Microsofts råd till användare med gamla datorer: Återvinn

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterk76:

Nu är jag petig men Mint baseras på Ubuntu, sedan finns LMDE (Linux Mint Debian Edition) också

Och ubuntu är baserad på vad?... Debian..

Permalänk
Medlem

Microsoft: Stop being poor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och ubuntu är baserad på vad?... Debian..

Rätt! Ville förtydliga att Mint finns i två varianter (och båda är bra). Tycker Mint är perfekt för nya Linuxanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterk76:

Nu är jag petig men Mint baseras på Ubuntu, sedan finns LMDE (Linux Mint Debian Edition) också

Om jag ska vara petig så är Ubuntu baserat på Debian :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av happy_per:

För en person som inte är så insatt i linux, kommer det antivirus uppdateringar till linux så som till Windows..?

Du får säkerhetsuppdateringar när sådana finns. ”Antivirus”-program av olika slag finns till Linux men är inte särskilt vanliga bland vanligt folk. Du har en kombination av helt andra systemdesignval än i Windows, samt betydligt mindre andel slutanvändare på Linux, vilket gör att malwarehotet är betydligt mindre än i Windows. Men visst: skulle mer än en obetydlig bråkdel människor använda Linux på sina datorer skulle naturligtvis också drivkraften för lurendrejeri och härverk öka, och min rekommendation förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Önskar verkligen det fanns EN, ja EN Linux dist som ALLA var överens om till dessa datorer.
Det går liksom inte att prata Linux utan att få femtioelva olika versioner och förslag.

Nej det är svårt att prata om Linux utan att diskutera distributioner, precis på samma sätt som det är svårt att prata om bilar utan att gå in på kategorier eller modeller.

Skrivet av SCORPIUS:

Är det verkligen så svårt för Linux användare att knåpa i hopa en dist som kan ersätta win 10 för alla som inte är data savy??

Det finns redan ett flertal, min mor och sambo kör båda Linux Mint, noll problem och ingen av dom är särskilt tekniskt lagd.

Skrivet av SCORPIUS:

Det borde vara i alla Linux användares intresse att det fanns. En dist som funkar lika bra för tant Gärda som det gör för att locka över kompisen från win.

Det finns som sagt redan mycket bra alternativ, ett större problem idag är Windowsanvändares förväntningar om att allt ska vara exakt likadant som på Windows, vilket det inte kommer att vara eftersom Windows är den udda fågeln bland OS.

Skrivet av SCORPIUS:

Maj gad Linuxmänniskor.. allt vi begär är EN dist to rule them all.

"Maj gad bilfolk.. allt vi begär är EN bil to rule them all."

Ser du orimligheten i vad du efterfrågar?

Permalänk

även om jag håller med många här att det är... störande, så är det hela egentligen inte värre än Apple och Macs. Har du en äldre Mac, så blir OS inte uppdaterad till det senaste (eller tom en mellan gammal som fortfarande fungerar) och förr eller senare då försvinner tex vissa certifikat och burken går inte att använda (mer eller mindre). Inte många som klagar om detta högt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

även om jag håller med många här att det är... störande, så är det hela egentligen inte värre än Apple och Macs. Har du en äldre Mac, så blir OS inte uppdaterad till det senaste (eller tom en mellan gammal som fortfarande fungerar) och förr eller senare då försvinner tex vissa certifikat och burken går inte att använda (mer eller mindre). Inte många som klagar om detta högt.

Vad har det med saken att göra, nu pratar vi om Windows 11?

Permalänk
Medlem

Det hade varit lika problematiskt om Apple gick ut med en uppmaning att användare som har äldre men fullt fungerande Apple-datorer ska spara all viktig data och göra sig av med datorn.

Lösningen är förvisso densamma även här: installera Linux och fortsätt att använda din fullt fungerande dator.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, världen ser helt annorlunda ut idag och säkerheten behöver förbättras väsentligt i flera fall. Att klippa bort gammal skåpmat som inte håller måttet säkerhetsmässigt är bra för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har försökt mig på att byta till Linux på min media PC men körde fast på WiFi-drivrutinerna:

Kom efter mycket googlande fram till denna sida:
https://github.com/erstrom/linux-ath/wiki/Firmware
Kom en bit på väg men sen var det stopp p.g.a. ett 404-fel när jag skulle ladda hem "board files". Sedan ska man köra "./tools/scripts/ath10k/ath10k-bdencoder \
-e <path-to-ath10k-firmware-repo>/QCA9377/hw1.0/board-2.bin" men så långt kom jag inte eftersom jag inte hittade några board files.

Det är ju detta som skrämmer en sådan som mig.
Strul med drivrutiner 😱

Permalänk

Problemet är inte att det skulle vara värre; problemet är att det är ett problem på båda plattformar. Att man kan räkna med en livstid på max ~10 år på Mac (inklusive ett par år med enbart säkerhetsuppdateringar) är plattformens stora skam. Detta täcker säkert in den absoluta majoriteten maskiner som tillverkas, men det är i stor utsträckning ett artificiellt val vars huvudsakliga orsak är att slippa underhålla (eller betala andra för att underhålla) gammal kod.

Permalänk
Medlem

Windows tar ton, hmmm.
Nej, återvinn inte en dator i onödan.
Som många, många, andra tipsar om, kör Linux.
Ja det är sant att det finns många olika varianter av Linux men om vi ska göra det enkelt för en förstagångsanvändare, kör Linux Mint och njut.
Linux Mint…
Linux Mint

Om mint inte är din favoritsmak se då till att pröva de stora distrodistributörerna som har täta uppdateringar och en bra support.

Om du vill djupdyka in i distrovärlden…
Distro Watch…
Distro Watch

Om du är en hugad trixare, först då kanske du kan testa något mer avancerat.

Äh, vadå många distros…
Timeline of the development of main Linux distributions

Skrivet av SCORPIUS:

Önskar verkligen det fanns EN, ja EN Linux dist som ALLA var överens om till dessa datorer.
Det går liksom inte att prata Linux utan att få femtioelva olika versioner och förslag.

Är det verkligen så svårt för Linux användare att knåpa i hopa en dist som kan ersätta win 10 för alla som inte är data savy??
Det borde vara i alla Linux användares intresse att det fanns. En dist som funkar lika bra för tant Gärda som det gör för att locka över kompisen från win.

Skrivet av kelthar:

Gör som alla andra gjort, skapa en dist to rule them all. Det är ju därför det finns så många. För alla har olika idéer.

Vad jag hört så finns det över 1000 olika distar, men de flesta baseras på några få grund-distar.

Debian är den största vad jag vet. Både Linux Mint och Ubuntu baseras på debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det finns många som försökt att skapa en dist för alla. Resultat: Många distar

Permalänk

Riktigt löjlig diskussion när man ganska problemfritt kan installera Windows 11 på uppåt 15 år gamla Windowsmaskiner och Macar. Det är Microsoft själva som öppnat dom möjligheterna (för den som förstår hur man gör).

När det gäller macOS däremot så förhindrar Apple uppgraderingar aktivt.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Detta beror antagligen på att

1) Apple släpper OS till datorer som är officiellt supportade. De supportar datorer i 7 år i de flesta fall och sedan kommer det säkerhetsuppdateringar till de två näst nyaste OS-versionerna. Det är i praktiken 10 år, även om det finns undantag ibland. 10 år är rätt länge. Mycket hemelektronik har lagt av vid det laget. MS har här problemet att de inte styr vad datortillverkare trycker ut på marknaden, och det kan vara en ganska ny men billig dator som inte längre stöds.
2) Apple köper tillbaka gamla Macar för återvinning. Det är inga stora pengar man får, men allt är bättre än 0.
3) Macar funkar rätt bra med gamla OS, och det som slutar fungera (certifikat etc) är mest saker relaterade till iCloud. För något viktigt bör man inte lita på dem, men lättare användning är OK.
4) Apple har haft denna policy i många år nu. MS har bytt. Tidigare kunde man ta en gammal PC, installera ett modernt OS och ha en fullt fungerande, men långsam, dator. Windows 7 krävde officiellt 1GB minne, men t.o.m det gick att gå runt. Win 11 ändrar på detta, och folk pratar om det för att det är en ny regel.

Skrivet av snorleffe:

Riktigt löjlig diskussion när man ganska problemfritt kan installera Windows 11 på uppåt 15 år gamla Windowsmaskiner och Macar. Det är Microsoft själva som öppnat dom möjligheterna (för den som förstår hur man gör).

När det gäller macOS däremot så förhindrar Apple uppgraderingar aktivt.

Om du menar iPhones så ja, där kan man ju inte installera något som inte är signerat. Dock får man säkerhetsfixar på modeller som inte längre får nya OS. På Macar finns det ingen hård spärr, det är bara att Apple slutar skicka med drivrutiner för äldre modeller. Det finns folk som jobbar runt detta och gör egna releaser. Googla OpenCore Legacy Patcher om du är intresserad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har en 2018 macbook och den har senaste macos, just när det gäller long term support är det väl något apple är väldigt bra på. Apple har ju dessutom helt och hållet bytt processorarkitektur under de senaste 8 åren så att sluta supporta intel på nyare OS vore ju inte direkt orimligt. Apple har såklart sitt inbytesprogram men de har väl aldrig officiellt sagt "skicka gamla burken till återvinning".

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Jag har en 2018 macbook och den har senaste macos, just när det gäller long term support är det väl något apple är väldigt bra på. Apple har ju dessutom helt och hållet bytt processorarkitektur under de senaste 8 åren så att sluta supporta intel på nyare OS vore ju inte direkt orimligt. Apple har såklart sitt inbytesprogram men de har väl aldrig officiellt sagt "skicka gamla burken till återvinning".

Jovisst, men att Apple inte säger det betyer inte att de inte menar det. Hade en macbook air 2011, fungerade i för sig fortfarande bra som surfstation fram tills det inte gick längre och då var det ändå med hacks för att få Chrome eller Firefox att fungera. Visst är det en klen dator, men i princip skulle det gå att patcha den så att den kan ha dagens säkerhetsstandard, en OS Version senare stöd skulle räcka, men icke. Och Linux på den...ja, det går... om man har för mycket tid över.
Gamla PCs från den tiden däremot fungerar fortfarande med med Windows10, eller Linux (out-of-the-box så att säga). Har två sådana burkar kvar, fastän jag måste erkänna jag vet inte hur länge till med min nuvarane huvud PC och, ja, en Macbook M4.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av mpat:

Detta beror antagligen på att

1) Apple släpper OS till datorer som är officiellt supportade. De supportar datorer i 7 år i de flesta fall och sedan kommer det säkerhetsuppdateringar till de två näst nyaste OS-versionerna. Det är i praktiken 10 år, även om det finns undantag ibland. 10 år är rätt länge. Mycket hemelektronik har lagt av vid det laget. MS har här problemet att de inte styr vad datortillverkare trycker ut på marknaden, och det kan vara en ganska ny men billig dator som inte längre stöds.
2) Apple köper tillbaka gamla Macar för återvinning. Det är inga stora pengar man får, men allt är bättre än 0.
3) Macar funkar rätt bra med gamla OS, och det som slutar fungera (certifikat etc) är mest saker relaterade till iCloud. För något viktigt bör man inte lita på dem, men lättare användning är OK.
4) Apple har haft denna policy i många år nu. MS har bytt. Tidigare kunde man ta en gammal PC, installera ett modernt OS och ha en fullt fungerande, men långsam, dator. Windows 7 krävde officiellt 1GB minne, men t.o.m det gick att gå runt. Win 11 ändrar på detta, och folk pratar om det för att det är en ny regel.

Om du menar iPhones så ja, där kan man ju inte installera något som inte är signerat. Dock får man säkerhetsfixar på modeller som inte längre får nya OS. På Macar finns det ingen hård spärr, det är bara att Apple slutar skicka med drivrutiner för äldre modeller. Det finns folk som jobbar runt detta och gör egna releaser. Googla OpenCore Legacy Patcher om du är intresserad.

Jag har själv kört OpenCore Legacy Patcher på en iMac. Det går inte att boota en icke stödd macOS-version från USB eller disk utan att först boota OpenCore Legacy Patcher från EFI-partitionen.

Jag har 8 versioner av macOS hemma för att kunna installera om alla Macar. Alla dessa (Intel-baserade Macar) går att köra Windows 11 på.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Datavetare

I någon läge bör man släppa stödet för äldre teknik. Gör man inte det kommer det att drabba alla som ändå väljer att köpa den senaste generationen.

I fallet med Windows 11 är väl huvudproblemet att vissa system som fortfarande såldes på marknaden för bara något år sedan saknar stöd. Oklart egentligen om det är Microsofts fel, eller om man snarare borde klaga på OEMs!

Linux har lite "lyxen" att även om en specifik distro väljer en viss cut-off finns det i praktiken alltid någon annan som fortsätter att stödja äldre system.

I fallet x86 har man i Linuxvärlden infört microarchitecture levels:

• x86-64-v1: Stödjer alla x86-CPU:er med 64-bitarsstöd. Många (de flesta?) distron har detta som baseline, vilket tyvärr lämnar en del prestanda på bordet.

• x86-64-v2: Nehalem/Bulldozer – bl.a. POPCNT och SSE4.2. Windows 11 använder inte dessa namn, men det är i praktiken detta som krävs (medan tidigare Windows-versioner nöjer sig med x86-64-v1).

• x86-64-v3: Haswell/Excavator – bl.a. AVX2 och FMA. Ubuntu experimenterar med att erbjuda en variant som kräver minst detta.

• x86-64-v4: Skylake-X och Zen 4.

De äldsta systemen jag i någon mån fortfarande använder idag är Broadwell (i7-5775C och i7-5600U). Båda är, med dagens mått, rätt sega, men helt klart dugliga för surfning och enklare uppgifter. SBC:er som RPi 5 och Orange Pi 5 presterar likartat, fast med mycket bättre prestanda per watt.

Så kan man få upp mot 10 års OS-stöd tycker jag att det är "med beröm godkänt". Att kräva att aktuell programvara ska ge stöd längre än så tror jag är direkt kontraproduktivt, så länge det fortfarande finns relevant utveckling på krets-sidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

I någon läge bör man släppa stödet för äldre teknik. Gör man inte det kommer det att drabba alla som ändå väljer att köpa den senaste generationen.

I fallet med Windows 11 är väl huvudproblemet att vissa system som fortfarande såldes på marknaden för bara något år sedan saknar stöd. Oklart egentligen om det är Microsofts fel, eller om man snarare borde klaga på OEMs!

Linux har lite "lyxen" att även om en specifik distro väljer en viss cut-off finns det i praktiken alltid någon annan som fortsätter att stödja äldre system.

I fallet x86 har man i Linuxvärlden infört microarchitecture levels:

• x86-64-v1: Stödjer alla x86-CPU:er med 64-bitarsstöd. Många (de flesta?) distron har detta som baseline, vilket tyvärr lämnar en del prestanda på bordet.

• x86-64-v2: Nehalem/Bulldozer – bl.a. POPCNT och SSE4.2. Windows 11 använder inte dessa namn, men det är i praktiken detta som krävs (medan tidigare Windows-versioner nöjer sig med x86-64-v1).

• x86-64-v3: Haswell/Excavator – bl.a. AVX2 och FMA. Ubuntu experimenterar med att erbjuda en variant som kräver minst detta.

• x86-64-v4: Skylake-X och Zen 4.

De äldsta systemen jag i någon mån fortfarande använder idag är Broadwell (i7-5775C och i7-5600U). Båda är, med dagens mått, rätt sega, men helt klart dugliga för surfning och enklare uppgifter. SBC:er som RPi 5 och Orange Pi 5 presterar likartat, fast med mycket bättre prestanda per watt.

Så kan man få upp mot 10 års OS-stöd tycker jag att det är "med beröm godkänt". Att kräva att aktuell programvara ska ge stöd längre än så tror jag är direkt kontraproduktivt, så länge det fortfarande finns relevant utveckling på krets-sidan.

Vilka OEM:er har sålt system för något år sedan som inte stöder Windows 11?

Jag har däremot sett Amazon sälja redan "utgångna" Chromebooks från restlager. Liknande har säkerligen skett med Windowsdatorer.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Vilka OEM:er har sålt system för något år sedan som inte stöder Windows 11?

Jag har däremot sett Amazon sälja redan "utgångna" Chromebooks från restlager. Liknande har säkerligen skett med Windowsdatorer.

Jag har för mig att Microsoft själva sålde (eller nyligen sålde) Surface datorer som bara var typ 2-3 år gamla hårdvarumässigt som inte hade officiellt stöd för Windows 11 när 11:an lanserades 2021

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att Microsoft själva sålde (eller nyligen sålde) Surface datorer som bara var typ 2-3 år gamla hårdvarumässigt som inte hade officiellt stöd för Windows 11 när 11:an lanserades 2021

Du menar Surface Pro 5 (2017). Den borde vara bland dom nyaste OEM-systemen som inte stöds officiellt. Har förhoppningsvis inte sålts på flera år.

Det är som sagt var mycket lätt att kringgå också.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk

Tycker det är positivt. För att driva den tekniska utvecklingen framåt måste konsumenterna köpa den nyare tekniken. Även Stonehenge fasades ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

10 år är rätt länge. Mycket hemelektronik har lagt av vid det laget.

Vad menar du har lagt av?
Har aldrig haft en dator som slutat fungera efter 10 år, och annan hemelektronik tuffar på likaså.

Det enda när det gäller äldre datorer är att de kan kännas långsamma jämfört med nyare generationer, men de slutar ju inte fungera bara för att de är gamla.

Därför är det bra att linux finns, för det finns distributioner som passar även äldre datorer så att de kan räddas från tippen (eller "återvinningen" som Microsoft benämner det) utan istället fortsätta användas tills hårdvaran faktiskt går sönder.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Galenskap, man kan använda en dator mycket längre än folk tror i allmänhet och man behöver inte det senaste hela tiden

Datorn som jag skriver det här inlägget på har ett moderkort från 2008 och en 6-kärning cpu från 2010. Går till och med att spela gårdagens spel på den.

Permalänk
Medlem

Sitter på gammal hårdvara pga. ekonomin, kan spela alla nyare spel med lite trixande, senaste uppgraderingen på min "extra dator" (den jag använder) är ett GTX970 som nu nått vägs ende inför andra halvan av 2025 pga. mängden grafikminne i 1080p med icke optimerade UE5-titlar, så i min värld behöver jag ett begagnat grafikkort med 8GB GDDR för att göra min dator bra nog igen. 4 kärnor, 8 logiska vid behov (hjälper stutter att döda HT), 16GB RAM med lite nedtryckta timings och SSD så är det ju bara att få köra på. Detta är för att SPELA, att spela senaste spelen på Win 10 kräver mer än Win 11 ensamt hoppas jag? xD

Virtuell begränsning imo, låt mig betala för Win 11 så får vi se vad som händer, bara att inte kunna få "garanti" på vissa funktioner så är det ju bara att köra...

JAG SKA UPPGRADERA, just nu går det bara inte, mina krav är låga och min fantasi kan få jobba lite ibland för att skapa extra mentala FPS och effekter

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Tycker det är positivt. För att driva den tekniska utvecklingen framåt måste konsumenterna köpa den nyare tekniken. Även Stonehenge fasades ut.

Ska man döma av inläggen i tråden är det rätt många som inte tycker att det driver utvecklingen framåt. Tycker du att konsumenter ska tvingas köpa något de inte behöver för ett metafysiskt begrepp som "utvecklingen"?

Permalänk
Medlem

Ja, linux är cancer enligt Microsoft. Man kan återvinna gamla datorer . Tex som klocka och radio

Exempel på

Https://radio.televinken.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ska man döma av inläggen i tråden är det rätt många som inte tycker att det driver utvecklingen framåt. Tycker du att konsumenter ska tvingas köpa något de inte behöver för ett metafysiskt begrepp som "utvecklingen"?

Du skrota inte en volvo p1800s bara den är en gamla bil. Om datorn fortfarande fungerar och duger till det du använder den till.

Mycket av den moderna tekniken är onödig för många. Dom skicka epost och betalar räkningar.