Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Nintendo Switch 2 släpps den 5 juni för 469 euro

Permalänk
Medlem

Jag blev nöjd då 120hz är en ganska stor skillnad när det gäller flytet i spel, om det kan hållas där såklart.
Switch är en perfekt konsoll för oss PCanvändare då spelen oftast inte finns för någon annan plattform, jag är nöjd men det finns alltid mer att önska såklart.

Permalänk
Medlem

Switch 2 och "4K". Man hittar inga bevis på DLSS och eftersom Nintendo högst troligen inte har utvecklat en "egen" DLSS-light så handlar det troligen om TAAU/FSR1.

För er som inte orkar titta:

• MK World: 1440p60
• Donkey Kong: 1080p60
• Duskbloods: 1080p30 (with stable frame pacing)
• Elden Ring: 1080p30? (capture seems juddery but frame pacing is stable, likely a higher frame rate or uncapped converted to 30FPS video)
• Cyberpunk 2077: 720p~1080p30 (one shot at 540p30 but seems to be from handheld mode, includes DLC that wasn't possible on last gen)
• FF7 Remake: 1080p30 (with frame pacing issues)
• THPS3+4: 4k60
• Botw/totk S2: 1440p60
• Metroid Prime: Seems 4k but unable to be sure because of AA

Permalänk
Medlem

469 euro. Okej, så runt 10-20 tusen i sverige då. Som vanligt

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Kronan blev faktiskt starkare mot både dollarn och euron idag. Detta är ju trots allt en bra lindring i en annars väldig dyr upptrend i teknikprylar.

9,68 kr - 1 dollar
10,73 kr- 1 euro

Permalänk
Medlem

så mycket fel med switch 2 så vill inte köpa men samtidigt fomo man vill ju spela senaste first och second party titlar, mario zelda osv. urk.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det vore rackarns kul att köpa, men jag börjar bli trött på att köpa Switch-konsoler för Zelda-spel och därefter låta de ligga och damma. Kul att From Software äntligen får vara med på ett hörn.

Permalänk
Medlem

Frugan var lite sugen men efter priserna så blev det en Steam Deck istället. Hon valde OLED versionen med 512 GB. Ska bli kul att testa sen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Med tanke på vad en steam deck oled på 1tb kostar så är denna rätt dyr med 256gb lagring bara.

Steam deck har dock en stor brist och det är ju avsaknaden av vettiga spel. Hårdvaran kan vara hur bra som helst, det hjälper inte om spelutbudet är katastrof.

inb4 "hurr durr man kan piratkopiera switch spel på steam deck"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

469 euro. Okej, så runt 10-20 tusen i sverige då. Som vanligt

Du glömde räkna med kemikalieskatten, Copyswede, Bergsalaskatt, mervärdesskatt, tullavgift, fraktkostnader, transaktionskostnader, klimatkompensation samt sociala avgifter.

Får nog bli en skattebefriad speldator i lösa delar istället Billigast så!

Permalänk
Medlem

GVC har en nära 60 min lång hands-on med Switch 2, och visar bl.a. Gameplay från Mario Kart World. Nintendo har bekräftat att det är 1440p/60 i dockat läge för det spelet. Man har så långt jag hunnit titta inte nämnt något om uppskalning eller liknande, men tror inte att 1440p är native.

Mario Kart World ger mig i varje fall mersmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Steam deck har dock en stor brist och det är ju avsaknaden av vettiga spel. Hårdvaran kan vara hur bra som helst, det hjälper inte om spelutbudet är katastrof.

inb4 "hurr durr man kan piratkopiera switch spel på steam deck"

Dagens troll kommentar? Annars så har du nog bara noll koll på vad en Steam deck är.

Permalänk
Medlem

Ännu mer hands-ons.

Verkar som att man faktiskt kan köra ut till alla öar som finns runt om på kartan.

Extended gameplay, men bitraten på klippen är inte den bästa.

Permalänk

Hoppas att den floppar stort. Sh*tendo kan ta sig hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Endast pga NVIDIA:s uppskalningsteknik som möjliggör det. Uppskalning i PS4 är knappt icke existerande.

Ja uppskalning kör ju även 5090 datorer med så något som verkar vara här för att stanna

Permalänk
Skrivet av Celeritax:

Hoppas att den floppar stort. Sh*tendo kan ta sig hårt.

Varför då? Switch gick ju hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Det blir ett Switch 2 köp om Star Fox kommer till enheten.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Spelen kommer bli jättedyra.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Switch 2 och "4K". Man hittar inga bevis på DLSS och eftersom Nintendo högst troligen inte har utvecklat en "egen" DLSS-light så handlar det troligen om TAAU/FSR1.

https://www.youtube.com/watch?v=BC8XX9pwP40

För er som inte orkar titta:

• MK World: 1440p60
• Donkey Kong: 1080p60
• Duskbloods: 1080p30 (with stable frame pacing)
• Elden Ring: 1080p30? (capture seems juddery but frame pacing is stable, likely a higher frame rate or uncapped converted to 30FPS video)
• Cyberpunk 2077: 720p~1080p30 (one shot at 540p30 but seems to be from handheld mode, includes DLC that wasn't possible on last gen)
• FF7 Remake: 1080p30 (with frame pacing issues)
• THPS3+4: 4k60
• Botw/totk S2: 1440p60
• Metroid Prime: Seems 4k but unable to be sure because of AA

Ja det var inge Wow precis. Men ändå väntat. Ser också ut som om AA lyser med sin frånvaro även denna gång (Nin verkar inte gilla den funktionen). Kommer nog avstå helt på denna (första gången ja hoppar Nin isf). Eller iaf vänta nåt år eller så

Permalänk
Medlem

Tittade på Treehouse Live och alla spel som visades hade slowdowns. Såg flera i bl.a. Donkey Kong Bananza, Metroid Prime 4 (visades i quality mode 4K60) och Mario Kart World, när det skedde mycket på skärmen, vilket är tråkigt.

När man spelade Mario Kart World free roam så verkar det som att det inte är en sömlös karta man kan köra runt på utan att varje bana laddas in som man kan utforska men när man vill köra till en annan bana så kommer en laddruta.

Från hype till besvikelse.

Permalänk
Medlem

NVIDIA tydliga med att Switch 2 har möjlighet till DLSS och Ray-tracing.

https://blogs.nvidia.com/blog/nintendo-switch-2-leveled-up-wi...

Permalänk

Kommer köpa en om den går att modda köra emulatorer etc. Det är det jag har första switchen till.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Nintendo-entusiaster kommer säkert köpa denna oavsett pris. Men barnfamiljer, som i min värld är deras kundkrets, som redan har en Switch lär inte riktigt se anledningen att köpa en ny. Visst, när det kommer spel som lockar som bara fungerar på Switch2 så kanske familjer med bra ställt köper en, men annars tror jag en "du får spela på den du har" kommentar är mer trolig.

För de som inte har en Switch idag så skulle jag säga att ett köp är mer troligt, men priset är verkligen högt sett till målgrupp. Inte kul att vara 8-9 år och råka tappa 6-7000:- i golvet.

Alltid älskat Nintendo för deras lekfullhet, färgglada och roliga spel. Älskar min Switch till att spela lite lättare plattformsspel och indie-titlar på. För spel som Cyberpunk och Elden Ring finns ju det så mycket bättre konsoler att spela dem på, för samma pris.

Lite osäker på var de vill med sin strategi. Känns som att de kommer köra Switch 1 och 2 parallellt bra länge för att inte tappa kundgruppen som vill ha en billig bärbar konsol. För slutar de sälja, och för den delen stödja, Switch 1 har de "bara" en konsol för 6000:- och konkurrerar då med PS5 och Xbox och till viss mån nästan en speldator om man räknar in extra kontroller och dyra spel i Nintendokakan. För ska man köpa konsol, extra kontroll och säg två-tre spel är man uppe på 10000:-

Ska bli intressant att följa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Nintendo-entusiaster kommer säkert köpa denna oavsett pris. Men barnfamiljer, som i min värld är deras kundkrets, som redan har en Switch lär inte riktigt se anledningen att köpa en ny. Visst, när det kommer spel som lockar som bara fungerar på Switch2 så kanske familjer med bra ställt köper en, men annars tror jag en "du får spela på den du har" kommentar är mer trolig.

För de som inte har en Switch idag så skulle jag säga att ett köp är mer troligt, men priset är verkligen högt sett till målgrupp. Inte kul att vara 8-9 år och råka tappa 6-7000:- i golvet.

Alltid älskat Nintendo för deras lekfullhet, färgglada och roliga spel. Älskar min Switch till att spela lite lättare plattformsspel och indie-titlar på. För spel som Cyberpunk och Elden Ring finns ju det så mycket bättre konsoler att spela dem på, för samma pris.

Lite osäker på var de vill med sin strategi. Känns som att de kommer köra Switch 1 och 2 parallellt bra länge för att inte tappa kundgruppen som vill ha en billig bärbar konsol. För slutar de sälja, och för den delen stödja, Switch 1 har de "bara" en konsol för 6000:- och konkurrerar då med PS5 och Xbox och till viss mån nästan en speldator om man räknar in extra kontroller och dyra spel i Nintendokakan. För ska man köpa konsol, extra kontroll och säg två-tre spel är man uppe på 10000:-

Jag blir inte ett dugg förvånad om de sänker priset redan till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

NVIDIA tydliga med att Switch 2 har möjlighet till DLSS och Ray-tracing.

Med tanke på de prestationer vid sett hittills så är ray tracing inte ett bra alternativ.
DLSS däremot skulle verkligen vara till deras fördel

Permalänk
Medlem

Sätter priset i perspektiv.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Jag är inne på samma sak, sedan så har du osäkra tariffer för Amerikanarna vilket kan driva upp priset ännu mer där.
Med det ekonomiska läget så borde de prispressat hårdvaran, speciellt med tanke på hur stora marginaler som dem ändå tar på mjukvara och tillbehör.

Om det stämmer att de producera ett stort antal den här gången till releasen så upplever jag det inte som självklart att den säljer slut faktiskt. Det kan förvissa bli så att scalpers köper upp lager oberoende av hur många det finns, så det kanske inte märks förens ett par månader efter release(när scalpers skickar tillbaka sina på öppet köp) om konsolerna faktiskt har gått ut till konsumenter.

Jag är sugen eftersom jag gillar många av Nintendos spel, men det blir nog att vänta tills den på något sätt finns till bättre pris. Typ begagnad, black friday, spelen börjar komma på REA eller något liknande. I värsta fall skulle jag tro att det blir BF2026, om den nu ändå säljer ok. Går det dåligt för dem så kanske det kommer något bra erbjudande redan till BF 2025 som man kan haka på.

Jag tror att det är fel läge för priset helt enkelt, både för egen del, men också för den stora massan.

Skrivet av Arditi:

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Sätter priset i perspektiv.

Har lönerna för målgruppen ökat i samma takt?

Permalänk
Medlem

Retro tar beställning på switch 2, jag beställde igårkväll då jag hade nästan två tusen i rabatt hos dem.

Så blev cirka 4.5 tusen för Mario kart bundle. Det kanske går att få tag på liite billigare hos annan återförsäljare när fler priser börjar dyka upp men Retro brukar vara väldigt bra i priser och jag behövde nyttja min rabatt 🙂

Obs. Retro/Spelbutiken meddela mig manuellt orderbekräftelse då dem verkar ha strul efter att ha bytt system. Jag rekommenderar starkt iaf, brukar handla av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har lönerna för målgruppen ökat i samma takt?

Sveriges löner har ökat, grovt räknat, i snitt med tre procentenheter per år sedan 2017, så det är dessvärre inte likvärdigt med inflationen, men inte alltför långt ifrån.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Är det någon som reflekterat över vikten på enheten i bärbart läge? Ca 540 gram. Är inte det ganska tungt?

Permalänk
Medlem

Finns att förbeställa på power.se

7490 med Mario Kart
https://www.power.se/gaming/nintendo/nintendo-konsoler/ninten...

6695 utan Mario Kart
https://www.power.se/gaming/nintendo/nintendo-konsoler/ninten...

Samma priser hos Elgiganten, max 1st/hushåll.

Det var rätt dyrt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!