AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minneskretsar

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är väl hur vissa påverkade användare har rakt av bytt ut processorn mot en likadan och så fungerar systemet med samma minnen.

Kvalitetsbristerna är ännu inte åtgärdade? Degraderingen av minneskontrollerna pga designfelet med monteringen som orsakade elektromigration över tid är redan åtgärdad med 9000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där ser mer ut som resultatet av överhettning i området pga dålig kontakt.

men visst 5000 serien eller om det var nån intel generation på framförallt asus moderkort hade ju ett liknande problem i början har jag för mig där cpu fick en alderless för hög spänning på något om jag inte minns fel som resulterade i liknande bilder men vill minnas att det löstes med biosuppdateringar när orsaken hade identifierats.

Ändå, tittar man noga på området som är uppsvällt så har flera av kontakterna på CPU'n märke efter sockelns kontakter på åtminstone 8 av 10 kontaktytor i bulan.

Börjar mer och mer gilla krökta stift

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Rubrikvalet är kanske kontentan av av någon DEI-mumbojumbo (Diversity Electronic Inclusion)
Intel har ju haft problem med att CPU´er "brinner" upp, i sann inkluderande anda så ska ingen exkluderas...så för att AMD inte ska känna sig exkluderad så ger rubrikgivaren även intrycket av att AMD´s också "brinner" upp.

Men som sagt skrift uppfattas ofta olika utifrån vår egen subjektiva livsåskådning

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Så för att hålla mig till artikeln här så kan jag bara säga att jag vet inte jag ska tro för jag har bara läst om detta via källor jag tycker känns tveksamma (d.v.s swec).

Vad i artikeln är tveksamt? Jag tyckte det var klart som korvspad.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Vad i artikeln är tveksamt? Jag tyckte det var klart som korvspad.

Det är ännu en artikel som är rättad om du kikar historiken, och dessutom är det fortfarande lite clickbatey om det stämmer att det här är ett mjukvaruproblem.

Problemet är inte denna artikeln. Det är att denna artikeln är som förra och förrförra och förrförrförra...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Thomas:

Det säger de ju inte, bara en klickbait-rubrik från SweC.

Skrivet av sweisdapro:

Ja, detta kan vara den värsta KB-rubrik jag sett på Sweclockers faktiskt 😂

Skrivet av krEJZi:

Frågade chatGPT vad den tyckte om rubriken och innehållet:

[…]

Ha.

Skrivet av Varg:

Sweclockers fortsätter med sina skitrubriker. Om de har utrett vad som har hänt är det väl inte att skylla på något? De har bara fastställt orsaken...

Skrivet av Svantesson666:

Det är tom ännu värre. I artikeln framgår det att processorerna inte ens är döda. SweC gör verkligen sitt yttersta för att komma på sämst möjliga rubrik. Dessutom helt meningslöst eftersom vi läser artiklarna ändå...

Snälla ni, när ni kritiserar en rubrik eller en mening i en artikel, citera den. Annars går det inte att veta vilken formulering ni kritiserar, eftersom den kan ha ändrats – kanske till och med flera gånger. Det blir helt omöjligt att förstå diskussionen eller värdera kritiken om man råkar läsa tråden bara en kort stund senare.

Gör som @tintinj! 🙏🏻

Skrivet av tintinj:

"AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minnen"

Men rubriken är ju fortfarande rätt missvisande och ren clickbait, […]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Snälla ni, när ni kritiserar en rubrik eller en mening i en artikel, citera den. Annars går det inte att veta vilken formulering ni kritiserar, eftersom den kan ha ändrats – kanske till och med flera gånger. Det blir helt omöjligt att förstå diskussionen eller värdera kritiken om man råkar läsa tråden bara en kort stund senare.

Gör som @tintinj! 🙏🏻

Sorry, det skulle jag gjort, tycker fortfarande att den är för klick-baity som den är nu
"AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minnen"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har precis börjat använda mitt nya system med 9800X3D och Asrock x870 Riptide. Wish me luck

Jäkligt trevligt moderkort, bra kombo. Tror inte du behöver oroa dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Jäkligt trevligt moderkort, bra kombo. Tror inte du behöver oroa dig.

Jag är väldigt nöjd hittils! Väldigt smidigt kort om man har mycket RGB och 3 utmärkta m.2 slots med kylflänsar. Tror inte heller jag behöver oroa mig, särskilt inte med senaste biosen.