Vad tycker du om SweClockers utmärkelser?

Permalänk
Medlem

Pris tycker jag definitivt ska kunna vara en stor nackdel på en i övrigt "bra produkt". Visst blir det ibland filosofiskt vad som är dyrt och inte men då den absoluta majoriteten ratar saker som kostar multum om det finns andra alternativ är faktiskt en stor grej att ta i beaktning. Annars får ni väl hitta på en ny logga som heter 'Smakar det så kostar det' eller nåt sånt

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra som det är. Eventuellt en "godkänd produkt" som ligger under "bra produkt" i betygskalan.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som saker får 'bra produkt' men inte om man läser vad som sägs. Känns lite som "produkten gav mig bara okontrollerade kräkningar istället för diarre - Bra produkt!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Lägg till ett nytt. Bra produkt men överprisat och uppdatera alla Nvidia recensioner.

Överpris täcks ju av "Missar målet". Är upp till Sweclockers att faktiskt använda utmärkelsen snarare än att fjäska för gratis testkort.

Permalänk
Medlem

En separat bonusutmärkelse för "Bra valuta" respektive "Dålig valuta" -för pengarna, underförstått.

Behövs inget mittemellan märke då allt annat som inte fått någon av ovan helt enkelt faller inom ramarna för normalt prissatta produkter, vilket inte motiverar något bonusmärke.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Det är just det som är problemet att folk tolkar det olika. För mig är "Bra produkt" godkänt, medans ingen utmerkelse är lite ovist/mellanmjölk/finns bättre alternativ.

Förstår folk som inte vill ha pris då det är något som ändras över tid samt går det inte att bortse från det heller. Så någon form av utmärkelse, utöver de som redan finns, för pris låter som ett vettigt alternativ.

Problemet är dock större än så, även om du tolkar "bra produkt" som godkänt, och jag tolkar "ingen utmärkelse" som godkänt, så innebär inte det att vi avser samma sak med godkänt. Med sifferbetyg kanske vi inte tolkar 42 likadant heller!? Visst är det jobbigt med en subjektiv värld?

Permalänk
Medlem

Tio-gradig skala, efterlyses.
Minsta lilla plump i protokollet, ger den testade produkten... en nia.
Ribban ska vara högt satt.
Det ska vara svårt att komma över.

Permalänk
Medlem

Om man ska lägga en åsikt kring "Bra produkt, utmärkt och toppklass" så borde märket/emblemet vara "en stjärna, två stjärnor och 3 stjärnor"

Bra: ⭐️
Utmärkt: ⭐️⭐️
Toppklass: ⭐️⭐️⭐️

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har väl inga direkta invändningar om utmärkelserna i sig. Det stora problemet är väl att negativa aspekter såsom väldigt högt pris t.ex. inte verkar väga tungt nog i slutbetyget.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, ikonen för 3/5 och 4/5 är ganska lika.
En lösning kan vara att man tydligt visar i betygen visar i ikonerna, eller med tilläggtext hur många av 5 den givna produkten får.

Permalänk
Medlem

Som arbetsskadad inom UX så går det ju nörda sig rätt djupt i ämnet. Så här kommer några spontana tankar.

Vad är syftet med utmärkelser? Grunden är väl att användaren ska på snabbast möjliga sätt få en visualisering av resultatet.

Hur kan man visualisera detta för användaren? Det går att göra på flertalet sätt. Men här behöver man ju prioritera vad som anses vara viktigast för användaren. Rimligtvis så bör det vara högst prio att användaren ska förstå betyget/utmärkelsen, sen ska man visualisera det på ett sätt som inte fintar bort användaren.

Jag gissar att nuvarande utformningen är framtagen för vara lite mer unik och inte hålla sig till en traditionell betygsskala där man antingen anger det i siffror (5/5) eller symboler (⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️).

Nackdelen med dagens utformning är att det inte finns en röd tråd och det tolkas väldigt olika. Börjar vi med benämningarna så har vi Toppklass, Utmärkt, Bra produkt, Missar målet och Undvik. Vad är missa målet egentligen? Missar målet för få en tumme upp eller missar målet helt för att varken få en tumme upp eller en tumme ned? Tar vi Toppklass och utmärkt så är ju perfekt en synonym till utmärkt. Jag skulle värdera perfekt högre än toppklass.

Om man tar bort ikonerna och låter användarna rangordna benämningarna i hur dom tror betygsskalan är, så lär det vara varierat resultat. Därav så är det nog bra att se över dess benämningar.

Gör vi tvärtom och istället tar bort benämningar och tittar bara på ikonerna i sig. Även här är det inte helt uppenbart vilken ordning dessa ska vara och kan upplevas som random. Missar målet kan ju tolkas som en fullträff vid första anblick. Det hade varit en mer röd tråd om missar målet är en tumme ned och undvik är två tummar ned.

Om än en mer traditionell betygsskala kan kännas mer tråkig, så är ju dess styrka att det blir en bättre användarupplevelse och ger inte utrymme för egna tolkningar. I slutändan så är det ju inte stort värde om användaren ser en snygg/cool utmärkelse om man ändå inte förstår innebörden av utmärkelsen.

Sen kan man ju reflektera över ska det endast vara totalbetyg? eller ska varje aspekt betygsättas för att den få ett slutgiltigt totalbetyg av produkten?

Tar vi grafikkort som exempel så hade jag gärna sett vad denne får för betyg när det kommer till kylning/ljudnivå/fps/priset. Utifrån varje del så får man då fram det slutgiltiga snittbetyget för produkten. Det kanske är överkurs eller inte känns som ett effektivt sätt att betygsätta för det går ju inte använda exakt samma mall för alla produkter. Är ju inte relevant att betygsätta temperatur på en monitor så som det är på grafikkort.

Tycker i överlag att era sammanfattningar är bra och ovanstående punkter brukar ju tas upp i fördelar/nackdelar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

är en dålig produkt om den är för dyr

Problemet med pris är att det blir väldigt subjektivt. Vad ska man jämföra mot? Prisnivån bland likvärdiga komponenter? (görs redan idag) Medelinkomst i Sverige? (vem avgör vad som är rimlig andel för en komponent?) eller Vad en liter mjölk kostar?

Tycker betygsskalan duger, det är ändå den skrivna texten som är det intressanta. Jag kommer inte välja en komponent utifrån att den fick betyg X (eller inte).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forcie:

"Brun produkt" är den viktigaste som jag ständigt håller utkik efter. Hade gärna köpt om den sålts som klistermärke.

Kanske något sådant...

Eller...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Erik.:

Kanske något sådant...
<Uppladdad bildlänk>

Eller...
<Uppladdad bildlänk>

Eller the OG.

Tycker nästan att man kanske ska bryta ut pris till en separat skala från "testresultat", känns som att det är extremt olika hur man vill väga in det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Problemet med pris är att det blir väldigt subjektivt. Vad ska man jämföra mot? Prisnivån bland likvärdiga komponenter? (görs redan idag) Medelinkomst i Sverige? (vem avgör vad som är rimlig andel för en komponent?) eller Vad en liter mjölk kostar?

Tycker betygsskalan duger, det är ändå den skrivna texten som är det intressanta. Jag kommer inte välja en komponent utifrån att den fick betyg X (eller inte).

Ser var du kommer ifrån och håller väl med till del, men pris kan vara oerhört objektivt också - En ny generation som presterar 10% över den gamla men samtidigt kostar 40% mer än gamla bör ju, rent krasst, vara ett dåligt köp oavsett hur det plånbok du har

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ser var du kommer ifrån och håller väl med till del, men pris kan vara oerhört objektivt också - En ny generation som presterar 10% över den gamla men samtidigt kostar 40% mer än gamla bör ju, rent krasst, vara ett dåligt köp oavsett hur det plånbok du har

Och här är vi, lite mer prestanda men samtidigt nyheter som mfg. (som jag värderar). Det är inte alltid en rak linje och hur ska man navigera när man betygsätter då? Därav att jag kan känna att dagens skala är tillräcklig, det är ändå det utvecklade resonemanget i texten som är det intressanta och betyget mer en fingervisning om det är Toppklass bara Bra eller t.o.m. om det ska Undvikas.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan skippa utmärkelserna helt och hållet. Sweclockers är ju ett forum där vi konverserar med skriven text och betyget kan gott ges med en mening eller två.

Är man intresserad av en produkt så läser man testet och inte bara tittar på vilken utmärkelse produkten har fått.

Permalänk

Problemet blir ju att betyget eller utmärkelsen prissätts på ett tillfälligt pris. Vet inte hur man löser det

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av RazorKrist:

Det finns en "Undvik"?
Tror jag aldrig set den förut och jag har var här en stund, Någon som vet några bra exempel?

Undvik har bara använts en gång, men det var kort efter den implementerades, det var Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse. Trodde att den skulle komma till användning oftare, men så har det inte blivit. Typ allt vi testar håller ju sig på en "helt ok"-nivå.

Länk lagad. // MOD
Permalänk
Medlem

Tycker betyg är jättesvåra.

Ofta är det produkter vars komplexitet och variation är sådan att vissa personer tycker de är jättebra för att de får bra värden i ett segmant, medans andra tycker de är bra om de får bra värden i ett annat segment.

Ta något så enkelt som fläktar. Man vill, troligen, ha fläktar som flyttar så mycket luft som möjligt till så låg ljudnivå som möjligt och drar så lite ström som möjligt. Sedan skall de helst finnas i alla storlekar (jag åkte på en mina när jag märkte att de fläktar jag precis köpt bara fanns i 2 storlekar, 120 och 140, men hade så väldigt gärna velat ha en i 80 oxå).

För en del spelar ljudnivån mindre roll, för andra räcker det med att fläktarna klarar vissa - mindre - luftvolymer, eftersom man har flera, och vissa letar efter en viss storlek. Sedan skall de ju vara snygga också och hur bedömer man det? Med eller utan RGB? RGB i "hela" fläkten eller bara längs med kanterna? Standardkontakter är också ett strul, behöver man extra headers eller en hub... och så vidare...

Jag tycker det är svårt och jag avundas inte er jobbet SweC...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att alla grafikkort denna generation "missar målet" och dom får den badgen. Skall ingen köpa ett grafikkort på två år då, det är knasigt. Produkter som 5070 Ti eller RX 9070 (XT) är dom bästa produkterna som finns att köpa nu, visst är dom dyra men så är världsläget. Köper man något av dessa kort så kan man spela allt med höga settings, det är objektivt "bra" produkter.

Tänk om någon nybörjare kommer in och läser recensionen och ser "missar målet", det blir fel för det är ändå det bästa som finns just nu. Sedan finns två steg till uppåt på skalan, det räcker så.

Betygsskalan är bra, det är bara att det triggar vissa när dom inte ser det betyget dom tycker, tror inte det kommer förändra sig vad ni än gör. Behåll som det är eller ta bort helt är mitt förslag.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det är inte bara kul att se så många förslag, utan också hur genomarbetade de är och resonemanget kring dessa. Vilken bra start på morgonen! Om tvättmaskinsreparatören fixar min tvättmaskin i eftermiddag så blir det här veckans highlight.

Permalänk
Medlem

Som många sagt vill jag gärna ha ett förtydligande mellan vad som är toppklass i budget och vad som är toppklass i premium. Jag komer teoligen lägga ner 3k extra på en "toppklass" än att ta en produkt som inte fick en utmärkelse alls, det trots att dom presterar ganska likvärdigt i 1440p. Bang for buck som inte missar utmärkelse pga att den drar lite för mycket ström tex, det skiter jag i om jag sparar 1500kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Dela betyget i två delar

Ett omdöme om produkten prestanda features

Ett omdöme om prisvärdhet,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Hade inte velat blanda in priset. Det är subjektivt från den ena till den andra plånbok. En bra produkt är en bra produkt oavsett om den kostar x eller y.

Kanske bara en tilläggsikon med SEK om det är prisvärt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det antingen borde vara okej att inte ge utmärkelser i varje recension,
eller så borde det finnas någonting emellan "Bra produkt" och "Missar målet".

Bra produkt låter som en rekommendation att köpa,
även om inte lika stark rekommendation som Utmärkt eller Toppklass.

Missar målet låter som en avrådan att köpa, även om inte lika stark avrådan som Undvik.

Borde finnas något för "Okej produkt" eller "Mellanmjölk" eller dylikt.
Något för produkter som inte är så bra att de rekommenderas, men inte heller så dåliga att de bör undvikas.

Åtminstone om alla recensioner ska få någon utmärkelse.
Alternativet skulle annars kunna vara att inte ge utmärkelser till produkter som inte utmärker sig.

Permalänk
Medlem

Ni måste ta hänsyn till pris för alla utmärkelser, annars saknar utmärkelserna helt relevans.

Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser som det brukar heta. En riktigt dålig produkt kanske man måste ge bort gratis eller betala någon för att ta emot.

Ett bra exempel är 4090 eller 5090, världens snabbaste grafikkort, visst. Men jag skulle inte ha gett dem toppklass eftersom de är på tok för dyra. Missar målet hade varit en lämplig utmärkelse för dem.

Förutom pris måste ni även titta på tidigare generationer, inte bara vad som går att köpa just nu. Det vill säga hur mycket bättre eller sämre är en produkt jämfört med tidigare generation(er). Det är en rimlig förväntan att förvänta sig ett upplyft i prestanda och särskilt pris/prestanda generation för generation eftersom tekniken går framåt. Om prestandan ligger på samma nivå, eller rentav blir sämre, så måste priset ner markant för att en produkt ska få någon utmärkelse. In my humble opinion.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har läst allt nu o jag vet inte hur ni ska göra faktiskt.
Toppklass kan väl behållas. Känns logiskt.
Missar målet kommer jag inte ihåg vad den betyder....
Bra Produkter och Utmärkt fungerar om priserna är stabila men med dagens tricks så funkar de inte känner jag....

Skrivet av medbor:

Uppenbarligen är det planerat av hela branschen vid det här laget, MSRP står väl snarare för
Manufacturer Suggested Review Price
nu för tiden? Bara ett sätt att få ett snäpp bättre betyg och första intryck till konsumenten för att den ska minnas kortet i goda lag

Verkligen. "Bait & Switch" säger jag.

Skrivet av viller2:

Jag hade nog föredragit sifferbetyg, typ tiogradig skala

Det är väldigt många steg. Kommer 5 betyda mellanbra då som t.ex PC Gamer gjorde på 90-talet eller blir det 7,5 ?

Sen måste SweC fastställa vad varje steg betyder o följa det.
Sen diskussionerna om "rätt" betyg kommer bannemej aldrig ta slut.
Till sist så kommer ju alla bra kort få 7.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är av åsikten att "Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser". Tänk ifall man betygsatte typ bilar utan relation till priset? De enda bilarna med utmärkelse skulle ligga i kategorin där kanske 5% i Sverige har råd att köpa dem?

Produkter existerar inte heller i ett vakuum. 2 paket med bordssalt (för det finns typ ingen skillnad i dem) kan inte båda ha utmärkt produkt ifall det enda bordssaltet är 10x dyrare.

Priset har ingen inverkan på produktens kvalitet, prestanda eller annat. Så varför ska en sämre produkt med lägre pris kunna erhålla samma betyg som en bättre produkt med högre pris?
I en recension vill jag veta så mycket som möjligt om produkten, sen får jag ta beslut om den är köpvärd efter att ha kollat marknadspriserna...
Gällande ditt saltpaket så är det antagligen två likvärdiga produkter då salt är en naturprodukt som inte är "processad".
Du erbjuds två bra produkter, sen får priset avgöra om det blir köp eller inte.
Samma gäller alla produkter på marknaden, vad du eller andra tycker är prisvärt kanske inte stämmer överens om min uppfattning om produkten. Hur som så har vi alla fått samma fakta om den och kan dra egna slutsatser gällande prisvärt köp eller ej...

Genomgående när man läser insändare på forumet så grundar sig allt gällande priser prestanda mm på rena fantasier. _"Jag anser att ett 5090 värsting kort ska kosta max 2000 kr, för det är ju inte så bra som jag räknade med... För dyrt, 1980 köpte jag ett (insätt valfri produkt) för 1280 kr...

Då undrar jag, har ni tagit hänsyn till ökade tillverkningskostnader, skillnaden i prestanda på kortet från 1980 och dagns kort? Kort sagt: Vad du får för pengarna?

Oavsett vad vi alla här inne tycker så ser priserna ut som de gör på grund av en massa omständigheter om varken tillverkare, säljare eller köpare kan påverka.
Det enda vi som kunder kan göra är att sluta köpa överprisade produkter. Det skickar en signal till marknaden att något är galet.
Istället för att skruva upp Villha begäret inför varje lansering, tänk logiskt. Vad skulle man logiskt kunna förvänta sig av nästa generation och vilka priser kan man förvänta sig? En annan tanke man kan ha är ju att istället för att släppa fram Villha begäret, sätter man sig ner och tänker över sina behov. Vad använder jag datorn till, vilket behov på prestanda etc har jag?
På så sätt kan man spara in halva kostnaden för sin nybyggda dator. Jag spelar inte spel, så jag nöjde mig med ett RX 7060 XT kort. På så sätt sparade jag flera tusen kronor jämfört med te x ett RTX 5090 kort som jag aldrig kommer att dra nytta av.
De tusenlapparna gör bättre nytta i plånboken än i datorn..
Räkna på ert behov istället för på era drömmar...
Att spekulera i vad Nvidia eller AMD kommer med nästa generation är lönlöst. De kommer aldrig att uppfylla era drömmar varken gällande prestanda eller prissättning..
Det enda som känns säkert gällande det är att alla kommer att bli besvikna, igen....

Permalänk
Medlem

Bra med en betygsskala som inte bara är siffror, det ger fler nyanser.
Bra också med motivation till valet av betyg.

För syftet och värdet med recensionerna är ju inte enbart att visa på prestanda, utan baserat på både subjektiva och objektiva reflexioner och analyser komma fram till om prylen är bra eller inte. Även uppmärksamma ev brister som kanske inte är helt uppenbara när man bara kollar på produktsidorna.
Just det senare är värdefullt, det kan vara saker som är viktiga men som inte direkt framgår.
Ex vis vill man ju veta om det är en kvalitetsprodukt eller någon som bara är snabb och ser påkostad ut, alltså om det tagits genvägar som gör att produkten riskerar att hålla sämre.
Även produkter med märkliga specifikationer; t ex om det hade kommit ett 5060 med 32 GB minne.

Sen som andra också säger, priset är ju frågan hur det ska vägas in. Visst är priset såklart viktigt, men det ändras ju också över tid.
Ev kunde det vara två olika skalor, där en handlar om produkten i sig oavsett pris och den andra säger hur prisvärd den är. T ex kan ju något vara väldigt bra, men samtidigt väldigt dyrt.

Sen hur det påverkar köpviljan beror ju på många delar, inte minst vad man själv behöver och på vilken nivå produkten ligger.
Säg t ex ett grafikkort som är galet prisvärt och ger riktigt bra prestanda för 1080p, men behöver man ett för 4K så är det ju inte rätt oavsett.