AI-botar riskerar internets öppenhet

Permalänk
Melding Plague

AI-botar riskerar internets öppenhet

Öppna källkod-projekt under belägring från AI-jättarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte AI lösa sina egna självskadande problem. Låt AI stoppa all form av AI som ska söka efter precis allt skit.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

AI och dess konsekvenser har varit en katastrof för människorasen

Permalänk
Medlem

Det vore på sin plats med lagstiftning så att fula bandittjuvar kan bli lagförda.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju hur det kommer sluta om AI får fri lejd.

Permalänk
Medlem

Är någon förvånad? Microsoft lever på att sno kod från andra, där även många appar på Microsoft Store består av FOSS-projekt som nu innehåller IAP:s (i strid mot licensavtal)?

Sen att Microsoft köpte upp GitHub har inte direkt gjort saken bättre.

Edit:
På jobbet har vi diskuterat vad som kan hända om AI inte kan träna på StackOverflow lägre. Dvs när utvecklarna inte längre delar med sig av kunskap, utan alla förlitar sig just på AI. Känns som en ond spiral just nu.

Permalänk
Medlem

Tänker att om man ignorerar robots.txt och snor data för att träna AI modell så borde det även vara brottsligt. Det är vildavästern hur de företagen tar till sig rättigheter de inte borde ha. Speciellt om där är ett kommersiellt syfte.

Men lagarna är säkert inte tillräckligt anpassade.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

AI bolagens krav på fortsatt utveckling av sina modeller lever på beteende som dessa, om de ska lyckas få sitt hype-tåg att rulla länge nog för att tekniken på tillräckligt bred front ska förstås väl nog att tillgodose dess nytta.

Detta är ett ganska stort säkerhetsproblem, det kan gå ruskigt snabbt att få sin data indexerad som vi redan sett några exempel på.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tänker att om man ignorerar robots.txt och snor data för att träna AI modell så borde det även vara brottsligt. Det är vildavästern hur de företagen tar till sig rättigheter de inte borde ha. Speciellt om där är ett kommersiellt syfte.

Men lagarna är säkert inte tillräckligt anpassade.

Gör västvärlden stränga lagar så kommer bara öst att köra om dom i AI för de kunde inte bry sig mindre om de lagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det vore på sin plats med lagstiftning så att fula bandittjuvar kan bli lagförda.

Hah ja jo, såg på nyheterna för någon vecka sedan, va någon politiker som skickar in 200lagförslag om dagen med hjälp av AI och kände sig duktig. Utan AI skickade han in 3-7st.

AI kommer bli som "skynet", göra allt för dess överlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Intressant, kan du berätta mer. Har inte hört om nån katastrof för människorasen. Låter ytterst allvarligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte trycka i ett kontrakt i robot.txt i form av typ "... All AI inlärning är tillåten mot 10$ per sida (rad/bokstav). Genom att använda sidans material godkänner företaget detta betalplan. Annars får man lämna denna sida. ".

Sedan får man banka in "information - markörer" som verkligen finns endast i texter på denna sida. Unika namn/begrepp och kolla modeller som hade använt detta. Sedan får man stämma dessa företag i internationella domstolar på miljard belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

AI är bara ett verktyg. Det är de giriga bolagen som skiter i allt för profit som är katastrofen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Varför kan man inte trycka i ett kontrakt i robot.txt i form av typ "... All AI inlärning är tillåten mot 10$ per sida (rad/bokstav). Genom att använda sidans material godkänner företaget detta betalplan. Annars får man lämna denna sida. ".

Sedan får man banka in "information - markörer" som verkligen finns endast i texter på denna sida. Unika namn/begrepp och kolla modeller som hade använt detta. Sedan får man stämma dessa företag i internationella domstolar på miljard belopp.

Jag gillar det!

Visst - andra parten går inte aktivt med i avtalet. Men samma sak gäller ju på festivaler, kollektivtrafik, parkeringsavgifter och trängselskatter också.
Även om man inte skrivit på något. Är man där och nyttjar tjänsten så har man gått med på villkoren om betalning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant, kan du berätta mer. Har inte hört om nån katastrof för människorasen. Låter ytterst allvarligt.

Tycker överlag det känns som som AIn genererat mest skit? För mig känns det som att hela internet dag för dag blir mer och mer belamrat med AI genererat skräp?
¨

Skrivet av Rebben:

AI är bara ett verktyg. Det är de giriga bolagen som skiter i allt för profit som är katastrofen.

Så är det med mycket nu för tiden. Men vissa verktyg kanske gemene inte skall ha tillgång till? Släpp "kraften" fri är kanske inte världens bästa ide?
AI är kanske bara ett verktyg. Samma sak kanske man kan säga om en atombomb, fantastisk i avskräckande syfte men kan skapa en enorm förödelse i fel händer... Kanske lite väl dramatiskt, men för att göra en poäng.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gillar det!

Visst - andra parten går inte aktivt med i avtalet. Men samma sak gäller ju på festivaler, kollektivtrafik, parkeringsavgifter och trängselskatter också.
Även om man inte skrivit på något. Är man där och nyttjar tjänsten så har man gått med på villkoren om betalning.

Exakt! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Tycker överlag det känns som som AIn genererat mest skit? För mig känns det som att hela internet dag för dag blir mer och mer belamrat med AI genererat skräp?
¨
Så är det med mycket nu för tiden. Men vissa verktyg kanske gemene inte skall ha tillgång till? Släpp "kraften" fri är kanske inte världens bästa ide?
AI är kanske bara ett verktyg. Samma sak kanske man kan säga om en atombomb, fantastisk i avskräckande syfte men kan skapa en enorm förödelse i fel händer... Kanske lite väl dramatiskt, men för att göra en poäng.

Kan du definiera vad för AI skräp som belamrar internet mer och mer, några exempel.

Visa signatur

Permalänk

Jag har satt ut en lapp på min cykel där det står. Vänligen sno ej denna cykel och det fungerar, den har stått orörd i många år. Mina grannar säger visserligen att ingen har snott min cykeln beror på att den är rostig och saknar fram, bakhjul, styre och sadel. Men jag tror det är min lapp där det står vänligen sno ej som har skyddat den.

Skämt åsido AI kommer läsa information som finns öppet för alla på intenret, någon lapp att AI ej ska läsa informationen kommer ej skydda. Det kanske skyddar emot stora företag i väst, men glöm alla bottnar i övriga världen.

Det är då redan idag fundera på hur man ska skydda sig. Det finns lite olika saker som nämns i artikeln.

Sedan ser jag hur AI riktigt har förändrat YouTube och TikTok supersnabbt. För några år sedan när man såg en trailer för en ny uppföljare till film tänkte man, grymt den filmen vill jag se. Det fanns några fake trailers som framförallt bestod av delar från förra filmer och det gick snabbt se att det är fake. Idag är detta genast svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du definiera vad för AI skräp som belamrar internet mer och mer, några exempel.

Som eget exempel så gav jag upp på sidan Pinterest, använde den för fotoinspiration men det blev bara mer och mer AI-genererade bilder bland fotografierna. Aldrig uppmärkt som så, inte fotografier på något vis, men ändå skall de in där.

Youtube fylls med AI-genererade videos där röst och "manus" skrivits av AI och bara kräks ut genererat info om kändisar, händelser etc i jakt på views.

Redan 2024 så var 50% av all webbtrafik diverse bottar (dock inte uteslutande kopplade till AI, men inte människor):
https://www.managedserver.eu/Bots-make-up-about-50%25-of-glob...

Se flödena på Facebook, Instagram och dylika sociala medier; AI-bottar som postar innehåll, som sen kommenteras på av andra AI-bottar som försöker efterlikna människor, allt för att kunna dra in slantar på "engagement" och dylikt.

Sevärt: [AI is ruining the internet] https://www.youtube.com/watch?v=UShsgCOzER4

[YouTube is obsessed with AI] https://www.youtube.com/watch?v=2ai5NWd8nuo

Permalänk
Medlem

Det är ett satans otyg, helt klart.

Skrivet av Molotov:

AI skräp som belamrar internet mer och mer

Det finns drivor av "AI"-slop överallt, såsom olika former av guider och sjukdomsinformation med kraftigt varierande sanningshalt, fullständigt fabricerade clickbaitvideos på YouTube (såsom "recensioner"/beskrivningar av produkter som inte ens existerar), irriterande jävla sammanfattningsbotar på Twitter osv, ad nauseum.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad sägs om att söksvar till stor del är AI-genererade sammanställningar, i stället för pekningar till ursprungskällan?

Vet inte om du är medvetet dum, eller bara petimäter (DET ÄR FAKTISKT INTE AI, DET ÄR <insert något som gemene man skulle kalla AI>". Eller bara legat under en sten senaste åren. LLM-genererad dynga formligen sprutar ur varenda hål på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns drivor av "AI"-slop överallt, såsom olika former av guider och sjukdomsinformation med kraftigt varierande sanningshalt, fullständigt fabricerade clickbaitvideos på YouTube (såsom "recensioner"/beskrivningar av produkter som inte ens existerar), irriterande jävla sammanfattningsbotar på Twitter osv, ad nauseum.

Det är helt sjukt hur en enormt stor del av internets värde gått rakt ner i skiten. Söker man information numera måste man dyka genom en kloak innan det kanske går att hitta något bra. Inte bara är det drösvis AI-genererat innehåll utan algoritmerna som styr sökresultaten är helt värdelösa också.

Istället för artificiell intelligens vore det bra om Internet kunde återgå till riktig intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

På t.ex reddit så är större delen av inläggen skrivna av bottar. Finns gott om bottar även på 4chan och jag har även sett textrobotar på flashback. Det är inte alls omöjligt att det även finns sådana på sweclockers.

En användare på ett annat forum konstaterade att "boomers" på t.ex facebook är helt oförmögna att identifiera bilder och filmer skapade med AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vi vet ju hur det kommer sluta om AI får fri lejd.

Skit in, skit ut.

AI hämtar information, annan AI använder sig av informationen för att skapa AI-sidor fulla med skit, första AI:n läser in den skapta informationen, skapar mer skit, som någon annan AI skapar skit i kvadrat av och så snurrar det hela djupare och djupare in i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vad sägs om att söksvar till stor del är AI-genererade sammanställningar, i stället för pekningar till ursprungskällan?

Vet inte om du är medvetet dum, eller bara petimäter (DET ÄR FAKTISKT INTE AI, DET ÄR <insert något som gemene man skulle kalla AI>". Eller bara legat under en sten senaste åren. LLM-genererad dynga formligen sprutar ur varenda hål på internet.

Vad är det där onödigt svar på en fråga
Jag vet inte om du är medvetet dryg eller har du en pinne i arslet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Som eget exempel så gav jag upp på sidan Pinterest, använde den för fotoinspiration men det blev bara mer och mer AI-genererade bilder bland fotografierna. Aldrig uppmärkt som så, inte fotografier på något vis, men ändå skall de in där.

Youtube fylls med AI-genererade videos där röst och "manus" skrivits av AI och bara kräks ut genererat info om kändisar, händelser etc i jakt på views.

Redan 2024 så var 50% av all webbtrafik diverse bottar (dock inte uteslutande kopplade till AI, men inte människor):
https://www.managedserver.eu/Bots-make-up-about-50%25-of-glob...

Se flödena på Facebook, Instagram och dylika sociala medier; AI-bottar som postar innehåll, som sen kommenteras på av andra AI-bottar som försöker efterlikna människor, allt för att kunna dra in slantar på "engagement" och dylikt.

Sevärt: [AI is ruining the internet] https://www.youtube.com/watch?v=UShsgCOzER4

[YouTube is obsessed with AI] https://www.youtube.com/watch?v=2ai5NWd8nuo

Ja nu när du nämner det har jag sett videos där en AI röst snackar och text av nån anledning visas mitt i bilden ist för längst ner, otroligt irriterande.

Skrivet av backfeed:

Ja det har jag också varit med om nu nör jag tänker på det.
Sökt efter nån information, hamnat på en sida som är dåligt skriven och säger egebtligen ingenting i slutändan utan mer ordbajseri.

Skrivet av Yxan:

På t.ex reddit så är större delen av inläggen skrivna av bottar. Finns gott om bottar även på 4chan och jag har även sett textrobotar på flashback. Det är inte alls omöjligt att det även finns sådana på sweclockers.

En användare på ett annat forum konstaterade att "boomers" på t.ex facebook är helt oförmögna att identifiera bilder och filmer skapade med AI.

Ok, reddit, facebook flashback är ibga ställen jag spenderar min tid på.
Det kanske är ett tecken på att fler borde hitta på annat istället också

OnT.
Ai kabsle kommer skräpa ner så mycket såndet driver bort folk som bara sitter på nätet och börjar göra nått vettigt ist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

robots.txt har väl ignorerats i alla tider? Det var något för en annan värld när internet knappt var kommersiellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

På jobbet har vi diskuterat vad som kan hända om AI inte kan träna på StackOverflow lägre. Dvs när utvecklarna inte längre delar med sig av kunskap, utan alla förlitar sig just på AI. Känns som en ond spiral just nu.

AI av idag har ju inget med intelligens att göra, det är bara sammanställning av gamla "fakta". Det verkar ju gå allt mer mot att istället för att själv göra en sammanställning, leta upp kunskap och bygga vidare på den, eller helt enkelt innovera fram något nytt och unikt - så görs allt med stöd från en AI-assistent som ju bara återanvänder gammalt.

Asimov beskrev ju just detta i Stiftelsetrilogin. Att vetenskap och historieforskning inte längre gjordes genom att faktiskt åka till platserna och gräva, utan utgå från vad andra skrivit i ämnet och tolka det. Det var en av orsakerna till civilisationens förfall in i kaos och barbari, att all utveckling avstannade. Jag minns inte exakt hur det var skrivet, men i andemeningen ungefär så. Om vi lär nåt från kung Asimov så är AI-utvecklingen starten på vår undergång.

Skrivet av medbor:

robots.txt har väl ignorerats i alla tider? Det var något för en annan värld när internet knappt var kommersiellt

Väluppfostrade bottar tar hänsyn till dessa fortfarande, men det finns ju ingen internetpolis som kan ta busarna i örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Asimov beskrev ju just detta i Stiftelsetrilogin. Att vetenskap och historieforskning inte längre gjordes genom att faktiskt åka till platserna och gräva, utan utgå från vad andra skrivit i ämnet och tolka det.

Det där beskriver en vanlig metastudie. Inget konstigt med det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det där beskriver en vanlig metastudie. Inget konstigt med det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys

Fast att göra en metastudie är inte samma sak som att grunda sin forskning på sekundärkällor. Inte för att Asimov för den delen var först med att se skillnaden mellan primärkällor och sekundärkällor.