MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Det är så individuellt hur mycket tid man behöver på manöverbanorna.
Har hjälpt 4 kompisar med övningskörning/träning på manöverbanor och skillnaden var enorm. Den ene körde hyfsat efter 1-2 timmars träning, han hade troligen klarat uppkörningen med lite tur där och då.
Med den som slet mest tränade vi kanske 12 timmar/15 tillfällen och det var fortfarande inte i närheten av nivån som behövs.

Jag tror det är bra att ta med någon erfaren som får observera, så kan de ge lite feedback. Annars svårt att veta hur det ser ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har uppenbart inte kört en Viagra 535. Att vänta på Keno bollarna på TV är betydligt roligare. Både chassie, bromsar och motor lämnar mycket att önska.

Kolla på rn Bandit 1200 eller Speed Trippe 955i. Finns MYCKET eftermarknadsdelar, billiga i drift och när du slutat mecka i garaget och får för dig att faktiskt köra iväg… så är det något man kan uppskatta

Nej, jag har inte kört en Virago då jag inte ens har MC-kort än.

Tack för tipset på dom andra motorcyklarna, tyvärr faller dom mig inte i smaken. Körställningen ser också ut att vara något aggressiv (åtminstone enligt www.cycle-ergo.com).

Skrivet av elp:

Om du syftar på mig så menar jag inte en Savage utan jag pratar om en offroadhoj!
Användningsområdet är så mkt större än en Viragos, de är väldigt lättmeckade vilket verkar vara en avgörande faktor för personen som ställde frågan.
Men framför allt så är en av nämnda modeller roligare än vilken Virago som helst!
Tror banne mig en Puch Dakota från -78 är roligare att köra…

Offroadhojar lockar mig inte ett dugg dessvärre. Är dom ens något trevliga att köra på landsväg?

Skrivet av AkUs:

Du har inte kört en 535 heller hör jag :-). En VN800 beter sig normalt iaf. En 535 käns som den är byggd av mjuk bambu och man är rädd att framföra den.
Jag känner mig osäkrare på en 535 än en CBR1000RR i 90kmh lunkande…

Du har ingen input på Suzuki Savage LS650? Den ser oneklig intressant ut, lite trist med remdriven men att kunna plocka ur motorn ur ramen och slänga upp på bänken lockar mycket.

Verkar finnas ett hyfsat stort intresse kring dessa motorcyklar och många modifikationer man kan göra.

Kom ihåg att det är min absolut första motorcykel det handlar om nu, det går alltid att köpa en till eller byta ut den gamla...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hur lång tid tog det för er att ha bra koll/kontroll på lågfart och högfartsbanan? Jag tänker att man vill bli så bra så att nervositet inte ska förstöra för mig på provet...

Sen skulle ni rekommendera 2ans eller 3ans växel på högfartsbanan? Lättare att reglera hastigheten kanske med 3an men samtidigt fler ned och uppväxlingar inför svängningen osv

Varierar beroende på hoj såklart, själv så körde jag 2 eller om det va 3 dagsturer privat med min far samt tre ensamma "lektioner" på körskolan där jag lekte runt helt själv och klarade uppkörningen på första försöket, ända som jag tabbade mig med va i broms testet där bakhjulet råkade lämna marken.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nej, jag har inte kört en Virago då jag inte ens har MC-kort än.

Tack för tipset på dom andra motorcyklarna, tyvärr faller dom mig inte i smaken. Körställningen ser också ut att vara något aggressiv (åtminstone enligt www.cycle-ergo.com).
Offroadhojar lockar mig inte ett dugg dessvärre. Är dom ens något trevliga att köra på landsväg?
Du har ingen input på Suzuki Savage LS650? Den ser oneklig intressant ut, lite trist med remdriven men att kunna plocka ur motorn ur ramen och slänga upp på bänken lockar mycket.

Verkar finnas ett hyfsat stort intresse kring dessa motorcyklar och många modifikationer man kan göra.

Kom ihåg att det är min absolut första motorcykel det handlar om nu, det går alltid att köpa en till eller byta ut den gamla...

Har inte rattat en LS650 nej. Tyvärr tror jag det är i klenaste laget.

Detta snacket med "räcker gott o väl för mig" och "alla gillar inte en viss körstil". Det är snack och rappakalja.
Att köra en motorcykel och kunna bromsa kraftfullt, veja säkert, förtroende för chassiet i utmanande situationer som t.ex potthål osv. Det har inget med hur sportig en hoj är.

Varje hoj, 50 eller 250 hästar. Har ett gasreglage på höger sida. Du kan köra en kraftfull hoj som en snigel. Och vise-versa.
En kompressor matad glidare kan ha 200hk och har samma körstil som en Viagra 535. En sporthoj kan ha 250cc och endå ha en
jätte aggressiv körstil.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/honda_vf750_magna/14016...

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/honda_vt_1100_shadow_...

Någon av dessa två hade jag tagit framför en 535. Mycket stabilare chassie/framgaffel/bromsar

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Speed triple är inte så aggressiv gällande sittställningen, känns som att sitta på en trehjuling med 100+ hästar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har inte rattat en LS650 nej. Tyvärr tror jag det är i klenaste laget.

Detta snacket med "räcker gott o väl för mig" och "alla gillar inte en viss körstil". Det är snack och rappakalja.
Att köra en motorcykel och kunna bromsa kraftfullt, veja säkert, förtroende för chassiet i utmanande situationer som t.ex potthål osv. Det har inget med hur sportig en hoj är.

Varje hoj, 50 eller 250 hästar. Har ett gasreglage på höger sida. Du kan köra en kraftfull hoj som en snigel. Och vise-versa.
En kompressor matad glidare kan ha 200hk och har samma körstil som en Viagra 535. En sporthoj kan ha 250cc och endå ha en
jätte aggressiv körstil.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/honda_vf750_magna/14016...

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/honda_vt_1100_shadow_...

Någon av dessa två hade jag tagit framför en 535. Mycket stabilare chassie/framgaffel/bromsar

Du totalt glömmer bort en faktor här, den som kör!

Började själv med en slö cb650e gick till en sv1000s (tekniskt sätt en 1000n då jag plocka bort clipons direkt) vilket med sina 120hk som byttes bort mot en vn800 efter att jag kom på mig själv köra 190km/h påväg till jobbet när jag försåvit mig (tog 5minuter lagligt)

Att ha en hoj som är enklare att hantera är en sak, men en naken hoj kommer alltid att bjuda in till mer agresiv körstil än en custom hoj på samma sätt som mer effekt också gör det. Jag vet med mig hur jag fungerar och min vn800 med halvtaskiga bromsar är astronomisk mycket säkrare än min sv1000s jag hade innan vars bromsar var mångfaldigt mycket bättre! Just då min vn800 inte inbjuder varken med effekt eller körstil samma typ av framförande.

Sen är detta såklart olika från person till person vissa kan såklart köra en 200hk sport hoj som en moped, vissa klarar inte det och kommer få en betyderligt aggressivare körstil och där med osäkrare jämfört med en slöare hoj.

Sen kan jag nog hålla med om att just virago inte direkt är någon vidare bra hoj överlag men jämfört med en bandit 1200 eller en trippel speed så kommer det utan tvekan för merparten av förare vara en enormt mycket säkrare hoj även om allt på dom är bättre jämfört med en virago.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du totalt glömmer bort en faktor här, den som kör!

Började själv med en slö cb650e gick till en sv1000s (tekniskt sätt en 1000n då jag plocka bort clipons direkt) vilket med sina 120hk som byttes bort mot en vn800 efter att jag kom på mig själv köra 190km/h påväg till jobbet när jag försåvit mig (tog 5minuter lagligt)

Att ha en hoj som är enklare att hantera är en sak, men en naken hoj kommer alltid att bjuda in till mer agresiv körstil än en custom hoj på samma sätt som mer effekt också gör det. Jag vet med mig hur jag fungerar och min vn800 med halvtaskiga bromsar är astronomisk mycket säkrare än min sv1000s jag hade innan vars bromsar var mångfaldigt mycket bättre! Just då min vn800 inte inbjuder varken med effekt eller körstil samma typ av framförande.

Sen är detta såklart olika från person till person vissa kan såklart köra en 200hk sport hoj som en moped, vissa klarar inte det och kommer få en betyderligt aggressivare körstil och där med osäkrare jämfört med en slöare hoj.

Sen kan jag nog hålla med om att just virago inte direkt är någon vidare bra hoj överlag men jämfört med en bandit 1200 eller en trippel speed så kommer det utan tvekan för merparten av förare vara en enormt mycket säkrare hoj även om allt på dom är bättre jämfört med en virago.

"Du totalt glömmer bort en faktor här, den som kör!"

Det är juh det jag vet. Men du hör juh själv. Är det logiskt att man säger. "Jag kan inte hantera mig", så därför köper jag en slö hoj som dessutom är nästintill farlig att framföra....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

"Du totalt glömmer bort en faktor här, den som kör!"

Det är juh det jag vet. Men du hör juh själv. Är det logiskt att man säger. "Jag kan inte hantera mig", så därför köper jag en slö hoj som dessutom är nästintill farlig att framföra....

Om man är beroende av extrem väghållning och bromsar kanske man bör hålla sig till TV-spel istället?
Jag har provkört Virago 535 en gång och tyckte den var lättkörd, inget farligt med den.
Klassiska Bullet 500 är ännu moppigare och lättkörd men faktiskt lite farlig om man försöker sig på omkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

"Du totalt glömmer bort en faktor här, den som kör!"

Det är juh det jag vet. Men du hör juh själv. Är det logiskt att man säger. "Jag kan inte hantera mig", så därför köper jag en slö hoj som dessutom är nästintill farlig att framföra....

Finns ju en anledning varför man höjt åldersgränsen för tung motorcykel, lite av reklamslogan "hjälper lite" medans självinsikt hjälper mycket. Finns flera orsaker varför vissa förare kör för fort som grupp förväntningar, övertro på sin egen förmåga, med sport hoj ska/kan man köra snabbt överallt osv. Du kanske är en ganska bra hoj åkare som kan hantera maskin och du gör allting rätt men om någon annan gör fel så är det ändå du som betalar priset vid en olycka eller skadar någon annan som är mindre skyddad än du exempelvis barn eller gamla som oavsett anledning inte ser dig komma. Ska du köra fort och aggressivt gör det på bana där misstag har betydligt mindre chans att leda till allvarligare utgång både för dig själv och andra.

Även om du kör en hoj som andra tror är en stor tung och slö glidare gör de flesta 0-100 på 4-5 sekunder om man vill men dom uppmanar inte föraren att köra fort. Kraft och vridmoment gör dock att man kan göra säkra omkörningar. Skaffa den hoj du vill ha men inse oavsett vad du kör så ta inga onödiga risker utöver du redan gör när du sätter dig själv och närstående bakpå sadeln.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har någon rekommendation på ett tunt och supersvalt underställ för sommar? Gärna så billigt det går också, har ingen lust att lägga ut så mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har någon rekommendation på ett tunt och supersvalt underställ för sommar? Gärna så billigt det går också, har ingen lust att lägga ut så mycket på det.

Generellt får man det man betalar för.
Rekommenderar https://www.onebike.se/product/rst-tech-x-coolmax-ce-polyeste...

Finns i delad version med tröja + byxa

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har någon rekommendation på ett tunt och supersvalt underställ för sommar? Gärna så billigt det går också, har ingen lust att lägga ut så mycket på det.

Jag har ingen produkt att rekommendera rakt av, men jag brukar själv använda mig av mina underställ som jag har på mig när jag åker slalom. Dom brukar vara en tunnare variant. Du kan nog hitta ett tunnare underställ på nån outlet om du inte vill åka till Peak Performance och handla där. Men å andra sidan minns jag inte senast jag slet ut ett underställ så det kanske inte spelar nån roll om det kostar 500kr eller 1000kr i långa loppet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Generellt får man det man betalar för.
Rekommenderar https://www.onebike.se/product/rst-tech-x-coolmax-ce-polyeste...

Finns i delad version med tröja + byxa

Ska man handla hos Onebike så glöm inte rabattkod.
Koush15 t.ex ger 15% rabatt på ord.priser.

Då kostar det delade t.ex 1.002 kr mot 1.180 kr.
Många bäckar små. 😅

Jag är för övrigt nöjd med mitt underställ. Det heter iXS 365, och jag har den delade varianten men finns i helvariant också, om jag minns rätt. Väldigt tunt och behagligt, svalt osv.

"Mycket funktionellt underställsplagg som med hjälp av en speciell vävteknik får ett tyg som transporterar fukt och reglerar temperaturen på ett optimalt sätt!

- Minimalt med sömmar
- Svalkar när det är varmt och värmer när det är kallt"

Permalänk
Medlem

Jag kör också med "vanligt" underställ. Har faktiskt bytt för ett tag sedan till Bula och deras "Base". Det finns i tre olika material:
1) Syntet.
2) Delsyntet.
3) Ylle.

Jag valde nr 2 där. Tänkte det skulle vara en bra kompromiss (slitstarkt men ändå varmt). Rätt nöjd än så länge. Finns på XXL bland annat:
https://www.xxl.se/bula-base-pant-understallsbyxa-i-ull-herr-...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Riktigt varma dagar kör jag med ett underställ i siden från Siden Selma under skinnstället. Svalt och gott!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag var och hämtade upp den här skönheten idag! MT-09 2025a, böt från en 2021as MT-09, blev bara en 7 mils tripp hem men jag måste säga att nyaste generationen är helt fantastisk!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag var och hämtade upp den här skönheten idag! MT-09 2025a, böt från en 2021as MT-09, blev bara en 7 mils tripp hem men jag måste säga att nyaste generationen är helt fantastisk!
<Uppladdad bildlänk>

Vad är den största skillanden mellan dom skulle du säga?

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är den största skillanden mellan dom skulle du säga?

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Sittpositionen, hur mjukt quickshiften växlar, och att den funkar ner i växel med gas nu, sen känns den betydligt mycket busigare på något sätt, fastän det är samma motor, det kan nog ha med förarpositionen att göra. överlag kändes det som jag var mycket mer ett med hojen.

Nää skulle nog inte kunna gå ner, men känner inget direkt behov att gå upp heller i cc, provade en mt-07 förra sommaren, det var inte alls min grej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är den största skillanden mellan dom skulle du säga?

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Har haft 750cc, 1200, 1100 och nu 1800cc motor.
Den snabbaste och piggaste motorn var ju 750n.. Så absolut! Men då jag nu kör glidare är det svårt att få in lagom med kraft i en v-twin om inte storleken är där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är den största skillanden mellan dom skulle du säga?

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Bryr mig inte så mycket om volymen längre men efter att ha kört många hojar och ägt några så skulle jag nog säga nej med ett undantag, om jag ska köpa en ren liten offroad maskin som bara är för skogen då kan jag ta en mindre.
Annars har jag exempelvis en multistrada 1260 idag, det oumphet i den motorn gör att jag inte vill gå ner i cc direkt även om det spelar mindre roll, den är för rolig att köra

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Ja, skulle lätt kunna gå ner till något runt 5-600 med adventurehojen. Kör sällan motorväg och även om man kanske kan erkänna att det går lite fortare än lagligt på nån kurvig 70 sträcka så behövs det inte mycket kraft för det. Om jag delar på hojen och har två för olika ändamål skulle den ena vara ännu mindre, runt 300, för grusäventyr.

Sen har jag en 750cc radfyra. Den är ganska tråkig innan den når 7k varv. Då får man ligga på låg växel eller köra väldigt fort... Så hade hellre haft en mindre hoj som man kan pressa lite utan att bli en trafikfara.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Sittpositionen, hur mjukt quickshiften växlar, och att den funkar ner i växel med gas nu, sen känns den betydligt mycket busigare på något sätt, fastän det är samma motor, det kan nog ha med förarpositionen att göra. överlag kändes det som jag var mycket mer ett med hojen.

Nää skulle nog inte kunna gå ner, men känner inget direkt behov att gå upp heller i cc, provade en mt-07 förra sommaren, det var inte alls min grej.

mt-07 har så tråkig motor så jag förstår dig. Men egentligen inget fel på kraften den genererar, det bara känns blä.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

mt-07 har så tråkig motor så jag förstår dig. Men egentligen inget fel på kraften den genererar, det bara känns blä.

Skulle inte säga att motorn är tråkig. Ganska linjär i effekten bara.
Finns betydligt tråkigare motorer än så.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är den största skillanden mellan dom skulle du säga?

Edit: Ni som har motorcklar över 700cc skulle ni kunna tänka er att byta ner er till lägre cc volym?

Inte byta ner som i ersätta det jag har, men jag har sneglat på både Kawa ZX4rr (liten högvarvig radfyra, ja tack) och Suzuki DR4S i supermoto-version som ett ytterligare komplement i garaget. Svårt att motivera en tredje hoj tyvärr men man kan drömma. Effekt är inte allt, har tidigare haft en Honda CRF 250L med mäktiga 23 hästar, på rätt väg (eller stig) så var den hur rolig som helst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Körskolan hade en kwa z650... blev såld på en sådan, så efter jag tog mitt kort så blev det en Z900.
Men efter två säsonger senare och man vill komma iväg på mc-camping, så insåg man snabbt att måste ha en bättre packhoj.
Då blev det en Z1000SX...2 år senare tröttnade jag på landsväg och köpte mig en Tenere 700, och kan inte vara lyckligare.

Väldigt stor skillnad på en 1000cc 125hp och en 695cc 72hp, men ångra mig inte en sekund, men visst, kan sakna accelerationen.

Att köra ADV och grus är nog det roligaste man kan göra
Om någon är intresserad så har jag en liten kanal där jag rullar grusäventyr
https://www.youtube.com/@advswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Körskolan hade en kwa z650... blev såld på en sådan, så efter jag tog mitt kort så blev det en Z900.
Men efter två säsonger senare och man vill komma iväg på mc-camping, så insåg man snabbt att måste ha en bättre packhoj.
Då blev det en Z1000SX...2 år senare tröttnade jag på landsväg och köpte mig en Tenere 700, och kan inte vara lyckligare.

Väldigt stor skillnad på en 1000cc 125hp och en 695cc 72hp, men ångra mig inte en sekund, men visst, kan sakna accelerationen.

Att köra ADV och grus är nog det roligaste man kan göra
Om någon är intresserad så har jag en liten kanal där jag rullar grusäventyr
https://www.youtube.com/@advswede

kul, jag köpte mig min första hoj för ett tag sedan och det blev en 500cc twin. Kört en del grus och det känns ganska rätt. Den saknar riktiga off-road egenskaper som säkert är bättre på en typ Tenere 700 men jag tänkte mest hålla mig på asfalt och grus så det blir nog bra. Ska kika på din kanal där.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Någon som har en relativt ny BMW S1000RR och vet vad försäkringen ligger på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

kul, jag köpte mig min första hoj för ett tag sedan och det blev en 500cc twin. Kört en del grus och det känns ganska rätt. Den saknar riktiga off-road egenskaper som säkert är bättre på en typ Tenere 700 men jag tänkte mest hålla mig på asfalt och grus så det blir nog bra. Ska kika på din kanal där.

T7 är en väldigt kapabel hoj, fungerar bra på asfalt/grus/skog. Den är inte "bäst" på något, men den är som sagt väldigt allsidig. Visst, kunde man haft hojar för olika ändamål, så hade det varit helt fantastiskt, men nu har man bara en hoj.
Sen måste man ju säga att man har sneglat på en 890R även, men efter alla deras problem, så blir man mest mörkrädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som har en relativt ny BMW S1000RR och vet vad försäkringen ligger på?

Finns inga riktlinjer på försäkring. Allt går på statistik idag. Säg din ålder och ort så kan vi kill-gissa lite.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

När man tvättar hojen, finns det risk att det blir rost om man inte torkar av den noga? Eller har alla moderna hojar bra rostskydd? Har en MT07 2024. Är ju omöjligt att torka av på alla småställen.