Permalänk
Medlem

Gängor cykelpedaler

Hej!

Skulle montera nya pedaler på ett av barnens cyklar.

Nya pedalerna var märkta H och V och har olika gängor. Förstår att det är så för att de inte ska skruva ut sig när pedalerna snurrar.

Gängorna på de nya pedalerna överensstämmer med de på de gamla pedalerna.

Även när jag googlar ska vänster pedal från cyklistens perspektiv skruvas i moturs och höger skruvas i medurs.

Problemet är att jag tycker det ska vara tvärtom. Hur jag än tänker och testar så tycker jag att vänster pedal vill skruva "bulten" medurs när man cyklar framåt, dvs skruva ut den. Och vice versa på höger sida.

Ta vänster sida. Pedalen kommer ju snurra medurs när man trampar och skruvar man i den lätt med bara ett par gängor so skruvas pedalen ut.

Eller tänker jag helt fel?

Nu monterade jag ändå pedalerna som det stod men drog åt dem ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som kalle-anka riktigt länkar till. Kallas valsvandring på svenska https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-gangas-en-cykeltrampa/8515...

Stavning...
Permalänk

Trådstartaren tänkte nästan rätt. Vänster pedal är vänstergängad och höger pedal är högergängad.

Pedalens rotation borde få pedalen att lossna, men det finns en annan kraft i motsatt riktning som är större.
De flesta tänker inte på den kraften. Tänk dig vilka krafter pedalaxeln utsätts för när du cyklar.
Om pedalen är dåligt åtdragen och glappar blir det lättare att tänka sig vad som händer.
Blå är pedalgängan och röd är vevarmsgängan.

Youtube-videon har fel rent tekniskt.