Switch 2 kan kosta över 6 000 kronor

Permalänk
Medlem

Skulle jätte gärna köpa en Switchless 2 ifall den dagen det släpps man har en OLED tv

Permalänk
Medlem

Vi har cirka 31% inflation och 11% svagare krona mot dollarn idag jämfört med mars 2017 då Switchen lanserades, så hade den släppts idag så borde den ha kostat i runda slängar 5400 kr.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Om Switch 2 ska kosta ca 6K.
Vad kommer nästa PS6 kosta? Elelr nästa steam deck.

Blir mörk rädd när alla dessa priser bara fortsätter öka, samtidigt som alla fortsätter att handla för dessa priser. Som det är helt normalt.

Folk har visat sig villiga att ge 10000 kr för en PS5 pro så inte konstigt ifall en basmodell av PS6 kostar kring 9000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Folk har visat sig villiga att ge 10000 kr för en PS5 pro så inte konstigt ifall en basmodell av PS6 kostar kring 9000 kr.

Fast det är ju inte alla konsolspelare som har en PS5 Pro.
Så det beror väl lite på hur stor marknad de vill nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Det har väl snarare visat sig att folk inte är villiga till det. Pro säljer inte strålande.

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte blir så dyr.

Men priserna ökar som sagt och de sjunker inte som förr med tiden heller. PS3 och PS4 köpte jag båda några år efter release för strax över 2000kr när slim versionerna kom. Nu har inte priset gått ner alls med åren fast PS5 är några år gammal.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fast var det inte så att PS5 fick en prisökning efter typ ett år pga dollarkursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Blir mörk rädd när alla dessa priser bara fortsätter öka, samtidigt som alla fortsätter att handla för dessa priser. Som det är helt normalt.

Det är helt normalt, det kallas inflation och det gör att priserna ökar år efter år. Problemet är snarare att inflationen borde ligga på cirka 2% i årstakt och det har den inte gjort och kommer nog inte göra framåt heller med den utveckling som är, så upplevelsen kommer bli att vi alla känner oss fattigare och kommer inte ha råd att konsumera så som vi gjort hittills.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Bara dom stoppa in bra hårdvara, en sån här produkt skall ha livscykel på 5-6 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Europeer ska så klart betala mer pga amerikanska tullarna som påverkar deras egna import. Ser inga problem här. /s

Minskad försäljning måste tas igen på andra marknader och kunden får alltid betala notan. Så inget konstigt att det blir dyrare för oss pga deras priskrig. Inte unikt för elektronik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Bara dom stoppa in bra hårdvara, en sån här produkt skall ha livscykel på 5-6 år

Vi vet redan hårdvaran (om än ej klockningen).

Det är ju inte det mest moderna (vilket begränsar ovan nämnda klockor) - men kanske är tur, för då hade det blivit än dyrare. Men ett jäkla kliv över Switch 1 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Låter tyvärr alldeles sannolikt.
Nästa Zelda 899 kr?

Minns när NES-spel låg på 6-700.
Det är rätt bra ändå om spel ligger på liknande pris trots 35-40 års inflation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Minns när NES-spel låg på 6-700.
Det är rätt bra ändå om spel ligger på liknande pris trots 35-40 års inflation.

mm, folk har missat det var ju samma om inte till och med lite upp för n64. Folk har blivit för bortskämda med underhållning och "kräver" att den ska vara nästintill grattis.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Min switch har tyvärr lämnats nästan helt oanvänd sedan första rundor Zelda, Mario, smashbros. Men för de som är inbitna Nintendo fans gissar jag att fetare tegra är välkommet, särskilt då det verkar finns antingen demand eller påtryck att få in saker som doom osv på dem.

Konkurrenten känns mer som steamdeck än PS5 dock om de nu ska kosta lika mycket men ligga långt efter i prestanda.

De har det smutt i sin lilla walked garden. Undrar om det är halvvägs dit vi rör oss med RTX Remixes, uppskalningstekniker osv? Ingen explicit exklusivitet, men effektiv sådan?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Säljer bättre 😉

Blir köp för mig oavsett men gissar på att den hamnar på 4490 sek.

Nej. Se hur det gick med Wii U. Trots att den var en hel del annorlunda än Wii så sålde den inte mer än i knappa 14 miljoner exemplar eftersom folk tyckte de var för lika. "Varför ska vi köpa Wii U när vi redan har Wii?" Sedan har vi detta med priset. Vi vet inte exakt vart Nintendo kommer att lägga sig men med tanke på inflation, dyrare komponenter, högre produktionskostnader, hur ¥ över tid har tappat i värde etc., så kommer Switch 2 att bli dyrare än vad många tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

mm, folk har missat det var ju samma om inte till och med lite upp för n64. Folk har blivit för bortskämda med underhållning och "kräver" att den ska vara nästintill grattis.

Jag håller med.

Svårt att säga detta utan att trampa någon på tårna, men 5000:- är inte överdrivet mycket pengar.

Helt random surfade jag nu t ex in på Djurgården fotboll och det verkar som ett säsongskort för att spana fotboll ligger mellan 1800:- - 7200:-.
Det öppnade precis ett gym modell ”lite mer lyx” i närheten där jag bor, dom vill ha 9600:- per år.

Mina tvspels-konsoler ger mig utan tvekan billigast underhållning / timme… se bara på den nuvarande switchen, 8 år!
Räkna enkelt på 4000:-, ger 500:- per år, mindre än 50:- i månaden!

Om något så är det ju istället spelpriserna som är dryga, 600-800 till och med uppåt 1000:- numera. Spelar man 32 spel under dessa 8 år så snackar vi ju minst 16000:- vid 500:- st (såvida man inte säljer dom vidare).

Men det känns som att just konsolpriset är något folk hänger upp sig på eftersom det är en större klumpsumma som ska ut antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Börjar bli riktigt leds på alla dessa rykten, läckor och gissningar, det har ju blivit helgarderat. Givetvis kommer någon ha rätt.

Jag tror att den kan landa på 3500-7000kr!

Jag tror på 1-10 000kr garanterat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

"Sanford C. Bernstein-analytikern Robin Zhu tror att konsolen släpps i juni, i enlighet med tidigare rykten, och att Nintendo har kapacitet att sälja mellan 6 och 8 miljoner enheter vid lansering. Om det stämmer blir det den största konsollanseringen någonsin."

Var inte Switch prissatt så pass bra att även casual familjer hade möjlighet att köpa den. Switch var ju något utöver det vanliga. Vad har Switch 2 som lockar casual-familjer så pass mycket att man är villig att lägga runt 6k? Vad är egentligen så revolutionerande med 2an, förutom bättre grafik? Grafik som redan idag är gammal. (Jag låter skeptisk i mitt inlägg men jag har ägt 2 Switch och haft förjäkla kul med det, försöker bara förstå logiken i den där analytikerns påstående)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"Sanford C. Bernstein-analytikern Robin Zhu tror att konsolen släpps i juni, i enlighet med tidigare rykten, och att Nintendo har kapacitet att sälja mellan 6 och 8 miljoner enheter vid lansering. Om det stämmer blir det den största konsollanseringen någonsin."

Var inte Switch prissatt så pass bra att även casual familjer hade möjlighet att köpa den. Switch var ju något utöver det vanliga. Vad har Switch 2 som lockar casual-familjer så pass mycket att man är villig att lägga runt 6k? Vad är egentligen så revolutionerande med 2an, förutom bättre grafik? Grafik som redan idag är gammal. (Jag låter skeptisk i mitt inlägg men jag har ägt 2 Switch och haft förjäkla kul med det, försöker bara förstå logiken i den där analytikerns påstående)

Det är en rätt simpel logik. Switch 1 är populär och därför antas Switch 2 bli populär (och att tillgången alltså tycks matcha detta).

Dessutom så behövs det inte casuals för att sälja 10 miljoner. De behövs för 50+ miljoner, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är en rätt simpel logik. Switch 1 är populär och därför antas Switch 2 bli populär (och att tillgången alltså tycks matcha detta).

Dessutom så behövs det inte casuals för att sälja 10 miljoner. De behövs för 50+ miljoner, typ.

Det är ju inget revolutionerande med Switch 2. Rätta mig om jag har fel. Och priset är extremt mycket högre.

"Den största konsollanseringen någonsin".

Du behöver ju inte heller låta besserwisser med "det är rätt simpel logik". Du liksom jag eller någon annan har 0 aning hur populärt det kommer bli.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är ju inget revolutionerande med Switch 2. Rätta mig om jag har fel.

Troligen inte.

Men måste det vara revolutionerande för att resultera i "den största konsollanseringen någonsin"?

Kan ju räcka med att den är väldigt populär och, framförallt, att den tillverkas i stor upplaga.

Personligen tror jag Switch 2s styrka ligger i att den inte revolutionerarar, utan bara ger met på samma tema som tidigare.

Citat:

Du behöver ju inte heller låta besserwisser med "det är rätt simpel logik".

Du behöver inte ta åt dig. Det är analytikern som står för den simpla logiken.

Citat:

Du liksom jag eller någon annan har 0 aning hur populärt det kommer bli.

Nej men det är å andra sidan inget vi behöver veta för att reda ut det du efterfrågade; analytikerns logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Nej. Se hur det gick med Wii U. Trots att den var en hel del annorlunda än Wii så sålde den inte mer än i knappa 14 miljoner exemplar eftersom folk tyckte de var för lika. "Varför ska vi köpa Wii U när vi redan har Wii?" Sedan har vi detta med priset. Vi vet inte exakt vart Nintendo kommer att lägga sig men med tanke på inflation, dyrare komponenter, högre produktionskostnader, hur ¥ över tid har tappat i värde etc., så kommer Switch 2 att bli dyrare än vad många tror.

Du minns fel. Wii U föll pga dålig marknadsföring, de flesta trodde de att det car ett tillbehör toll Wii likt Motion+ och inte en ny konsol. Detta kan inte ske nu iom att konsolen heter Switch 2.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Nintendo har väl alltid riktat sig mot en lite yngre användargrupp. Frågan är vilken förälder som vågar låta sina yngre barn sitta och leka med en switch 2 om den kostar 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nintendo har väl alltid riktat sig mot en lite yngre användargrupp. Frågan är vilken förälder som vågar låta sina yngre barn sitta och leka med en switch 2 om den kostar 6000kr.

Många med tanke på hur många ungar i barnvagn man ser som leker med mammas/pappas iphone.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det som kommer locka den stora massan med Switch 2 kommer bli spel publicerade av Nintendo som man måste köpa sig en Switch 2 för att få tillgång till om man inte vill hålla på och ha sig med emulering på PC.

Grafiken är inte den viktigaste komponenten för Nintendo, och inte heller varför Switch har sålt runt 150 miljoner enheter, trots den svaga hårdvaran. T.ex Mario Kart 8 har sålt någonstans runt 60-70 miljoner kopior på Switch, och det verkar som det kommer ett nytt sådant nära till när Switch 2 börjar säljas, om trailern är något att gå på.

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte?
Ett grafikkort i mellanklassen kostar 6-8 tusen nu för tiden, medans för några år sedan kostade det 2-2500.

Off topic. Har helt lagt ner att uppgradera till min PC. Spelar på min PS5 nuförtiden, och kanske Switch 2?
Men med tanke på att både Wii och WiiU sög getpung så kommer jag nog inte slå till på Switch 2 för 1080P prestanda för 6 tusen.

Permalänk
Medlem

Jag kan förmodligen betala 6000:- om det går att få in en moonlight klient på den framöver.
Annars extremt tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Europeer ska så klart betala mer pga amerikanska tullarna som påverkar deras egna import. Ser inga problem här. /s

Skrivet av dlq84:

Tveksamt alltså.

EDIT: "samt rådande tariffer på kinesiska importer till USA, kommer att driva upp priset."

Påverkar inte priset på Switch 2 i Sverige...

Fast det där har hänt, istället för att få en stor prisökning på en marknad pga handelstullar så väljer ett globalt företag att äta upp delar av den ökade kostnaden och ta igen det med något högre priser på andra marknader.

Permalänk
Medlem

Tippar på $399, 449€ och till sist 5495 SEK här.

Dvs Switch 1 pris plus 30% inflation och pajasvaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

För min del blir det inget köp.
Har ett vanligt switch som bara dammar.
Med dom gråa kontrollerna, och en del spel med.
6000kr så får du ett Playstation 5 ju.

Samma sak här faktiskt, 😅 switchen står bara och samlar damm medans ps5 används flitigt av mig och när barnen får bestämma. Vi köpte ingen switch fören Metroid lanserades och sen blev det bara sporadiskt spelande och till slut stort sett inget. Ändå köpte vi ett par dyra pro kontrollers och blandning fysiska/digitala spel. Nu i efterhand kändes det som ett stort slöseri med pengar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge