Behöver hjälp till mitt biorum

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp till mitt biorum

Hejsan,

Vi har nyligen fått tillträde till vårt nya hus och där är ett biorum med kvarlämnad utrustning såsom projektor, 5 st bowers & wilkins högtalare, duk, en gammal förstärkare utan HDMI. Den tidigare ägaren hade en annan förstörare som han tog med sig och jag behöver lite hjälp att förstå hur man kan koppla den kvarstående förstärkaren till projektorn (se bilder).

Hur får jag igång ljudet? Kan man koppla ljudet via RGB i projektern eller via video uttaget? Där finns kanske någon converter så förvandlar HDMI från projektorn till AUX eller likansde till förstärkaren.

All hjälp välkomnas.

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Rekordmedlem

Du kopplar inte ljudet via projektorn utan från signalkällan, har du bara hdmiutgångar behöver du skaffa en hdmi extraktor (och kanske en växel om du använder flera signalkällor) https://noerdic.se/collections/extractor så du kan koppla ljudet via toslink till förstärkaren.
Eller så behöver du uppdatera dekoder/förstärkare och välja nått modernare med stöd för Dolby Atmos och kanske även Dirac live för rumskompensering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej! trevlig situation du hamnat i måste jag säg! (inte ironi)

som jag ser det så det absolut enklaste sättet att få ut bra ljud i högtalarna och samtidigt använda projektorn som bild är att använda en optisk eller en coaxial kabel från förstärkaren till din media enhet( den du spelar upp tex netflix, disney osv) och sen köra en hdmi från projektorn till samma media enhet. högtalare - reciver - optisk/coaxial - mediaspelare - hdmi - projektor

går dte där att förstå?

om du kör på detta vis kommer du kunna köra dolby digital/dts (äkta surround med separat signal för varje högtalare)

det kräver att du har en media spelare med både hdmi och optisk/coaxial

alternativt att du byter ut förstärkaren till en modernare variant så du har allt inbyggt i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Hej! trevlig situation du hamnat i måste jag säg! (inte ironi)

som jag ser det så det absolut enklaste sättet att få ut bra ljud i högtalarna och samtidigt använda projektorn som bild är att använda en optisk eller en coaxial kabel från förstärkaren till din media enhet( den du spelar upp tex netflix, disney osv) och sen köra en hdmi från projektorn till samma media enhet. högtalare - reciver - optisk/coaxial - mediaspelare - hdmi - projektor

går dte där att förstå?

om du kör på detta vis kommer du kunna köra dolby digital/dts (äkta surround med separat signal för varje högtalare)

det kräver att du har en media spelare med både hdmi och optisk/coaxial

alternativt att du byter ut förstärkaren till en modernare variant så du har allt inbyggt i den!

Jag tror jag förstår. Vi har både Apple TV och chromecast, vilken mediaenhet har en optisk lösning för ljud idag?

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att bara köpa en förstärkare med HDMI. Då kopplar du in Chromecast m.m. i förstärkaren, den spelar då upp ljudet i högtalarna och skickar vidare enbart bilden till projektorn.

Det finns fullt dugliga förstärkare för inte så många tusenlappar. Det är bara att uppgradera senare om du skulle få högre krav framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det enklaste är att bara köpa en förstärkare med HDMI. Då kopplar du in Chromecast m.m. i förstärkaren, den spelar då upp ljudet i högtalarna och skickar vidare enbart bilden till projektorn.

Det finns fullt dugliga förstärkare för inte så många tusenlappar. Det är bara att uppgradera senare om du skulle få högre krav framöver.

Är nog beredd att hålla med! Har du någon specifik att tipsa för ett rimligt pris? Som sagt, har 5 sy högtalare just nu 5.0, men kommer säkert köpa en SUB framöver.

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem

men du nämner b&w högtalare, har du namn på dom? dom är väldigt tröga att driva så en billig förstärkare kommer inte klara att leverera ström till dom på ett bra sätt! ljudet kommer låta väldigt platt och tråkigt (som att det är något fel) jag rekommenderar inte att köpa en billig förstärkare till dom högtalarna! bättre att lösa streaming separat och driva med din nuvarande förstärkare (antar att den är lämpad) det här är en väldigt fin nätverksspelare, bra pris nu också:

https://www.hifiklubben.se/erbjudanden/outlet/?SelectedCodes=...

Permalänk
Medlem

Denon 2106 är från 2005, med en specad effekt på 100W med alla 7 kanaler.

Har man inga höga krav så kommer även de enklaste* receivers idag att funka.

* Beroende på hur tuff belastning som högtalarna eventuellt ger.

Enklast att tipsa om lämplig receiver är om du presenterar en budget samt modell på högtalarna.

Permalänk
Medlem

Tycker en del tips här överförenklar lite. Vi behöver ha lite helhetsbild.
Ska du ha bra kräm i en modernare receiver så kommer det kosta en slant, så inte något solklart val. Du kanske klarar dig med mindre i alla fall, men en HDMI extractor som @mrqaffe föreslår tycker jag låter som ett bra alternativ, beroende på behov.

Det beror också på vad du har för media-källa. Är det någon där du kan ställa in ljud- och bild-output separat, som t.ex. PC, så kan du ju lösa det gratis redan där. Ska du ha multipla media-källor så är dock ny förstärkare att föredra.

Kort och gott, välj lösning efter din situation.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att högtalarna är äldre, runt 10 år skulle jag gissa. Är tyvärr inte hemma för tillfället så har it e serienummer och modellno just nu

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett dedikerat bio-rum!

Har inte Apple-TV-boxen optisk utgång?
Isåfall behöve du ju inte köpa något mer än en Toslink-kabel.

Apple-TV -> HDMI till Projektor
Apple-TV -> Optisk till Förstärkare.

Välja rätt ingång på förstärkaren, dvs där du kopplade in din Optiska kabel, höj volymen och njut!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

finns det någon sub till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

finns det någon sub till?

Framgår i #20827346 att det inte finns någon sub (än iaf).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sub har eget slutsteg alltid i denna prisklassen. Så han behöver inte fundera på det när han väljer reciever

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Är man lite lat och snål eller helt enkelt inte kan bygga om lyssningsrummet fritt och ändå vill kunna uppnå riktigt bra (inte samma som (överdrivet) kraftig) basåtergivning så tänker man på hur man ska lösa basproblemet innan man väljer dekoder/receiver.
Rumskorrigering har numera kommit så pass långt att det blivit användbart på riktigt och energiutbredningen i rummet kan trixas till bra med Dirac som kan hantera flera baskanaler, apparater med stöd för 4 baskanaler är överkomliga i pris för de intresserade och det minskar verkligen rumsproblem som ofta är betydligt svårare att åtgärda med akustiska förändringar av rummet.

TS har inte så stora högtalare men man behöver inte begränsa sig i val av elektronik bara för det utan kan planera för framtiden och Atmos (helst med höjdkanaler) Dirac och 4 eller ev 2 separata baskanaler är saker man verkligen bör fundera på om man ska ha en hembio som är rolig att lyssna på film i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev en: DENON AVR-X580BT HEMMABIORECEIVER (SVART)

Beställde precis! Ska köpa en sub till också nu tänkte jag.

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem

Köp en beg sub på blocket. Finns mycket prisvärda saker där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ångrade mig och köpte: Denon AVR-X1800H 7.2-kanals 145W 8K AV-mottagare med HEOS® Inbyggd istället!

Pågrund av dolby atmos tekniken, kan någon förklara om den tekniken även funkar på äldre högtalare som i mitt fall.

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliveeer:

Ångrade mig och köpte: Denon AVR-X1800H 7.2-kanals 145W 8K AV-mottagare med HEOS® Inbyggd istället!

Pågrund av dolby atmos tekniken, kan någon förklara om den tekniken även funkar på äldre högtalare som i mitt fall.

Det funkar med högtalarna, men minikravet för Atmos är väl 5.1/2*.2. Kör själv Atmos/DTS:X 9.1 , dock har jag sk Dolby Enabled Speakers.

Frontar (golvhögtalare), 1 par sk Upfiring högtalare (Polk Monitor XT 90, ska "studsa" Atmoseffekterna upp mot taket å ner mot lyssningstället, där du sitter, funkar inte på vanliga högtalare) ovanpå Frontarna, Center, 1 par Surround (sido Surroundhögtalare) å 1 par bakre Surround å en Sub.

I ditt fall kan du koppla in (5.1/2.2*) 1 par Atmos högtalare.
* = Atmos ljudeffekt högtalare, som sagt funkar vanliga högtalare.

Alla högtalare är från samma serie (klangmatchade) förutom dom bakre Surround högtalarna.

* = 1/2 är Subbar, man kan 2 st Subbar.
Jag kan t.ex ha 4 st Subbar (9.4).

Har en Marantz Cinema 50 (9.4) förstärkare.

Edit: Finns Atmos högtalare att köpa lösa för tak/väggmontering, Hembiobutiken har en del att välja på. Kan vara dyra priser.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det funkar med högtalarna, men minikravet för Atmos är väl 5.1/2*.2. Kör själv Atmos/DTS:X 9.1 , dock har jag sk Dolby Enabled Speakers.

Frontar (golvhögtalare), 1 par sk Upfiring högtalare (Polk Monitor XT 90) ovanpå Frontarna, Center, 1 par Surround (sido Surroundhögtalare) å 1 par bakre Surround å en Sub.

I ditt fall kan du koppla in (5.1/2.2*) 1 par Atmos högtalare.
* = Atmos ljudeffekt högtalare, som sagt funkar vanliga högtalare.

Alla högtalare är från samma serie (klangmatchade) förutom dom bakre Surround högtalarna.

* = 1/2 är Subbar, man kan 2 st Subbar.
Jag kan t.ex ha 4 st Subbar (9.4).

Har en Marantz Cinema 50 (9.4) förstärkare.

Edit: Finns Atmos högtalare att köpa lösa för tak/väggmontering, Hembiobutiken har en del att välja på. Kan vara dyra priser.

Pengar luktar inte Man kan få atmos i en mobil idag med en högtalare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Pengar luktar inte Man kan få atmos i en mobil idag med en högtalare

Hur bra är det då?

Skulle aldrig kunna tänka mig att glo på t.ex Netflix på en mobil.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hur bra är det då?

Skulle aldrig kunna tänka mig att glo på t.ex Netflix på en mobil.

Nä det är inget ett annat än ett klistermärke. Jag menar bara på frågan "äkta" Atmos. Tydligen öppnar man plånkan tillräckligt så får man Atmos på precis vad som helst. Även en 1watts mono mobil.

Svaret på vad äkta Atmos är finns inte. Man kan omformulera frågan.
Vilken setup behöver du för att få ett fullgott surroundljud ljud med spatial/rumslig förmåga.
Dvs kunna peka ut vart i rummet det kommer ifrån i en typ av rumsdimension. Detta som DTS:X, Atmos och
På den frågan är det 7.X.4 skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä det är inget ett annat än ett klistermärke. Jag menar bara på frågan "äkta" Atmos. Tydligen öppnar man plånkan tillräckligt så får man Atmos på precis vad som helst. Även en 1watts mono mobil.

Svaret på vad äkta Atmos är finns inte. Man kan omformulera frågan.
Vilken setup behöver du för att få ett fullgott surroundljud ljud med spatial/rumslig förmåga.
Dvs kunna peka ut vart i rummet det kommer ifrån i en typ av rumsdimension. Detta som DTS:X, Atmos och
På den frågan är det 7.X.4 skulle jag säga.

Hade en Marantz NR 1711 (7.2, Atmos/DTS:X 5.2.2) innan jag uppgraderade.

Har en 4K Blu ray Reavon X110, så det körs en hel del Atmos/DTS:X filmer på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliveeer:

"Atmos" har inget med vad för högtalare man har! Man kan ha precis vad som helst.

Atmos och DTS-X är så kallade Obijektbaserat ljud, istället för kanalbaserat ljud. Det betyder kortfattat att istället för att säga att ljudet ska komma från till exempel höger bakhögtalare.
Så säger man snarare vart i rummet ljudet ska vara och sedan så är det upp till din receiver att veta vart du har dina högtalare och spela ljudet i de högtalarna som kommer närmast där ljudet är tänkt att vara i rummet.

En Väldigt bra Video som kortfattat förklarar vad Atmos o DTS-X är och vad skillnaden är mot "vanliga" kanalbaserade ljudet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.