Microsofts råd till användare med gamla datorer: Återvinn

Permalänk
Medlem

Mitt närmaste bygge är faktiskt att göra om min gamla Windows 8.1 med min nuvarande hårdvara från 2018. Med rtx 2070. Har ett CAD program som kostar 40.000 för en ny licens. För den gamla jag har funkar bara till 8.1 som jag köpte för 1000.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

LiveCDs eller LiveUSB som är mer vanligt idag är ju onödigt att köra i VM, de bootar på vanliga datorn utan att röra disken.

Jo, kanske lite att gå över ån för att hämta vatten.

Har bara sett alltför många problem för att få USB-stickor bootbara iom Secure Boot, UEFI-varianter, felaktig USB-standard och annat idag. DVD/CD-läsare har jag bara extern.

Glömmer lätt bort att alla inte har minst en VM installerad på sina burkar

Sen rör inte LiveCD:n via VM hårddisken heller egentligen (enbart ISO:n du tankat hem) och fördelen är att du har en fungerande host i alla lägen.

Vill man inte gå vägen via VM, så är Ventoy mitt tips:
https://www.ventoy.net/

Då har man en preppad USB-sticka att leka runt med

Permalänk
Medlem

De försöker sälja mer av sina tjänster för ökade intäkter.

*Mild shock*

Jag undrar vem som fortfarande är förvånad över hur Microsoft agerar.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

För en person som inte är så insatt i linux, kommer det antivirus uppdateringar till linux så som till Windows..?

Permalänk
Medlem

En fungerande webläsare är allt som behövs för att en dator skall vara duglig nuförtiden. Min totalt teknik-nolla till far hade en gammal laptop som började med WindowsXP tror jag det var. När det försvann var datorn så dålig så ingen Windows fungerade. T.o.m. han (vi pratar om en man som hade en klisterlapp det stod "enter" på return-tangenten) klarade av Ubuntu och få igång datorn och chrome helt utan problem. Det gav datorn åtminstånne fem år till.

Så det finns fortfarande gott med liv i gamla datorer inte bara teoretiskt, utan det fungerar i vekligheten också. Linux är så lätt idag, och detta var minst tio år sedan.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

För en person som inte är så insatt i linux, kommer det antivirus uppdateringar till linux så som till Windows..?

Jag har Linux mint på en gammal laptop, den håller på och tjatar om security uppdateringar hela tiden. Linux mint är väldigt likt windows. Är väldigt positivt överraskad av att allt bara fungerar out of the box på den faktiskt.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen det fanns EN, ja EN Linux dist som ALLA var överens om till dessa datorer.
Det går liksom inte att prata Linux utan att få femtioelva olika versioner och förslag.

Är det verkligen så svårt för Linux användare att knåpa i hopa en dist som kan ersätta win 10 för alla som inte är data savy??
Det borde vara i alla Linux användares intresse att det fanns. En dist som funkar lika bra för tant Gärda som det gör för att locka över kompisen från win.

Maj gad Linuxmänniskor.. allt vi begär är EN dist to rule them all.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Windows 10 Enterprise LTSC 2021 är supportat till Jan 2027.
Windows 10 IoT LTSC får säkerhetsuppgraderingar till 2032.
Billiga nycklar finns på de vanliga ställena.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av moo:

Ska ge Linux mint en ärlig chans. Om jag kan få mina program och spel att fungera någorlunda bra så blir det bye bye Windows, troligen för alltid.

Om du ogillar linux mint så rekommenderar jag dig att testa kubuntu eller Pop!OS. Kubuntu har jag gillat bäst hitintills av de olika jag testat. Rent grafiskt och navigationsmässigt. Pop!OS var ok. Linux mint tyckte jag sist jag testade det att det var lite ... naket ... fast på fel sätt.

Kununtu är ubuntu fast med en annan desktophanterare som heter KDE. Normalt har Ubuntu GNOME.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Windows 10 Enterprise LTSC 2021 är supportat till Jan 2027.
Billiga nycklar finns på de vanliga ställena.

Det är väl i sig sant, men det som är synd i sammanhanget är väl just att det är marginell skillnad mot Microsofts erbjudande till privatpersoner att köpa till ett år (till mitten av oktober 2026 antar jag, om det rakt av är ett år) för 300 spänn eller vad det är.

Ja, det du lägger fram ger ett par månader till (och kanske något lägre pris, beroende på vad man hittat), men det känns inte som att det gör tillräcklig skillnad för att vara en stor grej.

Samt då att behöva hålla på med tvivelaktiga nycklar, en förmodad ominstallation(?) osv...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

...allt vi begär är EN dist to rule them all.

Önskar också att så vore fallet.

Illa nog med ett tiotal skrivbordsmiljörer, fönsterhanterare och allt Wayland vs X11 strul inom en och samma distribution.

Permalänk
Medlem

Nog klarar man sig några månader utan säkerhetsuppdateringar, systemen är ju ändå så pass mogna och mycket är redan upptäckt och löst. Så det är ju inte direkt domedagen när supporten upphör.
Dock lär det ju skrämma en del att byta.
Mycket troligt lär det ju även komma fler notifieringar el liknande som säger att systemet inte längre stöds.

Det här är ju något som i hög grad kommer att påverka vanliga privatanvändare, som inte har de tekniska kunskaperna och bara vill fortsätta använda sin i övrigt fungerande dator så länge de kan.
Man ska inte överskatta användarnas kunskaper, även om det är något till synes enkelt som ska göras så kan det vara långt över användarnas nivå ändå.

För många av oss här finns det däremot mer valmöjligheter, vi kan välja:
-Fortsätta med W10 ett tag till, trots säkerhetsrisken.
-Installera W11 även om hårdvaran inte stöds officiellt.
-Byta till annat OS, ex vis Linux.

Sen finns ju alltid alternativet att byta hårdvara, men det är ju tråkigt och dyrt att behöva göra när datorn ändå fungerar.
För det är inte orimligt att datorer som är 10-14 år gamla idag fortfarande fungerar, även äldre än så. Sen kanske inte så mycket för spel, men för vanlig användning.
Visst kan ju datorer såklart gå sönder förr eller senare, men med visst underhåll och försiktig användning kan de hålla länge.

6-7:e gen Core är väl knappast helt ovanliga, samt fortfarande hyfsat kapabla. Men även äldre som t ex 3-4:e gen kan ju förekomma. Kombinerat med någorlunda mängd minne och SSD så går det rätt bra även med dessa.

Permalänk
Medlem

I stort bra råd, bara en förändring som behövs:

1. Kolla att du verkligen inte kan uppgradera till Windows 11.

2. Säkerhetskopiera dina filer.

3. Radera datorn säkert.

4. Ge bort eller lämna in datorn på återvinning. Installera linux och fortsätt använda din fullt fungerande dator.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

...kan de inte uppmuntra folk att installera Linux istället för slänga helt fungerade datorer, är väl mycket bättre för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Önskar verkligen det fanns EN, ja EN Linux dist som ALLA var överens om till dessa datorer.
Det går liksom inte att prata Linux utan att få femtioelva olika versioner och förslag.

Är det verkligen så svårt för Linux användare att knåpa i hopa en dist som kan ersätta win 10 för alla som inte är data savy??
Det borde vara i alla Linux användares intresse att det fanns. En dist som funkar lika bra för tant Gärda som det gör för att locka över kompisen från win.

Börja med Linux Mint, väldigt likt Windows (vad jag kommer ihåg iallafall så bör vara väldigt lätt att känna sig hemma både för den som är inbiten Windowsanvändare och den som inte är så van datoranvändare, du kan göra precis allt som behövs för att sköta systemet via grafiskt gränssnitt (precis som många andra linuxdistributioner).
Gillar du inte det du ser så är det lätt att både ändra i Linux Mint, men såklart även lätt att installera en annan distro som ser ut/funkar på ett annat sätt - det är den enorma fördelen med Linux, att du kan få det att funka och se ut precis som du vill.

Skrivet av happy_per:

Det finns antivirusprogram för Linux och de uppdateras på samma sätt som alla andra program till Linux, och på ungefär samma sätt som apparna till mobiltelefoner: du får info om att det finns uppdateringar att hämta och då kan du välja att uppdatera eller vänta tills senare, inget tvång att göra det över huvud taget även om det såklart är bra.
Olika distributioner hanterar det lite olika, men de flesta distros jag har använt de senaste 15 åren har fungerat så här.
Inget krav att gå in i någon terminal utan allt sköts via ett grafiskt program som oftast finns i taskbaren, men du kommer oftast att behöva skriva in ditt lösenord innan uppdateringen.

Själv har jag aldrig brytt mig om att installera något antivirusprogram eftersom jag inte riktigt ser någon mening med det till Linux.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kommer mest troligen aldrig hända. Både för och nackdelar med det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Många äldre datorer fungerar för vanligt surfande och tex lite word.
Du får gå lånt tillbaka till riktiga budget modeller innan det blir problem.
Känner flera där datorn fick nytt liv efter en ny ssd.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

vi begär är EN dist to rule them all.

Gör som alla andra gjort, skapa en dist to rule them all. Det är ju därför det finns så många. För alla har olika idéer.

Vad jag hört så finns det över 1000 olika distar, men de flesta baseras på några få grund-distar.

Debian är den största vad jag vet. Både Linux Mint och Ubuntu baseras på debian.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gör som alla andra gjort, skapa en dist to rule them all. Det är ju därför det finns så många. För alla har olika idéer.

Vad jag hört så finns det över 1000 olika distar, men de flesta baseras på några få grund-distar.

Debian är den största vad jag vet. Både Linux Mint och Ubuntu baseras på debian.

Jag kommer osökt att tänka på xkcd om standarder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att parafrasera Romina Pourmokhtari från P1 Morgon idag om klädåtervinningen. "Det ligger väl inte på Linus Torvalds att ta fram the one and only linux dist. Det får någon annan göra."

Nämen skämtosido, om du inte är sarkastisk så finns det ett par att välja bland. Det är väl bara att testa dem..
Men jag skulle väl trots alla derivat generellt hålla mig till Ubuntu som nybörjare pga mindshare, installed base samt för vidare instruktioner om hur saker utförs..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Exakt.. det finns ett par att välja bland och nej, det är inte att bara testa dom.
Jag skrev "En dist som funkar lika bra för tant Gärda som det gör för att locka över kompisen från win."

EN som funkar för alla som kan ersätta windows.

Det är som jag skrev likadant var gång gällande Linux. Det är tröttsamt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Ska det sorteras som glas eller brännbart?

Rätt givet att det är miljöfarligt avfall

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Receptet jag har följt nu för att lämna Windows är:
- Inventera all hårdvara. Jag fick byta ut dokumentscanner och flatbäddsscanner.
- Jag har köpt rekonditionerade ThinkPads med AMD-grafik. De inbyggda open-source drivrutinerna fungerar oförskämt bra. Nvidias open source har dålig prestanda. Proprietära drivrutiner är katastrof. I BIOS har jag valt sleep state för Linux istället för Windows 10.
- Jag har installerat Debian med KDE Plasma. Väldigt stabilt.
- Jag kör skrivare från Brother.
- Confade datorn att gå i suspend när jag stänger locket och hibernation efter en lite längre tid. Vaknar när jag öppnar locket.
- Kan köra Windows mjukvara via Wine eller KVM-installation om det är kinkigt.

Det enda jag kan klaga på är att ljudsystemet lämnar lite att önska med musikprogram. Men det kommer kanske ikapp så småningom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Ska det sorteras som glas eller brännbart?

Farligt avfall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Tant Gärda är inte problemet. Hon behöver en webbläsare, en ordbehandlare och (möjligen) ett mailprogram, samt någon som berättar vilket som är vilket, och hon behöver att systemet självt håller sig uppdaterat samt berättar när systemet bör uppgraderas till nästa version. Rätt Linuxdistribution för henne är vilken som helst av de stora och välsupporterade; företrädesvis den du personligen har mest erfarenhet av: Det är du som kommer ta backup av hennes dokument, skapa en installationssticka och hjälpa henne igång i början. (Riktiga människor i verkliga livet installerar inte på egen hand operativsystem som inte kommit med datorn).

Problemet är personer som är tillräckligt bra på datorer för att vilja meka med dem men tillräckligt dåliga för att inte förstå att Windows är rätt unikt och ensamt vad gäller hur man sköter det. Personer som vill få ett operativsystem byggt enligt ett helt annat designparadigm att uppföra sig exakt som vad de är vana vid sedan tidigare, utan att behöva ta hänsyn till saker som hårdvarukompatibilitet, och utan att vara beredda att ändra på hur de utför uppgifter eller med vilken programvara.

Med det sagt: Om det var så att vanliga människor faktiskt installerade egna operativsystem skulle jag vara genuint orolig över läget. Söker jag på Duckduckgo efter termen "download linux", går första träffen till linux.org med en lista på 24 populära distributioner, med en definitivt Gärda-ovänlig top-5-lista: Ubuntu, Centos, Debian, Fedora, Slackware. Bara två av dessa distributioner är så enkla att installera, komma igång med, samt leva med att det räcker att förstå begreppet "lagringspartition" för att ha en stor chans att få ett fungerande system som kommer att vara relevant i många år.

Följande sökträffar på DDG är i tur och ordning Ubuntu, Mint, Ubuntu, Kubuntu, CentOS, där åtminstone de första bör vara bra val för någon som har basal kunskap om datorer.

Söker jag istället på Google är andra träffen Microsofts (!) artikel om hur man installerar Linux. Den börjar bra, men av någon anledning listar de Kali på tredjeplats av möjliga alternativ...

Men återigen: Normala människor byter inte operativsystem på sin dator utan hjälp. Om Gärda får hjälp av sitt syskonbarn (dig), så kommer du vara vis nog att ge henne en av en handfull mainstreamdistributioner med regelbundna men stabila uppdateringar; Fedora, OpenSuse, Mint, Ubuntu. Dessa kommer att presentera ett gränssnitt som påminner lite om Windows, eller ett som påminner lite om macOS. Ingetdera kommer vara svårt att komma igång med för någon som inte kan "för mycket" om Windows.
Är du istället en gamer eller en Windows power user, förbered dig på att du kommer behöva lära dig ett nytt språk och i vissa avseenden välja nya verktyg. Inget av det är särskilt svårt (under förutsättning att vad du gör inte kräver ett specifikt program som inte finns för annat än Windows eller macOS), och vilken Linuxdistribution du väljer i det läget är helt irrelevant. Jag råkar gilla Gnome, så mina maskiner ser i princip likadana ut oavsett om jag kör Fedora, Ubuntu eller FreeBSD. Lyfter jag på huven uppför de sig lite olika, men det spelar minimal roll till vardags.

(Edit för att slippa ordmärkeri: Nej, FreeBSD är inte en Linux. Jag tog det som exempel för att det också kan köra Gnome trots att det är ett helt annat operativsystem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

4 inlägg innan Linux nämns i en tråd om microsoft/windows. Måste ändå vara rekord, brukar vara 1.

12 inlägg innan första gnällaren yttrade sig.

Permalänk
Medlem

Återvinna fullt fungerande datorer? Borde ju vara brottsligt att förslå något liknande, jag hoppas EU får upp ögonen för detta sjuka beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och det är därför det numera finns tusentals distar, för "alla" vill göra sin egna variant..

Permalänk
Medlem

Har försökt mig på att byta till Linux på min media PC men körde fast på WiFi-drivrutinerna:

Kom efter mycket googlande fram till denna sida:
https://github.com/erstrom/linux-ath/wiki/Firmware
Kom en bit på väg men sen var det stopp p.g.a. ett 404-fel när jag skulle ladda hem "board files". Sedan ska man köra "./tools/scripts/ath10k/ath10k-bdencoder \
-e <path-to-ath10k-firmware-repo>/QCA9377/hw1.0/board-2.bin" men så långt kom jag inte eftersom jag inte hittade några board files.

Visst, jag hade bara kunnat köpt någon USB WiFi-sticka för några hundra, men poängen är att det fortfarande är alldeles för svårt att byta till Linux om man ska ha det till något annat än server (då det inte krävs så mycket drivrutiner för ljud, inmatningsenheter, skrivare, WiFi o.s.v. för en server).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu är jag petig men Mint baseras på Ubuntu, sedan finns LMDE (Linux Mint Debian Edition) också