9070 / XT - Owners club

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Är det i viloläge eller när det är belastat?

Belastat, annars vore det ju sinnes...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Ingen av er som kör Folding at home och kan visa temps på en 12-48h session?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är medveten om att det är svårt att veta priser framöver, men är det ngn chans att 9070 xt går ner till MSRP pris under våren alls? Som det är nu finns kort för 9500 kr och uppåt. Inte riktigt vad som utlovades vid lanseringen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Är medveten om att det är svårt att veta priser framöver, men är det ngn chans att 9070 xt går ner till MSRP pris under våren alls? Som det är nu finns kort för 9500 kr och uppåt. Inte riktigt vad som utlovades vid lanseringen direkt.

Om det följer tidigare släpp så lär det börja gå ner efter ett par tre månader. Jag köpte t.ex. 7800 XT precis när den släpptes och efter två månader hade den gått ner en tusenlapp.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Inte kört just det spelet men i Wilds, kör 1440p maxat, brukar memory plana ut vid 83C. Fläktarna går rätt tyst, boostar till ca 3200mhz. Hotspot har jag inte kollat men core temp brukar vara runt 50-60C. Har ett Powercolor Reaper. Har dock en jävligt sval pc i övrigt med massor av tillgång till sval luft.

I Steel nomad landar jag på score 7399, detta med -50mv, 2600 gpu memory med fast timings. I övrigt stock parat med en 5600X och 3200mhz CL 16 minnen.

Skrivet av Hakinger:

Ja, tempen är löjligt hög med 9070 XT, särskilt på minnet. Våldsam skillnad mot 7800 XT i samma chassi kunde jag konstatera.
Min 9070 XT på GPU ligger i spel som BG3 4K i snitt på ~58 grader, hotspot ~89 och mem på ~92 i snitt alltså. mem toppar på 95 grader Då går GPU-fläkten bara upp till 80% för annars blir det för högljutt med min.
Så ur min synvinkel tycker jag att du ligger lite högt, även om det inte blir någon omedelbar skada, och som jag förstår det så throttlar det inte?
Kanske behöver få in mer luft i chassit? Men man kan kanske inte jämföra spelen så?

Skrivet av Waliant:

Kör du stock på allt eller UV/OC? Annars borde lite undervolt kunna hjälpa lite.

Såg att någon moddat sitt kort med thermal pads för att få ner temp: https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1jogywm/9070xt_red_d...

Skrivet av Vash:

Som ägare av ett tuf 5080 så blir man ju lite fundersam över minnes temperaturerna.. går aldrig över 70c på mina minnen och då är de med oc på 6000+. Är väl samma kylare i stort sett. Nvidia visar ju inte hotspot temp men fläktarna går ju aldrig över 55%. Om fläktarna går i 1800rpm så låter de som något är fel.

Skrivet av Kimball:

Dedär låter ju helt uppåt väggarna på hot spot och minnen! Aldrig sett mitt reaper nå i närheten av de tempsen trots loopade tester i +1h! Känns ju helt klart som en anledning till att det kom som returex imho. Jag har inte skillnader på mer än MAX 25 grader in enstaka fall, oftast mer runt 20 grader mellan core och minnen!

Skrivet av Taxas:

Prova att ta bort zero rpm och justera din fläktkurva.
Delta mellan core och hotspot 25-32 isch verkar vara normal för denna gen.
90C på minnen är också en standard. Minnerna ialf mina hynx har en threshhold på 105C.
Hur ser din airflow på chassit?

Skrivet av Qziny:

Min diff på 9070 utan XT, asus Prime, låg på prick 20gr skillnad vid pubg i 250W.

Nu med saphire Pure med XT tigger det på 25gr skillnad i samma spel med 300W.

Jag kör med -20% Power och -75mV, fast timings och 2600Mhz på minnena, men det verkar inte göra någon skillnad på deltat. Jag kör med en egen fläktkurva i Fancontrol och då går fläkten som lägst på 800rpm, maxar ut vid 65c på core. Chassifläktarna följer också gpu temp, så luft finns. Kör med ett Fractal North.

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vad hade du för kort innan?

3060ti

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

https://www.3dmark.com/3dm/130038095
-100 offset 49 fläkt
På asus prime oc 7970xt
Med 90 power target pch -73 offset får jag 7354 i 3dmark nomad. Tror jag ska lämna den där för spel tills vidare.
Mycket nöjd med kortet,

fyllde på med mera resultat
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Skrivet av Hakinger:

Om det följer tidigare släpp så lär det börja gå ner efter ett par tre månader. Jag köpte t.ex. 7800 XT precis när den släpptes och efter två månader hade den gått ner en tusenlapp.

Sett till att 9070XT-korten som släpps säljer så ser jag inte precis att AMD sänker priset. Dock så har dollarn fallit från 11 till 10 kr och det borde ju göra att vid en valutajustering så närmar sig priset vad som var MSRP-priset i Sverige.

MSRP var ju $599, men en dollar på 11 kr och moms så blir det ungefär 8250kr, så 7990 kr var i såfall under MSRP.

Säg att MRSP nu (utan Trumps handelstullar) är $699, med en dollar på 10 kr, så blir det 8750 kr, så 500 kr mer än MSRP.

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Med risk att upprepa någon annans fråga så funderar jag över temperatur på mitt 9070 XT Asus TUF. Jag vet att deltat mellan kärnan och kanterna samt minnen brukar vara höga på 9070 men ska de vara så här höga? Jag köpte det som returex från Netonnet, och vet inte returorsaken.

Efter tio minuter Helldivers 2 ser det ut så här enligt Adrenalin overlay:
326W
Core 59c
Hotspot 95c
Mem 100c
Fans 1800rpm

Det låter otroligt högt, speciellt med tanke på hur snabbt fläktarna går.

Sen så vet jag att Helldivers 2 result screen kan orsaka att ditt grafikkort maxar power limit om du inte har en FPS cap (grafikkortet hålls inte direkt tillbaks av något medan den bara står och renderar en skybox och lite UI element så snabbt den kan). Jag har sett många grafikkort som tillfälligt går upp i väldigt höga temps just där (speciellt om man ökat/maxat power limit)

Även om 100C är inom spec så är GDDR6 väldigt temperaturkänsligt och jag upplever själv att man förlorar väldigt mycket prestanda ju varmare de blir.

Något du skulle kunna testa är att öppna sidan av chassit för att kolla så att det inte är några problem med luftflödet. Även om du styr fläktarna via fan control så kan setupen i sig orsaka problem.

Om du inte ser speciellt stora skillnader av att öppna sidan av chassit är det nog värt att lämna tillbaks kortet medan du kan. Det finns inga garantier på att det skulle bli bättre om du byter pads/paste själv.

Visa signatur

GPU: ASRock Radeon RX 9070 XT Taichi OC
CPU/Kylare: AMD Ryzeon 7 7700 / Thermalright Phantom Spirit 120SE
MOBO/RAM: Gigabyte B650M Aorus Elite AX (rev. 1.2) / 2x16GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocryphal:

Det låter otroligt högt, speciellt med tanke på hur snabbt fläktarna går.

Sen så vet jag att Helldivers 2 result screen kan orsaka att ditt grafikkort maxar power limit om du inte har en FPS cap (grafikkortet hålls inte direkt tillbaks av något medan den bara står och renderar en skybox och lite UI element så snabbt den kan). Jag har sett många grafikkort som tillfälligt går upp i väldigt höga temps just där (speciellt om man ökat/maxat power limit)

Även om 100C är inom spec så är GDDR6 väldigt temperaturkänsligt och jag upplever själv att man förlorar väldigt mycket prestanda ju varmare de blir.

Något du skulle kunna testa är att öppna sidan av chassit för att kolla så att det inte är några problem med luftflödet. Även om du styr fläktarna via fan control så kan setupen i sig orsaka problem.

Om du inte ser speciellt stora skillnader av att öppna sidan av chassit är det nog värt att lämna tillbaks kortet medan du kan. Det finns inga garantier på att det skulle bli bättre om du byter pads/paste själv.

Jag brukar köra med fps cap för att inte elda för kråkorna, men för testandets skull så har jag stängt av det. Jag mäter temps stående stilla på skeppet.

Med sidan på datorn öppen märker jag ingen direkt skillnad, en grad kanske. Deltat kvarstår på ca 40c.

Jag kör med radiator i fronten och kortet ligger väldigt nära den, men med en cpu temp på 37c, så är radiatorn mer eller mindre iskall. Däremot funderar jag om jag skulle få högre luftflöde av att köra en luftkylare på cpu och få fritt flöde i fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halloj,

Sitter själv på ett Sapphire 9070 XT Nitro+. Problemet jag upplever är att kortet har en förfärlig coilwhine. Jag vet att lite coilwhine är normalt, men i mitt fall upplevs det verkligen som något hemskt.

Jag har försökt undervolta och sänka powerlimiten, men ingenting hjälper. Det handlar inte heller om några extrema fps, utan jag ligger på runt 90–100 i Cyberpunk, 120-130 i Witcher 3 och kanske 100 i RDR2. Visst, om jag begränsar fps ytterligare till runt 60 så försvinner coilwhinet, men det känns fullkomligt orimligt att lägga pengarna på ett grafikkort för att sedan inte kunna utnyttja det till fullo.

Har försökt ignorera ljudet och bara försöka njuta av spelen, men det går bara inte.

Jag har varit i kontakt med Inet, som är villiga att ta in kortet för en bedömning för att avgöra om coilwhinet anses vara onormalt högt eller inte.

Tycker ni att det är värt ett försök, eller kommer de ändå neka och det hela bara bli bortkastad energi? Borde jag istället satsa på ett par hörlurar med bra brusreducering, eller helt enkelt begränsa fps och leva med det?

Permalänk
Medlem

Temps?

Någon annan som har problem med "memory temps"?

Startade igång D2 idag för tjejen var sugen på att prova det och redan i menyn flög temperaturen upp till 89c° och fläktarna kickar igång på 100%.

Datorn är byggt i Lian li o11 airflow och har totalt 7 fläktar varav 2 blåser kall luft direkt på GPU:n.
(Även på default settings i AMD's software)

Bara jag som fått en riktigt dålig avkomma från AMD eller är det någon annan som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staarz:

Halloj,

Sitter själv på ett Sapphire 9070 XT Nitro+. Problemet jag upplever är att kortet har en förfärlig coilwhine. Jag vet att lite coilwhine är normalt, men i mitt fall upplevs det verkligen som något hemskt.

Jag har försökt undervolta och sänka powerlimiten, men ingenting hjälper. Det handlar inte heller om några extrema fps, utan jag ligger på runt 90–100 i Cyberpunk, 120-130 i Witcher 3 och kanske 100 i RDR2. Visst, om jag begränsar fps ytterligare till runt 60 så försvinner coilwhinet, men det känns fullkomligt orimligt att lägga pengarna på ett grafikkort för att sedan inte kunna utnyttja det till fullo.

Har försökt ignorera ljudet och bara försöka njuta av spelen, men det går bara inte.

Jag har varit i kontakt med Inet, som är villiga att ta in kortet för en bedömning för att avgöra om coilwhinet anses vara onormalt högt eller inte.

Tycker ni att det är värt ett försök, eller kommer de ändå neka och det hela bara bli bortkastad energi? Borde jag istället satsa på ett par hörlurar med bra brusreducering, eller helt enkelt begränsa fps och leva med det?

Om det är fel på ditt kort ska du såklart få ett nytt, eller få det lagat. Det låter som ett uppenbart fel om det väsnas såpass och att inga justeringar hjälper.
Jag hade skickat in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vohzo:

Startade igång D2 idag för tjejen var sugen på att prova det och redan i menyn flög temperaturen upp till 89c° och fläktarna kickar igång på 100%.

Datorn är byggt i Lian li o11 airflow och har totalt 7 fläktar varav 2 blåser kall luft direkt på GPU:n.

Bara jag som fått en riktigt dålig avkomma från AMD eller är det någon annan som har liknande problem?

Problem har jag inte men de ligger ju runt 90C vilket känns väldigt högt när dem går i stock. Ogillar också att hotspoten på core är 25-30C varmare än edge. Kan dock låta fläktarna rulla i 1000-1200 rpm med dessa temps. Kör Asus Prime OC.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av vohzo:

Lite orolig blev jag i början då jag såg att memorytemp i idle låg på 68-70 grader medan hotspot låg 20 grader under och det faktum att fläkten inte började snurra förrän den passerat 50 grader med GPUns inbyggda fläktkurva. Ska väl lägga till att jag kör linux och väntar på att kärnan ska uppdateras så att den ger stöd för fläktstyrning på denna GPU också. Men har förstått dessa temperaturer inte är skadliga.
Men som smått värmeneurotisk som jag är så bytte jag i alla fall ut frontfläktarna (3 120mm) mot 3 140mm istället för att slippa ha så höga varv, då fick jag ner temperaturerna med 10 grader i min NZXT Flow 7. I spel toppar det runt 92 grader och medel 86, men det kan jag leva med då de klarar av det utan att ta skada.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Problem har jag inte men de ligger ju runt 90C vilket känns väldigt högt när dem går i stock. Ogillar också att hotspoten på core är 25-30C varmare än edge. Kan dock låta fläktarna rulla i 1000-1200 rpm med dessa temps. Kör Asus Prime OC.

Delta mellan hotspot och edge temp mellan 25-30C är normalt. Memtemp på 90 är också normalt för denna gen av AMD kort.

Permalänk
Medlem

Är Asus TUF Gaming AMD Radeon RX 9070XT det bästa 9070XT-kortet?

GPU temp: 53 (lägst av alla, lägre än nitro, pure, tachi, xfx mercury)
GPU hotspot: 80 (näst lägst, bara slagen av xfx mercury 75 grader)
Mem temp: 85 (delad plats med xfc mercury)
VRM temp: 66 (lägst, som jämförelse tachi har 82 grader)
SoC VRM temp: 59 (lägst av alla)

(jämförelser från hardware unboxed)

silver utmärkelse från guru 3d. coil whine 6 av 10. (sapphire nitro+ får 8 av 10 coil whine)

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

silver utmärkelse från guru 3d. coil whine 6 av 10. (sapphire nitro+ får 8 av 10 coil whine)

Se mitt inlägg ovan. Jag har riktigt bra gpu temp, inget coil whine över huvud taget. Men 40 grader delta mellan gpu och minnestemp. Finns risk att mitt kort är defekt dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Se mitt inlägg ovan. Jag har riktigt bra gpu temp, inget coil whine över huvud taget. Men 40 grader delta mellan gpu och minnestemp. Finns risk att mitt kort är defekt dock

Får man fråga varför du kollar på delta mellan gpu och minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Får man fråga varför du kollar på delta mellan gpu och minne?

Bra fråga
De båda sitter på samma kylare och gpu som referens för hur väl den kyler. Hade gpu legat på 75c så hade 90 på minnet inte varit så konstigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heh, man undrar ju hur det blir i sommarvärmen... jag har så satans varmt på sommaren i rummet där jag har datorn.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Skrivet av Taxas:

Delta mellan hotspot och edge temp mellan 25-30C är normalt. Memtemp på 90 är också normalt för denna gen av AMD kort.

Inte med en ambient runt 20-25C? Vad gör du på sommaren? Om vi bortser från att du svarar "spelar inte på sommaren" så är inte 30-40C I mångas rum ovanligt då är du helt plötsligt upp på 110c om deltat är likvärdigt, vilket det oftast är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av shelter:

Heh, man undrar ju hur det blir i sommarvärmen... jag har så satans varmt på sommaren i rummet där jag har datorn.

Du kommer throttla om deltat mellan alla värden är likvärdigt.

90C på memory första månaden är väldigt högt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte med en ambient runt 20-25C? Vad gör du på sommaren? Om vi bortser från att du svarar "spelar inte på sommaren" så är inte 30-40C I mångas rum ovanligt då är du helt plötsligt upp på 110c om deltat är likvärdigt, vilket det oftast är

Jag spelar på sommaren också
Om du kollar på alla reviews, så är dessa temps normen verkar det som, inget fel på hans kort. Det var det jag ville komma fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Bra fråga
De båda sitter på samma kylare och gpu som referens för hur väl den kyler. Hade gpu legat på 75c så hade 90 på minnet inte varit så konstigt

Förstår, såg att någon på reddit la till värmekuddar på baksidan av kortet och sänkte temperaturen med 5c på minnen.
Men igen, temp på 88-92c verkar va normen för dem flesta korten. Rätt eller fel i dont know.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Förstår, såg att någon på reddit la till värmekuddar på baksidan av kortet och sänkte temperaturen med 5c på minnen.
Men igen, temp på 88-92c verkar va normen för dem flesta korten. Rätt eller fel i dont know.

Det som oroar mig är att jag ligger på 90c om jag begränsar strömmen, kör jag stock går minnet upp i 100c

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Det som oroar mig är att jag ligger på 90c om jag begränsar strömmen, kör jag stock går minnet upp i 100c

Tycker de är ganska uppenbart att något är fel med ditt kort. 85-90 på minnet är inget problem men om fläktar går på max så är något fel i min värld.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Byt ut kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Har du ett chassi med begränsad kylning? Om det är för varmt i chassit så blir ju även GPUn för varm.

Permalänk
Skrivet av kleine:

I just hardware unboxed video kan man se att asus tuf och xfx merc fläktar kör snabbare än de övriga modellerna så vet inte om det säger så jättemycket.

Det skiljer inte direkt jättemycket mellan toppmodellerna från varje tillverkare, men om du vill ha så bra kylning som möjligt så tror jag XFX Mercury och Gigabyte Aorus Elite de enda korten som använder sig av vapor chamber (om jag inte missat någon).

Dessutom verkar en väldigt hög andel Gigabyte kort ligga högt i många 3DMark benchmarks. Har ingen aning om det har att göra med att de i genomsnitt överklockar bättre än de andra, eller om det är så att större andel som skaffar Gigabyte sitter och överklockar.

Visa signatur

GPU: ASRock Radeon RX 9070 XT Taichi OC
CPU/Kylare: AMD Ryzeon 7 7700 / Thermalright Phantom Spirit 120SE
MOBO/RAM: Gigabyte B650M Aorus Elite AX (rev. 1.2) / 2x16GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30