Permalänk
Medlem

Logitech Pro X Superlight. Batteriet håller typ en månad, den väger väldigt lite, är skön och responsiv. Enda jag saknar är extraknapparna vid scrollhjulet som G518 hade

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har haft logitech superlight g pro x superlight 1 och 2. Båda har haft problem med scrollen. Sidoknapparna och mouse 3 knappen kändes sega också.
Har nu en razer viper v3 pro och dem e perfekt på allt. Den var dock väldigt dyr men tycker det är värt det om man är en Cs legendar som fortfarande nöter mycket.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Lägger röst på Logitech G Pro, riktig skön och bra mus, är själv vänsterhänt och har alltid kört musen med höger hand.
Försöker jag använda musen med vänstra handen så skulle de vara samma sak som om jag skulle skriva med höger

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Har haft logitech superlight g pro x superlight 1 och 2. Båda har haft problem med scrollen. Sidoknapparna och mouse 3 knappen kändes sega också.
Har nu en razer viper v3 pro och dem e perfekt på allt. Den var dock väldigt dyr men tycker det är värt det om man är en Cs legendar som fortfarande nöter mycket.

samma här med logitech superlight g pro 2 ,problem med scrollhjulen, nästa blir också razer viper v3 pro

Permalänk
Medlem

Har en Logitech G PRO X SUPERLIGHT som jag endast använder till spel(ca 5-10 timmar \ veckan). Har tvingats byta den två gånger, framför allt för att hjulet börjar väsnas. Har haft en av dem öppen, och det är tydligt att man skurit ner hårt på kvaliteten för att göra musen lättare, inte minst när det gäller konstruktionen runt hjulet. Visst är det en skön mus, men räkna med att köpa en ny lite då och då. Den ligger helt i linje med Logitechs slit-och-släng-filosofi, där man gärna ser att vi byter mus efter något år, även om de i vissa fall kostar 1500–2000 kr.

Det är väldigt stor skillnad om man jämför till exempel med den äldre Logitech G502.

Jag kör en Logitech Vertical till allt icke-spelrelaterat. Den håller generellt 1½–2 år. Oftast är det hjulet som slutar reagera här, men det har också hänt ett par gånger att vänster musknapp släpper taget (t.ex. vid drag & drop).

Jo, jag vet att tidigare möss inte varit problemfria, det har varit problem med till exempel dubbelklick, men fick man tag på ett genomsnittligt exemplar kunde man ha en sådan i tio år utan större problem. Dessutom var de mycket billigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vill som flera tidigare komma med input som vänsterhänt. Använder själv musen i högerhanden. Jag har flera vänner som är vänsterhänta och en av dem har musen i vänster hand men han är också den enda. Har själv Logitech G Pro, kan varmt rekommendera. Har originalet från när den var alldeles ny och den har stått sig väldigt bra över tid, antar att de nya är ännu bättre. Jag har stora händer och den är nog vad man får kalla mellansize åt det mindre hållet men fungerar ändå. Och som flera andra möss går den att flippa så att de som ev. vill ha den i vänsterhanden kan ha det, går fort både på musen och i mjukvaran.

Edit: Kan också säga att jag förutom vid datorn är väldigt vänsterhänt, håller klubbor, hammare, racket osv som vänsterhänt. Så kolla vad barnen vill själva. Jag är 32 och började väl med datorer runt 10, det kändes hur naturligt som helst att ha musen i högerhanden.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Vi använder laddbara batterier hemma och jag stör mig inte på vikten i min g305 med ett sånt, men man kan ju skaffa litiumbatterier som är laddbara för att få ner vikten. Kostar lite mer i inköp såklart.

Jag har användt aaa-batterier och en liten bit aluminiumfolie som ledare för att få ned vikten. Det blir en märkbar skillnad och funkat galant för mig

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt men kör musen med högern. Försök kanske få dem att lära sig det för annars blir det mekigt så fort de är i en datorsal på universitetet exempelvis. Kanske inte världens grej. Men en tanke.

Kolla vikten och köp nån som är typ 50-70gram kanske? Sitter väl samma sensor i de flesta. Så ta bara nån som passar och är snygg. Tycker maxgaming.se har det mesta. Jag köpte en Keychron där som både har 2.4GHz och bluetooth, om jag vill koppla den till en mac.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

Det tar ju vad 2 sekunder att flippa över musmattan. De får göra vad de är bekväma med? Lite fascinerande ändå att man bara började använda högern. Måste vart för att musmattan är till höger i regel och vid casualanvändning krävs ingen precision. Eller att skriva med vänstern på wasd sidan med shift caps och tab är bättre än att hänga med höger med shift och enter och backkspace

förutom då att alla defaultkombinationer för gaming är wasd då men tror jag körde piltangenter för doom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Som en del andra så gillar jag G305.
Enkel men bra design, vettig kvalite, trådlös utan problem, passar både höger å vänster, makalös batteritid, etc.
Tycker det är väldigt skönt att slippa ladda och istället byta batteriet när det behövs, vilket inte är ofta.
Köpt 2st till nu till andra i familjen och kan inget annat än rekomendera till för ca 300kr.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Roccat Kova my beloved. (finns i svart och vitt)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har använt ganska länge en Rival 3 för att den var billigt och att jag älskar passformen.
Mycket kontakt med handflatan, med rätt höjd och bump på baksidan.
Men… sidoknapparna är sega, inte roliga att använda, hjulet är speciellt, glidande average och den har lite mer flared out front än önskad.

I alla fall jag blev tipsad om Endgame Gear XM2W 4k som liknande passform men bättre på alla sätt.
Någon har testat den?

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Vill bara inflika en livserfarenhet jag rekommenderar ALLA vänsterhänta.
Jag jobbar mycket med händerna på jobbet, Speciellt vänster. (Inte datorrelaterat jobb)
Har alltid varit och är vänsterhänt i hela mitt liv.
När jag var 23-24, (är 40 nu) Gjorde jag ett val som jag inte ångrar.
Jag har varit PC Gamer sedan -94. Och alltid kör med raka möss.
Men ilskan växte när det inte fanns några ergonomiska möss för vänsterhänta.
Jag helt sonika gick över och blev högerhänt, Började köra ergonomiska högermöss.
Det är det bästa val jag gjord, Jag har mer energi mellan mina båda armar, Jag är inte trött i vänster längre utan balanserar med båda armarna, Vänster jobb - Höger Gaming. Det är roligt att spela när man inte är trött i armarna/handleden.
Jag använder Tangentbordet som alla andra gamers nu, Allt blev helt enkelt bättre.
Men det tog tid, ca 6 Månader, och runt 1-1,5 år innan jag fick rejäl fart på spelandet.
Jag spelade mycket Diablo 2 då, Och det krävdes inte samma speed som ett FPS spel.
Idag kör jag alla spel utan problem. Denna process tog tid. Men jag rekommenderar alla Vänsterhänta att göra denna resa.
Och ja det fanns dagar man svor, det fanns dagar i veckorna man körde vänster lite grann.
Men slutresultatet blev optimalt.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem

Logitech G900!
Haft min i typ 10år och precis gjort ett batteribyte. Funkar fortfarande klockrent.
Går att byta sida på tumknapparna och sitter fast med enkla magnetfästen.

Men tyvärr behöver man en tidsmaskin för att köpa den.

Lite osäker på hur nyare 900-möss presterar. Har läst både ris och ros om 903an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har precis byggt ihop min första speldator på många år, och inser att jag måste skaffa en ny "spelmus". Har en MX Master 3 som jag fullkomligt älskar för allt annat, och som jag trodde skulle duga även för spel med mina väldigt basala behov, men den är för tung och för seg. Det känns som att spela med grav musacceleration oavsett vad man gör.

För att komplicera det hela ytterligare är båda mina barn, som börjar bli gamla nog att intressera sig för datorspel, vänsterhänta. Så även om jag varit ganska enkelspårig de senaste decennierna, med åtskilliga MX500 och MX518, så borde jag nog satsa på en mus som funkar för både höger och vänsterhänta, för att slippa byta fram och tillbaka (jobbigt nog att konfigurera om knapparna varje gång man ska byta...).

Vad finns det för bra alternativ? Vilka borde jag läsa på mer om?

Om det går att lösa ekonomiskt så köp två möss, en ambi (där du kan flytta över tumknapparna) och en dextrös (verkar vara vad du är van vid). Det finns bra möss för bra pengar idag om man håller lite utkik, köpte en Glorious Model D för 399:- här förleden, kolla också här på marknaden, ofta medlemmar säljer möss biligt. Koppla in den som ska användas för tillfället, rätt inställd mjukvara (dvs höger/vänster klick) och alla får möjlighet att göra som de vill

Permalänk

Är högerhänt, men håller musen i vänster när jag spelar.
Pulsar har flera ambi-möss och har dessutom en lineup med left hand edition på väg ut.
https://www.inet.se/hitta?q=pulsar
Själv spelar jag med pulsar x2a mini.

Permalänk

Razer Viper Ultimate kör jag som vänsterhänt gamer. Väldigt rapp och trevlig.

Permalänk
Hjälpsam

Kört samma Logitech MX518 som fyller 20 år i år.
Bara demonterat några gånger för rengöring och justering av scrollhjul. Har en extra för reservdelar om det skulle behövas... men har inte behövts ännu.

Frun kör min gamla MX510 som fyller 21 i år.
Kör en MX510 på jobbet också.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OptiMizer:

Är högerhänt, men håller musen i vänster när jag spelar.
Pulsar har flera ambi-möss och har dessutom en lineup med left hand edition på väg ut.
https://www.inet.se/hitta?q=pulsar
Själv spelar jag med pulsar x2a mini.

Hur tusan gick det till? Var musmattan till vänster första gången du testade?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren! Framförallt uppskattar jag alla insikter från er vänsterhänta, att försöka styra in barnen att använda högerhanden vid datorn hade inte fallit mig in. Som ett första steg köper jag en Logitech G305 Lightspeed. Lagom storlek för dem, och funkar både om de går med på att använda höger hand eller om de vägrar och vill använda vänster.

Sen kommer detta säkert sluta med att jag köper något lite roligare till mig själv, men då måste jag först ta mig någonstans där jag kan testa lite.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Hur tusan gick det till? Var musmattan till vänster första gången du testade?

Wolf3d och doom. Naturligt att styra pilarna med höger, la bara till musen i vänster när quake kom