Permalänk
Medlem

Jobb med AI i sverige

Jag är mjuvkaruutvecklare och är väldigt passionerad för olika typer av generativ ai, inklusive LLMs, bild-, röst- och videogenerering. Har kollat runt en del på jobb inom AI men tycker man hittar väldigt lite alltså. Summering av vad jag hittat när man söker på AI:

* Minst hälften av vad jag hittat är konsultjobb, dvs inga riktiga jobb utan enbart konsultföretag som skriver AI på profilen, för att sedan erbjuda jobb med minimalt fokus på AI

* Väldigt lågavlönade distansjobb

* Jobb som kräver +7 års erfarenhet och/eller Phd inom Machine Learning

Men det måste ju finnas massor av jobbmöjligheter med tanke på hur mycket snack det är om AI överallt och med tanke på hur snabb utvecklingen går? För att tydliggöra: Jag söker inte efter jobb som är 100% AI, utan snarare positioner som delvis (kanske i alla fall 20%) handlar om att utforska möjligheter om AI och/eller det i företaget.

Så jag undrade ifall hade några insikter kring detta; typ specifika företag/organisationer att kolla på, hemsidor att söka AI-relaterade jobb inom, eller andra insikter!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Finns en del på Spotify!

Tack, uppskattar det!

Permalänk

Arbetar kommunalt och vi satsar en hel del på egenutvecklad AI.
Faktum är att vi letar efter ytterligare resurser och snart kommer gå ut med en annons. Vart i Sverige bor du?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Keeper of Traditions

Skulle gissa på att varenda konsultbolag just nu febrilt försöker "utforska möjligheter om AI", så om man har det som utgångspunkt och någon erfarenhet att visa upp borde det inte ta lång tid att hitta något.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tror nog mer eller mindre alla större utvecklingsföretag febrilt jobbar på att hitta sätt att inkludera och använda AI just nu.
Sen kanske man inte söker specifikt efter roller bara för det (förutom personer med lång erfarenhet då eller väldigt specifik utbildning), utan kanske mer förväntas fördela ut det på utvecklarna generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror nog mer eller mindre alla större utvecklingsföretag febrilt jobbar på att hitta sätt att inkludera och använda AI just nu.
Sen kanske man inte söker specifikt efter roller bara för det (förutom personer med lång erfarenhet då eller väldigt specifik utbildning), utan kanske mer förväntas fördela ut det på utvecklarna generellt.

5+ år inom LLMs

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

5+ år inom LLMs

Minst

Nej men för generell användning av LLM:er i tjänster så behövs ju ingen speciell kunskap nödvändigtvis.
Ska man däremot träna upp, anpassa och optimera modeller och användning specifikt för vissa ändamål så behövs kanske lite mer spetskompetens.

Allmän AI utveckling kommer nog vara en lika naturlig del som devops, enhetstester eller vadsomhelst i framtiden.