MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

När man tvättar hojen, finns det risk att det blir rost om man inte torkar av den noga? Eller har alla moderna hojar bra rostskydd? Har en MT07 2024. Är ju omöjligt att torka av på alla småställen.

Ramen på hojen klarar sig. Men många bultar o skit är inte bra nog och om vatten står i deras "brunnar" så kommer det bli rost/ärg.
Dessutom vill du inte ha kvar vatten i avgassystemet eller i kylaren.
Men att torka av den spelar ingen roll. Det är 10 minuter på tomgång på sidostödet eller köra ett varv som gäller. Den vätskan måste ut med värme/vibration.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som har en relativt ny BMW S1000RR och vet vad försäkringen ligger på?

Ta fram regnr på en du hittar på facebook eller i butik och fyll i på hemsidorna så får du dina egna siffror. Det skiljer om du bor på landet, i stad eller i storstad, ålder och din tidigare historik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ta fram regnr på en du hittar på facebook eller i butik och fyll i på hemsidorna så får du dina egna siffror. Det skiljer om du bor på landet, i stad eller i storstad, ålder och din tidigare historik.

Får detta meddelande på exempelvis Svedea:
"För just den här MC-modellen kan vi tyvärr bara erbjuda dig en trafikförsäkring och det till ett pris som inte är så konkurrenskraftigt. För prisuppgift på trafikförsäkringen, kontakta oss på 0771-160 190."

(har inte lust att mata in mina uppgifter på diverse sidor )

Edit: 2015 kr / mån helförsäkring på IF, trodde det skulle bli högre.
Sedan får man nog samlingsrabatt med bil och villa där.

"Vagnskada: Självrisken är 4 500 kr, har motorcykeln 135 kw eller mer är den 25 000 kr."

Permalänk
Medlem

"För just den här MC-modellen kan vi tyvärr bara erbjuda dig en trafikförsäkring och det till ett pris som inte är så konkurrenskraftigt. För prisuppgift på trafikförsäkringen, kontakta oss på 0771-160 190."

Kolla Bilsport MC. Tror dom har BMW märkes försäkring

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kolla Bilsport MC. Tror dom har BMW märkes försäkring

"Kontakta oss: Du kan tyvärr inte utföra ditt ärende online - ring oss på
0470-201 25 så hjälper vi dig."

Kan dom inte bara visa siffrorna.

Permalänk
Medlem

"Vagnskada: Självrisken är 4 500 kr, har motorcykeln 135 kw eller mer är den 25 000 kr."

Borta från den nuvarande hemsidan verkar det som, men den finns hos archive.org ang Svedea:
https://web.archive.org/web/20250120195359/https://www.svmc.s...

Permalänk
Medlem

Vart bor du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ring bilsport MC och de andra vanliga firmorna på måndag. Du får ibland ett mer förmånligt pris på telefon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ring bilsport MC och de andra vanliga firmorna på måndag. Du får ibland ett mer förmånligt pris på telefon.

Jag slog en S1000RR på mig för att se. Jag fick pris direkt. Misstänker att Dalton kanske bor i ett postnummer som helt enkelt slår bakut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vart bor du?

Linköpingsområdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

På sommaren kör jag för det mesta en FJR1300 med ca 140 hästar, bra bottenvrid för en radfyra, på vintern är det transalpen (700cc) och dubbdäck med sin mäktiga 50 hästars v-twin som gäller. Jag hade gärna haft en suzuki drz 400 för grusbus också. Men sen ska man ha klart för sig att cc är inte allt. jag har också en suzuki gsxf 600 från 05 med ca 90 hästar när den sjunger som bäst vid 11000 rpm, men under 3000rpm var har den typ 15hk och inget vrid xD

Vad jag vill ha sagt är att det är stor skillnad på hoj och hoj. Det går inte bara att räkna cc, utan det är mycket mer än motorvolymen som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Linköpingsområdet

Ok. Ibland ger dom inte pris för just anledningen att den är för dyr. Vi kollar lite för skojj skull. Om du slår YCD827 på dig själv på svedea. Det är ett reg nr jag hitta på blocket. Det är en kawasaki z1000sx.
Vad får du för pris då (Helförsäkring)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag slog en S1000RR på mig för att se. Jag fick pris direkt. Misstänker att Dalton kanske bor i ett postnummer som helt enkelt slår bakut

Det är väl Trygg Hansa bakom och jag vet inte vad det håller på med. Jag har en vanlig bilförsäkring där och tidigare har jag kunnat ändra i försäkringen på nätet (alltså samma fordon/försäkring). Så icke nu, utan det står bara att jag ska ringa om det inte har ändrats de senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Ibland ger dom inte pris för just anledningen att den är för dyr. Vi kollar lite för skojj skull. Om du slår YCD827 på dig själv på svedea. Det är ett reg nr jag hitta på blocket. Det är en kawasaki z1000sx.
Vad får du för pris då (Helförsäkring)?

Ditt pris: 4 374 kr/år

Permalänk
Medlem

Tror Svedea enbart erbjuder trafikförsäkring på supersport. Varit så tidigare vill jag minnas.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Ok kör PHE953

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Tror Svedea enbart erbjuder trafikförsäkring på supersport. Varit så tidigare vill jag minnas.

Stämmer. Dom tar max sportouring klass hojjar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok kör PHE953

9 118 kr/år med XL på 261 kr.
Hur ligger jag till jämfört med dig?

Permalänk
Medlem

Märkligt att du har ett högre pris än mig (3300kr) på den men avsevärt billigare på S1000RR hos IF. Fick pris på 3272kr/mån ej avtällningsbar. Men är väl rabatten som spelar in.

Fick erbjudande på 1326kr/mån med lilla självrisken hos Läns där jag har mina övriga försäkringar men det är fortfarande för dyrt.
Har en S1000R -23 försäkrad hos Bilsport för 6400kr hel/hel, låga självrisken.

Annars väldigt trevlig hoj RR:n. Väldigt komfortabel för att vara en sporthoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

När man tvättar hojen, finns det risk att det blir rost om man inte torkar av den noga? Eller har alla moderna hojar bra rostskydd? Har en MT07 2024. Är ju omöjligt att torka av på alla småställen.

Har du tillgång till tryckluft så rekommenderar jag att du blåser torrt i alla skrymslen efter tvätt. Funkar kanon! Ett tips är även att tejpa munstycket längst ut med eltejp så du inte råkar gå emot med metallmunstycket och orsaka repor. De stora ytorna som tank mm torkar jag med torkdukar och småskrymslen med tryckluft.

Permalänk
Medlem

9 118 kr/år med XL på 261 kr.
Hur ligger jag till jämfört med dig?

Sista. CEW43H. En yamaha mt-10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Märkligt att du har ett högre pris än mig (3300kr) på den men avsevärt billigare på S1000RR hos IF. Fick pris på 3272kr/mån ej avtällningsbar. Men är väl rabatten som spelar in.

Fick erbjudande på 1326kr/mån med lilla självrisken hos Läns där jag har mina övriga försäkringar men det är fortfarande för dyrt.
Har en S1000R -23 försäkrad hos Bilsport för 6400kr hel/hel, låga självrisken.

Annars väldigt trevlig hoj RR:n. Väldigt komfortabel för att vara en sporthoj

Ah, ja 1300 skulle jag nog se som överkomligt ändå.
Har kollat in S1000R i flera år och den skulle fungera bra som pendlarhoj, betydligt billigare att äga.

Dock är det något speciellt med RR.

Bilförsäkring är också tokdyrt här, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Sista. CEW43H. En yamaha mt-10

8 107 kr/år

Permalänk
Medlem

Skillnaden i pris. Mig vs dina priser. Så ser det ut som du bor i ett ställe med priser som en bekant jag kör hoj med som bor i Centrala Lund.

Z1000sx mig = 2800kr du/han = 4300kr
MT -10 mig = 4000kr du/han = 8000kr
Tuono mig = 4500kr du/han = 9500kr
Slår jag då en S1000RR på mig 18000kr

Så killhöftat !OM! dom tar den i ditt postnr så ligger en supersport ungefär som dom han kollat, ca 30kkr.
Sen kan det med BMW org försäkring göra så priserna hålls nere. Men det är svårt o se varför dom skulle subvensionera en supersport premie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Skillnaden i pris. Mig vs dina priser. Så ser det ut som du bor i ett ställe med priser som en bekant jag kör hoj med som bor i Centrala Lund.

Z1000sx mig = 2800kr du/han = 4300kr
MT -10 mig = 4000kr du/han = 8000kr
Tuono mig = 4500kr du/han = 9500kr
Slår jag då en S1000RR på mig 18000kr

Så killhöftat !OM! dom tar den i ditt postnr så ligger en supersport ungefär som dom han kollat, ca 30kkr.
Sen kan det med BMW org försäkring göra så priserna hålls nere. Men det är svårt o se varför dom skulle subvensionera en supersport premie.

Intressant, tackar så mycket för sammanställningen!
Det är trist att det kan kosta så pass mycket mer häromkring, en riktig hobbydödare med andra ord.

Kanske ligger IF bäst till med samlingsrabatt, men det är ändå riktigt dyrt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Intressant, tackar så mycket för sammanställningen!
Det är trist att det kan kosta så pass mycket mer häromkring, en riktig hobbydödare med andra ord.

Kanske ligger IF bäst till med samlingsrabatt, men det är ändå riktigt dyrt i mina ögon.

Skulle tro att märkesförsäkring via Trygg/Bilsport borde vara bättrr än samlings. Men som sagt, du får ringa dom då dom lagt en spärr på den hojjen i ditt postnummer på nätet

Du får göra min polare i Lund. Han ville byta från Tuono till RSV4. När han fick priset så satte han kaffet i halsen och byggde om framgafflen till RSV4 replica :-).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den tråkiga sanningen är att knappt några försäkringsbolag vill försäkra supersport. De motorcyklarna är, som grupp räknat, ofta en ren förlustaffär för dem och premierna som erbjuds är satta för att du som presumtiv kund ska gå någon annan stans. Det där "vi kan tyvärr inte erbjuda en premie online" ska läsas som "ring om du måste men helst inte alls".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ska börja ta kortet nu i maj samt börja träna på manöverbanorna, Är det någon som har några bra tips på lågfarten? Förutom Blick och benen mot tanken? Även om ni har några bra tips på högfarten!

Hur många timmar tog det för er på dessa moment innan ni började känna er bekväm och självsäker inför provet? Misstänker att jag kommer känna mig värdelös första timmarna jag testar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska börja ta kortet nu i maj samt börja träna på manöverbanorna, Är det någon som har några bra tips på lågfarten? Förutom Blick och benen mot tanken? Även om ni har några bra tips på högfarten!

Hur många timmar tog det för er på dessa moment innan ni började känna er bekväm och självsäker inför provet? Misstänker att jag kommer känna mig värdelös första timmarna jag testar...

Vet inte hur många timmar jag övade men jag gör alltid mer än vad som behövs, jag övade tills jag i praktiskt taget kunde stå still utan att sätta i fötterna vid pauserna :D. Men jag körde ju privat kanske lade ner 4-5 timmar. Viktiga är att inte ge upp, tycker även det är bättre att ha kört en stund innan med så du är lite bekväm, liksom köra en stund landsväg, känna på hojen osv innan du börjar med manöverdelen

Högfart delen så lyft hälarna och inåt, det räddade mig, hade en tendens att vinkla ut hälarna och klippa kona under övningen pga det

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Två rykten som är bra att ignorera inför uppkörning:

1. Du kuggar om du sätter ner foten på lågfart.

Nej. Det står ingenstans det måste vara fläckfritt. Det är blicken, koppling/gas förhållandet och hur självsäkert du genomför det som bedöms.

2. Det gäller att bromsa på så kort sträcka som möjligt på inbromsningen ifrån 90km/h.

Nej. Sträckan är bara en del av bedömningen. Körställning/blick är mycket viktigare.

Annars så säger jag att det som kommer behöva nötas in på högfart är att vara uppe i rätt hastighet och färdig kopplad innan det är dags att bromsa. När det gäller lågfart så är det bara att ge det tid. Göra om och om igen. Därför är det klart nice om man kan köra något privat. Blir snabbt mycket deg på körskola annars.

Visa signatur