Permalänk
Medlem

Torka bilen med vatten!

Hej!

Idag är det 1:a April och många kommer snart att vår-tvätta sina bilar hemma i garaget eller trädgården. Det brukar jag också göra, men det tråkigaste momentet tycker jag är att torka bilen på ett gammalt sedvanligt sätt. Men nu har jag börjat torka bilen på ett lite mer ovanligt sätt....

Torka bilen med rinnande vatten istället! Det är både roligare och går mycket snabbare! Räkna med att kanske minst 95 % av bilen blir torr på detta sätt. Det lilla kvarvarande vattnet som ligger kvar, tar jag bort med mirakektrasa modell stor (ca.1 X 1 m).

Så här gör man:
Låt vatten rinna med ganska svagt tryck diekt ur trädgårdsslangen. Inget munstycke ska monteras på slangen, utan enbart en ren slang ska det vara. Sedan "sköljer" man bara bort de små pärlande vattenbubblorna på nolltid!
Testa själv, för det är både effektivt, tidsbesparande och skojigt!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Typ som i detta klipp antar att du menar:

(0:02-0:18)
https://www.youtube.com/watch?v=PHJuvO_Eazc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Typ som i detta klipp antar att du menar:

(0:02-0:18)
https://www.youtube.com/watch?v=PHJuvO_Eazc

Ja, precis......och det fungerar faktiskt otroligt bra dessutom.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Torka av bilen med vatten?! Är du galen?! Det sliter ju på lacken! Du kommer få repor!!!!!!

Tippa ur frugan ur sången för endast silkeslakan alt egyptisk bomull duger!

🤣

Permalänk
Medlem

El hårtork koppla bara en förlängningssladden till grannens eluttag ... kan vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurran53:

El hårtork koppla bara en förlängningssladden till grannens eluttag ... kan vara bra

Ja, det funkar ju naturligtvis det också. Men inte alls lika snabbt och effektivt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kräver att bilen är vaxad eller har något annat skyddande på. annars förblir den våt, jag har testat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ge dig ut på motorvägen och blås på! Farbror blå har fått nya klimatmål och visar stor förståelse när de ser vattendropparna samlas till ett regnmoln. Vi behöver mera nederbörd för att rädda våtmarkerna!

Permalänk
Medlem

Eller så tvättar man bilen med regnvatten ifrån en tunna.
Har inte behövt torka bilen sedan jag började med det.
Finns inget kalk i det vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kräver att bilen är vaxad eller har något annat skyddande på. annars förblir den våt, jag har testat.

Ja, det är sant att det fungerar bättre ju renare och ju halare bilens lack är. Men jag har testat detta även på vanliga "svensson-bilar" i normalvårdat skick och det har fungerat bra.

Själv kör jag med keramiskt vax och då fungerar det som allra bäst. Men på en vanligt normalren och normalvaxad bil fungerar det utmärkt på enligt eget försök och även hörsägen från andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, det är sant att det fungerar bättre ju renare och ju halare bilens lack är. Men jag har testat detta även på vanliga "svensson-bilar" i normalvårdat skick och det har fungerat bra.

Själv kör jag med keramiskt vax och då fungerar det som allra bäst. Men på en vanligt normalren och normalvaxad bil fungerar det utmärkt på enligt eget försök och även hörsägen från andra.

Är bilen lite orvårdad och aldrig vaxad eller haft annat skydd funkar det rätt dåligt.
Men bra om du tagit hand om bilen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag använder självtork. +250 kmh. Inga repor, inga kalkavlagringar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net