haft mer framgång genom att följa ovan riktlinjer.
AMD DDR5 Timing Calculator

Video med fokus på klockhastigheter och relaterade faktorer
ELI5-video av buildzoid som förklarar relationen mellan uclk, mclk, fclk, vsoc och lite anant. Väldigt hjälpfull till att förstå sig på hur man bör reglera de olika hastigheterna, mängden spänning och varför.
General Ryzen 7000/9000 AM5 CPU DDR5 and Infinity fabric OC Information

Rekommenderad mjukvara.
För att få en bra översikt av aktuella timings:
ZenTimings - GitHUB Releases
Ser ut såhär (mina stickor just nu):

HWiNFO64 för att kolla av temperatur på minne, diverse relevanta volt osv.

Aida64 är populärt för att jämföra minneshastigheter och latency. Dock är synen på aida64 lite kontroversiell bland "hardcore" personerna inom minnesöverklickning då de anser att Aida64 inte är nog exakt i sin mätning och kan variera något från test till test med samma konfiguration. För hobbyentusiasten funkar det dock utmärkt.

Bättre program för att mäta ren prestanda är programmet Karhu (detta program är inte något man måste ha, och det enda jag kommer länka som inte är gratis. Resterande program är gratis eller har gratisversioner som är räcker till det relevanta). Det kostar 10 euro. RAM Test - Karhu | Gratis GUI för Karhu - GitHUB.

Kontroll av stabilitet:
TestMem5 eller TM5. Rekommenderar 1usmus v3 för att snabbt och enkelt kolla stabilitet (en cykel tar ca. 4min, två hela cykler brukar fånga upp det mesta, men 2h+ utan errors rekommenderas när man väl börjat komma förbi några cykler utan error)
GitHUB - TM5 v0.13.1 med ett 10-tal pre-configs

Google docs för troubleshooting av errors i TM5 för vilken ram-timing eller volt som kan behöva justeras.
Google Docs - DDR5 Helper by Veii Första fliken "TM5 Error Description".

Stabilitetstest för vSOC på rekommendation av Veii (eller anta777, osäker på vem det var som hade skrivit kommentaren)
OCCT (gratisversionen räcker) med nedan inställningar:

Även Y-cruncher och testet VT3 är bra för att kolla stabilitet av vSOC.
http://www.numberworld.org/y-cruncher/

----

Om man åker på en bluescreen kan det vara bra att som vana köra följande två kommandon i PowerShell som Admin efter omstart:

dism /online /cleanup-image /restorehealth

och

sfc /scannow

Dessa två kommandon kollar genom dataintegriteten för windowsfiler och om det hittar något som är korrupt försöker de reparera det.

----

Alla stabilitetsprogram går att ställa in så att de stannar vid första error. Har än så länge aldrig fått en bsod från ett test om man endast tillåter 1x error. Kör dock 5 errors som max på TM5, då oftast 5-6 errors inom någon 10-dels sekund krävs för bsod, och det har då endast hänt direkt vid start av testet pga. alldeles för låg/hög spänning (för mig), annars kan det dyka upp error med någon minuts mellanrum som inte ger bsod. Om programmet spottar ut 5 errors kan man få mer inblick i vad som kan behöva justers tack vare Google docs länkat högre upp.

----

Hittar inga diskussioner om överklockning av ramminne för AM5. Vilket är lite konstigt då väl överklockat minne har lika stor effekt, om inte större effekt än en väl överklockad CPU har när det kommer till prestanda i gaming och även produktiva program för AM5-platformen.

Ett exempel av resultat på multi-threading-testet i Cinebench 24 med G.Skill 6000mhz cl28 och 9900X processor:
1. CPU med +200mhz boost clock, negativ curve optimizer per core, curve shaper manuellt konfigurerat och scalar x10, inga limits på effekt och endast expo aktiverat på minnet: ~7% förbättring mot stock.

2. Samma som ovan, men manuellt konfigurerat minne (konfigurationen från ZenTimings ovan): ~15% förbättring jämfört mot stock.

Det samma gäller gaming mer eller mindre. Framförallt 1% lows.

Permalänk

Införskaffade 3Dmark här om dagen när jag märkte att överklockningen av mitt ram gav markant ökning i cinebench.

Visserligen är inte processorn 9900X det mest populära valet. Men slog mig in som världsetta på de få test jag körde och då var CPU-score den största faktorn till att jag tog mig in i toppen. Antar att resterande har standard +200 boost clock, konfigurerat PBO osv, men ej minne.

Topplistan för Timespy med 9900X + 5080 (Ronnyoragge): 3Dmark Timespy ladder