Hur dra nätverkskabel genom dörrhål som nu är vägg?

Permalänk
Medlem

Hur dra nätverkskabel genom dörrhål som nu är vägg?

Bott i min BR i ett halvår. Vill ha trådat till min dator och bättre wifi till vardagsrumsdatorn.

Skulle alltså behöva dra nätverkskabel för router till vardagsrummet/kontor från garderoben i hallen vid entrén där den nu står, pga kass täckning.

Det rimliga dörrhålet till vardagsrummet har en snickare proffsigt stängt igen åt förra ägaren för att göra två rum av vardagsrummet (för att få ett litet sovrum/kontorsvrå/spelgrotta).

Skulle alltså vilja dra nätverkskabel genom dörrhålet som nu är vägg.

Hur gör jag detta bäst? Borrar jag ett 25mm hål genom golvlisten eller finns det överraskningar i väggen just där? Väggen verkar vara gips och säkert reglar. Verkar inte finnas el just där. Golvlisten är typ 50-60mm hög.

Jag resonerar att gipsväggen som stängt ena ingången till vardagsrummet kanske står sig bäst över tid att inte ha ingrepp i bara gipsytan mitt på, utan genom golvlisten? Vad säger ni snickare? Jag gissar att reglar finns kring gipsskivans ytterkant och nån diagonal mitt på?

Röd streckad linje är ny gipsvägg, skall gå att ta bort men jag tycker lösningen är bra.
Turkos är routerns placering idag och gult är ljusinsläpp.
Har 20m nätverkskabel så det ska räcka, men vill inte dra den över halva bostaden om jag slipper.

Hallen är belamrad med hatthylla, garderober och träd till katterna så det syns inte i min excelkonst. Köksinventarier o säng är grå.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Rekordmedlem

Borra hål är rätt men 25 mm är kanske lite för stort om du inte ska ha nått på väggarna som döljer det, ska du placera vägguttag över hålet så döljer ju det hålet.
Finns även golvlister med plats för kabel och de skulle kunna täcka hålet om du byter till sådana.
Du insinuerar att du har en patchkabel med kontakter på och inte installationskabel när du skriver 25mm.
Med installationskabel kan du borra ganska tight och använda nån pinne för att dra igenom kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för input!
Har skohylla/sittbänk framför som skymmer tilltänkt borrställe, så behöver inte vara snyggt givet att det går att återställa.
Har Deltaco platt nätverkskabel på 20m så den är rätt sladdrig/icke-styv, därav estimerat att behöva 25mm borr för att skapa hål men med rätt verktyg/pinne går det nog att få igenom utan alltför mycket huvudvärk. Men borrstål måste köpas, så räcker det med 20mm är det bra. Själva kontakten är väl 12-13mm som bredast om jag minns rätt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Gör något i närheten av rätt istället.

Köp kabel på lösmeter (installationskabel, inte patchkabel, vilket är vad du har nu!). Klamra fast kabeln på väggen. Där du behöver gå igenom väggar kan du, beroende på kabel, använda ett borr på 6 eller 8 mm, så blir det mindre hål.

I båda ändorna av kabeldragningen sätter du vägguttag, som du sedan kopplar patchkablar "vanliga nätverkskablar med två kontakter" till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tack för input!
Har skohylla/sittbänk framför som skymmer tilltänkt borrställe, så behöver inte vara snyggt givet att det går att återställa.
Har Deltaco platt nätverkskabel på 20m så den är rätt sladdrig/icke-styv, därav estimerat att behöva 25mm borr för att skapa hål men med rätt verktyg/pinne går det nog att få igenom utan alltför mycket huvudvärk. Men borrstål måste köpas, så räcker det med 20mm är det bra. Själva kontakten är väl 12-13mm som bredast om jag minns rätt.

Du bör i vart fall skaffa/låna en installationsborr för håltagningen och inte försöka med vanliga korta borrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som kan överraska är ju vattenledningar och elkablar, så börja med en tunn skruvmejsel som du trycker genom väggen och känner efter vad som finns där. En regelsökare som läser av el och metall låter också som en god ide om någon i din bekantskapskrets har en sådan.

När du gjort ditt hål bör du installera ett rör så att du inte får in luftflöde från mellanväggarna. Man vet aldrig vart det kommer ifrån om det finns springor och glipor någonstans. Sigge spindel kanske tycker din lägenhet är jättespännande och tar med sig sina 200 ungar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mc68000:

Det som kan överraska är ju vattenledningar och elkablar, så börja med en tunn skruvmejsel som du trycker genom väggen och känner efter vad som finns där. En regelsökare som läser av el och metall låter också som en god ide om någon i din bekantskapskrets har en sådan.

När du gjort ditt hål bör du installera ett rör så att du inte får in luftflöde från mellanväggarna. Man vet aldrig vart det kommer ifrån om det finns springor och glipor någonstans. Sigge spindel kanske tycker din lägenhet är jättespännande och tar med sig sina 200 ungar.

Det handlar inte om att ta hål i en "normal" vägg utan om ett stängt före detta dörrhål, det finns inga rör i dörrhålet och det är också oerhört osannolikt att det skulle finnas el där inne i dörrhålet som inte tydligt skulle synas som en utanpåliggande installation, rör och kablar har ingenstans att komma från eller gå till inuti den gamla dörröppningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beronde på modell på golvlister och trösklar så kan det inland vara en enkel lösning att dra kabeln under dem.

Och som påpekat. Gör det med kabel för fast installation oavsett. Att förlita sig på att kontakten på kabeln bara för att spara lite jobb på antingen väggkontakr är inte värt. Hålet behöver inte vara mycket större än kabeln då.

Skrivet av mc68000:

Sigge spindel kanske tycker din lägenhet är jättespännande och tar med sig sina 200 ungar.

Då kan dom dra in nätverket. ::)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en ny vägg, så bör det inte vara någon EL alls i väggen.
Om det mot förmodan sitter ett nyinstallerat eluttag i den nya väggen, så se till att du inte borrar i närheten av det uttaget i så fall bara.
Normalt så går elkablar från eldosor rakt upp i kanaler i väggar.
Jag hade inte borrat i listen, utan borrat precis ovanför. (det har jag gjort i mitt hus)
Sen lägger du kabeln på andra sidan väggen längs listen på den bara.
Jag har dragit kabelkanaler ovanför golvlisten överallt i mitt hus där det går kabel, så hålet blir sen täckt av kabelkanal på båda sidor.
Du kan ju även borra så du får en nätverksdosa om du vill det.

Och du bör definitivt dra en kabel utan kontakter, och sen sätta dit dom efter.
Då kan du göra hålet mycket mindre!
Det finns verktygslösa kontakter man kan köpa, eller så köper du ett verktyg på kjell, kostar inte mycket och det betalar sig självt rätt fort, eftersom man kan dra kablar exakt så långa man vill ha dom i all framtid.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gör något i närheten av rätt istället.

Köp kabel på lösmeter (installationskabel, inte patchkabel, vilket är vad du har nu!). Klamra fast kabeln på väggen. Där du behöver gå igenom väggar kan du, beroende på kabel, använda ett borr på 6 eller 8 mm, så blir det mindre hål.

I båda ändorna av kabeldragningen sätter du vägguttag, som du sedan kopplar patchkablar "vanliga nätverkskablar med två kontakter" till.

Jag vill bara lyfta det här inlägget, för det är många som tänker att det är "enklast" att dra patchkabel; det är bara att skapa sig huvudvärk. Gör rätt från början och slipp tänka i framtiden. Det finns verktygsfria lösningar, tror de har bytt namn idag men jag körde en del med Schneider/Lexcomm Actassi och det har fungerat klockrent.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips o förslag! Länka gärna till verktyg o prylar som behövs för att göra det själv. Skall slänga iväg offertförfrågan till nätverksinstallatör och se vilken härad prisbilden ligger på för professionellt utfört arbete.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tack för alla tips o förslag! Länka gärna till verktyg o prylar som behövs för att göra det själv. Skall slänga iväg offertförfrågan till nätverksinstallatör och se vilken härad prisbilden ligger på för professionellt utfört arbete.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Kabel köp längre än du behöver. Finns såklart billigare på andra ställen men det är smidigt att länka till kjell.

Jag använder samma verktygsväska för installationer hemma, ingen höjdare men man får med allt man behöver.
Uttag köper du utanpåliggande eller infällt beroende på hur du vill göra installationen. Utanpåliggande är ju lättast. Jag har själv den jag länkade monterat hemma men det finns med två uttag också, trevligt om man vill kunna gå vidare vid senare tillfälle.

Har jag missat något så ber jag andra att rätta till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

RJ45 modularkontakt CAT6 10-pack, Exibel De här kontakterna är lätta att använda eftersom du kan se till att ledarna är i rätt ordning innan du sätter dem på plats och crimpar kontakten.

Jag använder den här tången: Modulartång Exibel

Sedan installationskabel köper du per löpmeter (kan vara att du behöver köpa lite mer än du behöver).

Då behöver hålet i väggen inte ha större diameter än kabeln så det går lätt att dölja.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om att ta hål i en "normal" vägg utan om ett stängt före detta dörrhål, det finns inga rör i dörrhålet och det är också oerhört osannolikt att det skulle finnas el där inne i dörrhålet som inte tydligt skulle synas som en utanpåliggande installation, rör och kablar har ingenstans att komma från eller gå till inuti den gamla dörröppningen.

Borra diskret i något av hörnen som en normal människa! Inte mitt på väggen.

Visa signatur

/Anders