Bill Gates släpper källkoden till Altair Basic

Permalänk
Melding Plague

Bill Gates släpper källkoden till Altair Basic

Förkovra dig i 157 sidor datorhistoria och Microsofts allra första produkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sånt här tycker jag är väldigt kul, bra gjort!

Permalänk
Medlem

Ingen dator behövde mer än 640 kb ram var Gates vision.

Gates är som steve jobs, gjorde inte så mycket jobb själv . Det var woz som byggde elektroniken.

Någon som har gjort något på mjukvaru sidan än linus Torvalds.

Permalänk

Jag såg genast en bugg i koden, vart kan man felrapportera detta till?

Skämt åsido, på viss del var programmering roligare förr i tiden. Man satt där med med sitt lilla program och hårdvara och kodade. Nu idag så är det så otroligt mycket komponenter av olika slag som är inbladande och det är inte så lätt att felsöka då felet kan ligga i en del som man ej har källkod till eller så ligger denna del på en dator som man ej har access till.

Nej tillbaka till det gamla roliga när man hade bättre kontroll över allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det där är väl en myt som folk bara återberättar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg genast en bugg i koden, vart kan man felrapportera detta till?

Skämt åsido, på viss del var programmering roligare förr i tiden. Man satt där med med sitt lilla program och hårdvara och kodade. Nu idag så är det så otroligt mycket komponenter av olika slag som är inbladande och det är inte så lätt att felsöka då felet kan ligga i en del som man ej har källkod till eller så ligger denna del på en dator som man ej har access till.

Nej tillbaka till det gamla roliga när man hade bättre kontroll över allt.

Jag hade nog aldrig orkat skriva något av det jag kodar idag i assembler. Vet inte ens om det finns en anledning att göra det.

Det var kul att koda i asm på den tiden, men det är mest romantiserade över en svunnen tid när man var barn och hade all tid i världen, entusiasm i mängder och inget ansvar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade nog aldrig orkat skriva något av det jag kodar idag i assembler. Vet inte ens om det finns en anledning att göra det.

Det var kul att koda i asm på den tiden, men det är mest romantiserade över en svunnen tid när man var barn och hade all tid i världen, entusiasm i mängder och inget ansvar.

Finns ett passande citat för det
"He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does as an adult has no brain."

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vänta 5 minuter då har nån portar koden till rust som kör i browser via wasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

En av de mest seglivade myterna i världen

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på dokumentär på liknande som artikel? Fascineras av de tidiga pc åren. Vill läsa/se mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Gates är som steve jobs, gjorde inte så mycket jobb själv . Det var woz som byggde elektroniken.

Någon som har gjort något på mjukvaru sidan än linus Torvalds.

Vilket svammel, Gates skrev ju enormt mycket kod i början, och att skriva kod är ju inte det enda som är "jobb" när man bygger produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Seriöst källa på det? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

https://lunduke.locals.com/post/5488507/myth-bill-gates-said-...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vilket svammel, Gates skrev ju enormt mycket kod i början, och att skriva kod är ju inte det enda som är "jobb" när man bygger produkter.

Deras basic tolkar var inte mycket att hänga grannen. Den som fanns i C64 vara fruktsvärd. Dock var den bättre på MSX maskinerna.

ZX Spectrum basic var ljus år bättre än C64, även om C64 hade bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan man höll på med config.sys och autoexec.bat. Men känslan är att detta uttalande (myt eller inte) uppkommit i samband med att man började använda EMS och alltså började utnyttja >640kB minne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Expanded_memory

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Gates är dessutom både intelligent och "nördig" nog att faktiskt vara en riktigt riktigt vass programmerare, speciellt på den tiden, men han valde efter hand att fokusera på business (och det kan man inte kritisera honom för, även om man kan kritisera Microsoft för allt möjligt såklart). Riktigt bra på matte, men eftersom flera personer på Harvard var bättre än honom så fokuserade han inte på en karriär inom matematik.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det är inte lätt att peka på det konkreta som Jobs gjorde men man måste ändå konstatera att det var anmärkningsvärt när man ser resultaten.

Innan Jobs visade vägen jobbade Woz på HP. Efter Jobs är han mest känd för att vara rik och medverka i Let's Dance.

Utan Woz lanserade Jobs den första datorn med ett GUI, grundade Pixar och NEXT, och återupplivade Apple från att vara nära konkurs till att bli världens rikaste bolag genom att lansera världens första moderna smartphone.

Apple utan Jobs hade smarta personer anställda under 90-talet men åstadkom i praktiken ingenting på 12 år innan han återkom. De lyckades inte ens få ut ett nytt OS utan fick köpa det Jobs nya bolag hade gjort under tiden Apple försökte, vilket är grunden för nuvarande MacOS och iOS.

Det finns gott om "Woz'ar", men de har ofta svårt att jobba tillsammans med andra genier mot ett tydligt mål. Jobs verkade ha förmågan att få världens största egon att rätta sig i leden och göra det han ville att de skulle göra. Det hade enorm effekt på resultet gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är inte lätt att peka på det konkreta som Jobs gjorde men man måste ändå konstatera att det var anmärkningsvärt när man ser resultaten.

Innan Jobs visade vägen jobbade Woz på HP. Efter Jobs är han mest känd för att vara rik och medverka i Let's Dance.

Utan Woz lanserade Jobs den första datorn med ett GUI, grundade Pixar och NEXT, och återupplivade Apple från att vara nära konkurs till att bli världens rikaste bolag genom att lansera världens första moderna smartphone.

Apple utan Jobs hade smarta personer anställda under 90-talet men åstadkom i praktiken ingenting på 12 år innan han återkom. De lyckades inte ens få ut ett nytt OS utan fick köpa det Jobs nya bolag hade gjort under tiden Apple försökte, vilket är grunden för nuvarande MacOS och iOS.

Det finns gott om "Woz'ar", men de har ofta svårt att jobba tillsammans med andra genier mot ett tydligt mål. Jobs verkade ha förmågan att få världens största egon att rätta sig i leden och göra det han ville att de skulle göra. Det hade enorm effekt på resultet gång på gång.

Jobs vars visionären, det såg vi under 90 talet och nu, när Jobs var borta ifrån Apple. Apple var konkurs mässiga på 90 talet och microsoft fick rädda dem, eftersom dom var rädda att få monopol sitation. NeXT maskinerna var förre sin tid hade t.ex DSP redan 1988.. Atari falcon030 kom runt 1992 och hade DSP. Första webläsaren utvecklades faktiskt på NeXT.

Ett Apple utan Jobs är inte så lyckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Någon som har tips på dokumentär på liknande som artikel? Fascineras av de tidiga pc åren. Vill läsa/se mer.

Pirates of Silicon Valley är sevärd om du är intresserad av Microsofts och Apples tidiga år. Det är dock mer av en film än en dokumentär så den är inte helt faktatrogen.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med mer BASIC-nyheter eftersom jag som leker med BASIC 65 varje vecka.
BASIC 65 är en vidareutveckling av Commodore BASIC 10 till Commodore 65 som i sin tur var en vidareutveckling av BASIC 7 som finns i Commodore 128an. Alltså har man klart fler features att använda jämfört med Microsoft BASIC 2, som att t.ex. kommunicera med VIC och SID-chippen utan att behöva använda PEEK och POKE.

Är förövrigt halvvägs in i Bill Gates nya självbiografi som innehåller en hel del berättelser om äventyren med BASIC och PDP10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det finns gott om "Woz'ar", men de har ofta svårt att jobba tillsammans med andra genier mot ett tydligt mål.

Nu vet jag inte om jag håller med om just att det finns så gott om Woz:ar, men din poäng att Jobs fyllde en viktig roll för Apple är otvetydig.

Det här berör något jag tycker många fått om bakfoten vad det gäller mångfald av kompetens. Det är inte en endimensionell skala. I företag liksom i samhället är det ett lagarbete där man behöver många olika typer av kompetenser för att lyckas. Ett företag som bestod av bara Jobs-kloner skulle inte klara sig så bra, inte heller ett med bara Woz-kloner. Tillsammans lyckades de dock med underverk. Samma princip om vikten av mångfald gäller i många andra sammanhang, där alltför många istället tror att det optimala svaret är enfald.

Permalänk
Medlem
Citat:

David H. Ahl släppte 2022 allt han någonsin har skrivit, inklusive de 101 spelen som ingick i boken BASIC Computer Games, som Public Domain.

Denna bok var en stor del till hur jag lärde mig programmera i början av åttitalet. 8 år gammal satt jag och försökte översätta en basic-dialekt till en annan, på en ORIC 1 som var familjens val av hemdator (förutom en demokassett fanns 0 programvara om jag inte skrev den själv). Varierande resultat, men nu hade det ju varit en barnlek, så visst lärde man sig något.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ah, så det första han/de gjorde var att ljuga för att få sälja skit som inte fanns. Har väl aldrig haft särskilt stor respekt för Billybob (annat än för hans humanitära satsningar som verkar objektivt bra), men där sjönk den ytterligare.

Jag skiter i hur vanligt det är att göra så, det är exakt lika fel varje gång, och förtjänar enbart spott och spe.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, så det första han/de gjorde var att ljuga för att få sälja skit som inte fanns. Har väl aldrig haft särskilt stor respekt för Billybob (annat än för hans humanitära satsningar som verkar objektivt bra), men där sjönk den ytterligare.

Jag skiter i hur vanligt det är att göra så, det är exakt lika fel varje gång, och förtjänar enbart spott och spe.

Det finns ju något som heter risk/reward inom business, och utdelningen här var ju enorm. Och dom hade kunskaperna att genomföra. Gillar inte heller allt MS haft för sig genom åren, men Bill som person har jag inget emot.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns ett uttryck på Engelska,

Fake it till you make it.

Det var vad Bill Gates gjorde ... och uppenbarligen fungerade det för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu vet jag inte om jag håller med om just att det finns så gott om Woz:ar, men din poäng att Jobs fyllde en viktig roll för Apple är otvetydig.

Menar inte att Woz på något sätt var dussinvara, bara att Woz'ar är vanligare än Jobs'ar. Listan på kursade företag med extremt duktiga tekniker som skapade banbrytande produkter är lång - ta exempelvis Commodore, som hade Amigan redo året efter Macintosh. Flera år före Windows lanserades och ännu flera år innan det blev användbart.

Woz var förstås skicklig men det var även exempelvis Hertzfeld, Raskin och Atkinson m fl också. Det finns en hel radda duktiga personer som blev namnkunniga för det jobbet de gjorde när Jobs var deras chef, men inte annars.

Tycker faktiskt att Gates också måste ha varit en sällsynt bra ledare, MS kunde misslyckats på många sätt. Att få in personer som Cutler och Heijlsberg (Genier i världsklass båda, och det finns säkert fler) och se till att de trivs är bra jobbat det också.

Men jag tycker nog inte att Jobs och Gates är särskilt lika i övrigt.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag tänkte såklart göra mindre lösningar som man gjorde för och som ingen idag efterfrågar. Drömmer tillbaka till skolan där vi fick välja assembler eller C i slutprojektet, jag valde assembler och gjorde en lösning som var mer än dubbel så stor och komplex som de andras i klassen som gjorde samma uppgift i C, ram-minnet på 512 byte räckte ej och jag fick använda flash för att spara undan.
Det var roliga tider, men i praktiken kunskap som inte så mycket används. Jag kollade in böckerna på Chalmers och de går knappt igenom assembler, jag kanske såg i fel bok som mekatronik eller något använder.

Men som sagt på den tiden så hade man allt framför sig, man kunde labba på ett sätt som är svårt idag. Visst fanns det hårdvarustrul. Jag minns i skolan att vår Uart kommunikation var ostabil, jag påstod att det beroende på den interna klockan, jag ville ha extern kristal. Det fick jag ej göra läraren och hela klassen sa att jag ej vet vad jag pratar om, jag byggde då hop en del-lösning med egna delar hemma och visade att den var stabil med extern kristal.. Varvid vi använde kristal på skolans lösning.

Idag något är ostabilt, ja det kan vara en annan tillverkares programvara. Det är inte lika lätt.

*edit*
Lite samma sak är det med webbsidor. Att göra dessa början av 90talet var roligt, det var ett annat felsökande än idag. Man hade ju ofta precis all kod framför sig, var det något fel så var felet i ens kod.

Det är dock svårt att år 2025 sälja en webbsidelösning som ser ut att komma från 1995, exakt samma gäller det med mikrodatorlösningen.

Permalänk
Medlem

Ha ha...
Det mesta av den källkoden har funnits tillgänglig på Bill Gates gamla universitet i avdelningen studentarbeten, som han för övrigt hoppade av.

Basic'en var från början skriven av en annan student som var i argument med sin lektor. Där studentens lektor påstod att det inte gick att skriva en Basic som skulle fungera på den tidens CPU'er, att det krävdes en mainframe.

Vilket motiverade studenten att skriva en Basictolk som blev på runt 3½ kb, just för att överbevisa... Den Basictolken blev grunden till MS.

Edit: Även om grunden var en annan elevs arbete, så fick dom skriva om mycket så det passade och fungerade på dom system som var målet.
Dom lade även till en flyttalsdel som inte fanns i den ursprungliga koden.

Så det blir då ett litet annat perspektiv på stöld eller stöd i design

Förtydligande!
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ha ha...
Det mesta av den källkoden har funnits tillgänglig på Bill Gates gamla universitet i avdelningen studentarbeten, som han för övrigt hoppade av.

Basic'en var från början skriven av en annan student som var i argument med sin lektor. Där studentens lektor påstod att det inte gick att skriva en Basic som skulle fungera på den tidens CPU'er, att det krävdes en mainframe.

Vilket motiverade studenten att skriva en Basictolk som blev på runt 3½ kb, just för att överbevisa... Den Basictolken blev grunden till MS.

Det här var ny info, undra om den studenten fick några royalties när Bill uppfann mjukvarubranchen som den ser ut idag. Dvs, man tar betalt för mjukvara.

Även DOS köptes ju av någon tjomme, men det var ju legitimt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här var ny info, undra om den studenten fick några royalties när Bill uppfann mjukvarubranchen som den ser ut idag. Dvs, man tar betalt för mjukvara.

Även DOS köptes ju av någon tjomme, men det var ju legitimt.

Är över 45-år gammalt nu, och hittade inte någon referens. Tyvärr...

Däremot så kommer jag ihåg QDOS (Quick and Dirty Operating System) som det döptes av skaparen. Det skrevs under tidsbrst på några veckor till ett S-100 buss system där dom tidigare endast haft Z80 och i8085 CPU'er.
Han hann inte ens med att avlusa och plocka bort gammal död kod, var ändå fullt med buggar, men fungerade tillräckligt bra så det gick att visa upp ett system för mässbesökare.
Man skulle kunna säga rykande färskt
Där dom just fått färdigt ett kort med i8088 och ville visa det på West Coast Fair.

Officiellt så hette det 86-Dos...

Edit: Varför skriva ut ifrån minnet när det finns på Wikiedia

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!