Bytt NVMe kan nu inte installera windows 11

Permalänk
Medlem

Bytt NVMe kan nu inte installera windows 11

Hej,

Jag har ett asus tuf gaming b650-plus wifi och har tidigare utan problem kört windows 11 på ett Kingston NVMe v3. Då jag ville ha två NVMe, ett för lagring och ett för OS köpte jag ett beggagnat samsung 990 pro. Jag laddade ner windows 11 till ett USB. Jag startade installationsprocessen och formaterade samtliga NVMe och försökte installera win 11 på 990 pro. Installationen påbörjades och fram till ca 75 - 80% startar datorn om och påbörjar installationsprocssen igen. Jag stänger av och kör igång i bios. Jag ser att både mina NVMe finns under storage men inte i boot priority.

Jag testade att ändra CMS och tvingade på legacy mode, startade om och vips fanns mina NVMe att hitta i boot priority. Testade dock att installare windows men får då till mig att min dator inte är kompatibel med windows 11, vilket är konstigt. Jag har läst att man kan använda sig av Rufus och runda detta men frågeställningen kvarstår varför går det inte att installera windows och varför kan jag inte boota från mina NVMe när CMS är avstängt?

Permalänk
Medlem

hur är det med bara ena installerad då? tex prova installera 990pro i huvudslotten på moderkakan och sen försöka köra en installation?

när saker brukar strula börjar jag alltid med att minimera delar i systemet, så tex bara 1 nvme sticka inpluggad. kan vara så att din 990pro inte kommunicerar som den ska med ditt moderkort, behövs en bios uppdatering tex?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

kolla om nu kan installera windows på den gammla M2 som du hadde. Så klart skall du bara ha den disken i datorn. Efter det så så kan du göra som ovan efter att du satt i den nya i datorn, kolla om det finns nyare firmware till den och uppdatera den. Både moderkortets BIOS och eventuellt själva NVME disken.

Efter det kollar du hur den ser ut i diskmanagement är den som svartmakerad med snestreck så skall du aktivera den i det programmet, är väl döpt till diskhantering på svenska. (Du har koll på att C är operativsystemdisken)

Efter det så tar du ur den gamla disken ur datorn sätter i den nya enbart, och installerar windows på den nya. jag tror att det ska fungera.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

"Testade dock att installare windows men får då till mig att min dator inte är kompatibel med windows 11"

Vad har du för CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Hej,

Jag har ett asus tuf gaming b650-plus wifi och har tidigare utan problem kört windows 11 på ett Kingston NVMe v3. Då jag ville ha två NVMe, ett för lagring och ett för OS köpte jag ett beggagnat samsung 990 pro. Jag laddade ner windows 11 till ett USB. Jag startade installationsprocessen och formaterade samtliga NVMe och försökte installera win 11 på 990 pro. Installationen påbörjades och fram till ca 75 - 80% startar datorn om och påbörjar installationsprocssen igen. Jag stänger av och kör igång i bios. Jag ser att både mina NVMe finns under storage men inte i boot priority.

Jag testade att ändra CMS och tvingade på legacy mode, startade om och vips fanns mina NVMe att hitta i boot priority. Testade dock att installare windows men får då till mig att min dator inte är kompatibel med windows 11, vilket är konstigt. Jag har läst att man kan använda sig av Rufus och runda detta men frågeställningen kvarstår varför går det inte att installera windows och varför kan jag inte boota från mina NVMe när CMS är avstängt?

Skrivet av dlq84:

"Testade dock att installare windows men får då till mig att min dator inte är kompatibel med windows 11"

Vad har du för CPU?

Ett av Windows 11 kraven är UEFI, ställer man in BIOS:en på Legacy mode används inte UEFI. Då kommer Windows 11 att klaga, även om du har en CPU som är godkänd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

jag har samma moderkort och modell av nvme, kan rekommendera att bara installera windows med en disk i systemet (disk0) för att minska risken att windows slänger bootfiler på fel diskar. Kontrollera även om du har nån PBO inställning igång, det orsakade en jävla massa konstiga fel när jag testade det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hur är det med bara ena installerad då? tex prova installera 990pro i huvudslotten på moderkakan och sen försöka köra en installation?

när saker brukar strula börjar jag alltid med att minimera delar i systemet, så tex bara 1 nvme sticka inpluggad. kan vara så att din 990pro inte kommunicerar som den ska med ditt moderkort, behövs en bios uppdatering tex?

Japp, har tänkt på detta också. Blir att testa Kingston först då jag veta att den fungerar, har ju fungerat tidigare

Skrivet av Modellören:

kolla om nu kan installera windows på den gammla M2 som du hadde. Så klart skall du bara ha den disken i datorn. Efter det så så kan du göra som ovan efter att du satt i den nya i datorn, kolla om det finns nyare firmware till den och uppdatera den. Både moderkortets BIOS och eventuellt själva NVME disken.

Efter det kollar du hur den ser ut i diskmanagement är den som svartmakerad med snestreck så skall du aktivera den i det programmet, är väl döpt till diskhantering på svenska. (Du har koll på att C är operativsystemdisken)

Efter det så tar du ur den gamla disken ur datorn sätter i den nya enbart, och installerar windows på den nya. jag tror att det ska fungera.

Tack för tips, jag testar!

Skrivet av dlq84:

Vad har du för CPU?

AMD 7600

Skrivet av holo:

jag har samma moderkort och modell av nvme, kan rekommendera att bara installera windows med en disk i systemet (disk0) för att minska risken att windows slänger bootfiler på fel diskar. Kontrollera även om du har nån PBO inställning igång, det orsakade en jävla massa konstiga fel när jag testade det lite.

Grymt, tack för tips!

Permalänk
Medlem

Varför klonar du inte din Kingston till Samsung? Då behåller du allt och kan formatera din Kingston så du inte har kvar Windows-installationen på den.
Att installera Windows på en GPT-formaterad disk (Windows 11 vill gärna ha GPT) när det redan finns en disk med Windows på en GPT-formaterad disk blir inte så bra.

Permalänk
Medlem

Bios är uppe i Version 3222, den här kom ut 7 mars.

Kan vara bra att känna till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Varför klonar du inte din Kingston till Samsung? Då behåller du allt och kan formatera din Kingston så du inte har kvar Windows-installationen på den.
Att installera Windows på en GPT-formaterad disk (Windows 11 vill gärna ha GPT) när det redan finns en disk med Windows på en GPT-formaterad disk blir inte så bra.

Hade jag tänk från början så hade jag ju gjort så som du skriver, jag har dock formaterat både NVMe, delvis har jag inget windows installerat.

Skrivet av Modellören:

Bios är uppe i Version 3222, den här kom ut 7 mars.

Kan vara bra att känna till.

Yes, tänkte prova det också, har dock ingen annan PC så får låna en imorgon.

Permalänk
Medlem

1 Just det det gjorde han inte
2 Hur gör man det utan ett installerat Windows på ett moderkort som inte får fram den riktigt som det ser ut nu.

Förutom det så är det alltid trevligt med en ny fräsch Windowsinstallation så får han till det nu så är det ju det bästa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Hade jag tänk från början så hade jag ju gjort så som du skriver, jag har dock formaterat både NVMe, delvis har jag inget windows installerat.

Yes, tänkte prova det också, har dock ingen annan PC så får låna en imorgon.

Säkert så är det nog inte det utan det är ju liknade det jag nämnt, disken behöver bara aktiveras. men BIOS är alltid bra att uppdatera särskilt på sånt som är nytt eller nära nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu testat att endast ha en NVMe inkopplad. Men får fortfarande inte att fungera. Som ni kan se på bilderna så finns de under "Storage" men går inte att välja att boota från. Tvingar jag fram legacy mode så dyker de ju upp som bootbara.

Permalänk
Medlem

Nollställ BIOS till "Default settings" (kan heta något annat i din dator), spara och starta om. Prova igen med installationen.
Skulle det inte gå, kontrollera att installationsmediat du använder är okej så det inte är där felet ligger.

Permalänk
Medlem

Nollställ BIOS till "Default settings" (kan heta något annat i din dator), spara och starta om. Prova igen med installationen.
Skulle det inte gå, kontrollera att installationsmediat du använder är okej så det inte är där felet ligger.

Japp, provade detta, men tyvärr. Ska försöka med installationsmediat igen.

Funkar inte ovan skall jag testa med en hdd, installera Windows på den och sedan försöka felsöka i windows istället.

Mycket konstigt problem, aldrig stött på det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Tvingar jag fram legacy mode så dyker de ju upp som bootbara.

Det är exakt vad som händer med MBR-diskar. Formatera om till GPT eller konvertera med mbr2gpt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det är exakt vad som händer med MBR-diskar. Formatera om till GPT eller konvertera med mbr2gpt.

Provade med nedan (chatgpt) när installationsfilen bootade från usb.

SHIFT +F10 för att starta kommandtolken.
diskpart
list disk
select disk X (ersätt X med din NVMe-enhet)
clean (RADERAR ALLT PÅ DISKEN!)
convert gpt
exit

Gjort det några gånger, har ej fungerat.

Permalänk
Medlem

Om du använder Disk Part, kör enbart Clean på diskarna och inget annat. På så sätt är diskarna i läget "Raw".
Låt därefter Windowsinstallationen fixa disken som du skall ha operativsystemet på. Windowsinstallationen skapar de partitioner som behövs och formaterar partitionerna som de skall vara för Windows.

Du skulle också kunna passa på att göra om ditt USB-minne med Windows-installationen genom att använda Media Creation Tool. Det kan ha blivit något fel på USB-minnet och filerna som finns där.

Permalänk
Medlem

Om du använder Disk Part, kör enbart Clean på diskarna och inget annat. På så sätt är diskarna i läget "Raw".
Låt därefter Windowsinstallationen fixa disken som du skall ha operativsystemet på. Windowsinstallationen skapar de partitioner som behövs och formaterar partitionerna som de skall vara för Windows.

Du skulle också kunna passa på att göra om ditt USB-minne med Windows-installationen genom att använda Media Creation Tool. Det kan ha blivit något fel på USB-minnet och filerna som finns där.

Kanon, tack för tips, blir till att testa imorgon!

Permalänk
Medlem

Du ser inte individuella diskar att boota från i UEFI läge så det är rätt.
Windows informerar UEFI om hur det ska bootas, så får man oftast Windows boot manager att välja ifrån istället.
Mina tips är kör med bara en disk inkopplad, clean enligt ovan.
Bråkar det så kan det vara disken som bråkar.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du ser inte individuella diskar att boota från i UEFI läge så det är rätt.
Windows informerar UEFI om hur det ska bootas, så får man oftast Windows boot manager att välja ifrån istället.
Mina tips är kör med bara en disk inkopplad, clean enligt ovan.
Bråkar det så kan det vara disken som bråkar.

Var lite för snabb, gav upp hoppet lite men min ser ut som att win 11 installerades korrekt på min ursprungliga Kingston wooho.

Hur gör jag bäst nu för att kontrollera den andra NVMe?

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Var lite för snabb, gav upp hoppet lite men min ser ut som att win 11 installerades korrekt på min ursprungliga Kingston wooho.

Har du kollat disken med CrystalDiskInfo och Samsung Magician? Det har varit en del med fake 990Pro till försäljning sista tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Gör detta först, det jag skrev om tidigare i tråden som du inte gjort eller?

Discmanager /Diskhantering. Det finns inbyggt i windows. Du kommer se din NVME där. Gör detta först. Gör som jag tidigare skrev att du skall göra med Diskhantering. Det du ser på bilden det blåmarkerade skall du stycka på.

Du kommer se en disk som är svartmarkerad med ränder snett över. Det står inte allokerad och det är orsaken till problemet troligtvis.

Ha koll på enhetsbokstäverna bara så att du är inne i rätt disk å pillar. C skall du inte pilla på den här gången nu vet du att du har en som heter c så då är det den andra disken du fixar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Gör detta först, det jag skrev om tidigare i tråden som du inte gjort eller?

Discmanager /Diskhantering. Det finns inbyggt i windows. Du kommer se din NVME där. Gör detta först. Gör som jag tidigare skrev att du skall göra med Diskhantering. Det du ser på bilden det blåmarkerade skall du stycka på.

Du kommer se en disk som är svartmarkerad med ränder snett över. Det står inte allokerad och det är orsaken till problemet troligtvis.

https://media.invisioncic.com/r264256/monthly_2021_11/nyenkelvolym2.jpg.4841873556823552d0684e2d28801e6c.jpg

Ha koll på enhetsbokstäverna bara så att du är inne i rätt disk å pillar. C skall du inte pilla på den här gången nu vet du att du har en som heter c så då är det den andra disken du fixar med.

Fanns redan en partition och 300 mb efi. Tog bort partitionen men får inte bort efi. Kan det vara den som spökar?

Lyckades genom att köra kommandotolken och rensa nvme. Nu ser det ut stt stämma. Skall prova kika på ev bios uppdateringar mm och prova att installera windows på den.

Permalänk
Medlem

Kolla om diskpart ser flera volymer/partitioner på disken, prova i så fall att radera alla.

Permalänk
Medlem

Hittar inte den i samsung magic, försökte installera win 11 på den ny igen, icke. Fick till mig av säljaren att han använt den i NAS, skulle det kunna vara pga det? Annars är det något fel på den känns det som.

Permalänk
Medlem

Vad säger crystaldiskinfo?
Posta gärna bild på Nvme:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Vad säger crystaldiskinfo?
Posta gärna bild på Nvme:n.

Tog precis ut den, gav upp. Men jag reagerade något på crystal, den hittade nvme men hade "unknow " slutet på beteckningen.

Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Tog precis ut den, gav upp. Men jag reagerade något på crystal, den hittade nvme men hade "unknow " slutet på beteckningen.

Kan du lägga upp en bild på den alltså på etiketten och allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kan du lägga upp en bild på den alltså på etiketten och allt?