Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tycker inte heller att frekvens på idle borde spela så stor roll men sett några inlägg om att dom tycker det är "fel" sätt att höja hela kurvan för att idle frekvens ökar så testade den metoden dom rekommenderade vilket var att lämna några punkter längst ned på kurvan för att få lägre frekvens på idle.

Tack för att du delar med dig av dina resultat!
Mitt kort går på 2.900mhz-2.950mhz default så jag fick något sämre resultat i benchmarks när jag körde min undervolt på .900V och 2.900mhz.

Intressant nog när jag kör stock så kunde den köra högre frekvens ibland, men ändå lägre resultat. Gissar att den kör betydligt stabilare med nya kurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ja, fast det är alltså tvärtom. Du får samma eller lägre idle om möjligt/vettigare kurva på låg frekvens också. Med den andra metoden undervoltar du bara övre delen av kurvan.
Jag kör med 0fan curve till 40C tex, idlar på 34C med desktop use.

Var nog otydlig men jag menade att om du bara spelar på datorn så rör inte idle i onödan. Det kan ge instabilitet och är lite krångligare att testa jämfört med att bara köra igång spel/benchmarks i load.

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått tag på ett astral OC vilket var kortet jag ville ha från början. Titta vad gulligt mitt 5090 fe är i jämförelse. Kortet är som väntat tystare än mitt 5090 fe trots en ca 5 procent prestandaboost i de benches jag kört. så ungefär som förväntat. Tycker dock FEs kylare fortfarande presenterar extremt bra givet hur liten den är i jämförelse. ett rent underverk. Den stora grejen med astral för mig är att jag äntligen kan se per pin voltage och det ser mket jämnt och fint ut så himla skönt att se de där siffrorna. nu fan kan man tuta å köra med överklockningen!

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 FE || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Skrivet av landahl:

Har du ingen 4k skärm till det kortet eller har du sänkt upplösningen, dlss quality?

Gick tillbaka till 1440 för ett tag sedan, föredrar det i de spel jag kör mest.

Permalänk
Medlem

Lyckades klippa 8:e plats på steel nomad för 5090+285k på 15351 score (och #11 på port royal med 37 015). Men nu tror jag verkligen det är på gränsen om man inte göra några kylnings-trick i stil med öppnar fönstret och får det iskallt. Kan höja en multiplier på p-cores också, men då är den inte helt stabil, detta var med med 56 allcore och 8200 cl 38-52-52-52-96 som är occt-stabil över natten etc.

Permalänk
Medlem

Hur motiverar ni ett köp för att grafikkort på 37k?
Är det en hobby?
3D-verksamhet?
"investering?" ?
"Det ska hålla 7 år" ?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är det en hobby?
3D-verksamhet?
"investering?" ?
"Det ska hålla 7 år" ?

Motiveringen för mig är att den lilla speltid jag har vill jag ha allt maxat samt att jag i princip fått tillbaka hela inköpssumman när jag sålt av mina tidigare toppkort (4090/3080/2080 ti/1080 ti). Köpte mitt 3080 för 9k och sålde det för 15k.Betalade 6k utöver de 22k jag fick tillbaka för mitt 4090 när jag köpte mitt 5090 fe (28) och nu fick jag hela mitt astral finansierat när jag sålde av mitt 5090 fe för 35k.det fina med nvidias toppkort är att de behåller eller ökar sitt värde över tid så kostnaden per år blir väldigt låg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är det en hobby?
3D-verksamhet?
"investering?" ?
"Det ska hålla 7 år" ?

"Motiverar" *Fnyser*. Finns folk som betalar miljoner för tavlor med 1fps, detta är billig konst.

Skämt åsido, så har jag gått +-0 på gpuer sedan 1080-tiden, och det gav jag bort.
Sålde 2080ti för nypris när 3080 släpptes (och fick ett fint 3080 för 7100kr msrp), sålde 4090 för mer än nypris när 5090 kom, fick 5090 till msrp. Vi får väl se vid nästa gen release hur det ser ut.
Justerat för inflation är det ca samma priser det alltid varit för xx80-serien, medan 5090 är prissatt som ett dubbelkort (har ju powerbudget som 2x titans ca).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Motiveringen för mig är att den lilla speltid jag har vill jag ha allt maxat samt att jag i princip fått tillbaka hela inköpssumman när jag sålt av mina tidigare toppkort (4090/3080/2080 ti/1080 ti). Köpte mitt 3080 för 9k och sålde det för 15k.Betalade 6k utöver de 22k jag fick tillbaka för mitt 4090 när jag köpte mitt 5090 fe (28) och nu fick jag hela mitt astral finansierat när jag sålde av mitt 5090 fe för 35k.det fina med nvidias toppkort är att de behåller eller ökar sitt värde över tid

Vad menar du med allt maxat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menar du med allt maxat?

Alla raster och RT settings på högsta möjliga inställning och så hög DLSS intern upplösning som möjligt givet att jag når runt 140 fps. Kör på en 77 tums 4k tv. På en så stor skärm märker man verkligen skillnaderna i upplösning.

Visa signatur