Iphone och eviga frågan, när ska jag uppgradera?

Permalänk

Iphone och eviga frågan, när ska jag uppgradera?

När är det dags? Ska jag vänta till iphone 25 innan jag köper ny? eller ska jag endast köpa ny när min gamla dör?

Sitter på två iphones från några generationer sedan, och har egentligen inget att klaga på.....och det är väl inte det som gör att jag går i tankarna på att köpa nytt. Jag vill ha den där känslan igen som när man gick från en gammal skrutten dator till ett nytt modernt monster och känner "JAAA nu jävlar snackar vi". Och det är väl frågan, kommer det känns som att sätta sig i en sportbil ifall man går ifrån typ en iphone 12 bas modell till en 15/16 pro modell?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byt när du vill, det kommer alltid ut något nyare och minimalt bättre än förra modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

När är det dags? Ska jag vänta till iphone 25 innan jag köper ny? eller ska jag endast köpa ny när min gamla dör?

Sitter på två iphones från några generationer sedan, och har egentligen inget att klaga på.....och det är väl inte det som gör att jag går i tankarna på att köpa nytt. Jag vill ha den där känslan igen som när man gick från en gammal skrutten dator till ett nytt modernt monster och känner "JAAA nu jävlar snackar vi". Och det är väl frågan, kommer det känns som att sätta sig i en sportbil ifall man går ifrån typ en iphone 12 bas modell till en 15/16 pro modell?

Bara uppdatera om du känner för det. Jag sitter på en 11 Pro Max och väntar på nästa infall att uppgradera men har ditt kommit nu så är det nog en rätt bra skjuts på prestandafronten från en 12.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dundergrisen:

Köp ny vid behov. Verkligt eller påhittat? Gissar att behovet i det här fallet är påhittat därav frågan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tyvärr händer det ju inte så extremt mycket på mobiler som innan. Har själv en 13pro som närmar sig 3 och ett halvt år. Oavsett vilket märke det blir för mig nästa gång så kommer jag bara köpa nytt batteri under detta året och ha kvar denna i iallafall en 2-3år till, man får ju alla uppdateringar än liksom även om man missar några funktioner, men inget som motivera köp för mig.

Så är nog bara du själv som kan säga när det är dags så att säga. Ta chansen att ”kläm” lite på mobiler när du är på elgiganten eller liknande nästa gång du är där så kan du ju se om det känns värt en uppgradering. Beror på vad man använder mobilen till liksom 😊

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IPhones har ju varit så pass bra för vardagliga sysslor under flera år så känslan du vill åt är nog väldigt långt bort om du sitter på en 12:a idag.

Permalänk
Medlem

Den där "wow känslan" kan kanske infinna sig om man går från 60Hz till 120hz annars har jag svårt att se att den kan uppnås.
Annars köp när du behöver eller när/om nuvarande inte får uppdateringar längre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Jag uppgraderade främst för jag ville ha usb-c kontakt så jag kan ha samma laddare till iPhone och iPad när jag är iväg.

Permalänk
Medlem

När
1: telefonen går sönder
2: nödvändig app inte fungerar
3: batteriet räcker absolut inte till
4: den är så slö att man hellre krossar den än behåller
5: minst 5+ år för "villhöver"

För känslan du beskriver, troligen 10+ år numera

Permalänk

Apple så är det bästa köpet precis efter en ny modell har kommit. Då får man se andra och testat och sedan mest för pengarna. Priset på produkten brukar sedan ligga kvar och man får mindre för pengarna tills nästa version släpps.

Min åsikt är har man en iPhone 15 och behöver uppgradera, ja då vet man mycket väl om varför man behöver uppgradera. Jag ser det lite som en person med ett Nvidia 4090 grafikkort som behöver uppgradera.
Äldre än detta så blir den gamla iPhone porten väldigt förlegat. Jag känner till 3st personer som har fått gått ifrån ett möte leta efter laddkabel, åka hem tidigare för batteriet tog slut på iPhonen etc. Och detta för att de ska ha en mobil som har en egen laddkabel endast för denna och så har de inte med sig denna laddkabel för jämnan.

Nå när nu iPhone 17 släpps som är den bästa tid enligt mig att köpa, så påstår jag att en väldigt liten skara behöver välja iPhone 17. iPhone 16 eller tom 15 duger åt de flesta. Det beror dock lite vad priserna blir. Kostar iPhone 17 och 16 nästan lika mycket, så varför välja 16?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple så är det bästa köpet precis efter en ny modell har kommit. Då får man se andra och testat och sedan mest för pengarna. Priset på produkten brukar sedan ligga kvar och man får mindre för pengarna tills nästa version släpps.

Min åsikt är har man en iPhone 15 och behöver uppgradera, ja då vet man mycket väl om varför man behöver uppgradera. Jag ser det lite som en person med ett Nvidia 4090 grafikkort som behöver uppgradera.
Äldre än detta så blir den gamla iPhone porten väldigt förlegat. Jag känner till 3st personer som har fått gått ifrån ett möte leta efter lade kabel, åka hem tidigare för batteriet tog slut på iphonen etc. Och detta för att de ska ha en mobil som har en egen laddkabel endast för denna och så har de inte med sig denna laddkabel för jämnan.

Nå när nu iPhone 17 släpps som är den bästa tid enligt mig att köpa, så påstår jag att en väldigt liten skara behöver välja iPhone 17. iPhone 16 eller tom 15 duger åt de flesta. Det beror dock lite vad priserna blir. Kostar iPhone 17 och 16 nästan lika mycket, så varför välja 16?

Begriper inte. Vissa kan inte planera så de måste ha en ny iphone så de kan låna andras laddkabel

Batteriet blir ju ofta dåligt och det i sig kan ju fresta en att uppgradera om det är för bökigt att byta. Fast det finns ju ingen anledning köpa flaggskeppen. Har du en telefon i tre år så presterar en budgetmobil väl så bra. Jag kommer då aldrig någonsin betala nära 10k för en telefon igen. Verkar finnas de som köper för 16k utan något direkt behov

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x