Vad tycker du om SweClockers utmärkelser?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Vad tycker du om SweClockers utmärkelser?

I slutet av 2023 gjorde vi om våra utmärkelser som används i tester. Vi gick från tre till fem för att ge testarna större flexibilitet – och för att du som läsare lättare ska kunna se om en produkt är värd att satsa på eller inte.

Beskrivning av utmärkelserna

Toppklass

Det finns prylar och det finns Prylar. SweClockers mest åtråvärda utmärkelse reserveras för produkter som håller högsta klass i alla eller nästintill alla avseenden. Toppklass, helt enkelt!

Utmärkt

Medan toppklass snuddar vid perfektion innebär utmärkt produkt en god andraplats. Här handlar det om prylar som håller mycket hög standard med bara ett fåtal missar – ett säkert köp.

Bra produkt

Bra produkt delas ut till produkter som inte riktigt tävlar i den högsta ligan, men ändå har en hel del att erbjuda. Det kan röra sig om en konkurrenskraftig prislapp, god design eller innovativa lösningar. Det är en bit kvar till perfektion, men väl värt tummen upp.

Missar målet

En produkt som "missar målet" håller inte måttet hela vägen. Det kan vara en alldeles för hög prislapp, eller att produkten inte håller vad som utlovats. Kort sagt: Produkten missar målet. Trots acceptabla testresultat eller intressanta funktioner finns det helt enkelt bättre alternativ på marknaden.

Undvik

SweClockers nya anti-utmärkelse. Stämpeln "Undvik" tillägnas endast de produkter vi verkligen inte kan rekommendera. Det kan exempelvis bero på bristande säkerhet, taskig byggkvalitet, undermåliga testresultat eller någon annan allvarlig brist som resulterar i en riktigt usel användarupplevelse.

Visa mer

Nu har det gått ett tag sedan lanseringen och utmärkelserna har använts i flera recensioner, med varierad spridningsgrad, och vi vill gärna veta:

• Vad tycker du om utmärkelserna?

• Funkar de som tänkt? Är det något som känns otydligt? Saknas något?

• Tycker du att designen/ikonerna för utmärkelserna är tydlig och lätt att tolka?

• Tycker du att fem utmärkelser är lagom, för få eller för många?

• Är det någon av utmärkelserna du tycker används för ofta – eller för sällan?

• Hjälper utmärkelserna dig i dina egna köpbeslut?

• Finns det någon utmärkelse du tycker borde försvinna – eller någon du tycker saknas?

• Hade det varit intressant med en separat utmärkelse för t.ex. hållbarhet, innovation eller prisvärdhet?

• Läser du motiveringarna till utmärkelserna – eller går du mest på symbolen?

Dela gärna med dig av dina tankar, oavsett om du älskar dem, är skeptisk eller har konkreta förslag på förbättringar. All feedback är värdefull!

Permalänk
Medlem

Tycker att en tregradig skaling är lite för lite. Känns som med tanke på hur dyra produkter har blivit så är hoppet mellan en bra produkt och en utmärkt produkt stundtals flera tusenlappar. Då är det svårt att veta om hoppet är värt det. Hade det varit mer bredd på utmärkelserna så kanske det hade speglat produkter bättre och varit enklare som konsument att avgöra om prisskillnaden är värt det. Nu vet jag att dyrare inte nödvändigtvis är bättre men jag hoppas min poäng kommer fram ändå.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Lägg till ett nytt. Bra produkt men överprisat och uppdatera alla Nvidia recensioner.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

"Prisvärd produkt" kanske?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna utmärkelser där man dömer produkten och priset seperat.

Så ha gärna kvar era nuvarande utmärkelser men döm endast produkten i sig och sedan lägg till någon kul ikon ovanpå utmärkelsen om den är prisvärd, dyr eller svindyr.

T.ex RTX 5090, världens snabbaste grafikkort för spel, men sett till pris per prestanda och/eller priset för den svenska marknaden är 20% (exempel) över MSRP vilket ger produkten en sämre dömning på pris sidan.
Produkt: Toppklass
Pris: Svindyr

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Spontant som övriga så måste det finnas något kring priset.

En bra produkt är en dålig produkt om den är för dyr, något som varit lite av ett tema senaste 5 åren…

Annars - kör hårt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker dem är bra. Läser man åtminstone summeringen av ett test, så brukar ni vara duktiga med motiveringen av ett betyg.

Fortsätt som ni gör, hatarna hatar vidare oavsett.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är inkonsekvent, tydligast nu senast med grafikkorten där det var vitt skilda skurar. Många tyckte nog att det var lite otydligt minst sagt. Alla från ena laget fick sina utmärkelser, trots att bara enstaka kort såldes för det angivna priset

Framförallt på en marknad som grafikkort som priser och tillgänglighet varierar så enormt från dag till dag och mellan nära identiska modeller, då tycker jag nog att man istället skulle fundera på en annan betygsskala

Jag skulle gärna se något liknande den eminenta tv-guiden som förebild, fokusera på funktioner, prestanda, ljud, energi och andra faktorer. Priset är inget som ska väga in nästan alls, då det inte är en egenskap som stannar över tid

Sen kan man möjligen ha en sida där modeller med liknande poäng ställs mot dagspris (typ pricerunner api?), men det är något helt annat. Rekommenderade köp för denna vecka? Kanske stämpla på en utmärkelse för de köpvärda korten den veckan?

Att helt basera en slutsats eller permanent utmärkelse på något så flyktigt som en prissättning som kan variera från minut till minut känns inte rimligt

Uppenbarligen är det planerat av hela branschen vid det här laget, MSRP står väl snarare för
Manufacturer Suggested Review Price
nu för tiden? Bara ett sätt att få ett snäpp bättre betyg och första intryck till konsumenten för att den ska minnas kortet i goda lag

Jag tror det måste till större förändringar för att återfå någon form av förtroende för betygen och utmärkelserna

Permalänk
Medlem

Saknar någon slags "Meh"'-utmärkelse på skalan som lämpligen borde placeras mellan "Missar målet" och "Undvik".

Känns som det är för stor lucka i skalan där nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en 'Godkänd'-utmärkelse. En produkt som gör det den ska, men inte mer. Mellanmjölksprodukt.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog föredragit sifferbetyg, typ tiogradig skala

Permalänk
Medlem

Se det som ett förslag

Permalänk
Medlem

Det finns en "Undvik"?
Tror jag aldrig set den förut och jag har var här en stund, Någon som vet några bra exempel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Saknar en utmärkelse för "Papperslansering" som retroaktivt borde appliceras på produkter när MSRP visar sig vara hittepå och/eller endast gäller en begränsad mängd med kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Tycker utmärkelserna är (pun intended) utmärkta!

Att ha för många nivåer i en betygsskala gör det bara svårtolkat vad varje steg står för. Som skalan är nu tolkar jag den ungefär som:
5 - toppklass (köp!!!)
4 - utmärkt (mycket väl godkänd)
3 - bra produkt (väl godkänd)
2 - ingen utmärkelse (godkänt)
1 - undvik (icke godkänd)

Missar målet känns inte riktigt som den hör till skalan, utan står lite vid sidan om. Jag tolkar den som "intressant idé, mindre bra utförande".

---

Prisvärdhet tycker jag inte lämpar sig för utmärkelser, då priser varierar på ett annat sätt än produktintryck gör. En produkt som är toppklass nu kanske inte anses vara något speciellt alls om några år, beroende på teknikens utveckling, men priser kan ju ändras från vecka till vecka.

Ta exempelvis de nya AMD-korten, första veckan (till MSRP) var de ju mer prisvärda än de var vecka två. Att det rör sig om en bra produkt lär dock inte ändras på ett tag.

Permalänk
Medlem

Tycker att Bra produkt låter bättre än 3/5.

Kanske OK produkt eller något sådant.

Bra låter väldigt positivt.

Tycker man ser bra produkt på nästan allt även om det är mediokra produkter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"Brun produkt" är den viktigaste som jag ständigt håller utkik efter. Hade gärna köpt om den sålts som klistermärke.

Permalänk
Medlem

Meh. Finns inget perfekt sätt att gradera och det är viktigare hur utmärkelserna används än vilka. Kanske bättre att skippa helt för att ge mer fokus åt en mer detaljerad rekommendation, olika produkter är ju olika bra för olika personen med olika ändamål.

Även om det gäller "gaming" i "denna prisklassen" så finns det mycket mer att säga till om. Sen hur priset och alternativen tas hänsyn till. Neh för komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tycker utmärkelserna är (pun intended) utmärkta!

Att ha för många nivåer i en betygsskala gör det bara svårtolkat vad varje steg står för. Som skalan är nu tolkar jag den ungefär som:
5 - toppklass (köp!!!)
4 - utmärkt (mycket väl godkänd)
3 - bra produkt (väl godkänd)
2 - ingen utmärkelse (godkänt)
1 - undvik (icke godkänd)

Det är just det som är problemet att folk tolkar det olika. För mig är "Bra produkt" godkänt, medans ingen utmerkelse är lite ovist/mellanmjölk/finns bättre alternativ.

Förstår folk som inte vill ha pris då det är något som ändras över tid samt går det inte att bortse från det heller. Så någon form av utmärkelse, utöver de som redan finns, för pris låter som ett vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Den största frågan är ju ifall alla produkter kräver en utmärkelse eller inte.

Personligen tycker jag att den största skillnaden ni kan göra, är att sluta ge utmärkelser till alla produkter som släpps hela tiden.
Se till att en utmärkelse är just det, för produkter som märker ut sig från resten. En produkt som utmärker sig från mängden.

Genom att bli mer restriktiva med utmärkelserna blir det också mycket mer tyngd bakom dem, och då slipper man irritationen att en ljummen produkt som bara är helt okej ändå får "bra produkt". Saker som är 3/5 ska inte få utmärkelsen "bra produkt", den ska få ingen utmärkelse alls, för de produkterna utmärker sig inte.

Måste man ge utmärkelser till ALLA produkter, då ska 3/5 få "meh", om något. Eller "ljummen".

Man löser problemet av att folk tolkar utmärkelserna olika genom att lägga till en till plats på skalan:
1: Undvik
2: Missar målet
3: Meh/ljummen/ingen utmärkelse alls (och det är här de flesta produkter lägger sig per definition och default)
4: bra produkt
5: Utmärkt
6: Toppklass

Ett annat sätt att se på det, som jag själv tycker:

1: Undvik
2: Undvik
3: Missar målet
4: - Ingen utmärkelse alls - / "Meh" / "ljummet"
5: - Ingen utmärkelse alls - / "Meh" / "ljummet"
6: - Ingen utmärkelse alls - / "Meh" / "ljummet"
7: bra produkt
8: bra produkt
9: Utmärkt
10:Toppklass

Detta är såklart inget man behöver explicit uttrycka, utan är snarare en intern skala för att veta när man ska ge utmärkelser och inte. De flesta produkter kommer att hamna i just plats 4-6 och behöver ingen utmärkelse. Alternativt ger man dem det nya utmärkelsen "meh" eller "ljummet" om man nu måste ge en utmärkelse till alla produkter.
Genom att använda en intern skala på 1-10 som ger 5 eller 6 olika utmärkelser (baserat på huruvida man skapar en ny för mittenskåran) förenklar man drastiskt för testarna att sätta rätt utmärkelse baserat på betyget. Det är synnerligen mycket enklare för människan att tänka på en skala 1-10 när det gäller betyg och gradering.
Man lyckas också kommunicera mer precist till läsarna det man faktiskt vill få fram.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som smålänning saknar jag ett pris för "Best bang for $"! Inte minst idag då ett highend-kort är way out of my league prismässigt. Ett ekonomipris så att säga...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Prisvärdhet är såklart hyperviktigt, men det hör inte hemma i en produktrecension, håll det utanför betyget.
Sedan är det nog bättre att behålla samma betygskala länge än att byta, varje byte orsakar ju förvirring i sig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "bra produkt" låter för positivt när det egentligen är ett medelbetyg som varken är särskilt bra eller dåligt.
Kanske kunde det byta namn till det mer neutrala "godkänt"?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Just priset är väl rätt svårt att betygsätta anser jag. Både ett SL-kort och en din bil tar dig till jobbet. Frågan är om det det prisvärt utifrån vad det ska göra och inte vad det kan göra. Här tror jag man måste se skillnad på äpplen och päron.

Däremot kanske en priskategori som säger vad produkten kräver för kringutrustning. Blir stor skillnad på att använda en produkt privat, semi-pro, och pro. Det gör stor skillnad på vad datorn behöver klara av. Här tror jag en priskategori och rekommendationer på kringutrustning säger vad man kan förvänta sig ha.

Har mött många som inte förstår när datorn är obalanserad och tror att dom har ett dåligt grafikkort / CPU när andra saker egentligen begränsar möjligheten och där en bättre balansering skulle dra upp prestandan med flera procentenheter.

Ett enstaka test av en produkt och en hel maskin är väldigt olika vilket också gör att ett pris får väldigt olika innebörd. Köper man dom dyraste av allt så får man antagligen en bra dator. Men sedan snålar man på delar som chassi, RAM eller nätaggregat och funderar på varför datorn känns budget, eller "tar slut" för tidigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ganska menlöst att lägga betyg på saker som ingen kan köpa eller för fel prislapp.

Permalänk
Medlem

Ta bort dem. Skriv en bra recension och låt folk dra sina egna slutsatser.

Det kommer de göra ändå och de kommer aldrig vara överens med er eller varandra. Eller så är de för dumma för att faktiskt läsa artikeln och dra egna slutsatser, men den kategorin klarar ni er nog bättre utan i längden.

Att ta hänsyn till pris har som många påpekar sina svårigheter. Att inte ta hänsyn till pris blir nästan ännu töntigare - då kommer företag bara skapa produkter som är dyrare och mer avancerade än vad 95% av konsumenterna behöver.

+/- -listan på slutet är god nog som sammanfattning.

Permalänk
Medlem

Ändra "missar målet" till en tumme ner och "undvik" till två tummar ner så blir det lite mer enhetligt. Den där mitt-i-prick-symbolen (som jag alltid ser den som vid en slarvig titt) är en lite udda fågel. Annars är det väl utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att "Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser". Tänk ifall man betygsatte typ bilar utan relation till priset? De enda bilarna med utmärkelse skulle ligga i kategorin där kanske 5% i Sverige har råd att köpa dem?

Produkter existerar inte heller i ett vakuum. 2 paket med bordssalt (för det finns typ ingen skillnad i dem) kan inte båda ha utmärkt produkt ifall det enda bordssaltet är 10x dyrare.

Permalänk
Medlem

jag hade gärna ett steg efter undvik dvs katastrof.

samt jag hade sett ett mini utmärkelse, utöver den vanliga dvs för mest för pris eller spec saker, typ bra prydlig dyr eller dålig produkt men bra pris.

finns många produkter som är halvkass men för priset så blir det väldigt bra

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Wizbro:

"Prisvärd produkt" kanske?

Alla Apple produkter hade fått den i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?