Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, det ska man undvika, risk att man drar 300W på saker dimensionerat för 150W.

Men OP behöver inte tänka på det. Det följer med kablage för tre 8-pins PCIe kontakter till GPU. En av dom är en "delad" typ med två GPU-kontakter till samma PSU kontakt, men eftersom den följer med PSU'n så måste den vara godkänd för 300W.

Herregud, jag tror att jag är dum i huvudet. Hittade 16-pin kontakten som gick till vad jag trodde var två 6-pin men mitt i kablaget så lyckades jag se att det är 6+2. Bara köra på den då gissar jag.
Tack för att du fick mig att kolla ytterligare en gång.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Nja, här är det ett medföljande kablage byggt för att mata två PCIe från källan. Då kan man vara säker på att kablaget etc är dimensionerat för 300W istället 150W. Definitionen av daisy chain är att det är gemensamt kablage från källa till första enhet och där går kablaget dels in i enhet 1 och även förgrenas till nästa enhet. Så man dubblar den möjliga belastningen på den första delen. Och varför skulle en vanlig PCIe sladd och kontakter vara gjord för 300W när det räcker med 150W enligt specen?

Så problemet är att om man köper en " splitter" och sätter på en enkel PCIe sladd så drar man upp till 300W på något som antagligen bara är gjort för 150W.

Båda är exakt samma sak då ingen psu tillverkar kablage under 18 gauge vilket klarar 300W.
Men sen kan inte kortet ens drag 300W från 1x 8pin så kravet finns att de måste vara balanserat på 8pin kablaget.
Så I teorin kanske du kan nå 200W på en Daisy chain 8pin utan någon board power

Edit
och en daisy chain är specs for 225W enligt standarden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Jag fick inte med någon grenkontakt alls vad jag kan finna och att hitta någon kabel i butik verkar inte heller vara så enkelt. Börjar kännas som att enklaste är att åka till Elgiganten och lämna tillbaka den här och plocka någon vettigare som har allt?

Har du inte fått alla kablar enligt bilden på elgigantens hemsida (sista bilden)? Det är ingen förgrening det är fråga om, utan du ska ha en kabel med TVÅ PCIe kontakter och en kabel med EN PCIe kontakt (6+2 pinnars kontakter). Det blir alltså tre 6+2 pins tillsammans.

Du har köpt ett bra nätagg dimensionerat för dina behov. Det är bra att du frågar när du är osäker, men du har fått rätt förvirrande råd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Båda är exakt samma sak då ingen psu tillverkar kablage under 18 gauge vilket klarar 300W.
Men sen kan inte kortet ens drag 300W från 1x 8pin så kravet finns att de måste vara balanserat på 8pin kablaget.
Så I teorin kanske du kan nå 200W på en Daisy chain 8pin utan någon board power

Edit
och en daisy chain är specs for 225W enligt standarden

Ja, oftast går det nog bra att göra en daisy-chain. Men inte relevant i det här fallet, det följer med rätt kablage med PSUn för tre 8-pins anslutningar. Och då är det individuellt kablage till respektive GPU-kontakt. Så man slipper problem med olika spänningsfall i de olika kontakterna till GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har du inte fått alla kablar enligt bilden på elgigantens hemsida (sista bilden)? Det är ingen förgrening det är fråga om, utan du ska ha en kabel med TVÅ PCIe kontakter och en kabel med EN PCIe kontakt (6+2 pinnars kontakter). Det blir alltså tre 6+2 pins tillsammans.

Du har köpt ett bra nätagg dimensionerat för dina behov. Det är bra att du frågar när du är osäker, men du har fått rätt förvirrande råd här.

Tack, som jag skrev där uppe att jag helt missat att 16-pins kabeln var 6+2 och inte enbart 6-pin så nu är datorn igång och jag kan börja installera in allt igen.

Så en helt annan fråga, är det AMD Adrenalin som gäller för drivrutiner eller måste jag dra hem något från Asus också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Tack, som jag skrev där uppe att jag helt missat att 16-pins kabeln var 6+2 och inte enbart 6-pin så nu är datorn igång och jag kan börja installera in allt igen.

Så en helt annan fråga, är det AMD Adrenalin som gäller för drivrutiner eller måste jag dra hem något från Asus också?

Adrenalin ska räcka bra. Jag har inte installerat något från ASUS för mitt 9070XT Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Bra video som går igenom alla inställningar i Adrenalin. TLDR: Jag slog bara på adaptive sync, FSR4 och sen en undervolt på -80mV & -10% power.

https://youtu.be/rY-lH6yDlK0?si=yR-DWjt7nRDRq6nY

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Är påväg en retur nu till inet med ett asus prime kort (inte xt) så är någon sugen får ni hålla koll. Bör anlända i slutet av veckan.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Köpte på mig ett Asus prime 9070xt vilket ledde till att jag behövde skaffa en ny psu, blev en Asus tuf 850w men jag får fan inte ihop det. Har bara tre stycken 8-pin varav cpu vill ha en, då är det två stycken 8-pin kvar men det ser onekligen ut om att kortet vill ha tre stycken? Googlat runt som tusan och blir inte riktigt klok på det här.

Vad märkligt att ett 850W PSU inte har mer än 3 8-pin! Ett Corsair SF850 har 5st 8-pin, så jag skulle lämna tillbaka det och byta till ett bättre PSU om jag var du. Jag har 3st 8-pins på mitt Corsair SF600 (600W) som jämförelse.

EDIT: Ser nu på produktbilderna av ditt PSU att du har en 12V-2x6 port som ska ge tillräckligt med effekt till din GPU.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk

Tjena folket.
Fick min Sapphire PULSE 9070 xt veckan efter lansering och har lekt runt lite med undervolting/PL mm. Jag verkar inte kunna få detta stabilt oavsett offset dock. Exempelvis i BG3 kraschar drivrutinen för grafikkortet efter ca 10 min spelande.
Ett annat problem jag stött på endast när jag spelar LoL är att skärmen ibland blir helt svart i några sekunder, men jag kan fortfarande röra mig om jag klickar.
Någon som varit med om liknande/vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrottMann:

Tjena folket.
Fick min Sapphire PULSE 9070 xt veckan efter lansering och har lekt runt lite med undervolting/PL mm. Jag verkar inte kunna få detta stabilt oavsett offset dock. Exempelvis i BG3 kraschar drivrutinen för grafikkortet efter ca 10 min spelande.
Ett annat problem jag stött på endast när jag spelar LoL är att skärmen ibland blir helt svart i några sekunder, men jag kan fortfarande röra mig om jag klickar.

Är det crash i alla spel du spelar? Vissa spel verkar vara väldigt känsliga för allt annat än default. Får du crash i Adrenaline också med återställning till default? Jag har inte kunnat testa ordentligt då jag bara kört monster Hunter wilds senaste veckorna och det spelet har ju sina problem, så svårt att säga om de crasher jag haft berott på OC eller spelet.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrottMann:

Tjena folket.

Alltså jag har exakt samma problem i bland annat LoL med mitt RX 6800 och det uppdagades när jag bytte skärm till min nuvarande Corsair 34WQHD OLED och kör den med HDMI 2.1(skärmen har DP 1.4a och HDMI 2.1) i 240Hz för HDMI har högre bandbredd i detta fallet. Men jag blir galen på de svarta skärmarna och har felsökt i flera omgångar, så nu har jag bytt till DisplayPort med DSC i 240Hz och då är det inga problem…

Kör du med HDMI eller DisplayPort? Vilken upplösning och Hz? Skulle det vara så att du kör med HDMI-kabel så kanske jag hittat boven i dramat även för mig, det vill säga nåt med Adrenaline-drivrutinerna för HDMI!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Bra video som går igenom alla inställningar i Adrenalin. TLDR: Jag slog bara på adaptive sync, FSR4 och sen en undervolt på -80mV & -10% power.

https://youtu.be/rY-lH6yDlK0?si=yR-DWjt7nRDRq6nY

Tusen tack! Ska spana in och börja pilla när jag kommer hem igen.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Är det crash i alla spel du spelar? Vissa spel verkar vara väldigt känsliga för allt annat än default. Får du crash i Adrenaline också med återställning till default? Jag har inte kunnat testa ordentligt då jag bara kört monster Hunter wilds senaste veckorna och det spelet har ju sina problem, så svårt att säga om de crasher jag haft berott på OC eller spelet.

Det är endast BG3 som kraschat för mig, men jag har inte hunnit spela så mycket mer än det och League sen jag fick kortet (utom lite Balatro haha). Kanske är värt att testa hur det funkar i andra spel också.

Skrivet av Reiker:

Alltså jag har exakt samma problem i bland annat LoL med mitt RX 6800 och det uppdagades när jag bytte skärm till min nuvarande Corsair 34WQHD OLED och kör den med HDMI 2.1(skärmen har DP 1.4a och HDMI 2.1) i 240Hz för HDMI har högre bandbredd i detta fallet. Men jag blir galen på de svarta skärmarna och har felsökt i flera omgångar, så nu har jag bytt till DisplayPort med DSC i 240Hz och då är det inga problem…

Kör du med HDMI eller DisplayPort? Vilken upplösning och Hz? Skulle det vara så att du kör med HDMI-kabel så kanske jag hittat boven i dramat även för mig, det vill säga nåt med Adrenaline-drivrutinerna för HDMI!

Jag kör med DisplayPort 1.4, 1440p 360hz med DSC så det är nog inte problemet i detta fall. Hade kunnat testa med en hdmi kabel istället så får jag se om jag kanske har samma problem fast omvänt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrottMann:

Tjena folket.

-30 verkar stabilt med mitt pulse.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrottMann:

Det är endast BG3 som kraschat för mig, men jag har inte hunnit spela så mycket mer än det och League sen jag fick kortet (utom lite Balatro haha). Kanske är värt att testa hur det funkar i andra spel också.
Jag kör med DisplayPort 1.4, 1440p 360hz med DSC så det är nog inte problemet i detta fall. Hade kunnat testa med en hdmi kabel istället så får jag se om jag kanske har samma problem fast omvänt 🙂

Hmm, skumt! Men är i alla fall exakt samma symptom. Felanmäl det gärna i Adrenalin-drivrutinen så kanske AMD kan göra nåt åt grundproblemet med svarta skärmar!

Edit: Kan ju vara så att grundproblemet med svarta skärmar uppstår över antingen DP eller HDMI beroende på vilken GPU man har. Min av 6000-serien strular med HDMI medan 9000-serien har samma symptom med DisplayPort. Misstänker att det uppstår när man kör en skärm med hög Hz, i mitt fall 240 Hz, i ditt 360Hz. Får inte samma fel med min gamla skärm med 1440p@100Hz med HDMI eller 1440p@144Hz med DisplayPort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med risk att upprepa någon annans fråga så funderar jag över temperatur på mitt 9070 XT Asus TUF. Jag vet att deltat mellan kärnan och kanterna samt minnen brukar vara höga på 9070 men ska de vara så här höga? Jag köpte det som returex från Netonnet, och vet inte returorsaken.

Efter tio minuter Helldivers 2 ser det ut så här enligt Adrenalin overlay:
326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Med risk att upprepa någon annans fråga så funderar jag över temperatur på mitt 9070 XT Asus TUF. Jag vet att deltat mellan kärnan och kanterna samt minnen brukar vara höga på 9070 men ska de vara så här höga? Jag köpte det som returex från Netonnet, och vet inte returorsaken.

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Inte kört just det spelet men i Wilds, kör 1440p maxat, brukar memory plana ut vid 83C. Fläktarna går rätt tyst, boostar till ca 3200mhz. Hotspot har jag inte kollat men core temp brukar vara runt 50-60C. Har ett Powercolor Reaper. Har dock en jävligt sval pc i övrigt med massor av tillgång till sval luft.

I Steel nomad landar jag på score 7399, detta med -50mv, 2600 gpu memory med fast timings. I övrigt stock parat med en 5600X och 3200mhz CL 16 minnen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Ja, tempen är löjligt hög med 9070 XT, särskilt på minnet. Våldsam skillnad mot 7800 XT i samma chassi kunde jag konstatera.
Min 9070 XT på GPU ligger i spel som BG3 4K i snitt på ~58 grader, hotspot ~89 och mem på ~92 i snitt alltså. mem toppar på 95 grader Då går GPU-fläkten bara upp till 80% för annars blir det för högljutt med min.
Så ur min synvinkel tycker jag att du ligger lite högt, även om det inte blir någon omedelbar skada, och som jag förstår det så throttlar det inte?
Kanske behöver få in mer luft i chassit? Men man kan kanske inte jämföra spelen så?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Nu är mitt 9070 XT Steel Legend på plats, verkar rulla på bra med min 650W PSU för er som undrar.
Och i Linux är det inte heller några större bekymmer, den stora fördelen är ju att man enkelt kan byta mellan Mesa RADV och AMDVLK utan att starta om. Och att byta till AMD var lätt värt det, nu slipper jag alla Nvidia "annoyances".

Men jösses, det är en varm rackare, +80C på minnena.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nu är mitt 9070 XT Steel Legend på plats, verkar rulla på bra med min 650W PSU för er som undrar.
Och i Linux är det inte heller några större bekymmer, den stora fördelen är ju att man enkelt kan byta mellan Mesa RADV och AMDVLK utan att starta om. Och att byta till AMD var lätt värt det, nu slipper jag alla Nvidia "annoyances".

Men jösses, det är en varm rackare, +80C på minnena.

Är det i viloläge eller när det är belastat?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nu kan jag dela med mig av ett hyfsat resultat i Steel Nomad, max memory temp 82C
Resultat

9070XT (Powercolor Reaper) -75mv, GPU memory 2600 with fast timings. Powerlimit +10
Ryzen 5600 PBO 4650mhz.
32GB 3200mhz 16CL ram.
MSI B450 Carbon Pro AC.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Kör du stock på allt eller UV/OC? Annars borde lite undervolt kunna hjälpa lite.

Såg att någon moddat sitt kort med thermal pads för att få ner temp: https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1jogywm/9070xt_red_d...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Som ägare av ett tuf 5080 så blir man ju lite fundersam över minnes temperaturerna.. går aldrig över 70c på mina minnen och då är de med oc på 6000+. Är väl samma kylare i stort sett. Nvidia visar ju inte hotspot temp men fläktarna går ju aldrig över 55%. Om fläktarna går i 1800rpm så låter de som något är fel.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Som ägare av ett tuf 5080 så blir man ju lite fundersam över minnes temperaturerna.. går aldrig över 70c på mina minnen och då är de med oc på 6000+. Är väl samma kylare i stort sett. Nvidia visar ju inte hotspot temp men fläktarna går ju aldrig över 55%. Om fläktarna går i 1800rpm så låter de som något är fel.

Nu vet jag inte hur det är med Steel Legend eller TUF. Men på Reapern verkar max-varv vara 3200 rpm. Så 1800 rpm är ju nästan precis 55%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Dedär låter ju helt uppåt väggarna på hot spot och minnen! Aldrig sett mitt reaper nå i närheten av de tempsen trots loopade tester i +1h! Känns ju helt klart som en anledning till att det kom som returex imho. Jag har inte skillnader på mer än MAX 25 grader in enstaka fall, oftast mer runt 20 grader mellan core och minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Prova att ta bort zero rpm och justera din fläktkurva.
Delta mellan core och hotspot 25-32 isch verkar vara normal för denna gen.
90C på minnen är också en standard. Minnerna ialf mina hynx har en threshhold på 105C.
Hur ser din airflow på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Min diff på 9070 utan XT, asus Prime, låg på prick 20gr skillnad vid pubg i 250W.

Nu med saphire Pure med XT tigger det på 25gr skillnad i samma spel med 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nu vet jag inte hur det är med Steel Legend eller TUF. Men på Reapern verkar max-varv vara 3200 rpm. Så 1800 rpm är ju nästan precis 55%.

55% är 1579rpm. Hade kortet gått i 1800rpm vid normal belastning hade jag nog lämnat inn de.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag får följande efter att ha spelat Delta force en timme.

9070xt Reaper

-30mV och +10%

Gpu temp: 65c
Gpu hot spot: 95c
Gpu minne: 92c
Gpu clock: 3232mhz
Gpu fan: 2292rpm
Board power: 335w

Ska prova kör med bara -30mV utan +10% också få se hur tempsen är då. Tycker det går lite för varmt.

Edit: Gick inte att köra -30mV och 0% power limit, då kraschade drivrutinen efter 5min spel.