Windows blåskärm blir svart

Permalänk
Melding Plague

Windows blåskärm blir svart

Ingen mer ledsen smiley eller QR-kod, men aningen mer information.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är jag IT-tekniker sedan stenåldern och kan felsöka BSOD men skulle ändå önska mer info när detta kommer.
Typ detta kan vara drivrutin, minne eller så.
KAN vara, vet att det kan vara annat fastän koder och loggar pekar på något.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite förändring. Har aldrig gillat den ledsna smileyn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nåja, man kan i alla fall fortfarande använda förkortningen BSOD.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Permalänk

Min källa säger dock att de har köpt rättigheter att spela upp Rick Astley - Never Gonna Give You Up , vi får se vem som har rätt?
https://m.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ&pp=ygUXbmV2ZXIgZ29u...

Permalänk
Medlem

Smileyn försvinner så det i sig är väl en nyhet?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Nåja, man kan i alla fall fortfarande använda förkortningen BSOD.

Första jag tänkte på också 😁

Permalänk
Medlem

Så varje gång skärmen går mot svart i samband med att ett program/spel efterfrågar detta så kommer man sitta med hjärtat i halsgropen?

Permalänk
Medlem

Ur ett UX perspektiv hade jag tagit bort smileyn, men gärna satt in en annan ikon som indikerar att något gått fel. Som de själva säger kan denna design påminna för mycket om systemuppdatering. De kanske är lite nervösa med ikoner då dessa kan tolkas på olika sätt runt jorden... Olika färg på bakgrunden räcker inte heller pga alla inte ser färg lika bra. Lite halvknepigt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Makes sense för en OLED laptop.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Måste dom förstöra precis allt?!

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Är ju ingen fördel att dom tog bort QR-koden utan det gör det bara svårare att felsöka

Permalänk
Medlem

Varför älskar företag att ta bort grejer som är så välkänd bland normies? Alla, exakt alla känner igen BlåSOD och kan annars förklaras ganska lätt "allt var plötsligt blå och det var nån ledsen smiley".

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu är jag IT-tekniker sedan stenåldern och kan felsöka BSOD men skulle ändå önska mer info när detta kommer.
Typ detta kan vara drivrutin, minne eller så.
KAN vara, vet att det kan vara annat fastän koder och loggar pekar på något.

Bästa sättet att få mer klarhet i vad som hänt är att efter omstart stoppa in .dmp filen i WinDbg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vlademil:

Ur ett UX perspektiv hade jag tagit bort smileyn, men gärna satt in en annan ikon som indikerar att något gått fel. Som de själva säger kan denna design påminna för mycket om systemuppdatering. De kanske är lite nervösa med ikoner då dessa kan tolkas på olika sätt runt jorden... Olika färg på bakgrunden räcker inte heller pga alla inte ser färg lika bra. Lite halvknepigt.

Skrivet av Doskii:

Varför älskar företag att ta bort grejer som är så välkänd bland normies? Alla, exakt alla känner igen BlåSOD och kan annars förklaras ganska lätt "allt var plötsligt blå och det var nån ledsen smiley".

Ett rött kryss eller liknande är väl universellt en ikon som skulle kunna användas? Eller varför inte en gul varningstriangel med utropstecken? Även färgblinda lär enkelt förstå att något gått fel med det

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Är väl som alla tidigare gånger detta rapporterades. Skärmen är svart pga att det är en test-build. Bakgrunden ändras sen till blå i release-build.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ett rött kryss eller liknande är väl universellt en ikon som skulle kunna användas? Eller varför inte en gul varningstriangel med utropstecken? Även färgblinda lär enkelt förstå att något gått fel med det

Eller en bild på en ledsen Bill Gates?

X kan också betyda Close. Men ja, det finns ett gäng symboler som är ganska universella de kan testa.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde vara bättre om det är så mycket information som möjligt som kommer upp på skärmen. Inte bara "oj, det blev fel, vi startar om och hoppas på det bästa".

Även okunniga personer har fördel att de får någon slags information som de kan förmedla till tekniker.
Eller om man får flera gånger så kan man ju se om det är samma fel som dyker upp ofta eller inte.

Vi får se om det blir sådana saker som de lägger till. Är ju inte fullversionen detta handlar om än.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Va var de för fel på guru meditation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Bästa! AmigaOS 4 Ever!

Permalänk
Medlem

Det var många år sedan jag fick BSOD.
Så jag kommer förmodligen råka ut för en snart efter som jag skriver detta.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Det är väl en inte alltför avlägsen tolkning att detta inte är en oturlig bieffekt utan faktiskt är hela poängen? Någon som inte förstår har gjort en felaktig analys av vad det faktiska problemet är...

Jaja, jag vet ju inte hur det ligger till i detta fall, men det är helt i linje med hur folk som inte förstår (eller inte bryr sig) poängen med att faktiskt lösa problemen brukar göra olika typer av felmeddelanden "användarvänliga", dvs försöka dölja att det egentligen blev fel, vilket bara förvirrar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sämst förändring. Den ska vara blå. Inget annat. För evigt. Har Musk köpt MS eller vad händer? Känns som en förändring som han skulle göra. Som när Twitter blev "x".

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Eller en bild på en ledsen Bill Gates?

X kan också betyda Close. Men ja, det finns ett gäng symboler som är ganska universella de kan testa.

Med resterna från en paj i ansiktet

Eller varför inte ett mini-game medan datorn gör klart crash dumpen....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar dom atomsvampar som fanns i tidigare versioner av TOS ( Atari ST) , senare blev det bomber istälelt. Vad tydligen inte PK att använda atomswampar som felmeddlande.

Permalänk
Medlem

Nej men inte skulle väl Microsoft ändra bara för ändrandets skull inte? Speciellt inte om det ändrar funktionaliteten till det sämre?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i!
Hade jag totalt glömt bort, antagligen då det fortfarande blir blå bakgrund med QR-kod.

Är 4-år sen Jacob skrev om förändringen, vilket verkligen är ett bevis på hur länge en förändring måste eka i korridorerna i Redmond, King County innan det har nått fram

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kör med denna så tas det på allvar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Skräcknostalgi!
Inga giffar på Swec så det får bli en jpg:

Usch vilken dålig upplösning det blev :/

I övrigt så känns det lite onödigt att byta från blå till svart...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·