Ålder på er som spelar

Permalänk
Medlem

40+
Spelat sen 6års-åldern. Började med NES hos kompisarna tills jag fick eget ett par år senare. Många fina minnen. Vilken barndom! Därefter blev det en Megadrive, N64 osv. Sen blev det PC för hela slanten.

Efter 25 blev det en hel del svackor där jag faktiskt helt enkelt tappade intresset under några år men det kom tillbaks sen igen!

Skillnaden nu idag är nog att jag knappt spelar MP-spel längre. Känner oftast att jag hellre vill försvinna in i en härlig berättelse än att få rena adrenalinkickar eller nöta timtals i något MMO.

Dock kommer det bli ett undantag när nya Battlefield släpps! Alltid varit min favorit MP-titel ända sen första spelet som jag spelade med kompisarna på LAN.

Fick även nytändning på spel iom att jag skaffade VR. Första gången på väldigt länge som spel kändes sådär spännande som när man var lite grabb och allt med gaming var nytt. Synd bara att det inte finns så stort utbud på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns det någon typisk gamer egentligen?

Kan tänka mej att en typisk gamer är 28+ man. I alla fall om det kommer till PC. Sen mobiltelefon "gamer" eller något vet jag inte, där är nog åldrarna mer åt dom extrema, alltså mycket unga och mycket gamla.

Men går helt på empirisk data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Jag blir 39 i år. Sålde min dator i höstas. Kan inte med att spela längre och det grämer mig. Spelat online sedan jag fick bredband 2002. Vi äger ett PS5 i familjen och jag försöker spela där ibland men det är inte i närheten av vad en PC ger mig.

Har alltid varit CS och WOW. Dom spelen lockar än idag. 😃

Kul att höra! Varför kan du inte spela mer då? Du kan väl ha bägge annars?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

34 år, första gången jag spelade var jag 4 år och det var på ett Sega Mega Drive, efter det så köpte min far ett Playstation 1. Dom senaste 25 åren så har PC vart det primära

Precis samma här typ! Hade Super Nintendo, PS1 och PS3 ett tag. Men det har alltid varit PC parallellt och endast PC de senaste 10 åren.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför kan du inte spela längre?

Skrivet av dorian1:

Kul att höra! Varför kan du inte spela mer då? Du kan väl ha bägge annars?

Jag är för gammal för att spela datorspel, helt enkelt. Att jag känner så är det jag gräms åt. 👍

Permalänk
Medlem

38 i år, började med Super Mario på NES som många andra. Hade pillat lite på en gammal Amiga men det var knappt att man spela mer än att bara röra på allt möjligt. Kommer fortsätta spela tills min kropp inte kan hantera det längre, fast nu för tiden spenderar jag lite mer tid åt att skapa spel än att spela men det blir ändå en del timmar i veckan(AC Shadows just nu!).

Permalänk
Medlem

46 år här, har spelat sen Atari-tiden, och vidare sen till NES/SNES, Amiga etc etc.
Nu med familj och 3 barn och annat som kommer i vägen, men försöker ändå få till lite spel någon gång i veckan. Nu för tiden mest singleplayer-spel och växlat om från PS5 till PC.

Permalänk
Medlem

Åldern är trots allt bara en siffra. Spelande är min hobby så det hade bara varit konstigt om det fanns någon gräns där man helt plötsligt inte längre "får" spela bara för att man är X år gammal.

Jag är själv 37 och kommer fortsätta spela så länge jag tycker det är kul.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Jag är för gammal för att spela datorspel, helt enkelt. Att jag känner så är det jag gräms åt. 👍

Äsch! Kolla kommentarerna i tråden bara precis ovanför detta inlägg Samt alla andra inlägg i denna tråd. Du är inte för gammal Och som någon här skrev att blir man ens det någonsin? Varför? Gillar man att spela så ska man ju självklart få göra det. Jag själv blir 40 om några månader men tycker fortfarande det är lika kul att spela bra singleplayer kampanjer (Det är ju som att kolla på en vuxen och seriös film bara att du kan interagera i det) samt vissa MP-spel. I synnerhet om man gillar datorer och kanske bygger själv, skaffar hårdvara osv så blir det ju ännu roligare att använda det. Jag tycker inte du ska grämas åt den känslan utan gör det du vill göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Åldern är trots allt bara en siffra. Spelande är min hobby så det hade bara varit konstigt om det fanns någon gräns där man helt plötsligt inte längre "får" spela bara för att man är X år gammal.

Jag är själv 37 och kommer fortsätta spela så länge jag tycker det är kul.

Precis samma inställning som jag har. Min pappa som tyvärr inte blev äldre än 67 spelade in i det sista både Diablo 2 och Wow, och jag hoppas själv köra vidare minst lika länge:).

Roliga nu är att det varvas med spel för egen del och co op med barnen i spel som Split Fiction etc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Äsch! Kolla kommentarerna i tråden bara precis ovanför detta inlägg Samt alla andra inlägg i denna tråd. Du är inte för gammal Och som någon här skrev att blir man ens det någonsin? Varför? Gillar man att spela så ska man ju självklart få göra det. Jag själv blir 40 om några månader men tycker fortfarande det är lika kul att spela bra singleplayer kampanjer (Det är ju som att kolla på en vuxen och seriös film bara att du kan interagera i det) samt vissa MP-spel. I synnerhet om man gillar datorer och kanske bygger själv, skaffar hårdvara osv så blir det ju ännu roligare att använda det. Jag tycker inte du ska grämas åt den känslan utan gör det du vill göra

Tror jag postat i tråden tidigare och ålder har inget med gaming att göra, blir själv 59 i år och spelar nästan dagligen CoD på PC, tänker även fortsätta så länge jag tycker det är roligt.

@Eshkoshka
Så om din ålder är för gammal så hade nästan aldrig hunnit börja ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Hur blir man för gammal för att spela PC/konsoll spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Är någon för gammal för att få spela fotboll? Varför har folk sånt stigma emot just spelande?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fyller 45 iår och spelar rätt mycket pc samt lite konsol. Spelar nog lika mycket nu som i tonåren 😂 Har jobb, barn, husdjur, landställe och en fru som inte lämnat mig 🤩.
Jag spelade dock inte mycket eller för den delen något alls mellan jag var 25-40, då var fokus på utbildning och jobb.

Permalänk

51. Första TV-spelet var Philips Video..något (1984). Sen dess C64, Amiga 500, PC (486 DX), Dreamcast och sen lite andra konsoller, mest Xboxar men även Wii. Bästa minnet i spel var nog klassiker som The Last Ninja, eller IK+ men även sim som F/A-18 till Amigan. Tyckte fasen att de flesta spelen då var roliga (med sin begränsade grafik). Men man lägger väl ett rosa skimmer över barndomens spel kanske... Spelar mest Flightsim idag och lite CS2. Känns som jag inte orkar sätta in mig i något nytt spel, tyvärr.

Kul tråd!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

53år, spelat sedan jag pillade med ABC80.
Spelar en salig blandning, World of Warcraft, New World, Satisfactory, Minecraft, Space Engineers, Scum, Helldivers och det är nog inte halva listan.
Men man blir aldrig för vuxen för att spela, det är ett intresse bland alla andra intressen. En del väljer moderatbandy, jag väljer spel och annat som fritidsintresse.

Permalänk

Fyller 40 nästa månad , så håller på bygga ihop mig en ny gaming burk i present till mig själv efter ca 10 års uppehåll av spelande .

Permalänk
Medlem

Närmar mig 50 och har varit datorentusiast sedan barnsben (Vic-20 => C-64 => Amiga 600 => Amiga 1200 => PC 1 => PC 2 => ... => PC n).

Spelande har alltid varit sekundärt, vissa perioder (ibland flerårigt långa) har jag inte spelat alls, men jag gillar det lika mycket nu som alltid.

Ofta något RPG-aktigt, men det varierar. Dock ingen multiplayer, fy fan, det längsta jag sträcker mig där är co-op med sambon.

Har en rejäl backlogg (flera hundra aldrig påbörjade), och ser fram emot att beta av den när jag blir pensionär. För inte fan har jag tänkt sluta spela. Aldrig. The escapism is strong in this one.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Fick även nytändning på spel iom att jag skaffade VR. Första gången på väldigt länge som spel kändes sådär spännande som när man var lite grabb och allt med gaming var nytt. Synd bara att det inte finns så stort utbud på spel.

Känner samma sak. Jag är 37. Har egentligen bara spelat 2st spel senaste 20 åren. Först CS, enbart, sen WoW, enbart. Slutade med CS när 1.6 "tog slut", därefter enbart WoW och är kvar i WoW. Förutom, att jag köpte VR för 3 månader sedan som jag verkligen fått nytändning för också. Innan VR så hade jag verkligen inget tålamod eller sug alls för något annat än WoW.

Finns drösvis med spel, hittills iaf. Jag har just börjat med Half Life Alyx, är 30% inne i Batman, Asgard Wrath typ 40% in, Assassins Creed knappt börjat med, Contractor samma sak, osv. Jag har en hel del att plöja igenom. Älskar dessutom 11 table tennis, då jag även spelar pingis IRL.

Jag är väldigt nördig och lägger kanske 70% av min fritid på datorspel/VR, resten kollar serie med sambon och spelar pingis 2 dagar/vecka.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

50 år plus..
C64 med tac-2, amiga 500, pc386, pc486, pentium, nes, snes, n64, gamecube, megadrive, playstation, ps2, ps3, psp, xbox series x, nintendo switch. Spelar mest på en retropie numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Känner samma sak. Jag är 37. Har egentligen bara spelat 2st spel senaste 20 åren. Först CS, enbart, sen WoW, enbart. Slutade med CS när 1.6 "tog slut", därefter enbart WoW och är kvar i WoW. Förutom, att jag köpte VR för 3 månader sedan som jag verkligen fått nytändning för också. Innan VR så hade jag verkligen inget tålamod eller sug alls för något annat än WoW.

Finns drösvis med spel, hittills iaf. Jag har just börjat med Half Life Alyx, är 30% inne i Batman, Asgard Wrath typ 40% in, Assassins Creed knappt börjat med, Contractor samma sak, osv. Jag har en hel del att plöja igenom. Älskar dessutom 11 table tennis, då jag även spelar pingis IRL.

Jag är väldigt nördig och lägger kanske 70% av min fritid på datorspel/VR, resten kollar serie med sambon och spelar pingis 2 dagar/vecka.

Kul
Ja det finns en del. Är väl mest fler spel i klass med Alyx jag saknar lite. Kört igenom dom flesta moddar till det. Finns så många bra kampanjer folk skapat. Vissa lika bra kvalité som orginalspelet men roligare pussel vilket är imponerande!
Gillar Sci-Fi så Lone Echo-spelen och Red Matter 1-2 har jag dragit igenom. Red Matter 2 var riktigt najs. Just nu sitter jag och väntar på att Aces of Thunder ska släppas. Känns som det kommer snart (pepp).

Permalänk
Medlem

45 år här. Spelat olika spel sedan C64 tiden. Jag mins ännu reaktionen när vi bröder sparade ihop till ett 8-bits ljudkort och installerade det i föräldrarnas dator och spelade Wolfenstein för första gången utan PC-speaker. Jäklar vilken upplevelse. Ni som vet ni vet.
Likaså köpte vi ett Voodoo Rush grafikkort och blev häpna över grafiker i MKD och Dukem nukem 3D. Flyttade hemifrån när jag fick jobb och skaffade egen dator samt bredband. Gick då all in i Quake3 som kollegerna spelade. Främst Rocket Arena i olika claner. FATHS var med länge i den Europeiska ligan men vi blev äldre och intresset rann ut. Spelade under sena nätter med folköl och åt frukost efter natt jobb medans jag tittade på inspelade matcher i olika ligor. CCS var favoriterna.
Nu för tiden har jag och mina 2 söner datorerna i gillestugan. De kör Fortnite, Roblox och Minecraft för det mesta medans jag testar olika äventyrsspel och några FPS ibland bara för att inse att min reaktionsförmåga inte hänger med längre.
Spelar just nu Anno 1800, Enshrouded och Satisfactory men det blir oftast bara fredag och lördag kväll när frugan går och lägger sig. Hon dock inget emot att vi "grabbar" sitter här nere och spelar medans hon tar skönhetssömnen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem

Blir 43 om nån månad. Har spelat sen man var liten grabbhalva. Mestadels på dator(Amiga/PC), men haft ett par gamla konsoller med. Spelar inte lika mycket längre som förr, men spelar fortfarande även om jag nu har lite av en paus. Känner att orken att spela många timmar i sträck finns inte längre.

Spelat mest Deep Rock Galactic på senare tid, men har som sagt en oplanerad paus just nu. Jag vill vilja identifiera mig som en gamer fortfarande, men jag är nog inte det längre egentligen med handen på hjärtat.

Jag tycker för övrigt att det blivit sjukt dyrt med datorkomponenter nuförtiden... så när den här datorn inte mäktar med längre vette sjutton om det är värt att bygga en ny för det förhållandevis lilla jag spelar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

53är här, om några dagar i varje fall... Har aldrig kallat mig gamer, men har spelat i många år. Min första dator var en Atari 520 STFM och jag minns att jag bla spelade Dungeon Master på den. Mi första pc var en 486 DX2 66Mhz. Sedan någon hyrdator via jobbet innan jag började bygga mina egna datorer.

Permalänk

Jag kan ju sakna när man spelade ihop på sin dator - innan konsollerna kom. Det var nåt visst med att ha datorn där på vardagsrumsbordet och vricka handlederna i typ summergames. Men konsollernan gör (eller gjorde) väl samma sak, men vad finns det för liknande roliga spel idag...som inte är på dödligt allvar, och sköj liksom? Tänker inte på "it takes two" etc, utan mer lite sportspel osv... Ni vet vad jag menar...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

27 år gammal

Spelat sen 2007, det var allt simplare spel förr.

Mestadels FPS/multiplayer spel än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag kan ju sakna när man spelade ihop på sin dator - innan konsollerna kom. Det var nåt visst med att ha datorn där på vardagsrumsbordet och vricka handlederna i typ summergames. Men konsollernan gör (eller gjorde) väl samma sak, men vad finns det för liknande roliga spel idag...som inte är på dödligt allvar, och sköj liksom? Tänker inte på "it takes two" etc, utan mer lite sportspel osv... Ni vet vad jag menar...

Som när man var i 12-13 års åldern och på rasten på skolan tog vi mopederna hem till nån och spelade the last ninja på commodore 64 i 20 minuter för att sedan hinna tillbaka till nästa lektion.. tog ju en del tid bara att ladda spelet..

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Jag tycker det är mycket trevligt att läsa om så många som fortsätter spela trots att man blir äldre. 😃 Önskar att jag inte hade den känsla som jag har. Däremot ska jag säga att inläggen här i tråden börjar få mig att fundera i banor om ny PC ändå.

Skrivet av Sarato:

Är någon för gammal för att få spela fotboll? Varför har folk sånt stigma emot just spelande?

Nej, men det lär finnas dom fotbollsspelare som också slutar spela fotboll pga åldern. Det har väl visserligen mycket med prestation att göra, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Nej, men det lär finnas dom fotbollsspelare som också slutar spela fotboll pga åldern. Det har väl visserligen mycket med prestation att göra, kanske.

Dom slutar inte spelar fotboll, dom slutar bara spela aktivt och matcher, kan garantera att dom fortsätter lira för skojs skull på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag är ca 46 år, och spelar för fullt. Eller ja, jag är periodare. Det kan vara flera månader av nästan dagligt spelande i flera timmar, följt av ett halvår eller år där jag inte spelar alls, eller bara nåt litet en kort stund. Jag kommer att spela så länge möjligheten finns (inte så säkert att det finns datorer att spela på om 15-20 år) och så länge min kropp klarar det.

Lever ett lyckligt singelliv och kan styra helt över min fritid, så jag kan spela hur mycket jag vill när jag vill. Bara sömn, mat och jobb som också måste få plats.

Jag spelar enbart enspelarspel av olika slag. Avskyr att spela med/mot andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S