Microsofts råd till användare med gamla datorer: Återvinn

Permalänk
Melding Plague

Microsofts råd till användare med gamla datorer: Återvinn

Pallar datorn inte Windows 11? Då tycker Microsoft det är dags att skaffa en ny.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Klart Microsoft anser det, de vill ju kränga Copilot-datorer ihop med tillverkarna.

Men det är så enkelt att kringgå de där TPM-kraven som det är idag, att det i praktiken är ett icke-problem i slutändan även för äldre maskiner. Sedan finns det alltid alternativet att köra Linux också. Många gamla workstations- och 'thinkpads' som fortfarande har kräm nog att agera ordbehandlare, eller till och med lättare server för diverse hemprojekt om man är på den mer avancerade sidan.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska alltså återvinna Windows ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Återvinn är ju att hitta nya användare till en befintlig sak eller nytt användningsområde för befintlig ägare. Men Linux känns ju onekligen som rätt lösning när M$ skapat artificiella krav för att deras operativ skall fungera på en viss hårdvara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Väldigt slöseri att kassera fungerande datorer som funkar till det de används till.
Så Linux, SteamOS….?
Sedan har väl inte alla ekonomiska möjligheter att köpa ny dator, levnadsomkostnader har ju blivit rejält mycket dyrare de senaste åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

"Backa upp och radera all data från Windows. Formatera disken och installera Linux."

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ska ge Linux mint en ärlig chans. Om jag kan få mina program och spel att fungera någorlunda bra så blir det bye bye Windows, troligen för alltid.

Permalänk
Musikälskare

Galenskap, man kan använda en dator mycket längre än folk tror i allmänhet och man behöver inte det senaste hela tiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Windows går väl inte att återvinna. Man köper ju en ny dator med W11 förinstallerat.
Och om det gick så skulle ju Microsoft gå miste om pengarna för Windows-licensen på den nya datorn.
Avsikten med det hela är ju att boosta försäljningen av nya Windows-licenser.

Permalänk
Medlem

Hur tänker Microsoft när de skriver att man ska ge bort datorn? Är det med Linux installerat? Windows 10 har ju nått EOL och kommer vara osäkert att använda även för den som man ger bort datorn till.

Permalänk
Medlem

Man kan uppgradera 10-15-20 år gamla laptop - även äpplevarianter - med att byta disk från analog till digital ( ) och köra in mer eller snabbare internminne.

Det går inte lika lätt längre med laptops som är kanske 5 år gamla, då de redan har digital disk och ofta är maxade vad gäller minne eller har minnesmoduler som är fastsvetsade på moderkortet. Flaskhalsen blir då PCIE prestanda och där kan man nog inte göra så mycket om disken redan använder senaste versionen.

Alltså, sämre läge för uppgradering av laptop idag än för 15 år sedan.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Synd om alla som inte känner till Rufus eller andra metoder för att kringgå Microsofts artificiella spärrar.

Att låsa ute fullt fungerande datorer från ~2018 och tidigare känns lite väl drastiskt av Microsoft.

Mha Rufus så går det fint att köra Windows 11 på det mesta så långt tillbaka som ~2010.

Har försökt övertala mina föräldrar att överge Windows i över 35 år nu utan att lyckats, så de lär fortsätta att köra Windows in i döden (bokstavligt talat). OS/2 var dock uppskattat så länge alla Windows-program fungerade. Asus Eee PC fick däremot berikas med Windows XP för att bli användbar. Ett OS som min pappa för övrigt fortfarande använder för släktforskning.

Själv kör jag hellre en tweakad Ubuntu och macOS framför Windows.

Windows 11 lär aldrig hamna på någon dator här förrän Microsoft fixar till darkmode samt skalning i samtliga program. Känns som att macOS och Ubuntu (Gnome) ligger ljusår framför Windows här.

Kan överleva den dåliga skalningen i Windows 10, då menyerna i alla fall inte är gjorda för grovt synskadade personer. Även i senaste MS Office förstoras vissa element med drygt 20% mot tidigare.

Permalänk
Medlem

4 inlägg innan Linux nämns i en tråd om microsoft/windows. Måste ändå vara rekord, brukar vara 1.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om jag hade en duglig dator med tex om intel gen 4 till gen 7, så skulle jag 1 använda win 10 och köra på, 2 strunta i att MS har artificiella begränsningar och köra in Windows 11 iallafall, 3 installera nån Linux dist.

Skulle hursom inte göra mig av med datorn om den funka bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

4 inlägg innan Linux nämns i en tråd om microsoft/windows. Måste ändå vara rekord, brukar vara 1.

Med tanke på vad artikeln handlar om är det väl tjänstefel att inte snacka om Linux i denna tråden.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av moo:

Ska ge Linux mint en ärlig chans. Om jag kan få mina program och spel att fungera någorlunda bra så blir det bye bye Windows, troligen för alltid.

Ett tips är att testa olika LiveCDs via VirtualBox tills du hittar något du gillar.

Här är mina favoriter:

1. Zorin OS (Min tweakade Ubuntu ser likadan ut)
2. Pop!_OS
3. Ubuntu

Kör Ubuntu på min Dell XPS 14, då datorn är certifierad för just den distributionen (även förinstallerat).

Tycker även att Debian/Ubuntu har kraftfullare verktyg än exempelvis RedHad/Fedora när det kommer till pakethantering.

Kan inte leva utan Synaptic Package Manager:
https://itsfoss.com/synaptic-package-manager/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med tanke på vad artikeln handlar om är det väl tjänstefel att inte snacka om Linux i denna tråden.

Hade sovmorgon!

Skrivet av ggustavsson:

Om jag hade en duglig dator med tex om intel gen 4 till gen 7, så skulle jag 1 använda win 10 och köra på, 2 strunta i att MS har artificiella begränsningar och köra in Windows 11 iallafall, 3 installera nån Linux dist.

Skulle hursom inte göra mig av med datorn om den funka bra..

Exakt vad jag också rekommenderar!

Linux är bra, men inte för alla!

Permalänk
Skrivet av frong:

Med tanke på ämnet är det kanske inte så konstigt att man diskuterar potentiella alternativ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ska det sorteras som glas eller brännbart?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ett tips är att testa olika LiveCDs via VirtualBox tills du hittar något du gillar.

Här är mina favoriter:

2. Pop!_OS
3. Ubuntu

Kör Ubuntu på min Dell XPS 14, då datorn är certifierad för just den distributionen (även förinstallerat).

Tycker även att Debian/Ubuntu har kraftfullare verktyg än exempelvis RedHad/Fedora när det kommer till pakethantering.

Jag skulle verkligen börja med Mint först. Det kommer bara få folk att ta avstånd från Linux om man börjar med dessa. Ja, även Zorin kan vara för mycket av ett hopp för många. Mint har ändå det mesta och är en "safe place" att börja förstå Terminalkommando och såna basala saker.

Permalänk
Medlem

Vi lever verkligen i en allt mer dystopisk tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Man kan uppgradera 10-15-20 år gamla laptop - även äpplevarianter - med att byta disk från analog till digital ( ) och köra in mer eller snabbare internminne.

Det går inte lika lätt längre med laptops som är kanske 5 år gamla, då de redan har digital disk och ofta är maxade vad gäller minne eller har minnesmoduler som är fastsvetsade på moderkortet. Flaskhalsen blir då PCIE prestanda och där kan man nog inte göra så mycket om disken redan använder senaste versionen.

Alltså, sämre läge för uppgradering av laptop idag än för 15 år sedan.

Analog disk? Hur menar du att analoga diskar funkar? Aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inga problem, man kan säkert installera FreeBSD istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här är mina favoriter:

2. Pop!_OS
3. Ubuntu

LiveCDs eller LiveUSB som är mer vanligt idag är ju onödigt att köra i VM, de bootar på vanliga datorn utan att röra disken. VM är bara ett onödigt extra steg.

Skrivet av ztenlund:

Inga problem, man kan säkert installera FreeBSD istället...

jag föredrar TempleOS

Permalänk
Medlem

Då lägger man bara in Linux och kör vidare ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag föredrar TempleOS

FreeBSD är nog liiite mer användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är inte 2012 längre, Linux är numera i högsta grad relevant för persondatorer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För den som inte vill använda linux är det väl inte helt tokigt att köra vidare med Windows 10 på sin gamla dator om man bara använder den till nöjen som spel och streaming?
Viktigare saker som bankärenden m.m kan man hantera i mobilen/surfplattan.
Lite tråkigt att på så vis minska användbarheten på gamla PC men det är ju Microsofts val.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Mitt råd till Microsoft: för att få folk att vilja uppgradera, gör en bättre produkt än föregångaren. Svårare är det inte. Och, Windows 11 är inte ens nära det målet.

Även om det förekommer, så vågar jag gissa att merparten av de som inte uppgraderar väljer att inte göra det för att de helt enkelt inte vill, inte att de inte kan.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Analog disk? Hur menar du att analoga diskar funkar? Aldrig hört talas om.

Skämt, de flesta begriper att jag syftar på elektro-mekanisk-magnetisk media. Alltså HDD.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!