Blåtands Hörlurar till PC - Dålig idé?

Permalänk
Medlem

Blåtands Hörlurar till PC - Dålig idé?

Jag har just nu ett par Sony Inzone Buds som är deras trådlösa earbuds till PC. Dessa har låg latens och använder en USB-C dongel för 2,4 GHz-anslutning. Precis som vanliga gaming headset.

Jag faktiskt föredrar dessa över mina Audeze Maxwell som är väldigt obekväma över tid. Ljudet i både spel och musik var över förväntad på dessa Inzone Buds.

Men, jag vill ha bättre ljud, främst för musik. Men också för singelplayerspel och bara vanligt datoranvändande. EJ TILL KOMMUNIKATION.

Technics EAH-AZ80 verkar vara det bästa gällande ljudkvalité. Men dessa kör ju via blåtand och blåtand på PC är inte så där jättebra.

• Hur illa är latens/delay för blåtand på PC? För musik spelar det väl ingen roll egentligen, men för lite spelande och youtube kanske det är drygt?

Detta gäller alltså trådlösa Earbuds/IEM.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med den inbyggda Bluetooth på PC är att de inte är så bra, speciellt om man är ute efter bra kvalité gällande kommunikation. Dock om man bara är ute efter ljud exempelvis lyssna på musik så kan de fungerar bra alternativt hyfsat.

Själv använder jag följande Bluetooth USB adaptrar tillsammans med Apple AirPods Pro.
AudioStick: Bluetooth 5.0 Audio Adapter
Denna använder jag oftast till min PS5 alternativt min Switch och jag är väldigt nöjd med den.

På arbetet, här lyssnar jag ofta på musik eftersom man arbetar oftast ensam.
Jabra Link 370 USB Adapter
Denna behöver äldre mjukvara (5.0) för att kunna länka ihop med 3rd parts enheter så som Apple AirPods Pro, efteråt kan man uppdatera mjukvaran om så önskas.
Jabra Legacy Software
Jabra Direct 5.0
How to get Apple AirPods Pro to work on Teams Windows 10

AudioStick har en nyare Bluetooth USB adapter än den jag själv använder.
AudioDrive: Bluetooth 5.2 Audio Adapter

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Har testat logitech med blåtand och med 2.4GHz. 2.4GHz var överlägsen när det kom till räckvidd och kvalité.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Min erfarenhet med den inbyggda Bluetooth på PC är att de inte är så bra, speciellt om man är ute efter bra kvalité gällande kommunikation. Dock om man bara är ute efter ljud exempelvis lyssna på musik så kan de fungerar bra alternativt hyfsat.

Själv använder jag följande Bluetooth USB adaptrar tillsammans med Apple AirPods Pro.
AudioStick: Bluetooth 5.0 Audio Adapter
Denna använder jag oftast till min PS5 alternativt min Switch och jag är väldigt nöjd med den.

På arbetet, här lyssnar jag ofta på musik eftersom man arbetar oftast ensam.
Jabra Link 370 USB Adapter
Denna behöver äldre mjukvara (5.0) för att kunna länka ihop med 3rd parts enheter så som Apple AirPods Pro, efteråt kan man uppdatera mjukvaran om så önskas.
Jabra Legacy Software
Jabra Direct 5.0
How to get Apple AirPods Pro to work on Teams Windows 10

AudioStick har en nyare Bluetooth USB adapter än den jag själv använder.
AudioDrive: Bluetooth 5.2 Audio Adapter

Skrivet av Vivace:

Har testat logitech med blåtand och med 2.4GHz. 2.4GHz var överlägsen när det kom till räckvidd och kvalité.

Kom på att Inzone Buds faktiskt har blåtandsläge så jag kan ju bara prova det egentligen
Jag har redan en sån där blåtandsadapter från Asus

*NVM, INzone använder LE Audio och inte vanlig blåtand

** Audeze Maxwell hade ju blåtand. Provade precis. Ungefär en sekund delay. Så tyvärr är blåtand inte en lösning även för enkelt spelande.

Visa signatur

Permalänk

Vill man ha bra ljud då är det trådat som gäller.

men vill man ha det bästa låglatencu som finns så får man sätta sig och plugga specifikationer och kolla tillverkarnas specifikationer detaljnoga. Du lär märka att man är sjukt snåla med rätt information. Vissa orkar inte ens skriva vilken Båtandspecifikation det är ens. Eller varför inte ta bara som en sån sak som sändareffekt där den sämsta har en räckvidd på nån meter vilket ju är den man vill undvika totalt.

Nått att se upp för är att en ny modell i samma serie kan vara sämre.

Blåtand är ett jäkla virrvarr, samma som med HDMI. Kan va så att är det kasst då undviker man att skiva det helt enkelt

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vill man ha bra ljud då är det trådat som gäller.

men vill man ha det bästa låglatencu som finns så får man sätta sig och plugga specifikationer och kolla tillverkarnas specifikationer detaljnoga. Du lär märka att man är sjukt snåla med rätt information. Vissa orkar inte ens skriva vilken Båtandspecifikation det är ens. Eller varför inte ta bara som en sån sak som sändareffekt där den sämsta har en räckvidd på nån meter vilket ju är den man vill undvika totalt.

Nått att se upp för är att en ny modell i samma serie kan vara sämre.

Blåtand är ett jäkla virrvarr, samma som med HDMI. Kan va så att är det kasst då undviker man att skiva det helt enkelt

Man kan få bra trådlöst ljud.
Men bäst får man via trådat helt klart. Men jag orkar inte med kablar längre.
Var mest intresserad av om de bästa trådlösa earbudsen kunde vara användbara till PC, men tyvärr inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BT på desktop funkar bra, sålänge du har ett nyare wifikort/bt adapter som stödjer åtminstone BT5.0 helst typ 5.1. Latensen kommer såklart vara högre än sladd och högre än speciallösningar som bygger på 2.4Ghz

Permalänk
Medlem

Hade inga problem med latens när jag körde mina Sony XM3 via blåtand på datorn iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

BT på desktop funkar bra, sålänge du har ett nyare wifikort/bt adapter som stödjer åtminstone BT5.0 helst typ 5.1. Latensen kommer såklart vara högre än sladd och högre än speciallösningar som bygger på 2.4Ghz

Skrivet av Hyllbert:

Hade inga problem med latens när jag körde mina Sony XM3 via blåtand på datorn iaf.

Jag har en 5.1 adapter och nu när jag provade blåtand med Auduze Maxwell så var det en märkbar fördröjning på en sekund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett av de största problemen med BT vid datorn är väl fortfarande att den faller tillbaka på extremt låg bitrate vid kommunikation, så att allt annat låter som skräp när man sitter i samtal samtidigt som man gör något annat (spelar, film, eller liknande)?
Sen är det väl så också att det mesta i form av video kan kompensera för BT-latency genom att förskjuta ljudspåret, men spel och liknande kan inte göra samma sak

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ett av de största problemen med BT vid datorn är väl fortfarande att den faller tillbaka på extremt låg bitrate vid kommunikation, så att allt annat låter som skräp när man sitter i samtal samtidigt som man gör något annat (spelar, film, eller liknande)?

"EJ TILL KOMMUNIKATION."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har en 5.1 adapter och nu när jag provade blåtand med Auduze Maxwell så var det en märkbar fördröjning på en sekund.

Okej. Jag körde BT via moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

"EJ TILL KOMMUNIKATION."

Ja, då kan du ju bortse från det problemet
Men alla andra nackdelar är fortfarande kvar i saker som ska ske i "real time"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har själv inte mätt men upplever ingen fördröjning när jag spelar med Skull & Co. AudioStick tillsammans med Apple AirPods Pro. Enligt dem själva så har de väldigt låg fördröjning.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Tycker BT latensen är klart godtagbar för video och för casual gaming med mina Sony WH-1000XM4 (5.2 BT adapter). Lirar inte competitive men gissar att den extra latensen inte är önskvärd i sådana spel

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt något dåligt med BT-uppkoppling senaste åren till PC, mobil, etc

Permalänk
Medlem

@ronz, mest nyfiken om du har hittat något som fungerar för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

@ronz, mest nyfiken om du har hittat något som fungerar för dig?

Nä. Blåtand fungerar inte nå bra till PC om man även vill spela lite. För mycket delay i ljud.
Fortsätter med mina Sony Inzone Buds tillsvidare. Bästa earbuds alternativet just nu.

Visa signatur