Företag vägrar leverera tjänst

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Nu måste jag nog ge dig en liten men allvarlig varning.
Skriv inte ut namn på de inblandade personerna, redigera bort namnen eller be en moderator ta bort namnen i dina inlägg, att namnge personerna som du gjort är ett förtalsbrott och kan komma att kosta dig betydligt mer än fotograferingen och dessutom ge dig en dom i straffregistret.

Hänvisa uteslutande till företagsnamnet i sin helhet, *bort* production eller dess förkortning gbk-production, ett företag går inte att förtala.

Tack för din upplysning. Jag förstår allvaret i detta och kommer att rätta till det omedelbart. Det var inte min avsikt att bryta mot några regler eller lagar. Jag kommer att redigera mitt inlägg för att endast hänvisa till företagsnamnet enligt din rekommendation. Dock så heter bolaget *bort* production och det är samma namn som ägaren så det borde man få ha eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nu måste jag nog ge dig en liten men allvarlig varning.
Skriv inte ut namn på de inblandade personerna, redigera bort namnen eller be en moderator ta bort namnen i dina inlägg, att namnge personerna som du gjort är ett förtalsbrott och kan komma att kosta dig betydligt mer än fotograferingen och dessutom ge dig en dom i straffregistret.

Hänvisa uteslutande till företagsnamnet i sin helhet, *bort* production eller dess förkortning gbk-production, ett företag går inte att förtala.

Nje... tycker du är lite väl hård i din bedömning, jag känner mig inte alls säker (inte ens nära) att detta som TS skrivit skulle klassas som förtal.

Permalänk
Medlem

Följande kan vara av intresse:
https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-fortal-mot-foret...
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/for...

Om ett företag är mycket tätt förknippat med en specifik person, t.ex. genom att företagsnamnet innehåller personens namn, så kan man dömas för förtal av denne även om det är företaget man ger sig på.

Om TS i detta fall inte har någon annan nytta av att namnge personen/företaget än att skapa missaktning, så kan det alltså vara en god idé att avstå.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Personuppgifter får inte spridas i forumet, inte ens när de ingår i ett företagsnamn. Att publicera sådana uppgifter här kan dessutom utgöra förtal. Eftersom diskussionen hamnat på detta spår och för att skydda alla parter låser jag därför tråden.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)