Snabbkoll: Använder du Frame Generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nån borde göra ett program som gör att man alltid har små siffra med 1000 FPS i hörnet eller förlåt men det finns ju redan !

Varför skulle man vilja ha fejkad FPS ? Ta en tejpbit skriv tusen FPS och sätt den på skärmen så har du dina FPS med den metoden så har alla skärmar tusen FPS eller hur

För att det absolut gör skillnad i hur smooth bilden blir. Har du inte testat så kan jag förstå att du är skeptisk men som du säkert förstår så skulle något sånt här överhuvudtaget inte bli populärt om det bara var en annan högre siffra i hörnet men inga fördelar alls.

Tex så har Tekken 8 så att man kan välja 120fps istället för 60fps trots att spelet behöver köras i 60fps för att det ska fungera som det ska med inputs. Alla servrar körs i 60fps också. (Någon med talets gåva kan förklara det där bättre). Men trots det så väljer många 120fps ändå för att det helt enkelt ser mycket bättre ut i allmänhet.

Det är också bara "fejk frames"

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Jag kör det i 2X ibland, men då måste jag ha en framerate i grunden som är bra, alltså minst 60 FPS. Jag tycker det funkar hur bra som helst, inga klagomål här.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Det händer, men mindre och mindre faktiskt. Sänker hellre inställningar/upplösning för att öka fps.
Jag ser det inte som en stor förlust att sänka till 1440p vid behov.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hatade framegen på mitt gamal kort, tyckte input lag var enorm med FSR framegen.

Mitt 9070 XT hanterar framegen mycket bättre känns det som så det är inte lika illa. Där enda skillnaden är att jag nu kör 4k istället för 1080p. Kommer nog fortsättningsvis köra med det av, men kanske slå på det i någon titel där det funkar bra.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Tills de får det att fungera tillsammans med VSync är jag helt ointresserad.

Hm.. fungerar inte frame generation med vsync eller gsync/freesync? Om så är fallet gör det set hela väldigt mycket mindre intressant.. :/

Permalänk

Har ett 5090 och frame generation är kasst. Får tydliga artifacs och försämrad bild generellt. Nej tack!

Permalänk
Medlem

Använde det på en laptop med integrerad grafik för att få gjorda några dailies och det var ju görbart i alla fall

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

För att det absolut gör skillnad i hur smooth bilden blir. Har du inte testat så kan jag förstå att du är skeptisk men som du säkert förstår så skulle något sånt här överhuvudtaget inte bli populärt om det bara var en annan högre siffra i hörnet men inga fördelar alls.

Tex så har Tekken 8 så att man kan välja 120fps istället för 60fps trots att spelet behöver köras i 60fps för att det ska fungera som det ska med inputs. Alla servrar körs i 60fps också. (Någon med talets gåva kan förklara det där bättre). Men trots det så väljer många 120fps ändå för att det helt enkelt ser mycket bättre ut i allmänhet.

Det är också bara "fejk frames"

Vist men kör du FPS då är det en stor nackdel och man får helt fel uppfattning och därför reagerar helt fel. Dessutom kan ju saker som är långt bort eller på sidorna vara det som är det allra viktigaste.

Det är små små saker som blir väldigt fel.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Nej, har inte ens en GPU i datorn, kör på CPU:n

Permalänk
Medlem

Det enda spel jag har som har stöd för FG är F1 24 och det blir bara fula artifacs med det påslaget, det räcker med stabila 60 fps.

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan Frame Generation On och Auto ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Har bara kört DLLS en gång och det var Indiana Jones. Annars var det ospelbart även för ett 5080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej, har inte ens en GPU i datorn, kör på CPU:n

Synar att du inte har GPU, även om den kanske är integrerad

Permalänk
Medlem

Nej, har aldrig spelat något där det behövs. Men om några år kanske jag kommer att uppskatta funktionen, för att slippa uppgradera. Men om det står mellan medium+native eller ultra+fg kommer jag alltid att välja medium-alternativet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Fattar precis - Det jag argumenterade för är att det inte blir något mer flyt alls - Det enda som händer är att FPS mätaren visar en högre siffra - Flytet är oförändrat då de interpolerade bilderna introducerar artefakter och hittepågrejer.

Vad har artefakter med flyt att göra dock? I min erfarenhet ger det utan tvekan mycket bättre flyt -- dvs mindre hackande.
Lägre latens / bättre respons ger det inte (vilket är den största nackdelen för mig), men det är ju något annat än "flyt".

Skrivet av Ernesto:

Flera har sagt att det känns som mer flyt, lika många andra har sagt bajs. Jag har mycket svårt att avgöra själv eftersom jag inte kan blindtesta!

Behövs det verkligen blindtestas? Vad gäller flytet är det lika stor skillnad på 60 mot 120 fps oavsett om FG används eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Använder den från 4000-serien. När varannan bild är gjord med tekniken är det inte i närheten lika lätt att se brister/felaktigheter. Fungerar klockrent i dom flesta spel som har det, med ett litet förbehåll. Om man inte kan köra det med V-sync eller rättare sagt G-synk (vilket kräver V-synk aktivt i spelen) så är det skit. Många spel tillåter inte det, utan man måste aktivera V-synk i Nvidias kontrolpanel för att tvinga på det.

Det är ur min erfarenhet ändå inte alltid det startar så i spelen d.v.s. V-synk aktiverat tillsammans med Framegen. Ibland kan "jag" behöva gå in i inställningar i spelen och sedan ut igen för att få igång det. När jag gjort detta en gång brukar det dock hålla i sig. I alla fall så har det fungerat så för mig hittills. Utan V-synk (G-synk) tycker jag det är katastrof.

Med det sagt så förtår jag inte varför det inte bara går att aktivera i spelen, när det visat sig fungera klockrent när jag gjort vad jag beskriver ovan. Spelen har verkligen blivit butter smooth på min Oled skärm i 120Hz med det. Rörelseskärpan i 60Hz vs 120Hz (med samma fps naturligtvis) på en Oled är "nästan" natt och dag.

Nvidia supporten var typ clueless när jag pratade med dom om detta, man får nästan lite goddag yxskaft svar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Inte aktivt, har aktiverat det i spel för att för skojs skull se hur högt fps countern går.
Spelar det mesta i 60fps locked, min display klarar ju inte mer än 60hz (Sony KDL-50w805b).

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på Frame Gen, särskilt inte i spel där extremt låg latens inte har betydelse.
Jag förstår folks irritation med Nvidia och deras priser tillsammans med ooptimerade spel osv - men det är också lite löjligt att förkasta teknik som faktiskt fungerar. DLSS och Frame Gen är två enorma tekniska steg framåt nu när Moores lag inte riktigt stämmer längre.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort är asgammalt och har inte stöd för DLSS, men vid uppgradering blir det absolut minst 4000-serien för stöd för senaste DLSS 4.0. Jag spelar mest singleplayerspel och är inte så känslig för input så för mig hade det bara varit fördelar med FG.

Permalänk
Medlem

Kan en använda framegen med ett 1080ti?
å i så fall i alla spel, samt hur? = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat ett spel som har stöd för FG, vad jag vet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kan en använda framegen med ett 1080ti?
å i så fall i alla spel, samt hur? = )

Åtminstone de som stöder FSR3-framegen ska ju fungera.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vist men kör du FPS då är det en stor nackdel och man får helt fel uppfattning och därför reagerar helt fel. Dessutom kan ju saker som är långt bort eller på sidorna vara det som är det allra viktigaste.

Det är små små saker som blir väldigt fel.

Lol men vi pratar inte om fps nu. Vi pratar om spel i allmänhet. Jag spelar enbart fps och jag använder det inte men hela världen spelar inte fps och det här är inte gjort för CS heller och det vet du ju.

Det är helt ok att inte vilja använda det, men att hävda att det inte gör någon skillnad och sen helt ignorera vad samtalet började om för att prata om att det är dåligt i FPS-spel känns lite väl långsökt kanske

Edit: men, det är inte det att jag inte håller med dig om det du säger
Jag använder det inte heller i dagsläget

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Ja ibland, vägar spela något med under 100 fps numera.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Ja, använder alltid FG när spelen har stöd för det.
Detta blir f.ö mer och mer vanligt i alla nya titlar.
Tycker tekniken fungerar riktigt bra och är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Gör ingen skillnad om input-lagget förblir lika dåligt eller sämre, speciellt i skjutspel..
Kanske i långsammare spel kan det fylla en funktion om man vill spela i 4k.
Sen att Nvidia ljuger så tänderna ruttnar och skiter blod en vecka är faktiskt riktigt uruselt, är nog mitt största motstånd mot skräpet..
Falska bildrutor är deffinitivt inte "riktiga" bildrutor Jensen din skipajs-nolla.

Luktar riktigt illa varje gång lögnarna på Nvidia öppnar käften..

Permalänk
Medlem

Nej fy fan, aldrig i livet.

Permalänk
Medlem

Nope! Använder knappt ens uppskalning (tror jag har gjort det i typ två-tre spel än så länge). Försöker alltid i första hand att klara mig på native upplösning (1440p i mitt fall) och ingen frame generation så långt det går. Tycker inte riktigt om den utveckling vi ser nu med spelutvecklare som börjat ange systemkraven med frame generation och uppskalning. Optimera spelen istället för att använda detta som krycka. Det ska vara en bonus, inte nästan ett måste, enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem

bara testat i star wars outlaws än så länge. dlss+mfg+ray reconstruction ger en mycket bättre bild och upplevelse än att sänka presets och upplösning för att uppnå samma flyt "fps"

Permalänk
Medlem

NEVER!

Det jag spelar kräver inte mer än vad mitt grafikkort kan hantera utan problem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Använder det nu i Shadows på den gamle Core i7 6950x och ett RTX 2080 Super datorn jag har fungerar faktiskt riktigt bra i Very High preset med Framegen FSR.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.