Sämre prestanda en kompisen som har ett sämre gpu

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Ladda ner 3D Mark o kör på båda datorerna sen visa resultaten i tråden

Ska prova tack

Permalänk
Skrivet av tonii:

OK. eftersom du av oklar anledning inte är intresserad av att ge mer detaljer så lämnar jag helt enkelt den här tråden. Lycka till!

Har skrivit hans specs tidigare kolla lite längre upp

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Ska prova tack

jag fick 3545 på nomad
graphics test 35.46 fps

Permalänk
Medlem

Han har en dator som han plockat ihop delarna på Själv.
Om ja ligger på 100fps så har han 110-15 fps

Har du alltså en stationär eller bärbar dator? Lenovo Legion kan vara båda.

Skrivet av Oneone:

Ladda ner 3D Mark o kör på båda datorerna sen visa resultaten i tråden

Det här är egentligen den enda frågan som behövde ställas. Pluspoäng till vetenskapsmannen här!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Har du bekräftat att dina minnen tuffar på i specificerad hastighet?

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Har du bekräftat att dina minnen tuffar på i specificerad hastighet?

Står 1600 i Cpu-z så det ska väl stämma

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Har du alltså en stationär eller bärbar dator? Lenovo Legion kan vara båda.

Det här är egentligen den enda frågan som behövde ställas. Pluspoäng till vetenskapsmannen här!

Ja har en stationär

Permalänk
Medlem

Jag har försökt läsa igenom hela tråden men jag tror inte du skrivit om din kompis har Windows 10 eller 11? Jag är trött så jag kanske missar det men så är det när all info är utspridd över två sidor...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

TROR han har en ultrawide men osäker på tummen.

Vänta lite nu, har du aldrig sett hans skärm irl? Han kanske bara sitter och säger att han har mer FPS än dig för att jävlas?

Vi kan bara försöka dra slutsatser av den väldigt vaga informationen du ger oss vet du...

En annan möjlig anledning kan vara att din kompis grafikkort är fabriksöverklockat medans ditt bara är standard kanske till och med nerklockat och spelen ni spelar kanske presterar bättre med AMD processor, inget jag forskat i.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

"än" inte "en".

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

11400F är långsammare än 5600/5600x. Din cpu bottleneck borde sätta in tidigare än kompisens, om ni båda höjer till ultra på presets i samma spel får ni samma resultat då eller är ni närmre varandra, eventuellt går du förbi?

Permalänk
Medlem

jag fick 3545 på nomad
graphics test 35.46 fps

Och din kompis?

Om man inte får båda värdena så är det ju omöjligt att kunna jämföra.

Permalänk
Skrivet av TJ:

Jag har försökt läsa igenom hela tråden men jag tror inte du skrivit om din kompis har Windows 10 eller 11? Jag är trött så jag kanske missar det men så är det när all info är utspridd över två sidor...

Windows 11

Permalänk
Skrivet av TJ:

Skrivet av loefet:

Och din kompis?

Har inte fått tag i han idag

Permalänk
Medlem

För att göra det enklare för alla så skulle jag föreslå att du skriver ett inlägg med all väsentlig information i, istället för att det är utspritt i hela tråden/ej nämnt.

Detta gäller både din och din kompis dator:
Hårdvara, upplösning, OS, eventuella poäng/fps i tester/spel, och allt annat som är relevant du kan komma på.

Svaret du kommer få är helt beroende på vad du kan ge för bakgrundsinformation. Vag frågeställning ger vaga svar och tvärt om.

Permalänk
Skrivet av TJ:

11

Permalänk
Skrivet av loefet:

Och din kompis?

Ska se om han kan göra det ikväll

Permalänk
Skrivet av TJ:

Finns redan i tråden vi har båda win 11

Permalänk
Skrivet av TJ:

Vi har båda win 11 bådas datorer och specs finns på sidan ett

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av beardedpear:

forumstrådar som dessa borde fan administreras, kommer bara fler och fler av dessa typer där TS skriver som man pratar och har noll info med sig från början.
Vad gör admins egentlgien?

Vi Finns här och försöker se till att forumets trivelsregler efterföljs.
I dagsläget finns det inga regler i form av kunskapskrav och jag har väldigt svårt att se att det skulle vara aktuellt ens i #framtiden

Det är helt okej att inte kunna så mycket men ändå vara nyfiken på teknik.
Där är också okej att inte vara expert på att formulera sig i text och det är helt frivilligt att hjälpa till/delta i trådar.

Ser man något som man anser är fel eller bryter mot forumets regler så kan man använda rapporteringsfunktionen för att uppmärksamma oss moderatorer på detta.
Vi har tyvärr inte möjlighet att läsa genom samtliga inlägg som görs på sidan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Min processor verkar vara kraftfullare än hans med enligt user benchmarks .
Han har en 5600x och jag en 11700kf.

Permalänk
Medlem

Min processor verkar vara kraftfullare än hans med enligt user benchmarks .
Han har en 5600x och jag en 11700kf.

Userbenchmark ska man inte lita på ö.h.t. de har alltid varit biast mot Intel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Userbenchmark ska man inte lita på ö.h.t. de har alltid varit biast mot Intel.

Jasså är det så ? Ok får kolla någon youtube video istället

Permalänk

Score 2979
Fps 29.79 fick min kompis

Permalänk
Medlem

Score 2979

Testa installera win 10 på en annan HDD/SSD temporärt, inte ett dugg förvånad om din fps skjuter i höjden

Permalänk
Medlem

Det är inte så att han har på DLSS?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Det är inte så att han har på DLSS?

Vi har haft det påslaget båda två

Permalänk
Medlem

jag fick 3545 på nomad
graphics test 35.46 fps

Score 2979

Du får alltså högre score i Steel Nomad, men sämre fps i alla spel ni har testat och jämfört?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du får alltså högre score i Steel Nomad, men sämre fps i alla spel ni har testat och jämfört?

Ja det stämmer

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer

Det känns ju inte helt logiskt, men kan som sagt bero på begränsningar som Lenovo satt på komponenterna i din dator (t.ex. begränsad strömbudget eller sämre kylning).

Det kan även bero på skillnader i era operativsystem, dvs vad ni har för inställningar och vilka/hur många program ni installerat och processer som körs i bakgrunden.

Eller att en av er kör med V-sync/G-sync/Adaptive-sync och den andra inte gör det.

Eller att en av er har installerat nvidia app och den andre inte.

Eller att ni missat att någon inställning i spelet inte är inställt på exakt samma som den andre har.

Visa signatur